Apple – omena mätänee?

  • 315 847
  • 1 671

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En jaksanut selata kaikkia ketjuja läpi joten voi olla tai sanotaanko että todennköisesti tämä seuraava ongelma on jo käsitelty tällä palstalla. Minulla on 2,5 v vanha iPhone SE jossa pari viikkoa sitten ilmeni sellainen vika että latauksessa on jotain kosketushäiriötä. Akku latautuu kun johdon tai sanotaanko johdon liittimen puhelimeen saa taivutettua jotenkin toiseen reunaan. Johto ei ole poikki koska samalla johdolla emännän puhelin latautuu ilman taikatemppuja ja minun puhelimeni ei lataudu emännän johdolla (kaan) ilman että sitä kampeaa johonkin suuntaan. Osaako joku kertoa että mitähän korjaus maksaa vai onko parempi marssia puhelin kauppaan ja ostaa Android koska omppupuhelin on hinnoitellut itsensä ulos ainakin minun kukkaroltani. Ja varsinkin jos ei puhelin edes kestä täyttä kolmea vuotta.
Nämä oireet vastaa täysin omaani, puhelin on sama ja samanikäinen mitä sinullakin. Puisella hammastikulla vaan varovasti sorkkimaan latauspesäkettä puhtaaksi ennen kuin viet puhelinta minnekkään, minun 2,5v SE:stä tuli roppakaupalla nöhtää pois tällä systeemillä ja toimii kuin uusi toimeenpiteen jälkeen.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
En jaksanut selata kaikkia ketjuja läpi joten voi olla tai sanotaanko että todennköisesti tämä seuraava ongelma on jo käsitelty tällä palstalla. Minulla on 2,5 v vanha iPhone SE jossa pari viikkoa sitten ilmeni sellainen vika että latauksessa on jotain kosketushäiriötä. Akku latautuu kun johdon tai sanotaanko johdon liittimen puhelimeen saa taivutettua jotenkin toiseen reunaan. Johto ei ole poikki koska samalla johdolla emännän puhelin latautuu ilman taikatemppuja ja minun puhelimeni ei lataudu emännän johdolla (kaan) ilman että sitä kampeaa johonkin suuntaan. Osaako joku kertoa että mitähän korjaus maksaa vai onko parempi marssia puhelin kauppaan ja ostaa Android koska omppupuhelin on hinnoitellut itsensä ulos ainakin minun kukkaroltani. Ja varsinkin jos ei puhelin edes kestä täyttä kolmea vuotta.
Tällaiset hammasvälipuikot on ahtaiden kolojen putsaamiseen parhaita. Ovat riittävän pehmeitä jotta et vahingoita mitään ja tuo silikoni tarttuu hyvin irtolikaan: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51jpcZqrabL._SY450_.jpg
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokeile putsata latausliitin esimerkiksi nuppineulalla.
Minä en kyllä käyttäisi mitään terävää metallista neulaa tuohon tarkoitukseen... Puinen hammastikku tai ehkä tuo @JZZ :n mainitsema tuote.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Kiitoksia hyödyllisistä neuvoista. Muovisella hammastikulla putsasin varovasti tuota koloa ja aikamoisia nukka tuppoja sieltä pois kaivoinkin. Nyt pelittää luuri taas vanhaan malliin.
 

Gemondo

Jäsen
Seuraava kysymys ei varsinaisesti liity Appleen, mutta en nyt keksinyt parempaakaan ketjua. Eli, ongelmani on seuraavanlainen: Kun luen puhelimellani (Apple SE) Gmailiin tulleita sähköposteja, niin kaikki sähköpostit näkyvät päivittämisen jälkeen jälleen lukemattomina ja myöskään niiden poistaminen ei onnistu puhelimella. Tietokoneella ei mitään ongelmia.

Missä vika? Mätäneekö mun Apple?
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Seuraava kysymys ei varsinaisesti liity Appleen, mutta en nyt keksinyt parempaakaan ketjua. Eli, ongelmani on seuraavanlainen: Kun luen puhelimellani (Apple SE) Gmailiin tulleita sähköposteja, niin kaikki sähköpostit näkyvät päivittämisen jälkeen jälleen lukemattomina ja myöskään niiden poistaminen ei onnistu puhelimella. Tietokoneella ei mitään ongelmia.

Missä vika? Mätäneekö mun Apple?
Mulla Androidluuri, mutta tekee samaa Gmailissa. Vaikka poistan spostit puhelimella, ne tulevat hetken kuluttua sinne aina uudelleen. Tietokoneella niin ei tapahdu, mystistä ja vittumaista.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Kuulostaa siltä, että joku käyttää gmailia ilman gmail-sovellusta. Tässä ei kyllä ole mitään järkeä, näin omana mielipiteenä...
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulla on ainakin sovellus käytössä, mutta silti se tuota tekee.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Osaako joku sanoa että mistä näkee iTunesin ennakkotilattavien leffojen julkaisupäivät? Muuten palvelu toimii mielestäni erinomaisesti, mutta tuo asia on hiertänyt minua jo pitkään! Miten voi olla, että kun ennakkotilaat sieltä jonkun leffan, niin et tiedä että saatko nähdä leffan vielä tänä vuonna vai esimerkiksi vasta sadan vuoden päästä?

Ennakkotilaamista en juuri harrasta, mutta monesti tuolta ennakkotilattavien joukosta yritän katsella että mitä on tulossa ja milloin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Täällä varmaan itseäni parempia asiantuntijoita näissä Apple-asioissa.

Olis tuollainen 2012 iMac loistavilla specseillä mahdollisuus ostaa. Ikä vaan mietityttää, tuon ikäistä PC:tä en nimittäin ikinä ostaisi, ainakaan Windowsilla varustettuna. Mutta olen ymmärtänyt, että Macit ovat erittäin pitkäikäisiä, mutta onko näin?
 

Ektar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Boston Bruins
Täällä varmaan itseäni parempia asiantuntijoita näissä Apple-asioissa.

Olis tuollainen 2012 iMac loistavilla specseillä mahdollisuus ostaa. Ikä vaan mietityttää, tuon ikäistä PC:tä en nimittäin ikinä ostaisi, ainakaan Windowsilla varustettuna. Mutta olen ymmärtänyt, että Macit ovat erittäin pitkäikäisiä, mutta onko näin?

Riippuu vähän mitä haluaa koneelta ja mihin sitä käyttää. Kyllähän moni 2010-2012 kone on hyvinkin käyttökelpoinen vielä, varsinkin nuo ns. high-end mallit.

Yksi asia mikä kannattaa pitää mielessä on se, että nykyinen Mojave OS on tuettu juuri tuohon 2012 malliin asti, mutta kesällä/syksyllä tuleva uusi käyttis ei välttämättä enään ole tuettu. Toki itsekin olen vielä High Sierra käyttiksessä vuoden 2010 Mac Prolla ja kaikki skulaa.
 
Viimeksi muokattu:

Grafix

Jäsen
Täällä varmaan itseäni parempia asiantuntijoita näissä Apple-asioissa.

Olis tuollainen 2012 iMac loistavilla specseillä mahdollisuus ostaa. Ikä vaan mietityttää, tuon ikäistä PC:tä en nimittäin ikinä ostaisi, ainakaan Windowsilla varustettuna. Mutta olen ymmärtänyt, että Macit ovat erittäin pitkäikäisiä, mutta onko näin?

Kone ja rauta itsessään on varmasti sinänsä pitkäikäistä, vaikka käytetyt komponentit yms ei ihan tämän hetken uusinta uutta olekaan. Tässä on kyseessä varmaan iMacin 27 tuumainen malli ja sisällä kuitenkin SSD-kiekko?

Yksi haaste voi olla vanhentunut näyttöteknologia. Tuon ajan iMac-mallien resoluutiot sekä niissä käytetyt grafiikkakortit ovat aika vaisuja tämän päivän sovellusten suosituksiin nähden. Käyttömukavuus saattaa olla vähän heikompi ja joissain tapauksissa jopa rajoittunutta. Jos kone tulossa musiikki-/video-/grafiikkakäyttöön, niin rajaisin jo tässä kohden pois.

Toinen ongelma on Applen omat käyttöjärjestelmäpäivitykset, joiden saatavuutta vanhoille laitteille rajoitetaan. Eli voi olla, että uusimpia OS/X-versioita ei voi jatkossa asentaa koneeseen. Tämä puolestaan voi aiheuttaa ongelmia joidenkin muiden uudempien ohjelmistojen asennuksessa ja käyttämisessä.

Itse jättäisin ostamatta. Todennäköisesti aika nopeasti alkaisi harmittamaan ja säästetty rahamäärä ei enää tuntuisikaan niin ”money well spend” tyyppiseltä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Riippuu osin hinnasta ja osin omasta käyttötarpeestasi. Itsellä 2011 mallia oleva 21 tuumainen iMac ja omiin tarpeisiin yhä enemmän kuin riittävä. Vaihdoin siihen viime syksynä vanhan kovalevyn tilalle SSD:n ja käyttömukavuus sekä tuleva käyttöikä kasvoivat merkittävästi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kyseessä siis tosiaan 27" malli i5-suorittimella (3,1ghz) ja 1gt AMD Radeon näytönohjaimella. RAMia löytyy 16gt. Eli nopeudesta ja käyttömukavuudesta ei varmasti jää kiinni, varsinkin kun tällä hetkellä käyttö olisi enimmäkseen koodaamista ja muita työjuttuja. Tosin videohommatkin aina jonkun verran kiinnostanut. Käyttispäivitykset tosiaan mietityttävät...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Vaikka niitä uusia käyttiksiä ei siihen kohta enää saakaan, ei ne vanhat toimimattomaksi vuosiin vielä tule. Jos siis koneessa on tai siihen saa nyt viimeisimmän käyttöjärjestelmän, ja pärjäät niillä ohjelmilla, mitä siihen nyt saa, niin pärjäät niiden kanssa varmasti vielä viidenkin vuoden päästä. Luultavasti kauemminkin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo MacOs:n vanheneminen ei haittaa mitenkään. Jos nyt päivittää Mojaven niin sillä pärjää monta vuotta eteenpäin. Rauta itsessään on kanssa lujaa tekoa ja prossu ihan käypäinen vieläkin. Ei kannata kuunnella PC-miesten ininää.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Täällä varmaan itseäni parempia asiantuntijoita näissä Apple-asioissa.

Olis tuollainen 2012 iMac loistavilla specseillä mahdollisuus ostaa. Ikä vaan mietityttää, tuon ikäistä PC:tä en nimittäin ikinä ostaisi, ainakaan Windowsilla varustettuna. Mutta olen ymmärtänyt, että Macit ovat erittäin pitkäikäisiä, mutta onko näin?
Joo MacOs:n vanheneminen ei haittaa mitenkään. Jos nyt päivittää Mojaven niin sillä pärjää monta vuotta eteenpäin. Rauta itsessään on kanssa lujaa tekoa ja prossu ihan käypäinen vieläkin. Ei kannata kuunnella PC-miesten ininää.

Onko se intelin prossu parempi macissa kuin PCssä? Rauta on aika geneeristä macissa loppuviimeksi. Voihan osista kasata itse koneen joka pyörittää MacOS:aa.

Ihan soiva peli tuon ap:n mainitsema kone on perussähläämiseen. Hinnasta enemmän kiinni - jos saa edukkaasti, niin miksipä ei.
 

BaronFIN

Jäsen
Itselläni on Applen MacBook hapantunut vasta nyt käsiin 11 vuoden jälkeen. Toki fullHD videoiden editointi ei ole onnistunut koskaan (laite itsessään 720p), mutta yleinen laatu laitteissa on aivan tolkuttoman kovalla tasolla siinä missä vastaavan ikäiset Aceri/Asukset ovat olleet jätekasoissa jo vuosia.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Itselläni on Applen MacBook hapantunut vasta nyt käsiin 11 vuoden jälkeen. Toki fullHD videoiden editointi ei ole onnistunut koskaan (laite itsessään 720p), mutta yleinen laatu laitteissa on aivan tolkuttoman kovalla tasolla siinä missä vastaavan ikäiset Aceri/Asukset ovat olleet jätekasoissa jo vuosia.
Vertaatko nyt siis samanhintaisiin Acer/Asus koneisiin? Minulla kun on työpaikalla kakkoskoneena Dellin kannettava, joka näyttää nyt olevan 10 vuotta vanha eikä ainakaan vielä osoita happanemisen merkkejä. Jos taas vertaat Asuksen ja Acerin halpakannettaviin, niin se on silkkaa hölmöyttä.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Vertaatko nyt siis samanhintaisiin Acer/Asus koneisiin? Minulla kun on työpaikalla kakkoskoneena Dellin kannettava, joka näyttää nyt olevan 10 vuotta vanha eikä ainakaan vielä osoita happanemisen merkkejä. Jos taas vertaat Asuksen ja Acerin halpakannettaviin, niin se on silkkaa hölmöyttä.

Noh, kyllä 10 vuotta sitten Apple kannettavat olivat yleensäkin edellä, eikä välttämättä hinnassa. Nykyään tietenkin eri asia täysin, kun keskiverran parempaa rautaa saa halvemmalla Windows läppärien puolelta. Windows käyttis tietenkin on sellainen joka tarvitsee tekohengitystä silloin tällöin, mutta jos ei OS:llä ole väliä niin en ymmärrä miksi kukaan valitsisi Applen tuotetta työkäyttöön enää nykyään. Porttien määrä sen kuin vähenee, kiintolevyt ja muistit juotetaan emolevyyn kiinni ja edes dataa saada enää jälkikäteen pelastettua.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Noh, kyllä 10 vuotta sitten Apple kannettavat olivat yleensäkin edellä, eikä välttämättä hinnassa. Nykyään tietenkin eri asia täysin, kun keskiverran parempaa rautaa saa halvemmalla Windows läppärien puolelta. Windows käyttis tietenkin on sellainen joka tarvitsee tekohengitystä silloin tällöin, mutta jos ei OS:llä ole väliä niin en ymmärrä miksi kukaan valitsisi Applen tuotetta työkäyttöön enää nykyään. Porttien määrä sen kuin vähenee, kiintolevyt ja muistit juotetaan emolevyyn kiinni ja edes dataa saada enää jälkikäteen pelastettua.
No kyllä noita näkee yllättävän paljon. Vaikka mun työyhteisössä vain yhdellä vannoutuneella omppumiehellä on kaikki omppua, niin tilanne muuttuu heti, kun on jotain teknisiä konsultteja palaveeraamassa. Reilusti yli puolet noista raahaa Applensa paikalle, vaikka ovat ihan oikeita spesialisteja eikä mitään ilmapallonjakajia powerpointeineen. Eli isojen rautatalojen tekniset gurut, integraattorit, asiantuntijatason kouluttajat sun muut, jostain syystä suosivat Applea.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Noin yleensä en näe mitään järkeä ostaa noin vanhaan tietokonetta. Jollei sitten ihan harrastelun ilosta tuollaista hanki. Uusia saa kaupasta kohtuu hintaan. Mutta jokainen ostaa just sen minkä haluaa ja minkä lompakko kestää. Voi olla että menee rikki ensi viikolla. Voi olla että tuntuu ihan mopolta uuteen verrattuna. Voi olla että pelittää hienosti seuraavat viisi vuotta. Ostat just sen minkä haluat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös