Mainos

Apple – omena mätänee?

• 330 727
  • 1 713

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tää on sinänsä mielenkiintoinen keskustelu. Mä olen ollut Mac käyttäjä jo yli 12 vuotta, mutta luurina on ollut Android. Nyt hivenen pohtinut, että josko seuraavan vaihdon yhteydessä ottaisi iPhonen. Puoltavat asiat on Androidiin paskasti tehdyt appikset(Stellantis, kirjoitan teistä) ja se valinnan vaikeus ns vanilla Androidin kanssa. One plus 9 pro(ei nyt enää mikään vanilla) on palvellut sinänsä oikein hyvin. Gmail ja googlen systeemit käytössä enkä jaksaisi kaataa lisää rahaa maksullisella iCloudille, mutta saas nähdä miten se mieli muuttuu ennen vuodenvaihdetta.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tää on sinänsä mielenkiintoinen keskustelu. Mä olen ollut Mac käyttäjä jo yli 12 vuotta, mutta luurina on ollut Android. Nyt hivenen pohtinut, että josko seuraavan vaihdon yhteydessä ottaisi iPhonen. Puoltavat asiat on Androidiin paskasti tehdyt appikset(Stellantis, kirjoitan teistä) ja se valinnan vaikeus ns vanilla Androidin kanssa. One plus 9 pro(ei nyt enää mikään vanilla) on palvellut sinänsä oikein hyvin. Gmail ja googlen systeemit käytössä enkä jaksaisi kaataa lisää rahaa maksullisella iCloudille, mutta saas nähdä miten se mieli muuttuu ennen vuodenvaihdetta.

Tiettyjä bonuksia tulee iPhonen ja Macin kanssa, eli käytännössä copy-paste toimii molemmissa laitteissa ristiin. Samaten tiedostojen siirto on varsin yksinkertaista droppaamalla. Jos löytyy käyttöä, niin iPhone toimii webbikamerana Macille, kun kamera on puhelimessa keskimäärin huomattavasta laadukkaampi kuin läppärien kameran.

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tiettyjä bonuksia tulee iPhonen ja Macin kanssa, eli käytännössä copy-paste toimii molemmissa laitteissa ristiin. Samaten tiedostojen siirto on varsin yksinkertaista droppaamalla. Jos löytyy käyttöä, niin iPhone toimii webbikamerana Macille, kun kamera on puhelimessa keskimäärin huomattavasta laadukkaampi kuin läppärien kameran.
Niin tuon vähän haitta/hyöty kun luuri ja läppäri on entistä lujemmin liimattu yhteen. Ompun ekosysteemi on kiva kun olet sen kanssa täysillä naimisissa ja teet juttuja jotka joku on määritellyt oikeaksi. Jos muuta haluat, niin menee elämä vaikeaksi, noin hieman kärjistettynä. Mulle riittää mainosti sumuinen webbikamera, sais tällä ikää oikeastaan olla vähän huonompi vielä. Mutta kyllä mä silti vakavasti harkitsen iPhonea.

4

444

Vanha kunnon iPhone 11 alkaa neljän vuoden käytön jälkeen hiipumaan. Akun kanssa nyt vielä pärjää päivän lataamatta, vaikka onhan kapasiteetti jo laskenut. Harkitsin tuossa akun vaihdattamista, koska olen ollut tähän(kin) iPhoneen niin saakelin tyytyväinen. Mutta nyt on kiukutellut pikkuisen tuosta lataamisen aloittamisesta, johdon pitää olla jossain ihan tietyssä asennossa, jotta starttaa. Ei tuokaan iso ongelma ole, usein saa parilla yrityksellä kyllä latauksen starttaamaan.

Tilasin nyt kuitenkin iPhone 15:n, koska karvalakkimallia myydäänkin jo hintaan 799 €. Ja jonkun satasen saa vielä tuostakin hyvitystä, kun antaa vanhan vaihdossa.

Otin muuten puolipakotettuna työpuhelimeksi Androidin tuossa maaliskuulla, kun uudessa hommassa aloitin. Tuo on joku Nokia, ja voi helvetti että on monimutkainen ja ärsyttävä käyttää. Aikoinaan mulla taisi olla kolmekin Samsungia peräjälkeen, eipä ole ajat muuttuneet. Miten saattaakin olla niin sekavaa ja hankalaa edelleen?

Mahtaa olla kymmenkunta vuotta, kun ekan iPhonen hommasin - kaverilta käytetty 4S. Sen jälkeen ei ole ollut paluuta vanhaan, mitä nyt tuota työpaikan vempelettä joutuu vähän käyttelemään. Lisää kyllä kummasti motivaatiota sulkea Android heti työpäivän päälle, niin kömpelö, epälooginen ja monimutkainen tuo on.

Kyllä tällaiselle yksinkertaiselle ihmiselle vaan sopii Apple. Selkeää, loogista ja helppoa.
Vähän hammastikulla kaivelet sitä laturin reikää puhelimesta, niin sieltä nousee pari kiloa nöyhtää ja nukkaa ulos, ja jälleen toimii lataus kuin unelma. Myöhäistä se toki nyt on, mutta kivempi on laittaa myyntiin toimiva puhelin kuin sellainen, joka ehkä toimii.

BaronFIN

Jäsen
Itsellä nyt viisi vuotta täyttänyt XS. Latausportti ei toimi ja akun maksimikapasiteetti 76%, muuten ajaa asiansa. Kutosessa vaihdoin nämä osat vielä itse, mutta X-sarjasta alkaen omatoimisesta korjaamisesta on tehty vähintääkin hankalaa, joten tämä puuhastelu on jäänyt. Joku iTapsa (tai vastaavat) vaihtaisivat akun ja latausportin 69€/kpl, mutta eipä ole jaksanut investoida moiseen. Langattomalla laturilla pärjännyt vallan mainiosti.

Itse ajattelin sitkeillä tällä niin pitkään kun softatuki kestää ja nyt näyttää siltä, että seuraava iOS päätyy vielä tälle laitteelle joten ainakin puolitoista vuotta mennään tällä.

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minulla on ollut 4s, 8 ja nyt 13pro. Tällä ajattelin porskuttaa niin kauan kuin mahdollista, jossei totaalisen paskaksi mene tai putoa johonkin jordaaniin. Näytön ja akun olen valmis investoimaan jos hajoavat. Muuten ihan kelpo rautaa. Kotikoneena iMac 21,5" late13 SSD muistilla ja hyvin on palvellut sen mitä tarvii. Sama homma, muistia ja näyttistä valmis korjaamaan jos alkaa kettuilemaan. Uutta en osta ilman totaalipaskeutumista.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Yritin etsiä vastauksia vuoden takaa, mutta en löytänyt taaskaan mitään. Eli noista Macbookeista, löytyykö jotain hyvää diiliä parhaillaan Suomen kaupoista? Ei tarvitse olla mikään ykköstykki, vaan opiskeluun ja striimaamiseen tulee. Onko esim. nuo 2020 M1:t mistään kotoisin?

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Yritin etsiä vastauksia vuoden takaa, mutta en löytänyt taaskaan mitään. Eli noista Macbookeista, löytyykö jotain hyvää diiliä parhaillaan Suomen kaupoista? Ei tarvitse olla mikään ykköstykki, vaan opiskeluun ja striimaamiseen tulee. Onko esim. nuo 2020 M1:t mistään kotoisin?
Muihin en osaa vastata, mutta boldattuun on helppo vastaus: on.

Nuokin on hyviä koneita, mutta toki jos uudemmaan saa vain vähän kalliimmalla, niin on se vähän pitkäikäisempi tapaus sitten. Jos kuitenkin tuollaisen vähän vanhemman saa hyvällä hinnalla, niin ei se huono ostos ole.

Jos nyt ei hirmu kiire ole, niin lähempänä koulujen alkua usein Applelta saa ihan hyviä tarjouksia opiskelijoille.

Grafix

Jäsen
Jos Air kelpaa, niin M1 2020 malli on tällä hetkellä Powerissa alle 800 euroa. Mainitsemiisi asioihin varsin oiva peli ja kulkee kivasti mukana.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Onko jengillä kokemusta latausportin vaihdosta. Kyseessä siis iPhone 14 pro, jonka veden kestävyyttä tuli koestettua lavuaariolosuhteissa. Kyllä vaan se latausportti on edelleen heikkous puhelimissa.

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Vähän hammastikulla kaivelet sitä laturin reikää puhelimesta, niin sieltä nousee pari kiloa nöyhtää ja nukkaa ulos, ja jälleen toimii lataus kuin unelma. Myöhäistä se toki nyt on, mutta kivempi on laittaa myyntiin toimiva puhelin kuin sellainen, joka ehkä toimii.
Muuten tulikin nöftää aika tavalla.

Uusi odottaa käyttöönottoa tuossa pöydän kulmalla, ja vanha lähtee palautuksena sitten juhannuksen jälkeen. Melontaviikonloppu mennään vielä vanhalla luurilla, kuvia kun on pakko kuitenkin ottaa mailoessa ja joskushan käy sitten huti.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Onko jengillä kokemusta latausportin vaihdosta. Kyseessä siis iPhone 14 pro, jonka veden kestävyyttä tuli koestettua lavuaariolosuhteissa. Kyllä vaan se latausportti on edelleen heikkous puhelimissa.

Mulla meni samasta puhelimesta kans latausportti paskaksi kosteuden vuoksi, eikä tietenkään olisi ollut edes takuunalainen korjaus, koska miksipä vedenkestävästä puhelimesta takuu korvaisi latausporttia...

Mutta kävin pyytämässä korjausarviota, ja kuulemma korjauksessa menisi puhelimesta noin 80% uusiksi ja hinta-arvio oli noin 700 euron luokkaa... Ostin sitten suosiolla langattomia latureita ja niillä pärjäsin hyvin siihen asti, kunnes tuli 15 Pro taloon.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mutta kävin pyytämässä korjausarviota, ja kuulemma korjauksessa menisi puhelimesta noin 80% uusiksi ja hinta-arvio oli noin 700 euron luokkaa... Ostin sitten suosiolla langattomia latureita ja niillä pärjäsin hyvin siihen asti, kunnes tuli 15 Pro taloon.

No juu, samalla mennään, eli langattomalla latauksella. Car Play ei toimi, joten tuo on pieni miinus.

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onko täällä kenelläkään kokemusta Iphone XS:n näytön vaihdosta? Puhelimen kuuloke toimii huonosti ja näyttökin on rikki. Kiinnostaisi tietää vaihtuuko kuuloke näytön vaihdon yhteydessä vai pitääkö sille tilata oma huolto?

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
mitäs helvettiä? Olen upotellut tätä 12 miniä millon paljuun, milloin poreammeeseen ihan tarkoituksella kun "sehän kestää vettä". ja hienosti aina kaikki pelannut uinninkin jälkeen.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
mitäs helvettiä? Olen upotellut tätä 12 miniä millon paljuun, milloin poreammeeseen ihan tarkoituksella kun "sehän kestää vettä". ja hienosti aina kaikki pelannut uinninkin jälkeen.

No juu, itselläni tämä koestus kesti muutaman sekunnin, eikä puhelin edes uponnut mihinkään.

Viimeksi muokattu:
4

444

iPhone X ei vedenpitävänä ainakaan kestänyt putoamista kuumaan lähteeseen. Siis ihan siihen lähteeseen liitettyyn uimakelpoiseen osaan. Oli uintiretkensä jälkeen aivan täynnä vettä. Takuu ei luonnollisestikaan kata tällaisia vahinkoja, vaan vedenpitävyys oli vain markkinointikikka.

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Mitähän kummaa on tapahtunut viimeisimmän iPhonen päivityksen (iOS 17.5.1) yhteydessä? Yhtäkkiä millään sovelluksella ei ole oikeutta käyttää kameraa, kuvakirjastoa tai yhteystietoja, eikä sovelluksen asetuksista löydy kohtaa josta tämän voisi sallia. Esimerkiksi kuvien lähettäminen Whatsapissa ei enää onnistu, ja keskusteluissa ei näy enää henkilöiden nimiä, pelkkä numero. Jos yritän lähettää kuvan, puhelin ohjaa asetuksiin ja neuvoo sallimaan kuvien käytön. Tällaista kohtaa ei kuitenkaan asetuksissa ole. Onko muilla tullut vastaavaa? Vai enkö vain osaa?

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@JjZz omassa puhelimessa sama päivitys ja ihan normaalisti kaikki pelaa ja liitteen kuvassa Whatsappin asetukset näkyy. Puuttuuko sulla siis kokonaan esim. tuo kameran slide-valikko?

Kannattaa varmaan nollata puhelin ja katsoa, että auttaako.

Liitteet

• IMG_7540.jpeg
    IMG_7540.jpeg
    134 KB · kertaa luettu: 49

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
@JjZz omassa puhelimessa sama päivitys ja ihan normaalisti kaikki pelaa ja liitteen kuvassa Whatsappin asetukset näkyy. Puuttuuko sulla siis kokonaan esim. tuo kameran slide-valikko?

Kannattaa varmaan nollata puhelin ja katsoa, että auttaako.
Juu, ainakin kamera, mikrofoni, kuvat ja yhteystiedot puuttuu.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy