Antti Mäkinen

  • 1 371 675
  • 4 483

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tämä mies herättää paljon keskustelua Jatkoajassa. Häntä voisi verrata jopa itse Antero Mertarantaan siinä mielessä, että hän herättää moninaisia reaktioita, niin puolesta kuin vastaan. Puhun, kuten otsikko jo kertookin, Antti Mäkisestä, Viasatilla ammatikseen jääkiekkoa selostavasta herrasta.

Oma näkemykseni Mäkisestä on voimakkaan ristiriitainen. Ymmärrys jääkiekosta on ihan hyvää, mutta hänessä ärsyttää turha mouhoaminen ja eräänlainen muiden näkemysten sivuuttaminen. Lisäksi Viasat teki kaikista pahimman virheen, mitä jääkiekkomedia voi tehdä; nosti selostajan jalustalle. Vähän nöyryyttä Mäkiselle, niin pitäisin häntä Suomen ykkösselostajana jääkiekon saralla, nyt hänen potentiaalinsa hukkuu turhan leuhkimisen sekaan.

Keskustelu on avattu, ja sitä varmastikin tulee lisää.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvä avaus.

Mielestäni Mäkinen on asiantunteva ja hyvä selostaja. Ja kyllähän selostajalla pitää olla sitä pientä mouhottamista mukana, (ei näin).

Barnes osui oikeaan siinä, että Mäkinen on tavallaan myös "ajan uhri" siinä mielessä, että nyt on tapana nostaa selostajaa jalustalle vähän lajissa kuin lajissa. Oikeastaan henkilöiden korostaminen kentän laidalla on lisääntynyt viime aikoina liiallisuuksiin (vrt. Tami, Mertaranta, Mäkinen, Nurminen, Rautiainen, Armstrong jne). Jopa raveista on yritetty tehdä jollain tasolla mielenkiintoisia tekemällä studio-osuuksista show'ta (näin ainakin mainosten perusteella).

Ei Mäkisestä mitään virkamiestä tarvitse tehdä, mutta pikkuisen malttia lisää ja profiilia alemmas niin hyvä tulee.

(linkki vie YouTubeen)
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Antti Mäkinen on valtakunnan ykkösselostaja jääkiekossa mitä tulee lajitietämykseen ja tunteeseen selostuksessa. Enkä oikein tiedä mitä muuta voi selostajalta vaatia kuin lajitietämystä ja tunnetta oli se selostettava laji mikä hyvänsä. Huippujätkä! Ratatatataaaaa!
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mun mielestä Mäkinen on maan parhaita selostajia. Ei hänkään silti missään nimessä ole täydellinen ja myönnän, että useamman kerran viikossa kun häntä kuuntelee, niin alkaahan se tietynlainen ylimielisyys ja "minä tiedän paremmin" -asenne ärsyttämään. Jokuhan voi olla sitä mieltä, että Mäkinen ei tiedä tai ymmärrä jääkiekosta mitään, mutta mielipiteitähän nämä, tykkäähän toiset Mertarannastakin.

Se pitää vielä Mäkiseen liittyen sanoa, että hänen ja AJ Niemen yhteistyö selostuskopissa toimii mun mielestä erittäin hyvin, tosin se johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että Niemi on aika lailla paras kommentaattori jota ikinä olen kuullut. Tietää lätkästä helvetisti, kertoo toisinaan juttuja omalta pelaajauraltaan, puhuu selvästi ja rauhallisesti ja huumorinsa toimii mulle hyvin. Varmasti hänestäkin on joku ihan toista mieltä ja hyvähän se on, että erilaisia mielipiteitä riittää.

Ei Mäkisestä mitään virkamiestä tarvitse tehdä, mutta pikkuisen malttia lisää ja profiilia alemmas niin hyvä tulee.

Juuri näin. Välillä kääntää valokeilaa turhan paljon itseensä ja nostelee itseään jalustalle. Jos oppisi vähän lisää nöyryyttä ja antaisi pelin ja pelaajien olla koko ajan selostuksen keskiössä, niin olisin nykyistä tyytyväisempi.
 

Apheu

Jäsen
Mielestäni on ihan mielenkiintoista kuunneltavaa. Vähän voisi tuota "pätemistä" välillä vähentää, mutta ei ole itseäni pahemmin haitannut. NHL:n puolella varsinkin mielestäni mukavaa, että pelin oheen selostaja löytää vähän muutakin juttua ja yleistä NHL-puhetta pelkän pelin selostuksen lisäksi. Tietysti sitten voi kuunnella englanniksi niitä NHL-matseja, jos haluaa vähän vähemmän höpinää ja enemmän sitä itse pelitapahtumien kertomista, eli kenellä pelaajalla on kiekko jne. Joskus kyllä Mäkisellä tosiaan menee hieman yli ja tuntuu, että peli on ihan taustalla, kun pääsee jonkun ihan toisen asian ytimeen ja kertoo tarinaa siitä. Itseäni ei haittaa, kunhan ei liikaa pitkity.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Maan toiseksi paras selostaja jääkiekon saralla. Kehityskohteet:

- Itselleen liian vaikeilla lauseilla kikkailu. Nämä tekevät selostuksesta välillä aivan liian raskasta kuunneltavaa. Sana on muutoin hyvin hallussa, mutta turhat korut kun riisuu, niin suoritus on ulosannin osalta kunnossa.
- Vähän liikaa pätemistä, joskin tilastot ovat asiallisesti hallussa.
- NHL:n katson aina orkkiskielisellä selostuksella, koska Mäkinen lausuu nimet liiallisella yrityksellä. Hän siis ik. yliääntää englanninkieliset nimet yms.

Niin ja parhaana selostajana pidän Alkiota. Aika selvällä marginaalilla.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Karmeaa kuunneltavaa. Itsekeskeinen, ylimielinen, itseään esiin tuova. Plus että Twitterissä uudelleentwiittaa KAIKKI mahdolliset perseennuolentatwiitit mitä hiukankin.

Jos keskittyisi pelkästään selostamiseen ja jättäisi sen esiintymisen ja kahden markan analysoinnit niin voisi olla hyväkin selostaja.
 

Hendricks

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mäkisen mielestä Eberlen tradavalue on Taylor Hallia korkeampi. Tämän tyyppisten juttujen jälkeen ainakin itsellä menee usko "asiantuntemukseen".
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
koska Mäkinen lausuu nimet liiallisella yrityksellä. Hän siis ik. yliääntää englanninkieliset nimet
Tämä on itseänikin pistänyt korvaan. En tiedä kumpi on sitten pahempi, rehellinen ralli-englanti vai ylikorostunut ääntäminen suomalaisen puheen sekaan. Hyvähän se kai on että yritetään ääntää oikein, mutta kun nimistä muodostuu jo ralli-englannin toinen ääripää.
 

Schadowan

Jäsen
Hyvä selostaja, loistava asiantuntemus. Jokaisella selostajlla on ärsyttäviä maneereita, Mäkinen ei ole onneksi sieltä pahimmasta päästä.

Mutta sitten tämä Viasat-hehkutus, twitter-käyttäytminen (akiriihilahtimainen kehujen retweettaaminen), jalustalle nostaminen itsensä tai Viasatin toimesta.. after all, Antti Mäkinen on jääkiekkoselostaja, ei sen enempää tai vähempää. Silti välillä saa sellaisen kuvan, että kyse olisi jostain isommastakin jutusta. Toki Mäkisellä on ammatitaitoa, jolla voi jopa hieman kehuskella, vrt vaikka Seppäsen Esko.

Kaiken kaikkiaan ollaan kuitenkin plussan puolella ja jääkiekko on todella Mäkisen intohimo, sen huomaa kaikesta. Eniten olen tykännyt Mäkisen kommenteista Yle Puheen NHL-illoissa, jossa Ylen omat asiantuntija+Rantanen ja kumppanit jäävät usein aika hiljaiseksi, koska ei Mäkisen kommenttien jälkeen ole mitään lisättävää.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
koska ei Mäkisen kommenttien jälkeen ole mitään lisättävää.

Paskat, eivät vain saa suunvuoroa tältä tärkeilevältä supertähdeltä (omasta mielestään). Ylivoimaisesti Suomen paras lätkäselostaja, mutta kuten mainittua, se tärkeily ja ylimielisyys syövät pohjaa. Erityisesti, kun kaveri ei muista ulkoa edes sitä, että minä vuonna Flyers hävisi Stanley Cup -finaalit Blackhawksille. Kuuntelen silti ihan mielelläni Mäkistä primetimeotteluissa, kunhan Canadiens ei pelaa.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Antti Mäkinen. Mäkisen Antti. Kuuntelin tuon täälläkin mainitun Yle Urheilun NHL-illan ja tosiaankin mielenkiintoinen ja asiallinen kokonaisuus. Ja ainoa kohta, jossa tökkäsi pahemman kerran oli kun A. Mäkinen dumasi suoraan Urheilulehden Ilkka Palomäen näkemyksen Floridan ykköspakista vahvalla teiniangstiargumentilla "Montakos peliä oot nähny tällä kaudella?" Jotain muutakin voisi koittaa keksiä mutta jos kyvyt ei riitä niin ei ne sitten riitä.
 

Aivastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sitähän sää kysyit
Kovasti on kaveri kehittynyt sieltä Radio 957 ajoilta tähän päivään. Erinomainen paketti KHL peleissä AJ:n kanssa! Pakko todeta muiden tavoin, että juurikin se tietty ylimielisyys ja itsekeskeisyys ja liika hypetys paistaa liikaa läpi. Oli sitten kyse Twitter-tilistä tai selostuksesta. Noh kaikkea ei voi saada, kuuntelen kyllä jatkossakin.
 

Batigoll

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Antti Mäkinen. Mäkisen Antti. Kuuntelin tuon täälläkin mainitun Yle Urheilun NHL-illan ja tosiaankin mielenkiintoinen ja asiallinen kokonaisuus. Ja ainoa kohta, jossa tökkäsi pahemman kerran oli kun A. Mäkinen dumasi suoraan Urheilulehden Ilkka Palomäen näkemyksen Floridan ykköspakista vahvalla teiniangstiargumentilla "Montakos peliä oot nähny tällä kaudella?" Jotain muutakin voisi koittaa keksiä mutta jos kyvyt ei riitä niin ei ne sitten riitä.

Pahin rimanalitus Mäkiseltä tuli ohjelman lopussa kun tylytti Palomäen "oot kassalla"- argumentilla, koska Palomäki ennusti että Detroit menee finaaleihin. Palomäen jutuista voi olla montaa mieltä, mutta tuommoinen kollegan halveeraminen on ala-arvoista. Myös tuo Ekblad- väittely koetteli hyvän maun rajoja Mäkisen osalta.

Menee vähän toistamiseksi, mutta juurikin mainittu ylimielisyys ja ehdottomuus paistavat pahasti läpi herran jutuista. On omassa kuplassaan eikä suvaitse eriäviä mielipiteitä. Ulosanti sakkaa pahemman kerran. Selostajana huippuluokkaa, silloin kun malttaa pysyä lestissään.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On pakko nyökytellä samanmielisesti ja lisätä aiempaan kirjoitukseeni, että toi Twitter-lätinä kyllä vituttaa lähes poikkeuksetta. Tosin se ei varmaankaan ole (ainakaan pelkästään) Mäkisen vika, vaan varmasti työnantaja on nuo hommat linjannut aika tarkkaan. Tuntuu lisääntyneen telkkarissa aika paljon tuo Twitterin käyttäminen kommunikointivälineenä ja tuohan se varmasti joillekin katsojille lisäarvoa vastavuoroisuuden merkeissä, joten voi olla ja varmaan onkin niin, että vanha ei vaan täysin ymmärrä.

Tottahan se on esim. Viasatille hyvä homma, kun porukka twiittaa #ValitseViasat tai muuten vaan mainitsee edes jotenkin positiivisessa valossa ko. kanavan. Silti se ei ole läheskään kaikkien mieleen, että siihen keskitytään lätkäottelun selostuksessa edes vähää alussa. Mikä olisi sitten se keino jolla nuo saisi hienovaraisesti ja hillitysti upotettua selostukseen, en tiedä.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
En mä nyt Mäkistä niin hirveä kummoisena velhona muihin selostajiin verrattuna pidä. Edelle menee omissa papereissa näin lonkalta Alkio, Säteri, Waheeb ja Lindgren. Paremmasta päästä on toki.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ei ole kauaa kun täällä vielä pidettiin Mäkistä parhaana selostajana. Johtuikohan tämä siitä, että herra oli silloin pienen piirin herkkua? Niin se maine julkisuuden myötä katoaa ja sitten uusi suosikki selostaja löydetään jonkun Kaljajengin youtubekanavalta ja sama kaava toistuu. Itse olen sitä mieltä, että Mäkinen on paras suomalainen selostaja. Kaksi muuta herraa top 3:ssa ovat JP Jalo, sekä Henry Viheriävaara. Propsit myös Ari Steniukselle.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
En oikeastaan tykkää Antti Mäkisestä yhtään. Kertoo liian tarkasti, mitä olisi muka pitänyt tehdä eri tilanteissa. Väheksyy katsojia. Hyvä toki eläytymään, mutta kuten todettu nostaa itsensä liikaa ohjelman pääosaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei ole kauaa kun täällä vielä pidettiin Mäkistä parhaana selostajana. Johtuikohan tämä siitä, että herra oli silloin pienen piirin herkkua?

Asia on varmasti ainakin osittain noin. Pienestä piiristä kun vaihtaa isompaan, menettää paljolti sen pienen piirin arvostusta. Tämä toki pätee aika moneen muuhunkin asiaan. Kuten jo aiemmin totesin, niin pidän Mäkistä yhtenä Suomen kovimmista selostajista, mutta selostuksiaan pidempään kuunnelleena sanoisin kyllä, että tuo itsensä jalustalle nostaminen ja päteminen on viime vuosina lisääntynyt huomattavasti. Varmasti osansa tosta showmeiningistä on Viasatillakin, heillehän se on pelkkää plussaa, kun twiittaillaan #ValitseViasat tai muuta vastaavaa. Tämäkin ketju on Viasatille pelkkää plussaa, onhan keskustelua herättävä ja mielipiteitä vahvasti jakava selostaja omiaan luomaan näkyvyyttä myös Viasatille. Joku perusharmaa tylsä HMV-selostaja ei vastaavaan pystyisi vaikka olisi pirun sujuvasanainen, osaisi viimeisen 20 vuoden tilastot ulkoa ja tietäisi pelistä kaiken tietämisen arvoisen.

Vaan tosiaan Mäkinen on mielestäni huonoinekin puolineen maan ykkösselostajia ja juuri oikea jätkä selostamaan NHL-kiekkoa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ei ole kauaa kun täällä vielä pidettiin Mäkistä parhaana selostajana. Johtuikohan tämä siitä, että herra oli silloin pienen piirin herkkua?

No en mä nyt tiedä onko se noinkaan. Mäkinen oli 957:llakin omaan selostuskorvaan huonompi kuin Lindgren. Toki ihan hyvä, muttei mitenkään ylivertaisen hyvä.
 
- NHL:n katson aina orkkiskielisellä selostuksella, koska Mäkinen lausuu nimet liiallisella yrityksellä. Hän siis ik. yliääntää englanninkieliset nimet yms.

Toki näin, mutta niihin amerikkalaisselostajiin verrattuna Mäkinen on NHL-pelaajien nimien ääntämisessä täysin ylivoimainen, kun arvioidaan lausumisen keskimääräistä kohdalleen osumista. Ei toki yhtä ylivoimainen kuin Kaj Kunnas, jolta ainakin suomen-, ruotsin-, lontoon-, ranskan- ja saksankieliset nimet lähtevät varsin esimerkillisesti. Suurimmat puutteet Mäkisellä on minun mielestäni ranskankielisten nimien ääntämisessä (esim. Marttään Brodoor särähtää aina korvaan), mutta arviossani en ota huomioon itäeurooppalaisten pelaajien nimiä, sillä niiden oikeaoppisesta lausumisesta mulla ei ole mitään hajua. Ja sitä en vieläkään ymmärrä, miksi Mäkinen käyttää Montréalin nuoresta hyökkääjästä aina nimeä Gatšelnjuk, kun käsittääkseni ko. pelaajan nimi on oikeasti Galtšenjuk.
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti sitten voi kuunnella englanniksi niitä NHL-matseja, jos haluaa vähän vähemmän höpinää ja enemmän sitä itse pelitapahtumien kertomista, eli kenellä pelaajalla on kiekko jne..

Tästä mä olen hieman eri mieltä. Mielestäni tässä asiassa ei ole järin merkittävää eroa Mäkisen ja amerikkalaisselostajien välillä, vaan kyllä ne amerikkalaisetkin aika paljon jauhavat jostain muusta kuin siitä, kenellä kiekko milloinkin on.

Esim. yksi Jokereita fanittava työkaverini on sitä mieltä, että Mäkisen pitäisi keskittyä selostamaan peliä ja jättää muut höpinat pois. Itse taas tykkään siitä, että selostaminen ei ole pelkkää monotonista "Möttönen laukoo, Töppönen torjuu, Löppönen korjaa irtokiekon ja lähtee hyökkäykseen" -nimiluettelointia. Mieluummin kuuntelen selostajalta ja kommentaattorilta mielenkiintoisia anekdootteja, vaikka ne eivät aina välttämättä liittyisi edes siihen lajiin, jota ko. herrat parhaillaan selostavat, vaan vaikkapa peliin osallistuvien joukkueiden kotikaupunkeihin. Esim. amerikkalaisilta NBA- ja NHL-selostajilta kuulee usein mielenkiintoisia tarinoita, joista myös oppii paljon. Itse diggaan aika paljon NBA:tä valtakunnallisissa lähetyksissä kommentoivasta Jeff Van Gundysta.

Jos mä ihan välttämättä haluaisin tietää, kenellä pelaajalla peliväline milloinkin on, mutta en sitä itse kuvaruudulta huomaa, se on minusta ihan oma häpeäni. Mikäli kyseessä on joukkue, jota seuraan aktiivisesti, ei tuollaista ongelmaa kuitenkaan kovin usein synny, sillä aika hyvin ne pelaajien luistelu- tai juoksutyylit sekä peliasennot ja -numerot jäävät mieleen, kun joltain porukalta näkee kymmeniä pelejä.

Mäkisen kohdalta täytyy tosin todeta sellainen homma, että minunkin mielestäni aika suuri osa noista Twitter-kysymyksistä on täysin turhia. "Täällä Pekka Seinäjoelta kysyy, että mikä joukkue voittaa Stanley Cupin." Mitä väliä sillä on, mitä Antti Mäkinen tuollaiseen kysymykseen vastaa. Jos hän oikeasti tietäisi vastauksen, ei hänen tarvitsisi käydä päivätöissä. Eikä yötöissä. Hän voisi vain ottaa helpot hillot pois lyömällä rahansa sen tulevan voittajan puolesta.
 
Viimeksi muokattu:

Snagari

Jäsen
"Ennen pidin Antti Mäkistä Mertarannan seuraajana, mutta Mäkinen aiheuttaa nykypäivänä itselläni vieläkin isomman puistatuksen kuin "Antza". Se ylimielisyyden määrä on aivan järkyttävää, eikä hän ole selostaja joka kommentoi peliä vaan hän kertoo miten peliä pelataan ikäänkuin minua pitäisi katsojana valmentaa. Ja väittäisin tietäväni jääkiekosta ainakin yhtä paljon, ellen enemmän kuin Antti Mäkinen." Näin olin kommentoinut Mäkistä Antero Mertarantaa koskevaan ketjuun.

Suurimmat syyt minkä takia en kuuntele enää Antti Mäkistä muuta kuin pakon edessä Jokereiden pelejä katsellessa on juuri tuo "katsojan valmentaminen". Mäkinen selittää syöttöjä, lähtöjä, ylivoimia ynnä muita niin kuin minua pitäisi ohjeistaa että näin katsot jääkiekko-ottelua oikeaoppisesti. Jumalauta, jätkän oma ura katkesi juniori-ikään, enkä usko että on ammattivalmentajakurssejakaan on käynyt ja puhuu mulle (=katsojalle) kuin jollekin nassikalle. Twitterissä en ole voinut häntä seurata enää pitkään aikaan kun retwiittaa vain noita kehuja, jotka yleisemmin ovat jonkun ylä-astelaisen elämäm kouluun valmistautuvan jonnen horinoita joka laittaa niitä siksi että Mäkinen on "julkkis" ja se on hienoa kun tällainen henkilö retwiittaa. Voi koulun tupakkapaikalla sitten kehuskella.

Ääntäminen on täysin äärimmilleen vietyä, ikäänkuin yrittäisi brassailla ämerikkalaisella korostuksella, kun aivan jokainen huomaa että metsään mennään ja kovaa.

Jos ette ole kiinnittäneet NHL:ää katsoessanne ja Mäkisen Anttia kunnellessanne huomiota tähän seikkaan niin suosittelen. Hän keksii lähes jokaisessa matsissa lempinimiä joukkueiden pelaajille. Ei siis mitään yleisesti käytössä olevia "Big Buff" tyylisiä, vaan ihan tuulesta temmattuja väännöksiä. Monta kertaa olen ottanut tämän hänen keksimänsä lempinimen ylös ja tunnollisesti yrittänyt googletella, mutta todella useasti on käynyt niin että mitään yhteyksiä lempinimellä ja pelaajalla ei ole.

Fanittaa pelaajia ja yrittää kaikenmaailman "Lehterä tekee 100 pistettä" jutuillaan saada kredittiä varsinkin tamperelaisilta jääkiekkoilijoilta ja nuoleskella kaikkien persettä. Olen kuullut tästä naureskelua useaan otteseen ja aikalailla pelkkänä fanina Anttia pidetään. Tämän takia ei voi kritisoida näitä pelaajia vaikka jonkun virheen tekisivätkin.

Jääkiekkoselostajan tehtävä on rikastuttaa pelin katselemiskokemusta, ei olla sen shown päätähti. Ainakaan minun mielestäni.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Nyt kun tuota ajattelee enemmän, niin asia on tosiaan noin kuin Snagari yllä todistaa: Mäkinen olisi Suomen toiseksi paras selostaja, jos keskittyisi pelkkään selostamiseen. Hän kuitenkin käyttäytyy kuten mulkku ja brassailee aivan liikaa, jota tapahtuu myös kesken selostusten.

Niinpä arvioin, että kyseessä on raivostuttava jätkä, jolla on potentiaalia olla oikein hyvä selostaja.

PS. On paljon vähemmän vittumainen KHL:n kuin NHL:n pelejä selostaessaan. Samoin oli pari kolme vuotta sitten hyvin paljon vähemmän ylimielinen, mutta huomion myötä kusi on noussut päähän.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Antti Mäkisestä tulee mieleen Tuomas Virkkunen. Molemmat huippuja luomaan tunnetta selostukseen ja kyllä he tietävät lajistakin aika paljon, mutta kun kerran on kuullut, niin pitemmän päälle se kuulostaa vain mölyämiseltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös