Apple – omena mätänee?

  • 315 892
  • 1 671
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mielenkiintoista olisi tietää miten paljon noita 1700e puhelimia tullaan myymään. Puhelimessa voi katteet olla hyvin kohdillaan. Mutta ei se Applen vika ole jos porukka niitä ostaa, näinhän se vapaassa markkinataloudessa pitää mennäkin. Itse en ikinä ostaisi noin kallista puhelinta, mutta ei se minulta ole pois jos joku muu ostaa.
Katteiden luulisi tosiaan olevan kohdillaan. Varmasti osaltaan tähän Applen ratkaisuun ja uskallukseen hinnoitella kallein lippulaivansa noinkin korkeaan hintaluokkaan vaikutti halvemman iPhone XR:n julkaisu, joka suurinäyttöisenä "budjettipuhelimena" on Applelta uudenlainen tuote. Hintava toki, vaikka Applen tuotevalikoimassa sitä edullisempaa päätä edustaakin.

Ja kun Apple XS:stä ja XS Maxistakin myy pienemmällä massamuistikapasiteetilla varustettuja edullisempia versioita ja sen lisäksi myyntivalikoimiin kuuluu tuttuun tapaan edelleen vielä aiempien sukupolvien iPhoneja uutena ja noita puhelimia voi jos jonkinmoisella kytkykaupalla operaattorin kautta ja osamaksulla ostella niin luulisi myynnin käyvän taas mukavasti ja Applen kassan kilisevän.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Aika kauaksi Apple on viime vuosina rönseillyt julkaisumäärissä, kun verrataan vielä muutaman vuoden takaiseen. Ennen tuli aina se yksi uusi malli, mutta nyt Applen puolellakin noita malleja alkaa olla niin paljon että täytyy useampi pudottaa kerralla pois.

Jotenkin tuntuu jopa hullulta, että noita useamman vuoden vanhoja seiskoja pidetään vielä myynnissä. Ehkä parempi olisi päivittää tuota SE:tä ja pitää se yhtenä vaihtoehtona mukana, kun noita isompia luureja alkaa olla jo iso kasa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jotenkin tuntuu jopa hullulta, että noita useamman vuoden vanhoja seiskoja pidetään vielä myynnissä. Ehkä parempi olisi päivittää tuota SE:tä ja pitää se yhtenä vaihtoehtona mukana, kun noita isompia luureja alkaa olla jo iso kasa.
"Useamman vuoden", eihän tuo ole kuin kaksi vuotta vanha. Toki se on nykyään pieni ikuisuus, mutta ihan samalla tavalla Samsung pitää vieläkin S7:aa myynnissä ainakin joissain määrin. Se on tosin ilmestynyt puolisen vuotta aiemmin, mutta kuitenkin.

iPhone SE:hän on taas juurikin sen puoli vuotta Seiskaa vanhempi. Toki tuollaisen SE:n kokoisen puhelimen markkinat voisi olla jopa kohtuullisen kysyttyjä, who knows. Toisaalta eipä noita n. neljän tuuman näytöllä olevia puhelimia taida enää hirveästi kilpailijoiltakaan tulla. Samsung luopui omista Mini -sarjalaisistaan ja Sonyllakin compact-mallit on viisituumaisia. Ehkä se kysyntä vaan ei ole tarpeeksi suurta näille pienemmille puhelimille enää.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Sonyllakin compact-mallit on viisituumaisia.
Kannattaa muistaa että näyttöjen kvasuhteet ovat muuttuneet. Sonyn compact-mallien näytöt kasvoivat 5-tuumaisiksi kuvasuhteen vaihdoksen ansiosta, vaikka itse laite ei ole juuri kasvanut. Tuollaiseen iPhone SE:n kokoiseen puhelimeenkin mahtuisi uudella kuvasuhteella isompi näyttö kuin neljä tuumaa.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
"Useamman vuoden", eihän tuo ole kuin kaksi vuotta vanha. Toki se on nykyään pieni ikuisuus, mutta ihan samalla tavalla Samsung pitää vieläkin S7:aa myynnissä ainakin joissain määrin. Se on tosin ilmestynyt puolisen vuotta aiemmin, mutta kuitenkin.

iPhone SE:hän on taas juurikin sen puoli vuotta Seiskaa vanhempi. Toki tuollaisen SE:n kokoisen puhelimen markkinat voisi olla jopa kohtuullisen kysyttyjä, who knows. Toisaalta eipä noita n. neljän tuuman näytöllä olevia puhelimia taida enää hirveästi kilpailijoiltakaan tulla. Samsung luopui omista Mini -sarjalaisistaan ja Sonyllakin compact-mallit on viisituumaisia. Ehkä se kysyntä vaan ei ole tarpeeksi suurta näille pienemmille puhelimille enää.
Muistin julkaisuvuoden ulkomuistista vuodella väärin, kun Iphone 8 ja X julkaistiin samana vuonna. Kyllä se trendi tosiaan menee enemmän ja enemmän isojen luurien puolelle, mutta juurikin kun vaihtoehtoja ei hirveästi ole, niin tuollaiselle pienemmälle voisi olla kysyntää. Mutta eiköhän Apple tiedä mitä tee.

Jossain vaiheessa varmasti Applellekin tulee vaikeammat ajat, mutta toistaiseksi juna puksuttaa hyvin vielä eteenpäin. Eiköhän nämäkin uutuudet ihan kivasti myy. Huolimatta siitä, että esimerkiksi XR sisältää ainakin näytön osalta useamman vuoden vanhaa teknologiaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Parhaillaan menossa uusien tuotteiden julkistusshow. Melkoista menoa. Uusi IPad kun on esittelyssä, niin "uusi tehokas laite tarvitsee uuden tehokkaan liittimen, saanko esitellä: USB-C" valtavat ablodit ja möykkä. Mitä vittua fiilis pääsi yllättämään, onkohan noi maksettu tonne?
 

teppana

Jäsen
Parhaillaan menossa uusien tuotteiden julkistusshow. Melkoista menoa. Uusi IPad kun on esittelyssä, niin "uusi tehokas laite tarvitsee uuden tehokkaan liittimen, saanko esitellä: USB-C" valtavat ablodit ja möykkä. Mitä vittua fiilis pääsi yllättämään, onkohan noi maksettu tonne?

EIkös ne oo suurimmilta osin firman tyyppejä jotka siellä istuu?
 

BaronFIN

Jäsen
Tuo on amerikkalaista palvontakilttuuria. Ensin se tuli poliittisiin tilaisuuksiin ja sieltä Microsoft toi sen E3 -messuille XBox360 -tilaisuuksiin ja sen jälkeen se on ollut vakikäytäntö.

Minun mielestä myötähäpeää aiheuttavaa, mutta firmat ovat laskeneet, että se kannattaa. Jopa Surfacen julkistamistilaisuudessa pidettiin möykkää vaikka Explorer jäätyi kesken esityksen ja pöydän alta kaivettiin varakone alle sekunnin kolmasosan.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Parhaillaan menossa uusien tuotteiden julkistusshow. Melkoista menoa. Uusi IPad kun on esittelyssä, niin "uusi tehokas laite tarvitsee uuden tehokkaan liittimen, saanko esitellä: USB-C" valtavat ablodit ja möykkä. Mitä vittua fiilis pääsi yllättämään, onkohan noi maksettu tonne?

Onhan se nyt mahtavaa, kun Applella on keksitty uusi, maailman paras liitin!
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan se nyt mahtavaa, kun Applella on keksitty uusi, maailman paras liitin!
Onhan tuota jo Applen laitteissa ollut jo tovin... Hienoa edistystä että nekin käyttävät vihdoin samoja standardeja kuin muutkin laitevalmistajat. Onhan se hurraamisen arvoinen asia!
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Onhan tuota jo Applen laitteissa ollut jo tovin... Hienoa edistystä että nekin käyttävät vihdoin samoja standardeja kuin muutkin laitevalmistajat. Onhan se hurraamisen arvoinen asia!
Ja tämäkin vasta sen jälkeen kun EU alkoi painostamaan Applea siihen
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Ei taida tämä väite pitää paikkaansa...
Kesällä raportoitiin laajasti EU:n ainakin harkitsevan valmistajien pakottamista latureiden standardisoimiseen. Tiedä sitten liekö tämä yksinään saanut Applen taipumaan vai onko kulissientakana käyty vääntöä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kesällä raportoitiin laajasti EU:n ainakin harkitsevan valmistajien pakottamista latureiden standardisoimiseen. Tiedä sitten liekö tämä yksinään saanut Applen taipumaan vai onko kulissientakana käyty vääntöä.
Applen Macbook pro koneissa on ollut usb-c jo ennen viime kesää.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Maaliskuussa 2015 julkistettu Macbook oli ensimmäinen Applen laite, jossa oli USB-C. Itse asiassa tuon lisäksi koneen ainoa liitäntä on audio-plugi, eli USB-C:n kautta lataus, kuva, data, jne.

Eikös EU:n vaateet yhteensopivista latureista ole lähinnä taklattu sillä, että laturi ja johto on käytännössä aina erillisinä?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Maaliskuussa 2015 julkistettu Macbook oli ensimmäinen Applen laite, jossa oli USB-C. Itse asiassa tuon lisäksi koneen ainoa liitäntä on audio-plugi, eli USB-C:n kautta lataus, kuva, data, jne.

Eikös EU:n vaateet yhteensopivista latureista ole lähinnä taklattu sillä, että laturi ja johto on käytännössä aina erillisinä?
Käytännössähän tuolla se taklataan. USB-C on toki huomattavan monipuolinen, jolloin yhteensopivuus eri latureiden välillä on eri luokkaa, kuin vanha käytäntö jossa latausporttiin piti käytännössä aina syöttää tietynlaista virtaa. Esim itse juuri kirjoitan tätä viestiä kyseisen mallisella macbookilla, joka on työpisteellä yhdistetty yhdellä ainoalla piuhalla, eli USB-C jonka kautta läppäri jakaa kuvan ylimääräiseen näyttöön ja latautuu, näytössä on sitten kiinni tarvittavat lisäkilkkeet USB:lla.

Omituisen kauan Apple mobiililaitteissaan on tuon Lightning-portin kanssa häärännyt. Odotin itse, että viimeistään viime vuoden X:ssä oltaisiin siirrytty USB-C:hen, mutta ei. Hyvä jos nyt yleistyy.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
En jaksanut selata kaikkia ketjuja läpi joten voi olla tai sanotaanko että todennköisesti tämä seuraava ongelma on jo käsitelty tällä palstalla. Minulla on 2,5 v vanha iPhone SE jossa pari viikkoa sitten ilmeni sellainen vika että latauksessa on jotain kosketushäiriötä. Akku latautuu kun johdon tai sanotaanko johdon liittimen puhelimeen saa taivutettua jotenkin toiseen reunaan. Johto ei ole poikki koska samalla johdolla emännän puhelin latautuu ilman taikatemppuja ja minun puhelimeni ei lataudu emännän johdolla (kaan) ilman että sitä kampeaa johonkin suuntaan. Osaako joku kertoa että mitähän korjaus maksaa vai onko parempi marssia puhelin kauppaan ja ostaa Android koska omppupuhelin on hinnoitellut itsensä ulos ainakin minun kukkaroltani. Ja varsinkin jos ei puhelin edes kestä täyttä kolmea vuotta.
 

Tuamas

Jäsen
Kokeile putsata latausliitin esimerkiksi nuppineulalla.

Nythän Apple vasta on hintakilpailukykyinen, kun alta kolmensadan saa jo päteviä vaihtoehtoja.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Fonumin verkkosivuilta löytyvän hinnaston mukaan SE:n mikrofonin ja laturipesän vaihto maksaa 69 euroa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
En jaksanut selata kaikkia ketjuja läpi joten voi olla tai sanotaanko että todennköisesti tämä seuraava ongelma on jo käsitelty tällä palstalla. Minulla on 2,5 v vanha iPhone SE jossa pari viikkoa sitten ilmeni sellainen vika että latauksessa on jotain kosketushäiriötä. Akku latautuu kun johdon tai sanotaanko johdon liittimen puhelimeen saa taivutettua jotenkin toiseen reunaan. Johto ei ole poikki koska samalla johdolla emännän puhelin latautuu ilman taikatemppuja ja minun puhelimeni ei lataudu emännän johdolla (kaan) ilman että sitä kampeaa johonkin suuntaan. Osaako joku kertoa että mitähän korjaus maksaa vai onko parempi marssia puhelin kauppaan ja ostaa Android koska omppupuhelin on hinnoitellut itsensä ulos ainakin minun kukkaroltani. Ja varsinkin jos ei puhelin edes kestä täyttä kolmea vuotta.

iPhone SE Latausportin vaihto - 59 € | iTapsa

En tiedä missä sijaitset - mutta tuolta esim. 59€. Linkki iTapsan sivuille.

Jos haluaa sählätä itse puhelimensa enemmän epäkuntoon, niin sekään ei ole ongelma: iPhone SE Lightning Connector Replacement Linkki iFixitin sivuille.
 
En jaksanut selata kaikkia ketjuja läpi joten voi olla tai sanotaanko että todennköisesti tämä seuraava ongelma on jo käsitelty tällä palstalla. Minulla on 2,5 v vanha iPhone SE jossa pari viikkoa sitten ilmeni sellainen vika että latauksessa on jotain kosketushäiriötä. Akku latautuu kun johdon tai sanotaanko johdon liittimen puhelimeen saa taivutettua jotenkin toiseen reunaan. Johto ei ole poikki koska samalla johdolla emännän puhelin latautuu ilman taikatemppuja ja minun puhelimeni ei lataudu emännän johdolla (kaan) ilman että sitä kampeaa johonkin suuntaan. Osaako joku kertoa että mitähän korjaus maksaa vai onko parempi marssia puhelin kauppaan ja ostaa Android koska omppupuhelin on hinnoitellut itsensä ulos ainakin minun kukkaroltani. Ja varsinkin jos ei puhelin edes kestä täyttä kolmea vuotta.

Kuulostaa siltä, että se reikä on täynnä kaikenlaista roskaa. Putsaa se varovasti vaikkapa hammastikulla, niin jo pelittää taas. Kyllä 2,5 vuodessa sinne kertyy kaikenlaista. Sama koskee tietysti myös kuulokeliitäntää.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuulostaa siltä, että se reikä on täynnä kaikenlaista roskaa. Putsaa se varovasti vaikkapa hammastikulla, niin jo pelittää taas. Kyllä 2,5 vuodessa sinne kertyy kaikenlaista. Sama koskee tietysti myös kuulokeliitäntää.

Tuo konsti toimii ainakin omassa luurissani. Olin kans tilaamassa uutta latausporttia, mutta sain työkaverilta vinkin suorittaa kaivauksia latausportissa. Aika läjä nöyhtää sieltä nousikin ja vika korjaantui.
 

BaronFIN

Jäsen
Itse puuhastelin pojan vanhaan kutoseen uuden näytön, akun ja latausliittimen ja taas pelittää kuin uusi. iFixitin ohjeet ovat erittäin hyvät ja kutonen on vitoseen ja 5s malleihin verrattuna simppeli korjata. SE malliin en ole tutustunut, joten voi olla astetta monimutkaisempi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös