Antakaa jääkiekon olla!

  • 3 016
  • 6

Lare

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Altti Salomäen etusivun kolumnissa ruoditaan SM-Liigan muutoshenkeä ja vaaditaan pysyvyyttä. Kaipaisin kuitenkin lisää perusteluja. Pelkkä Coca-Cola esimerkki ei riitä vakuuttamaan, että vanha kaava on toimiva.

Ihmiset nimittäin hakevat yleisesti vapaa-ajalta ja viihteestä paljolti erilaisia elämyksiä kuin aiemmin. TV:ssä realitysarjat valtaavat alaa ja videopelit korvaavat hiekkalaatikkoleikit. Nämä esimerkit eivät kerro sinällään jääkiekosta mitään, mutta ne osoittavat sen, että viihteen saralla tapahtuu muutosta.

Kaikkiaan tarjonta ja siten myös kilpailu viihteen ja vapaa-ajan käytön saralla on monipuolistunut. Ei olekaan lainkaan selviö, että kansa lähtee katsomaan SaiPan vierailua kotikonnuilla ennemmin kuin lähtevät vaikkapa trendikkäästi näyttäytymään kuntokeskuksissa tai jäävät IT-työporukkansa yhteiseen illanviettoon vokottelemaan sihteereitä ja nauttimaan ilmaisesta alkoholista.

Näkisin muutokseen myös sikäli tarvetta, että kiekkomaailma Suomen ympärillä on muuttunut. NHL ei ole enää ainoa sarja, joka riistää parhaita pelaajiamme ulkomaille, vaan palkka- ja pelin tasoltaan houkuttelevia sarjoja on useita. Tulisiko meidän seistä tumput suorina, kun SM-Liiga on jäämässä statistin rooliin tasokkaista pelaajista kilpailtaessa?

Haluaisin tietää, mitkä muutokset kirjoittajaa lopulta häiritsevät. SM-Liiga muutti logoaan ja kahvakiekkoa yritetään kitkeä joka syksy, mutta ovatko nämä lopulta niitä häiritseviä asioita? Kun hommat alkavat mennä päin p:tä, tulee monilla toki ikävä vanhoja hyviä aikoja. Hyvät ajat eivät kuitenkaan palaa istumalla ja odottamalla, vaan on tehtävä töitä ja sopeuduttava muutokseen - muuttumalla itse.
 

muzakian

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, St.Louis Blues, SiiPe, Koparit, Man City
Allekirjoittaneeltahan ei tietenkään mitään ole kysytty mutta jos haetaan muutoksia jotka on olleet vähemmän tai enemmän eräästä soittopelistä niin kahdenviivansyötön poistaminen ei toimi, ei myöskään kolme pistettä voitosta eikä rangaistuslaukaus räpeltelyt. Tasapeli kuuluu runkosarjaan. Siis asiat jotka on jääkiekossa.. Muutoksia voi sitten tehdä ympärille, kuten oheistapahtumiin.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Perinteet ovat hyvin tärkeä asia ja niistä tulisi pitää kiinni. Kaiken maailman logojen ja muiden vaihtelusta en usko mitään hyvää seuraavan. Joukkueeseen, jonka värit vaihtuvat syksyn trendivärien tai muun mukaan, niin syö sitä pohjaa, jota pikkuhiljaa kehittyy. Arvoissa ja perinteissä pysyminen ei tarkoita sitä, että ei voisi kehitystä tapahtua, mutta jotain pysyvää pitää olla. Sellaista, että kannattajat tietävät kannattavansa vielä viidenkymmenkin vuoden päästä saman värisiä paitoja ja logoa.
 

Toimitus

Jäsen
Antakaa jääkiekon olla!

Kuten kirjoitin, liigan markkinapohjainen omaisuus ja yhteistyösuhteet ovat erittäin toimivalla pohjalla. Niihin panostamalla urheilu voi kilpailla kuluttajien vapaa-ajasta jatkossakin.

Irroita se, mitä tapahtuu kaukalossa, kaikesta ympäröivästä. Pitääkö itse peliä ja siihen erottamattomasti liittyviä tekijöitä, kirjoitettuja ja kirjoittamattomia sääntöjä, seurojen nimiä ja tunnuksia - jääkiekon kulttuuria, todella muuttaa, jotta SM-liiga pystyy kilpailemaan suurempien markkina-alueiden ja uusien viihdemuotojen kanssa? Vai riittäisikö ottelutapahtuman parantaminen katsojien houkuttelemiseen? Ja kyllä, nuo kaksi puolta ovat erotettavissa toisistaan hyvinkin jyrkin rajanvedoin.

Kirjoitin neljä vuotta sitten näin, eikä aika ole mieltäni juuri muuttanut.

Avainsana on kulutususkollisuus. Yleisö, jonka tavoittamiseksi pitää seistä päällään, kyllästyy nopeasti ja haluaa jatkuvasti uutta. Kannattaako sen ryhmän takia koskea kovinkaan syvälle?

AS
 
Viimeksi muokattu:
Itse en usko trendien vaikuttavan joukkuelajien katsomiseen mittavissa määrin. Tietenkin jokin Suomen maajoukkueen menestys tai HJK:n Champions Leaguen visiitti voi innostaa muutaman varhaisherännäisen yksittäiseen otteluun katsomoon, mutta pitkän aikavälin vaikutuksia nämä eivät ole. Sen jälkeen varhaisherännäisestä tulee joko vakiokatsoja tai hän unohtaa pian koko homman. Sama pätee kaikkeen muuhunkin harrastamiseen: on vakioiden pieni joukko ja iso joukko satunnaisia "vierailijoita".

Lisäksi kaikki muukin tässä maailmassa kilpailee ajankäytöstä - ja vieläpä keskenään, ei vain jääkiekko. Ja mielestäni on ihan normaalia, että jos on työporukan pikkujoulut ja lätkämatsi, niin ei kai kenenkään sosiaaliset arvot ole niin pahasti vinossa että menee ennemmin lätkämatsiin? (Tai miksei jos on ikävä työpaikka, mutta yleensä kyllä ei.)
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Salomäki puhuu asiaa!

Lare kirjoitti:
Altti Salomäen etusivun kolumnissa ruoditaan SM-Liigan muutoshenkeä ja vaaditaan pysyvyyttä. Kaipaisin kuitenkin lisää perusteluja. Pelkkä Coca-Cola esimerkki ei riitä vakuuttamaan, että vanha kaava on toimiva.
Mielestäni Altti Salomäen kirjoitus oli yksi kaikkien aikojen parhaista suomalaisista kiekkoteksteistä.

Oma, Salomäkeä myötäilevä tiivistykseni on kuulunut jo kauan näin: jääkiekko on palautettava jääkiekkoon!
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
P.Sihvonen kirjoitti:
Mielestäni Altti Salomäen kirjoitus oli yksi kaikkien aikojen parhaista suomalaisista kiekkoteksteistä.

Oma, Salomäkeä myötäilevä tiivistykseni on kuulunut jo kauan näin: jääkiekko on palautettava jääkiekkoon!

Mielestäni voisit itsekin heittää analyysiä, mikäli aikaa riittää. Hyviä kirjoituksia on aina kiva lukea, sikäli kun hyviä osaat kirjoittaa;) Oikeasti, kyllä jatkoajan palstallekin voisi heittää "rankkaakin" mielipidettä, ehkä saataisiin asiakeskustelukin käyntiin, välillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös