Anne Mattila

  • 6 867
  • 15

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No nih, mielipiteitä tästä laulajattaresta.

Tänään juhannuspäivänä olen kuunnellut aivan älyttömästi "Asfalttiattiiviidakkioa" ja voin muuten sanoa, etten ole IKINÄ kuullut yhtä hyvää biisiä. Tämän biisin muistan AINA tästä juhannuspäivästä, vaikka tuskin kovin paljon muuta muistan.

Ketjunavaus voisi olla parempikin, mutta tämä tulee tunteella: Anne Mattila ja Asfalttiviidakko on kaksikko, jota ei voita kukaan koskaan missään ikinä!

"Betonimuurit vartioi siellä öistä kulkiaa..."

"Katujen lapsi partioi, kunnes aamu sarastaa..."

Voiko näin paljon tunnetta edes sisältää yhteen biisiin?!
 
Viimeksi muokattu:

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Ihana neitonen, ainakin äänestä päätellen. :) Itse asiassa kaikki Mattilan siskokset osaa laulaa ja on vielä kohtuullisen hyvännäköisiä. ;) Koskaan en ole livenä tavannut, mutta kaisse pitää joskus livekeikallekin eksyä. Asfalttiviidakko taisi olla neidon eka hitti, vaikka silloin ei hän supersuosituksi tullut (kuten nyt). Ikääkin taitaa olla vasta hiukka yli parikymmentä.
 

Mitchner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihan raikas neitonen Suomen iskelmätaivaalla :) Mitä radiosta olen kuullut, niin ei ollenkaan huonoa. Livenä en ole nähnyt, mutta eiköhän asia korjaannu tämän kesän aikana jollakin tanssilavalla.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Anne on kova sana tosiaan. Hyvää nykyaikaista iskelmää, tarttuvaa settiä. Itse sijoitin juuri Annen kokoelmalevyyn, jota myydään pilkkahintaan kympillä.

Älkää unohtako siskoa, Annelia, joka on vielä kovempi joka osa-alueella. Kauniimpi ja melkeinpä vielä parempi ääni!
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Anne Mattilan ääni tuo mieleen hieman nuoren Meiju Suvaksen. Molemmilla on jotenkin "metellinen" ääni. Lyönpä vetoa, että Mattila tulee pysymään Suomen iskelmätaivaalla seuraavat kymmenen vuotta. Mieleenpainuva ääni, tarpeeksi hyvännäköinen ja vahvat taustajoukot. Tämä nuorempi sisko Annali on myös hyvä. Laulaa hienosti vanhoja rokkikappaleita keikoillaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ainoa syy miksi saavuin tähän ketjuun, oli se, että olisin kysynyt Anne /Anneli Mattilan eroa. Kiitokset tiedosta, systerit siis. Ei ole mun musaa näiden artistien tuotanto, mutta yhden tv-keikan perusteella toinen näistä (en muista kumpi oli veivaamassa) osaa laulaa teknisestikin hyvin. Which is nice. Missään muualla maailmassa ei pääse levyttämään ja jopa staraksi niin huonoilla laulutaidoilla kuin Suomessa. Ja nyt en tarkoita Nykäsen Matteja ja muita valmiita hjuumoriartisteja. Arja Koriseva on huonoin tietämäni "hyvä" naislaulaja; epäpuhdas, ääni ei soi lainkaan ja jos soi, niin vibraa/holvaa ennemminkin tahattomasti. Lisäksi hänellä ei ole lainkaan rytmitajua, fraaserauksensa on äärikömpelöä. Mutta nätti muijahan se on.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
JHag kirjoitti:
Ainoa syy miksi saavuin tähän ketjuun, oli se, että olisin kysynyt Anne /Anneli Mattilan eroa. Kiitokset tiedosta, systerit siis. Ei ole mun musaa näiden artistien tuotanto, mutta yhden tv-keikan perusteella toinen näistä (en muista kumpi oli veivaamassa) osaa laulaa teknisestikin hyvin. Which is nice. Missään muualla maailmassa ei pääse levyttämään ja jopa staraksi niin huonoilla laulutaidoilla kuin Suomessa. Ja nyt en tarkoita Nykäsen Matteja ja muita valmiita hjuumoriartisteja. Arja Koriseva on huonoin tietämäni "hyvä" naislaulaja; epäpuhdas, ääni ei soi lainkaan ja jos soi, niin vibraa/holvaa ennemminkin tahattomasti. Lisäksi hänellä ei ole lainkaan rytmitajua, fraaserauksensa on äärikömpelöä. Mutta nätti muijahan se on.

Aluksi täytyy sanoa, että varsin kaunis ja oikeudenmukainen kuvaus Arjasta. Itse olisin voinut lasketella pehemminkin, mutta jos tuolla mennään, niin sitten mennään.

Annesta sen verran, että oli pikkujulkku E-Pohjanmaalla jo aivan teininä ja levytti yhden valtavan huonoa tuotantoa olevan halpis-humppa-levyn, jota ei luojan kiitos taida mistään enää saada. Sittemmin odoteltiin vain sitä, milloin Annesta putkahtaa oikea stara, sillä jo niin skidinä tyttö lauloi niin hyvin iskelmää, että oli aivan selvää se, että tytöstä tulee Arjaakin suurempi tähti jonain päivänä. Ja aivan aiheesta ja ansiosta. Kappaleet Annella tasoltaan ailahtelevaisia, mutta menevät varmasti tanssikansaan vielä seuraavat 20 vuotta.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Thanks Oiva, olin kiltillä tuulella eikä kyseessä ollut mikään mollauksentarve koskien AK:ta. Sehän ei ole mikään syy pitää jotain laulajaa teknisesti paskana, että ei pidä hänen musiikistaan. Tämä oli ennemminkin Tekniikan Maailma -tyyppinen arvio. Iskelmäscenessä esimerkiksi Jari Sillanpää ja Janne Tulkki ovat hyviä laulajia, mikä on pakko myöntää, vaikkei heidän musaansa kuuntelisikaan (paitsi ehkä joskus työn puolesta tjsp pakkotilanteessa). Korisevalle on käynyt mielestäni näin; nuorena tyttönä värittömänä 8-9:n laulajana eittämättä koulunsa taapertanut Arja sai todella nätin ulkokuoren ja meni oikeaan aikaan Tangomarkkinoille vieden tittelin enemmän ulkoisilla avuillaan. Tästä seurauksena tämä teknisesti huono laulaja aloitti vuosikausien keikkarumban ja päinvastoin kuin ammattilaisilla, amatöörillä liika duuni haittaa laulamista ja vähäkin kyky katoaa. Alussahan Arja pysyi edes nuotissa jotenkuten. Mutta kun lähtee isoon härdelliin mukaan, on suoritettava jatkuvasti ja tatsi katoaa. Tilannetta voisi verrata siihen, että joku pääsee tsägällä vaikkapa sirkukseen akrobaatiksi, kun osaa tehdä spagaatin ja vähän taivutuksia. Kun esityksiä tulee sitten pirusti, hän ei pärjää sirkusduunia ikänsä treenanneille kollegoille, joiden lihaksisto on rakennettu pitkän harjoittelun tuloksena. Amatööri kadottaa spagaatinsakin, koska hänen taidoillaan spagaatia ei vedetä 18 kertaa päivässä kuutena päivänä viikossa ympäri vuoden vieläpä esiintyen samalla yleisölle. Hänen kroppansa ei ole rakennettu siihen. Äänihuulet ovat ihan normaalia lihaskudosta ja ammatikseen niitä käyttävät / käyttäneet tietävät, että niitäkin pitää treenata, puhumattakaan hengityksestä ja muista laulamiseen tarvittavista ulkoisista elementeistä. Too much, too soon. Ja siksipä Arja odottaa edelleen edes yhtä hittiä. Hyvälle laulajalle se osuisi tuolla aikavälillä eteen vääjäämättä.

Jari Sillanpäästä muistuu mieleen hauska juttu muutaman vuoden takaa. Vaikka hänellä on soundi ja liki absoluuttinen korva, oli hänkin laulanut todella vähän ennen breikkaustaan. Niinpä Jarppa joutui perumaan konserttikiertueensa loppuosan, koska hän ei jaksanut (oikeasti!) laulaa tunnin settiä kolme kertaa viikossa isoissa konserttisaleissa havaitessaan itsekin, että kärsii väsyneenä vireongelmista. Iltapäivälehdet päivittelivät, että kyllä laulaminen on oikeasti raskasta, koettakaa nyt tajuta. Pari päivää tämän jälkeen olin Stadikalla katsomassa Bon Jovin silloisen maailmankiertueen päätöskeikkaa. JBJ veti 4 tunnin keikan laulamatta ääntäkään väärin esiintyen vieläpä omaan energiseen tyyliinsä noin maratonjuoksijan verran nesteitä hukaten. Tätä ennen BJ:llä oli ollut kymmeniä vetoja parissa kuukaudessa muutamalla eri mantereella. Ei tuntunut olevan vireongelmia. Onhan hän treenannut ja esiintynyt koko ikänsä. Maailmantähdet ovat oikeasti valovuosia edellä suomalaisia laulajia musiikinlajista riippumatta. Kulttuuriero nääs. HIM breikkaa ja on breikannut Ville Valon ansiosta, Nightwish Tarja Turusen myötä. Molemmissa bändeissä on maailmanluokan laulajat. Ai niin, toivottavasti Anne Mattila tekee annaeriksonit ja lipuu pikkuhiljaa poprockin puolelle.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jari Sillinpää nyt on sellainen löysä keitetty ruotsalainen lihapulla, ettei mikään ihme jos kaveri ei jaksa settiä heittää loppuun asti. Laihduttaisi sen about 80 kiloa, niin alkaisi ehkä kunto pysymään koossa tällä Suomen "Ricky Martinilla."

...Vaikka paskahan se on siitäkin huolimatta.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ted Raikas kirjoitti:
Jari Sillinpää nyt on sellainen löysä keitetty ruotsalainen lihapulla, ettei mikään ihme jos kaveri ei jaksa settiä heittää loppuun asti. Laihduttaisi sen about 80 kiloa, niin alkaisi ehkä kunto pysymään koossa tällä Suomen "Ricky Martinilla."

Hyvässähän vauhdissahan tuo on ainakin omiensa sanojensa mukaan viimeisen vuoden aikana laihduttamisen suhteen ollutkin. Tupakoinninkin on samalla kuulemma lopettanut, joten ehkäpä kunto nykyään kestää keikat paremmin. Sinänsä aivan sama minulle...
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
JHag kirjoitti:
Thanks Oiva, olin kiltillä tuulella eikä kyseessä ollut mikään mollauksentarve koskien AK:ta. Sehän ei ole mikään syy pitää jotain laulajaa teknisesti paskana, että ei pidä hänen musiikistaan.

En voi kuin hymyillä myöntävästi siihen suuntaan. Juuri näinhän se menee. Itse pidän itseäni äärimmäisen neutraalina arvioijana asian kuin asian suhteen. Intohimoja minulla toki on, mutta perusluonteeltani olen tappavan tylsä, äärineutraalikko. Siksi Korisevan musiikki ja laulutaito tulevat kohdallani arvioiduksi yhtä tasapuolisen tasapuolettomasti. Eikä ulkonäkökään vaikuta suuntaan jos toiseenkaan, Korisevan vanhoista hölkkäkuvista on jo tarpeeksi aikaa ja nykyisellään muistuttaa enemmän kansakoulunopettajaa. Joka toki onkin.

Olenko edes oikeassa suunnassa, jos väitän, että Koriseva oli parempi laulaja, kun ei vielä osannut laulaa? Jotain väriä löytyi äänestään ennen kuin ilmeisesti parin ensimmäisen hullun vuotensa jälkeen aloitti intensiivisen lauluharjoittelun. Viimeiset kymmenen vuotta on näyttänyt siltä, että Korisevan keskittyminen on vain ja ainoastaan siinä, ettei hän tee pienintäkään teknistä virhettä. Muuten hyvä, mutta aivan kuten jääkiekossa saa tehdä epäonnistuneella rannelepakolla maalin, niin saa laulussakin poiketa koulukirjojen opeista, jos homma kuulostaa siten paremmalta. Ja toisekseen Koriseva ei ole luonnostaan niin hyvä laulaja, että tekninen suorittaminen ja rentous kulkisivat käsi kädessä. Siksi se laulaminen lienee kankeahkoa.

Oli miten oli, niin tarkoitukseni ei ole analysoida puhki Korisevaa, enkä siihen pystyisikään - ei niin tuttu tapaus. Eikä missään nimessä tarkoitus ole mollata Arjaa hirveästi, sillä Suomen iskelmätaivaalla Koriseva on ehdottomasti parhaassa kvartaalissa. Suuresta lavasuosiostaan, joka ei ole koskaan korreloinut levymyyntiin, saa Arja kiittää paljon Jari Palosta ja helvetinmoista hymyään.

Mattilan Anne on laulajana vähän samanlainen läpilyönti kuin Koriseva, mutta näen Mattilan äänivaroissa paljon suuremman lahjakkuuden kuin Korisevassa. Taustaansa hieman tietäen epäilen, ettei tee kaipaamiasi "Anna Eriksoneja". Voin tietysti olla väärässäkin.

Mitä tulee Sillanpäähän ja Janne Tulkkiin, niin puhutaan kuitenkin laulajasta ja "laulajasta". Tulkin äänentuottaminen on erittäin alkeellista ja ylärekisteriä ei löydy lainkaan, vaan silloin mennään aivan karaoke-tasolle. Tämä näin karkeana arviona sekä levyltä, lavalta, yleisöstä ja televisiosta kuultuna.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
JHag kirjoitti:
Arja Koriseva on huonoin tietämäni "hyvä" naislaulaja; epäpuhdas, ääni ei soi lainkaan ja jos soi, niin vibraa/holvaa ennemminkin tahattomasti. Lisäksi hänellä ei ole lainkaan rytmitajua, fraaserauksensa on äärikömpelöä. Mutta nätti muijahan se on.
Muuten samaa mieltä, paitsi että ei ole nätti. Lisäisin tosin listaan että helvetin ärsyttävä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Taisin olla ainut, joka antoi Jatkoajan Kesätyttö 2005 äänestyksessä äänensä Anne Mattilalle. Tämä Karvian likka on kyllä pirteä ja nätti brunetti ja lauluäänessä on myös sellaista tummaa sävyä, joka miellyttää korvaa. Erittäin jees.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Olen jo kauan arvottanut laulajat sillä perusteella, minkäläinen tunne itselleni tulee laulajan kyvyistä selviytyä työtehtävästään.
Anne Mattila laulaa vaivattomasti niin ala- kuin ylärekisterinkin nuotit. Laulaminen on helppoa, rytmitaju erinomainen. Äänen sävyssä on oma tunnistettava piirteensä. Ääni on puhdas ja ehyt, hänen ei tarvitse pihistellä eikä kähistellä kuten niin monet muut joutuvat tekemään.

Anne Mattila erottuu minun kuuntelukokemuksissani edukseen mm. seuraavista laulajista: Berit, Eini, Katri-Helena, Paula Koivuniemi, Laura Voutilainen, Anna Eriksson ja Maija Vilkkumaa. Jokaisella heistä on jokin ominaisuus, jonka vuoksi minun on vaikea kuunnella heitä varsinkin suorissa esiintymisissä. Kolmella ensimmäisellä on mielestäni ala-arvoinen, epäpuhdas ja rytmitajuton lauluääni. Neljän viimeisen kanssa minua pelottaa, kestääkö epänormaalisti muodostettu ääni romahtamatta esityksen loppuun saakka. Mieluummin kuuntelen heitä kaikkia levyltä kuin suorissa lähetyksissä.

Siinä mielipiteeni Anne Mattilasta. Loistava tulevaisuus edessä, kun instrumentti on viimeisen päälle kunnossa. Voi siirtyä mille kevyen musiikin alueelle milloin vain.
 

Byvajet

Jäsen
Aina jaksetaan jauhaa siitä, kuinka kaupalliset tositeeveeformaatit käyttävät hyväksi nuoria, mutta olen sitä mieltä, että Anneli Mattilan olisi kannattanut käydä kisa loppuun saakka eikä jättää kesken. Spotifyistä vilkaisin, että tuotantoa on, mutta samanlaiseen hehkuun kuin isosiskonsa Anneli ei ole yltänyt. Tanssilavapiireissä näyttää kyllä olevan hyvin tunnettu, joten kaipa tuo itsensä jollain tavoin musiikilla elättää.

https://www.youtube.com/watch?v=nxg3F5CBzjU

https://www.youtube.com/watch?v=1DzAu15TYQQ
https://www.youtube.com/watch?v=gpTNH7frgcg&list=PL114278CB9E3E89A2
 

Boogeyman

Jäsen
Suosikkijoukkue
FPS
Suosikkilaulajani, jonka keikalla olen ollut aina kerran vuodessa aikavälillä 2013-19 ja seuraavaksi sitten joskus taas. On myös todella taitava ja omistautunut taulujen maalaaja. Annen taidekahvila on aikamme matkailuilmiöitä. Paljon kertoo se, että normaaliaikoina Lounais-Suomestakin on järjestetty päivän bussiretkiä, joissa on kaksi käyntikohdetta... Annen taidekahvila ja Keskisen kyläkauppa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös