Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 349 255
  • 15 163

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tosiaan, olihan tuosta juttua mediassakin. Tosin tilastotiedon lähteenä olevan OECD:n lukujen mukaan Suomessa on myös huomattavan paljon sairaanhoitajia asukaslukuun suhteutettuna, eli sillä perusteella täällä resurssien pitäisi olla paljon paremmat kuin useimmissa muissa maissa. Koska ne eivät kuitenkaan ole, niin on aika ilmeistä, että vertailussa on omat ongelmansa. Toki tuossa vaikuttaa tietysti myös työn määrä, eli toisaalta väetörakenne ja toisaalta millaisia tehtäviä työnkuvaan kuuluu. Jälkimmäisen osalta voisi kuvitella, että Suomessa sairaanhoitajat tekevät osin töitä, jotka muualla hoitavat jonkinlaiset avustavat henkilöt. Toisaalta Suomessa on suhteessa aika vähän lääkäreitä, joten osin sairaanhoitajat tekevät varmasti myös töitä, jotka muualla hoitavat lääkärit. Jos em. pitää paikkansa, ja jos oletetaan, että tehtävät eivät jakaudu kaikille samassa suhteessa, olisi toivottavaa, että näkyisi selvästi myös palkassa, jos työnkuvaan sisältyy toisaalta "sairaala-apulaisen tehtäviä" tai toisaalta "lääkärin tehtäviä".
Vastasit itse tuossa lopussa varsin kattavasti miksi Suomessa on hoitajia enemmän. Lääkärit on pitänyt omat koulutuspaikkansa alimitassa pitkän aikaa. Monet tehtävistä on vaan sisällytetty sh toimenkuvaan ja todetaan ettei näistä mitään erityistä makseta. Sit jos on joku isompi erityisosaamista vaativa toimenpide mihin joku sh erehtyy kouluttautuun niin palkinto on yleensä jotain 60 e kuussa lisää liksaa luokkaa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Toisaalta Suomessa on suhteessa aika vähän lääkäreitä, joten osin sairaanhoitajat tekevät varmasti myös töitä, jotka muualla hoitavat lääkärit. Jos em. pitää paikkansa, ja jos oletetaan, että tehtävät eivät jakaudu kaikille samassa suhteessa, olisi toivottavaa, että näkyisi selvästi myös palkassa, jos työnkuvaan sisältyy toisaalta "sairaala-apulaisen tehtäviä" tai toisaalta "lääkärin tehtäviä".

Suomessa pitäisi olla enemmän lääkäreitä, mutta Lääkäriliitto on koko ajan vastustanut koulutuspaikkojen lisäämistä, koska silloin lääkärien palkkaa jouduttaisiin katsomaan uudelleen.

Siinä missä Suomessa hoitajaksi pääsee melkein jokainen hakija, lääkäriksi haluavia lähtee Viroon ja Latviaan, koska opiskelupaikka Suomessa ei avaudu. Näitä ammatteja ei tämän takia pidä verrata vaikka työnkuva vähän sekoittuisikin.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Päivän Hesarissa oli hyvä artikkeli julkkiskokki Tomi Björkistä. Tuntui, että kaverilla on Midaksen kosketus ja kaikki hänen business muuttuu kullaksi (kiitti tästä toki myös saamaansa julkisuutta). Se, miten liittyy tähän ketjuun, on yrittäjän toteamus, ettei ole mitään järkeä pitää ravintolaa auki sunnuntaisin. Helatorstaina oli ollut täysi ravintola, mutta silti ei ollut jäänyt päivä voitolliseksi. Kuvastaa vaan aiemmin käytyä depattia sunnuntaityön kalleudesta vs. esimerkiksi lauantaityö.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Niin ja sitä voivat virpimattilat ja miiakempit ja mikkomäkelät lämpimässä officessaan miettiä miksi Helsingin yliopistosta valmistuvista Varhaiskasvatuksen opettajista kovin moni ei päädy opettajan hommiin varhaiskasvatuksen yksikköön. Eikä tätä ratkaista edes tällä historiallisella palkkaohjelmalla, kun syyt ovat ihan muualla.

Ja ihan yhtä pihalla on Henrik Vuornos, joka kuvittelee että osaavimmat opettajat hakeutuvat vaativampiin varhaiskasvatuksen yksiköihin töihin muutamaa sataa euroa paremmalla nettopalkalla. Sinällään ei ole mikään yllätys, että näiden henrikvuornoksien maailmassa alipalkatulle heitetty satanen on ratkaisu ongelmiin.

Korviini on kantautunut tieto, että uudessa sopimuksessa pätevälle Vaka-opelle kuulemma maksetaan enemmän kuin epäpätevälle opelle. Onhan se jonkinlainen yritys arvostuksen lisäämiseksi.

Ja en usko, että jossain HUS:n kaltaisessa paikassa saadaan niitä työoloihin liittyviä asioita kuntoon niin kauan, kun kaikenlaiset kummelikommentteja laukovat mäkijärvet saavat vapaasti hoviensa kanssa huseerata. Harmi vaan kun KT Jalonen ei näihin mäkijärviin mahda mitään.
Onko sillä isokin ero Helsingin ja muista yliopistoista valmistuvien välillä miten valmistuvat alalle tulevat ja pysyvät?

Syitä on tietysti monia, jos Helsingissä kato on suurempi. Yksi positiivinen ja yksi negatiivinen: pks:n työmarkkinoiden tarjonta ylipäänsä ja erikseen suhteessa muut alat vs. vaka työntekijän näkökulmasta. Negatiivinen, mutta palkalla ratkaistava on asumisen hinta.

Siihen poliittisesti epäkorrektiin syyhyn, eli asiakaskuntaan emme nyt tartu muuten, kuin toteamalla ettei työvoiman saatavuus ole jokaisen päiväkodin ongelma Helsingissäkään.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Päivän Hesarissa oli hyvä artikkeli julkkiskokki Tomi Björkistä. Tuntui, että kaverilla on Midaksen kosketus ja kaikki hänen business muuttuu kullaksi (kiitti tästä toki myös saamaansa julkisuutta). Se, miten liittyy tähän ketjuun, on yrittäjän toteamus, ettei ole mitään järkeä pitää ravintolaa auki sunnuntaisin. Helatorstaina oli ollut täysi ravintola, mutta silti ei ollut jäänyt päivä voitolliseksi. Kuvastaa vaan aiemmin käytyä depattia sunnuntaityön kalleudesta vs. esimerkiksi lauantaityö.

Oma käsitys nyt on muutenkin, että Björk on lähinnä mainoskasvo. Itse ruokatuotteet ja suunnittelun on jo pitkään tehnyt Serko. Oliko tuo menestyksen tulos edes kovin paljoa Björkin ansiota, on sitten toinen keskustelu.

Jos työehdoista puhutaan, niin kyllähän noilla suuremmilla palkkakuluilla on vaikutusta esimerkiksi ravintoloihin. Toisaalta alan muut lisät ovatkin pääsääntöisesti täysin luokattomia ja ylitöitä painetaan "pankkiin" ilman että niistä ylityökorvauksia maksettaisiin. Helsingissä on valtava pula osaavista ravintola-alan työntekijöistä, mutta ei se ainakaan parane sillä, että työehtoja kokonaisuutena heikennettäisiin.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oma käsitys nyt on muutenkin, että Björk on lähinnä mainoskasvo. Itse ruokatuotteet ja suunnittelun on jo pitkään tehnyt Serko. Oliko tuo menestyksen tulos edes kovin paljoa Björkin ansiota, on sitten toinen keskustelu.
Fiksu palkkaa itseään fiksumman kun siihen on mahdollisuus ja itsellä löytyy itseluottamusta omaan tekemiseen.

Tätä ei juurikaan tapahdu esimerkiksi julkisella puolella - ja harvemmin yksityiselläkään.
 

Rantsukoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Luulen, että pitäisi olla vientiteollisuusliittojen omat sairaalat tai ehkä vientiteollisuusliittojen oma julkinen palvelu joka rahoitettaisiin vientiteollisuuden rahoista ja muut maksaisivat omansa niin kaikki olisivat tyytyväisiä.
No yksityisellä puolella työnantajien rahoittama työterveyshuolto hoitaa hyvin pitkälti nämä Suomen hyvinvoinnin takaavat. Voit nukkua yösi rauhassa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jos työehdoista puhutaan, niin kyllähän noilla suuremmilla palkkakuluilla on vaikutusta esimerkiksi ravintoloihin. Toisaalta alan muut lisät ovatkin pääsääntöisesti täysin luokattomia ja ylitöitä painetaan "pankkiin" ilman että niistä ylityökorvauksia maksettaisiin. Helsingissä on valtava pula osaavista ravintola-alan työntekijöistä, mutta ei se ainakaan parane sillä, että työehtoja kokonaisuutena heikennettäisiin.
Tässäkin olisi tilausta jonkinlaiselle paikalliseen sopimiseen perustuvalle joustolle. Kun nyt esimerkiksi Björck maksaa reilusti yli TES-palkkojen, niin voisiko vastaavasti työntekijäpuoli vähän joustaa sunnuntai-lisistä. Rafla pysyis auki silloinkin, ja kaikki sais enemmän?
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tässäkin olisi tilausta jonkinlaiselle paikalliseen sopimiseen perustuvalle joustolle. Kun nyt esimerkiksi Björck maksaa reilusti yli TES-palkkojen, niin voisiko vastaavasti työntekijäpuoli vähän joustaa sunnuntai-lisistä. Rafla pysyis auki silloinkin, ja kaikki sais enemmän?
Oulussa suurin osa ravintoloista on auki sunnuntaisin, itse asiassa en tiedä yhtään ravintolaa joka olisi kiinni. Toki niitäkin varmasti on mutta en vain ole törmännyt, aina olen sunnuntaina syömään päässyt jos on ollut tarve.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Oulussa suurin osa ravintoloista on auki sunnuntaisin, itse asiassa en tiedä yhtään ravintolaa joka olisi kiinni. Toki niitäkin varmasti on mutta en vain ole törmännyt, aina olen sunnuntaina syömään päässyt jos on ollut tarve.
Joo, itse asiassa sama kokemus itselläkin, ettei sunnuntaisin ole tarvinnut nälkää nähdä. Eikä nuo aukiolevat paikat ole myöskään pursuilleet nälkäisistä asiakkaista, eli sitä kysyntääkään niin äärettömästi ole.

Sunnuntailisät tällaisenaan varmasti ihan aito ongelma osalle ravintoloista, mutta pitää tietysti terveellä varauksella suhtautua myös näihin ravintoloitsijoiden älähdyksiin.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Oulussa suurin osa ravintoloista on auki sunnuntaisin, itse asiassa en tiedä yhtään ravintolaa joka olisi kiinni. Toki niitäkin varmasti on mutta en vain ole törmännyt, aina olen sunnuntaina syömään päässyt jos on ollut tarve.

Toisaalta jos niille työntekijöille tarjoaisi tes-palkkaa, niin siellä olisi lappu luukulla. Niin se markkinatalous toimii joillakin aloilla palkoissakin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Tuossa, kun tuota hoitajien palkkakeskustelua käytiin useamman sivun verran, niin nyt on nenän edessä mustaa valkoisella palkkanauhan muodossa. Kyseinen hoitaja työskentelee julkisella puolella terveydenhoitajan ja sairaanhoitajan toimessa, noin fiftysixty-periaatteella.

Terveydenhoitajan kuukausipalkka tuoreen korotuksen jälkeen 2 672,40€ ja sairaanhoitajan toimessa vastaava 2 573€. Ihan ok toki, mutta en nyt näkisi, että moneen muuhun ammattiin verrattuna kovinkaan ylipalkattu. Itse toki tyytyväinen palkkaansa ja sehän riittää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuossa, kun tuota hoitajien palkkakeskustelua käytiin useamman sivun verran, niin nyt on nenän edessä mustaa valkoisella palkkanauhan muodossa. Kyseinen hoitaja työskentelee julkisella puolella terveydenhoitajan ja sairaanhoitajan toimessa, noin fiftysixty-periaatteella.

Terveydenhoitajan kuukausipalkka tuoreen korotuksen jälkeen 2 672,40€ ja sairaanhoitajan toimessa vastaava 2 573€. Ihan ok toki, mutta en nyt näkisi, että moneen muuhun ammattiin verrattuna kovinkaan ylipalkattu. Itse toki tyytyväinen palkkaansa ja sehän riittää.
Sairaanhoitajilla toki esimerkiksi ikälisiä, mitä monelta duunarilta puuttuu. Tämän takia peruspalkkojen vertaaminen ei ole kovin hedelmällistä. Eikä yhden henkilön palkkakuitti kerro kuin hänen omasta palkastaan.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Laitetaan nyt vaikka tänne.

Oysista on irtisanoutunut tammikuun jälkeen 50 tehohoidon kokenutta tehohoitajaa, Tayisista kolisenkymmentä. Hyvin menee mutta menköön. Sijaisten saanti sinne on liki mahdotonta. Paikkamäärät nyt ainakin supistuvat sekä teho-, että valvontahoidossa. Täällä joku kirjoitteli, että kato käy liitoista. Näyttää käyvän myös sieltä, missä sitä melko paljon tarvitaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Eikä yhden henkilön palkkakuitti kerro kuin hänen omasta palkastaan.
Kertoo se aika paljon, sillä sairaanhoitajilla harvemmin on itse neuvoteltuja palkkoja, vaan mennään tessin mukaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kertoo se aika paljon, sillä sairaanhoitajilla harvemmin on itse neuvoteltuja palkkoja, vaan mennään tessin mukaan.
Niin. Se kertoo yhden sairaanhoitajan palkan, mutta ei tiedetä minkä lisien kanssa tuo summa tulee. Oliko juuri valmistunut vai 20 vuotta alalla? Entä muut lisät?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Niin. Se kertoo yhden sairaanhoitajan palkan, mutta ei tiedetä minkä lisien kanssa tuo summa tulee. Oliko juuri valmistunut vai 20 vuotta alalla? Entä muut lisät?
Kymmenen vuotta alalla ollut, ei lisiä, koska päivätyö.

Miten näet lisien ylipäätään vaikuttavan peruspalkkaan? Itse en nimittäin näe yhteyttä. On toki luonnollista, että ikävistä työajoista maksetaan erinäisiä lisiä, mutta eihän näiden perusteella voida vertailla palkkoja mitenkään, vaan vertailun tulee tapahtua peruspalkan perusteella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kymmenen vuotta alalla ollut, ei lisiä, koska päivätyö.

Miten näet lisien ylipäätään vaikuttavan peruspalkkaan? Itse en nimittäin näe yhteyttä. On toki luonnollista, että ikävistä työajoista maksetaan erinäisiä lisiä, mutta eihän näiden perusteella voida vertailla palkkoja mitenkään, vaan vertailun tulee tapahtua peruspalkan perusteella.
Onhan tuo kokemuslisä olennainen tieto. Ei esimerkiksi minulla ole sellaisia. Sairaanhoitajilla on ja ne tulevat palkan päälle kaikille, joilla on tarpeeksi kokemusvuosia. Ei ole kyse mistään ylitöistä, vaan olennaisesta osasta palkkaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Onhan tuo kokemuslisä olennainen tieto. Ei esimerkiksi minulla ole sellaisia. Sairaanhoitajilla on ja ne tulevat palkan päälle kaikille, joilla on tarpeeksi kokemusvuosia. Ei ole kyse mistään ylitöistä, vaan olennaisesta osasta palkkaa.
Kyllä, mutta itse lähdit kirnuamaan tietoa "minkä lisien kanssa tuo tulee" - kysymyksellä. Aika monella alalla palkka on sitä parempi, mitä enemmän on vuosia alla.

Todennäköisesti itsekin olet kokemuksellasi neuvotellut paremman palkan kuin mitä vastavalmistuneena sait, mikä on toki ihan luonnollista. Ongelmahan se on vain silloin, kun joku duunarien tessi sen kokemuslisän määrittelee, eikä akateemikon oma neuvottelutaito.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä, mutta itse lähdit kirnuamaan tietoa "minkä lisien kanssa tuo tulee" - kysymyksellä. Aika monella alalla palkka on sitä parempi, mitä enemmän on vuosia alla.

Todennäköisesti itsekin olet kokemuksellasi neuvotellut paremman palkan kuin mitä vastavalmistuneena sait, mikä on toki ihan luonnollista. Ongelmahan se on vain silloin, kun joku duunarien tessi sen kokemuslisän määrittelee, eikä akateemikon oma neuvottelutaito.
Juu toki. Itseäni vain kiinnosti oliko tuo palkka vastavalmistuneen päivävuoroa tekevän, vai 20 vuotta alalla olleen yötyötä tekevän leikkaussalihoitajan. Et tuossa ensimmäisessä viestissä maininnut tarkoittavasi peruspalkkaa, vaan yhden numeron avaamatta tarkemmin. ”Kuukausipalkka” tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa minkä vuoksi palkkojen vertailu on hankalaa. Kokemuslisäkin lasketaan Superin mukaan ”palkanosaksi”, joten sen olettaisi kuuluvan kuukausipalkkaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Et tuossa ensimmäisessä viestissä maininnut tarkoittavasi peruspalkkaa, vaan yhden numeron.
Aika selkeästi siellä lukee "kuukausipalkka", samainen sana, joka suuressa maailmassa lukee peruspalkkana palkkanauhassa. Sen lisäksi voi olla kk-palkan lisiä, jotka tulevat kuukausipalkan päälle lisinä. Niitä ei mainittu, koska niitä ei ole, eivätkä ne ole muutenkaan millään muotoa vertailukelpoisia.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Aika selkeästi siellä lukee "kuukausipalkka", samainen sana, joka suuressa maailmassa lukee peruspalkkana palkkanauhassa. Sen lisäksi voi olla kk-palkan lisiä, jotka tulevat kuukausipalkan päälle lisinä. Niitä ei mainittu, koska niitä ei ole, eivätkä ne ole muutenkaan millään muotoa vertailukelpoisia.
Minulla muuten ei lue missään kohtaa kuukausipalkkaa, vaan tehtäväkohtainen palkka, joka peruskoulun aineenopettajalla on 2977 €. Sitten on varsinainen palkka, missä ovat mukana vuosisidonnaiset lisät ja henkilökohtaiset lisät. Ja näiden päälle tulevat vielä muut lisät. Minunkin oli hiukan vaikeaa hahmottaa, mistä tässä keskusteltiin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Minulla muuten ei lue missään kohtaa kuukausipalkkaa, vaan tehtäväkohtainen palkka, joka peruskoulun aineenopettajalla on 2977 €.
Eikä monella muullakaan, siellähän voi olla vaikka tuntipalkka. Mutta jos siellä lukee kuukausipalkka, niin kyllä se on nimenomaan se peruspalkka.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika selkeästi siellä lukee "kuukausipalkka", samainen sana, joka suuressa maailmassa lukee peruspalkkana palkkanauhassa. Sen lisäksi voi olla kk-palkan lisiä, jotka tulevat kuukausipalkan päälle lisinä. Niitä ei mainittu, koska niitä ei ole, eivätkä ne ole muutenkaan millään muotoa vertailukelpoisia.
Vaikea uskoa ettei sitten 10 vuoden kokemuksella saa kokemuslisiä. Google näyttää olevan eri mieltä. Eli edelleen hieman epäselvää sisältääkö tuo luku hänelle kuuluvat kokemuslisät, koska sanojesi mukaan ei ole mitään lisiä.

Tosin mielestäsi kokemuslisiä ei tarvitse mainitakaan, koska X.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Vaikea uskoa ettei sitten 10 vuoden kokemuksella saa kokemuslisiä. Google näyttää olevan eri mieltä. Eli edelleen hieman epäselvää sisältääkö tuo luku hänelle kuuluvat kokemuslisät, koska sanojesi mukaan ei ole mitään lisiä.
Kai se kokemuslisä on suoraan kuukausipalkassa, ei ainakaan ole eriteltynä.

Tiedän montakin alaa, missä palkka on sitä parempi, mitä enemmän on työvuosia vyöllä. Eikä niitä lisänä mainita, vaan näkyvät parempana peruspalkkana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös