Väkivallanteot ja terrori-iskut meillä ja maailmalla

  • 917 570
  • 6 167

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
On se nyt helvetin typerää teksasilaisilta etteivät ota aseitaan mukaan kirkkoon. Eikös niillä nimenomaan niitata asehullu, mieleltään nyrjähtänyt lähimmäinen oitis. NRA ei hyväksy tämän kirkon jäseniä.

Edit: ai niin, olihan tämä ampuja nollattu eli saattaa olla, että NRA ylistää hienosta vahinkojen minimoinnista.
 

Moses

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jees, ’private citizen’ oli kyseisen ampujan ajanut pois omalla aseellaan. Ampuja on erotettu(dishonorable discharge) Yhdysvaltain Ilmavoimista, mikä tarkoittaa sitä että hänellä ei ole a) oikeutta omistaa minkäänlaista tuliasetta b) oikeutta edes koskea tuliaseisiin. Kyseisen ampujan Facebookin sisältöön kun on tutustunut, voi hänen poliittisista mielipiteistään tehdä johtopäätöksiä.

Linkki 1:http://www.zerohedge.com/news/2017-...are-down-after-gunman-opens-fire-texas-church

Linkki 2: https://amp.ksat.com/news/woman-say...to-sutherland-springs-church-shooting-suspect
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Aikani ihmeteltyäni USA:n löysää (hiukan osavaltiokohtaisia eroja, mutta kuitenkin) asepolitiikkaa olen vankasti sitä mieltä, että sitä saa mitä tilaa. Jos siellä rakastetaan niin paljon yksilön oikeutta kantaa ja käyttää asetta, niin mitäpäs meillä siihen on sanomista... Maassa maan tavalla. Viime vuosien tapahtumat ovat todistaneet - ainakin minulle - sen, ettei kyse ole tietämättömyydestä, vaan periaatteesta. Nämä murhenäytelmät ovat se hinta, mikä tästä oikeudesta pitää maksaa. USA:ssa tapetaan aseilla, Suomessa alkoholilla, voisi joku sanoa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aikani ihmeteltyäni USA:n löysää (hiukan osavaltiokohtaisia eroja, mutta kuitenkin) asepolitiikkaa olen vankasti sitä mieltä, että sitä saa mitä tilaa. Jos siellä rakastetaan niin paljon yksilön oikeutta kantaa ja käyttää asetta, niin mitäpäs meillä siihen on sanomista... Maassa maan tavalla. Viime vuosien tapahtumat ovat todistaneet - ainakin minulle - sen, ettei kyse ole tietämättömyydestä, vaan periaatteesta. Nämä murhenäytelmät ovat se hinta, mikä tästä oikeudesta pitää maksaa. USA:ssa tapetaan aseilla, Suomessa alkoholilla, voisi joku sanoa.
Mutta eihän tällä ampujalla ollut oikeutta kantaa asetta?
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Mutta eihän tällä ampujalla ollut oikeutta kantaa asetta?

Eipä juututa lillukanvarsiin :-)

Tai no jos nyt vastaisi vähän asiaankin.. Eihän kysymys puhtaasti ollutkaan siitä, onko jollakin oikeutta kantaa asetta, vaan siitä kuinka helposti - tästä huolimatta - aseisiin pääsee käsiksi. Niin tai näin, ei se mun viestin pointtia murenna; Niin makaa kuin petaa! Mulla - henkilökohtainen mielipide - on loppunut pointsit sympatialaarista USA:n ampumavälikohtauksia kohtaan. Täytyy vaan hyväksyä, että näitä tapahtuu siellä huomattavan usein,

Ei taida Suomessa olla kovinkaan helppoa päästä käsiksi aseisiin varsinkaan sellaisen ihmisen, jolta oikeus kantaa asetta on otettu pois? Mielestäni Suomessa on hyvä systeemi ja silti aseita per asukas taitaa olla huomattava määrä?
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eihän kysymys puhtaasti ollutkaan siitä, onko jollakin oikeutta kantaa asetta, vaan siitä kuinka helposti - tästä huolimatta - aseisiin pääsee käsiksi. Niin tai näin, ei se mun viestin pointtia murenna; Niin makaa kuin petaa! Mulla - henkilökohtainen mielipide - on loppunut pointsit sympatialaarista USA:n ampumavälikohtauksia kohtaan. Täytyy vaan hyväksyä, että näitä tapahtuu siellä huomattavan usein,

Samaa mieltä. Olen Jenkeissä vuoden nuorempana asunut oppilasvaihdossa ja tietynlaista lämpöä tunnen kyseistä maata kohtaan, mutta ei näiden murhenäytelmien kohdalla edes säälitä vaan samaa mieltä kanssasi, että sitä saa mitä haluamallaan lainsäädännöllä ja ilmapiirillä ”tilaa”.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Samaa mieltä. Olen Jenkeissä vuoden nuorempana asunut oppilasvaihdossa ja tietynlaista lämpöä tunnen kyseistä maata kohtaan, mutta ei näiden murhenäytelmien kohdalla edes säälitä vaan samaa mieltä kanssasi, että sitä saa mitä haluamallaan lainsäädännöllä ja ilmapiirillä ”tilaa”.

Tosin siellä on tilanne, että laajat piirit ovat kyllä tiukennusten kannalla mutta pelottavan tehokas ja fanaattinen etujärjestö NRA pitää poliitikkoja pelossa ja herran nuhteessa. Suuri maa kääntyy äärimmäisen hitaasti mutta voisi kuvitella, että vähitellen tämä olennaisesti ruraali ja valkoinen vähemmistö pienentyy eikä saa tarpeeksi uutta voimaa nuorisosta, että jossain vaiheessa tuokin pato murtuu, tosin ei varmaan kannata henkeä pidätellä odotellessa...
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Aikani ihmeteltyäni USA:n löysää (hiukan osavaltiokohtaisia eroja, mutta kuitenkin) asepolitiikkaa olen vankasti sitä mieltä, että sitä saa mitä tilaa.
Trumpin mielestä asepolitiikka ei tässä ole se issue, vaan mielenterveysongelmat. Eli tuo mainitsemasi löyhä asepolitiikka on vallitseva asian tila ja ongelmat muualla. Ilmeisesti siis lepsun pyssypolitiikan moittiminen on samaa kuin syyttäisi aurinkoa siitä, että paloi, kun jätti aurinkorasvan kotiin. Sori paskasta vertauksesta, kun liki 30 ihmistä on menettänyt henkensä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ei taida Suomessa olla kovinkaan helppoa päästä käsiksi aseisiin varsinkaan sellaisen ihmisen, jolta oikeus kantaa asetta on otettu pois? Mielestäni Suomessa on hyvä systeemi ja silti aseita per asukas taitaa olla huomattava määrä?
Suomessa on ollut suht hyvä systeemi, mutta nyt ollaan ikävä kyllä menossa syville vesille EU gun ban tiimoilta. Tämä näin urheiluampujan ja reserviläisen silmin katsottuna.
On hyvä ettei aseita saa liian helposti ja että jokainen syynätään. Mutta esimerkkinä allekirjoittanut jolla historiaa aseiden kanssa ja yli 20 vuotta, asekaapissa 4 asetta, niin vain jouduin uutta lupaa hakiessani ruksimaan 270 kyllä/ei vastausta psykologiseen testiin (joka oli ihan naurettava).
Tästä nyt ollaan luopumassa vuosien jälkeen, koska ei aja tarkoitustaan. Hyvä niin mutta kaikki muu kiristys ja hankaloitus - kiitos EUn populistien, on tuskaista kiusantekoa. Puututaan luvallisiin aseisiin ja aktiiviharrastajiin, koska Pariisissa ja muualla ammuttiin ihmisiä. Laittomilla, Balkanin sodan ajan aseilla, sarjatuli sellaisilla, joihin normaaliharrastaja ei edes saa lupia. Laillisia aseita vähentämällä terrori vähenee ja maailma pelastuu?
 

Tuamas

Jäsen
Valkoinen "sunday schoolia" pitänyt jannu, joka oli saanut kenkää armeijasta ja lusinut vuoden vankilassa piestyään vaimoaan ja lastaan.

What we know about Devin Patrick Kelley - CNN

Tuossa mielenkiintoinen maininta aseen hankkimisesta:
"Kelley purchased the Ruger AR-556 rifle in April 2016 from an Academy Sports & Outdoors store in San Antonio, a law enforcement official told CNN.

When Kelley filled out the background check paperwork at the store, he checked the box to indicate he didn't have disqualifying criminal history, the official said. He listed an address in Colorado Springs, Colorado when he bought the rifle, the official said."

Eli aseen saa kuka vain millä vain taustalla, kunhan muistaa vetää oikeaan kohtaan lomakkeessa ruksin.
Voisi sanoa jotain siitä, onko kontrolli jonka kiertäminen onnistuu yhdellä ruksilla kontrolli ollenkaan.

Ja taas tällainen siviilille erittäin tarpeellinen AR-variantti:
Ruger® AR-556® Standard Autoloading Rifle Model 8500

Saa nähdä kuinka monta sataa vai tuhatta ihmistä pitää kuolla näissä massa-ampumisissa, että poliitikot löytävät kiveksensä NRA:n takataskusta ja uskaltavat tehdä edes vähän alkuun jotain.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Suomessa on ollut suht hyvä systeemi, mutta nyt ollaan ikävä kyllä menossa syville vesille EU gun ban tiimoilta...

OK, en ole kaikesta tällaisesta muutoksista enää tietoinen. Ainakin ennen metsästäjät saivat helposti luvan aseeseen. Minullakin niitä on omistuksessa kaksi kappaletta, yksi haulikko ja yksi kivääri, vaikka viimeksi olen koskenut kyseisiin aseisiin joskus 90-luvun puolessavälissä. Voi olla, että muistelen omiani, mutta metsästyskortin suorittaminen oli aika tärkeä tuolloinkin olla ensin hankittuna. Josta tulikin mieleeni... voiko aseenkantolupa vanhentua? Omistanko siis tätänykyä "laittomia" aseita?
 

scholl

Jäsen
Minusta ampujiin suhtaudutaan väärin. Heitä mystifioidaan. Jokaisesta ampujasta pitäisi sanoa, että tämä ja hänen sukunsa ovat saastaisia limanuljaskoja ja heistä pitäisi tehdä panetteluartikkeleita kuvin paikalliseen seiskaan. Lainsäädäntö ei ketään ammu, vaan ihminen. Sama juttu Suomessa brenkun kanssa. Kukaan toinen kuin henkilö itse ei kaada juomaa kurkusta alas.

Toki aseiden saatavuutta voisi kiristää reilustikin, mutta siitäkin huolimatta tekijä ampuu aina uhrit, eikä valtio.

Se on kumma, että murhaajista ei saa muka puhua pahaa. Esim. Germanwingsin perämiehestä. Hänen muistoaan pitää muka kunnioittaa. Höpö höpö, murhaajista pitää puhua pahaa, jotta tulee selväksi, minkälaisia paskiaisia ovat. En laittaisi pahakseni, jos ammuskelijoista levitettäisiin valtion toimesta valeuutisia. Ampujista voitaisiin ihan hyvin julkaista sanomalehdissä vaikkapa eläimiinsekaantumistarinoita.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
OK, en ole kaikesta tällaisesta muutoksista enää tietoinen. Ainakin ennen metsästäjät saivat helposti luvan aseeseen. Minullakin niitä on omistuksessa kaksi kappaletta, yksi haulikko ja yksi kivääri, vaikka viimeksi olen koskenut kyseisiin aseisiin joskus 90-luvun puolessavälissä. Voi olla, että muistelen omiani, mutta metsästyskortin suorittaminen oli aika tärkeä tuolloinkin olla ensin hankittuna. Josta tulikin mieleeni... voiko aseenkantolupa vanhentua? Omistanko siis tätänykyä "laittomia" aseita?
Vanhan luvat "toistaiseksi voimassa" eivät vanhene. Uudet saatetaan myöntää määräaikaisina, varsinkin pistoolin uusille ampujille jolloin lupa on muutaman vuoden määräaikainen ja sen aikana on osoitettava harrastuksen laatu, eli allekirjoitettu ampumapäiväkirja, ampuma-asekouluttajan todistus jne.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
En usein ole Schollin kanssa samaa mieltä mutta nyt olen. Juurikin tuo glorifiointi ja mediajulkisuus on itseään ruokkiva oravanpyörä.
Olisi aivan oikein leimata ampuja sosiaalisesti rajoittuneeksi, vaimonhakkaajaksi, vuoteenkastelijaksi impotentiksi.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin tai näin, ei se mun viestin pointtia murenna; Niin makaa kuin petaa! Mulla - henkilökohtainen mielipide - on loppunut pointsit sympatialaarista USA:n ampumavälikohtauksia kohtaan.
Ampumisissa uhreina ovat kuitenkin ne henkilöt, jotka joutuvat luotien tielle. Ei valtio. Ei USA valtiona tarvitse tai kaipaa tällaisten tekojen yhteydessä mitään sympatiaa, eivätkä ampumisissa kuolleet tai loukkaantuneet ole syyllisiä siihen, millainen aselainsäädäntö ja -käytäntö maassa on.
 

Gubar

Jäsen
En usein ole Schollin kanssa samaa mieltä mutta nyt olen. Juurikin tuo glorifiointi ja mediajulkisuus on itseään ruokkiva oravanpyörä.
Olisi aivan oikein leimata ampuja sosiaalisesti rajoittuneeksi, vaimonhakkaajaksi, vuoteenkastelijaksi impotentiksi.

Minustakin se on oikein. Tuntuu tosin, että se tehdään myös siksi, että ihmiset saisivat vähän jotain pakokeinoa julmasta maailmasta. Noilla vuoteenkasteluilla ja vaimonhakkaus jutuilla kun ei lopputuleman kanssa ole paljon väliä enää.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Ampumisissa uhreina ovat kuitenkin ne henkilöt, jotka joutuvat luotien tielle. Ei valtio. Ei USA valtiona tarvitse tai kaipaa tällaisten tekojen yhteydessä mitään sympatiaa, eivätkä ampumisissa kuolleet tai loukkaantuneet ole syyllisiä siihen, millainen aselainsäädäntö ja -käytäntö maassa on.

En väitä vastaan... kirjoitin vaan oman mielipiteeni. Tilanne olisi varmasti täysin eri, jos esimerkiksi tuntisin jonkun noista uhreista. Mutta samaan aikaan on valitettavasti myönnettävä, että kun ulkopuolisena näkee syy-seuraus suhteet aika selvästi ja samaan aikaan huomaa, ettei niiden osalta olla halukkaita tekemään aitoja muutoksia, tulee väistämättä fiilis, että jokainen, kansakuntana, tekee valntansa itse ja kantaa siitä seuraukset. Toki sympatiaa löytyy edelleen itse uhreille ja heidän perheilleen.

Minulla on aika paljon tuttavapiirissä USA:n kansalaisia. On ollut mielenkiintoista huomata heidän reaktioitaan näiden uutisten keskellä. Yhtäältä asialle haluttaisiin saada muutos, mutta mihinkään oikeasti konkreettisiin muutoksiin ei oikein löydy voimakasta kannatusta tai en ainakaan sellaisia ehdotuksia ole juurikaan kuullut. Tältä pohjalta olen taipuvainen ajattelemaan, että kyllä tätä nykyistä systeemia kannattaa muutkin, kuin pieni joukko asehulluja, seurauksista huolimatta. Tätä on varmasti eurooppalaisesta näkövinkkelistä vaikea ymmärtää, ainakin minun on!
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Suomessa on ollut suht hyvä systeemi, mutta nyt ollaan ikävä kyllä menossa syville vesille EU gun ban tiimoilta. Tämä näin urheiluampujan ja reserviläisen silmin katsottuna.

Tästä olen jotakuinkin samaa mieltä. Suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin kyllä kuuluu että metsästys- ja ammuntaharrastukset ovat sangen normaaleja asioita eikä niitä tulisi vaikeuttaa tarpeettomalla ja hyödyttömällä byrokratialla.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi nuhteettomalta kansalaiselta pitäisi evätä aselupa? Jos ei ole mielisairas ja rikosrekisteri on (aidosti) puhdas, niin tuo on pelkkää kiusaamista ja vallan väärinkäyttöä!

Usan systeemit takaa aseet kaikille mielentilasta ja taustasta huolimatta, siellä on varaa kiristyksiin. Euroopassa on mennyt populistinen kakka housuun ja siitä huolimatta terroristeilla ja rikollisilla on aseita.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
On se nyt helvetin typerää teksasilaisilta etteivät ota aseitaan mukaan kirkkoon. Eikös niillä nimenomaan niitata asehullu, mieleltään nyrjähtänyt lähimmäinen oitis. NRA ei hyväksy tämän kirkon jäseniä.

Edit: ai niin, olihan tämä ampuja nollattu eli saattaa olla, että NRA ylistää hienosta vahinkojen minimoinnista.
NRA varmaan ylistää tapausta koska toinen tarinan sankareista, Stephen WIlleford, putkimies joka tarttui aseeseen ja haavoitti Deveytä on NRA:n aktiivi ns "instructor".

Willeford on nyt antanut mediaan haastatteluja:

EXCLUSIVE: Texas Massacre Hero, Stephen Willeford, Describes Stopping Gunman | Louder With Crowder - YouTube

Eilen haastaltiin takaa-ajoautoa ajanutta Johnnie Langendorffia. Tästä esimerkkinä CNN:n haastattelu

Daily Mailissa oli aika kattava juttu koko tapauksesta ja siinä kuvataan noita kahta sankaria jotka aloittivat tulitaistelun tekijän kanssa ja jotka lopulta jahtasivat tuon tekijän kiinni:

Texas shooting: Hero tackled gunman as he left the church | Daily Mail Online

Vastaiskuna tähän ongelmaan ollaan nyt väläytelty pappien aseistamista sillä Teksasin laki antaa mahdollisuuden että kirkkoon ei saisi viedä aseita (!)

Texas attorney general: congregations should be armed after church shooting | US news | The Guardian
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Menin Aftonbladetista lukemaan jalkapallojuttuja iltaa varten, mutta siellä onkin nyt kai joku muu hulina:

Bil exploderade vid polisstation | Aftonbladet

Paitsi omia aikojaan vaan räjähtänyt, mistä näistä enää tietää.

Mun mielestä jonkin aikaa sitten oli myös vastaavanlainen tilanne Ruotsissa, jossa oli räjähtänyt poliisiaseman edessä mutta silloin teko oli tahallinen. Nyt vissiin ei kuitenkaan epäillä mitään rikosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös