Mainos

Ammattilaispyöräilyketju 2010

  • 3 074
  • 24

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
No niin, tällainenkin tänne kun ei silmä ja haku löytänyt. Kevät on koittanut myös ammattilaispyöräilijöille, jotka ovat jo runtanneet muutaman klassikon läpi: Välimeren aurinkomatka Paris-Nizza, Flanderin ympäriajo, Pohjoisen helvetti Paris-Roubaix ja viime sunnuntaina ajettu Amstel Gold Race. Saxo Bankin Fabian Cancellara on yltänyt mahtaviin suorituksiin vieden sekä Flanderin että Roubaxin. Toukokuussa on vuorossa ensimmäinen suuri etappiajo, Italian ympäriajo - nähtäväksi jää, onko esim. Lance mukana..
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Lance ei ole mukana Girossa kun tallia ei kisaan kutsuttu. Osittain siksi, että Kalifornian ympäriajo ajetaan samaan aikaan ja Armstrong haluaa mieluummin kilpailla siellä.

Omalta osaltani aika vähiin jäänyt seuraaminen toistaiseksi. Rondesta ja Paris-Roubaix'sta loppuhetket olen katsonut. Ekasta ehkä neljäkymppiä ja tokasta seitsemänkymppiä.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Sunnuntaina poljettu Liége-Bastogne-Liége tarjosi aivan uskomatonta tykitystä monelta kärkikuskilta (ja Suomen Veikkanenkin polki ihan hyvän kisan, vaikka irtiotto ei tuottanut tällä kertaa tulosta).

Viimeisen 50 km:n aikana kärkeen oli tyrkyllä niin Fleche Wallonnen voittaja Cadel Evans, Alberto Contador, Alejandro Valverde kuin viime vuoden voittaja Andy Schleck. Mutta kisan vei dopingrangaistuksensa kärsinyt Aleksander Vinokourov (AST), joka tuntuu olevan kovassa kunnossa. Toki epäilyksen varjo leijuu hänen yllään ainiaan, mutta toivottavasti hän on jotain oppinut törttöilystään. Kylläpä Girosta tulee mielenkiintoinen koitos. Alustavan ajajalistan mukaan suomalaisista mukana on ainoastaan Kellu (tarkoittanee sitä, ettei hän tule mukaan TdF:een).
 

Sambody

Jäsen
Kylläpä Girosta tulee mielenkiintoinen koitos. Alustavan ajajalistan mukaan suomalaisista mukana on ainoastaan Kellu (tarkoittanee sitä, ettei hän tule mukaan TdF:een).

Kellu jättää varmuudella Giron väliin ja toivoo olevansa TdF:ssä mukana.

Muutenkin Girossa mukana tänä vuonna aika vähän todellisia huippuja. Cadel Evansille tarjotaan uran ensimmäistä GT voittoa hopealautasella. No ehkä Leuka sen ansaitsee.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Ranskan ympäriajo on yli puolivälissä ja nyt kohtalon vuoret käsillä. Pyreneillä siis ollaan. Ja mukanahan ei ole suomalaisia, joka on sääli.
 

Kaivanto

Jäsen
Ranskan ympäriajo on yli puolivälissä ja nyt kohtalon vuoret käsillä. Pyreneillä siis ollaan. Ja mukanahan ei ole suomalaisia, joka on sääli.

No olihan siellä sentään tämä maantieipyöräilyn nicorosberg, Charles Wegelius. Ei kyllä hyvin mennyt.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Voisiko joku selittää mitä epäurheilijamaista tuossa Contandorin tempussa oli?

Pyöräilyssä on sisäinen herramieskoodisto milloin ei irtiottoja tehdä. Yksi on se on kun kärkimiehelle sattuu epäonnea kaluston kanssa tai on hakemassa juomaa talliautolta. Nyt kun Andy vetäisi irti ja ketju pomppas pois, niin Contador ei tästä välittänyt vaan veti samalla vastaiskun. Mielenkiintoista olisi ollut nähdä mihin Andyn veto olisi riittänyt koska Contador ei siihen pystynyt vastaamaan heti (vaan Astanan mies perässä oli doping-Vino). Ja aivan varmaan Contador näki mistä oli kyse vaikka pyyteli perään anteeksi ettei huomannut..

Nyt on tourin voitto lähes varmuudella pedattu Contadorille. Andyn olisi eilen ja ylihuomenna pitänyt saada eroa n. kahteen minsaan että parempi aika-ajaja Contador ei olisi ollut niin paha uhka. Tänään, vaikka kovimmaksi sanottiinkin monessa paikassa, oli huono paikka ottaa eroa kun viimeisen mäen päältä oli maaliin vielä 60km. No katsotaan vielä mitä torstaina saadaan aikaan kun toisen kerran noustaan Tourmaleelle ja nyt maali on siellä päällä...

Täytyy kyllä sanoa että Fränk Schleckin poissaolo näkyy myös pahasti Andylle. Kaikki Saxolaiset ovat tippuneet kun pitäisi viimeistä tappovetoa vetää ennen Andyn vetoa.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
No olihan siellä sentään tämä maantieipyöräilyn nicorosberg, Charles Wegelius. Ei kyllä hyvin mennyt.

Ai niin, totta. Mutta jäi Charles-pojalta matka puoliväliin. Kuulemma on jo Suomessa lomailemassa hieman.

Voisiko joku selittää mitä epäurheilijamaista tuossa Contandorin tempussa oli?

Hän rikkoi ammattipyöräilyn etikettiä eli kirjoittamatonta sääntöä. Jos toiselta katkeaa esim. ketju tai menee rengas rikki, niin jäädään odottamaan (siis taisteluparitilanteessa). Voitto kun halutaan ratkaista mies miestä vastaan, eikä toisen epäonnella. Conta näki selvästi (vaikka itse sanoi, ettei nähnyt), kuinka Andylta katkesi ketju - ja eikun hana auki. Monet ovat aiemmin vastaavanlaisissa tilanteissa jääneet odottamaan. Osoitti todella huonoa makua tuo keltaisen paidan ottaminen - yleisökin eilisen etapin palkintojenjaossa buuasi.

Huomenna lepopäivä ja sitten Pau-Tourmalet - eli tiistain etappi vastakkaiseen suuntaan. Toivottavasti Alberto ja Andy ottavat tuolloin mittaa toisistaan. Yleisö haluaa nähdä ratkaisun keltapaidasta Pyreneillä, eikä esim. aika-ajossa.
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eihän siinä mitään minun mielestäni ollut. En käsitä miksi pitää jäädä odottamaan kaveria kun häneltä menevät ketjut pois päältä. Sellaista voi sattua kenelle tahansa ja se kuuluu urheiluun.
Kaiken kaikkiaan ammattilaispyöräily ja pyöräily yleensäkin on liiaksi joukkueurheilua. Paras pyöräilijä ei aina voita kilpailua. Joukkueen ja apuajajien panos on liian suuri. On toki kiehtovaa että parhaimmillaan (pahimmillaan) kahden miehen irtiotto voi olla jopa 20 minuuttia pääjoukkoa edellä mutta siitä huolimatta nämä "ajetaan vielä ylös"!

Vähän sama asia on jalkapallossa kun joku pelaaja loukkaantuu niin "hyviin tapoihin" kuuluu että vastustaja tahallaan potkaisee pallon sivurajan yli. Miksi ihmeessä!
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Eihän siinä mitään minun mielestäni ollut. En käsitä miksi pitää jäädä odottamaan kaveria kun häneltä menevät ketjut pois päältä. ...

Contador on pyytänyt tilannetta itse anteeksi ja mm. Armstrong ihmetteli tilannetta eli "koodia" rikottiin ja se myönnettiin.

Sama kuin kiekko-tappelussa lyödään maassa makavaa, you know.
 

J.Petke

Jäsen
Kuulostaa aika oudolta näin amatöörin korvaan. Sama kuin juoksussa muut odottaisivat kun johtajalta lähti kenkä irti. Siinä sitten istutaan radan reunalla ja odotetaan kun liideri solmii kengännauhoja.
 
Eihän siinä mitään minun mielestäni ollut. En käsitä miksi pitää jäädä odottamaan kaveria kun häneltä menevät ketjut pois päältä.

Et käsitä ja se on ihan ok, mutta yhtä lailla olisit voinut sanoa, että et oikein ymmärrä kilpapyöräilyä lajina. Siitähän tässä on kyse. Kirjoittamattomista säännöistä, koodista tai miksi niitä ikinä haluaakaan kutsua.

Itse uskon, että Schleck tulee ja repii vielä eroa Contadoriin, mutta repiikö riittävästi, siinäpä se kysymys onkin. Odotamme äärimmäisellä mielenkiinnolla torstaita.
 

kovalev

Jäsen
Onhan tuossa "säännössä" kunnioitettava tuulahdus jotain ikivanhaa ja arvokasta, jota rahan kyllästämässä ammattilaisurheilussa hyvin harvoin enää näkee.
Eikä nähty siis nytkään. Oliko marginaalit liian pienet tällä kertaa?

Kyllähän näitä ajoja varmasti tulisi enemmänkin seurattua, jos näkyisi se eurosportti.
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mängimiehelle tiedoksi että ymmärrän kilpapyöräilystä mielestäni melko paljon. Kuten sanoin niin paras pyöräilijä ei useinkaan voita pyöräilykilpailua vaan paras joukkue. Kun on kyse välineurheilusta niin väline voi mennä epäkuntoon. Se kuuluu urheiluun.
En ymmärrä tällaisia "kirjoittamattomia" sääntöjä. Siksi pidän maantiepyöräilyn olympiavoittoa paljon arvokkaampana kuin esimerkiksi Ranskan ympäriajon voittoa. Toki olympialaisissa saa tietääkseni olla neljä saman maan edustajaa, mutta näin pieni joukkue ei kykene sellaisiin taktisiin suorituksiin kuin esim. 8-10 pyöräilijän joukkue!
Pelin pitää olla raakaa, mutta oikeudenmukaista! Hiiteen herrasmiessäännöt, ne kuuluvat golfiin!
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Useissa lajeissa on herrasmiessääntöjä ja niitä pitää kunnioittaa. Kiekossa noissa tappeluissa, jalkapallossa kaverille annetaan pallo jos virhe ja peli vihelletty poikki jne jne.

Kuuluvat lajeihin täysin.
 
En ymmärrä tällaisia "kirjoittamattomia" sääntöjä.

Ja juuri tällä perusteella epäilinkin ymmärrystäsi lajia kohtaan. No kuitenkin valtaosa lajia seuraavista ne ymmärtävät ja mikä kaikkein tärkeintä, kilpailijat ymmärtävät. Contador ymmärsi ja tunnusti mokanneensa.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Kuulostaa aika oudolta näin amatöörin korvaan. Sama kuin juoksussa muut odottaisivat kun johtajalta lähti kenkä irti. Siinä sitten istutaan radan reunalla ja odotetaan kun liideri solmii kengännauhoja.

Pyöräily on kuitenkin aika eri laji, esimerkiksi peesiapu on niin merkittävä. Juuri esimerkiksi tasamaalla jos joku kaatuu tai tulee välinerikko tai muu niin jos siellä joukolla lähdetään vetämään niin joukko pääsee helposti yksittäiseltä pyöräilijältä pakoon, tai vaikka joukkue tulisi auttamaankin. Vuoristossa tilanne on tietenkin hieman eri kun peesillä ei ole niin suurta rooli.

Eikä tuossa välttämättä olisi edes tarvinnut varsinaisesti odottaa, tai ei mitään pysähdystä olisi tarvittu, kunhan ei olisi vain iskenyt juuri silloin. Olisi voinut ajaa sitä vauhtia mitä siinä normaalistikin ajoi ja antaa Schlekin ajaa kiinni, ylimääräistä energiaa olisi kuitenkin kiinni ajoon mennyt.

edi. Plus tietenkään pyöräilyssä, tai siis etappiajossa, ei ajeta sillä tavalla etappiajoista kuten juoksussa juostaa ajasta myös monesti eikö vain sijoituksesta. Ratapyöräilyssä ei kai tälläisiä kirjoittamattomia sääntöjä ole tai noudateta vaan nämä kuuluvat juurikin maantiepyöräilyyn ja erityisesti etappiajoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KalPa
...
Eikä tuossa välttämättä olisi edes tarvinnut varsinaisesti odottaa, tai ei mitään pysähdystä olisi tarvittu, kunhan ei olisi vain iskenyt juuri silloin. Olisi voinut ajaa sitä vauhtia mitä siinä normaalistikin ajoi ja antaa Schlekin ajaa kiinni, ylimääräistä energiaa olisi kuitenkin kiinni ajoon mennyt.

Nimenomaan näin. Tässä omalla iskulla tehtiin tästäkin asiasta merkittävä. Normaalivauhtia pitämällä Andy olisi saanut porukan kiinni hetkessä. Ja näinhän se yleensä tehdään eikä suoranaisesti jäädä sanan oikeassa merkityksessä odottamaan.
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tänään ajettiin Ranskan ympäriajon viimeinen etappi. Kuuntelin urheiluradiota ja siellä toimittaja totesi jotenkin näin:
- Käytännön mukaan tänään ei enää ajeta voitosta vaan pyöräilijät ovat sopineet että se joka johtaa ennen viimeistä etappia niin on koko Tourin voittaja.
Miksi viimeisellä osuudella ei poljeta tosissaan? Eikö olisi hienompaa että voitosta taisteltaisiin viimeiseen metriin asti?
Hiiteen kaikki herrasmiessopimukset!
 

rama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Habs, FC Jazz-j, Newcastle United
Tänään ajettiin Ranskan ympäriajon viimeinen etappi. Kuuntelin urheiluradiota ja siellä toimittaja totesi jotenkin näin:
- Käytännön mukaan tänään ei enää ajeta voitosta vaan pyöräilijät ovat sopineet että se joka johtaa ennen viimeistä etappia niin on koko Tourin voittaja.
Miksi viimeisellä osuudella ei poljeta tosissaan? Eikö olisi hienompaa että voitosta taisteltaisiin viimeiseen metriin asti?
Hiiteen kaikki herrasmiessopimukset!

Pyöräilyssä perinteillä on vielä tänäkin päivänä aika iso rooli. Sen osoitti myös tuosta Schleckin ketjuongelmista syntynyt kohu. Ja kyllä viimeisellä etapilla on joskus jopa yritettykin, kuten vuonna 1989, kun Greg LeMond voitti Laurent Fignonin lopulta vaivaisella kahdeksalla sekunnilla.

Sille, että viimeisenä päivänä ei enää tosissaan yritetä on myös ihan looginen selitys. Se on käytännössä mahdotonta, sillä takaa-ajajina tulisivat toimimaan keltaisen paidan joukkueen lisäksi kaikkien kirimiesten tallit. Viimeisen etapin voitto kun on kirimiehille se todellinen kruununjalokivi. Yli 90-prosenttisesti viimeisen etapin ratkaisu nähdäänkin loppukirissä. Poikkeuksiakin löytyy kuten vuosi 2005, jolloin Alexander Vinokourov yllätti pääjoukon ja voitti etapin. Tuolloin mukana olivat kuitenkin hyvityssekunnit, joiden ansiosta Vino nousi tuolloin kokonaiskilpailussa viidennelle sijalle.

Pyöräily on lähes yhtä paljon joukkue- kuin yksilölajikin. Ainoa keino sen muuttamiseen olisi kieltää kokonaan joukkueiden toiminta, mutta se käytännössä muuttaisi koko lajin luonteen niin paljon, ettei voitaisi enää oikeastaan puhua samasta lajista. Ja arvokisoissakin maajoukkueilla on aina selkeä ykköskapteeni, jonka puolesta lähtökohtaisesti lähdetään ajamaan. Ainakin ennen (en ole varma miten käytäntö menee nykyään) myös etapin tai kilpailun voittaja jakoi myös voittorahansa koko joukkueen kesken, joka oli hänen puolestaan töitä tehnyt.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joku voisi selittää noiden hyvityssekuntien idean?

Tänään Peter Selin sanoi oikein miettineensä asiaa (miksei Tourilla nykyään ole ne käytössä) eikä löytänyt mitään järkevää selitystä asialle. Asia alkoi kiinnostaa, kun pyöräily ei ole koskaan ollut laji jota olisi paljon tullut seurattua. Nyt kyllä tuli katseltua paljonkin kun osui kesäloma sopivasti, laji alkoi vähän jo avautua.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kai siinä ajateltiin sitä, että vuorietapeilla yritettäisiin sitten todella iskeä kovempaa, kun ei voi vain luottaa siihen, että voitetaan loppukiri ja saadaan siinä sekunteja kiinni.

Toisaalta se, että silloin kuin nuo hyvityssekunnit poistettiin (vuosi 2008), niin kilpailu alkoi yhteislähtöetapilla, eikä siis aika-ajolla kuten on yleensä tapahtunut. (ensi vuonna tosin on myös yhteislähtöetappi alkuun)

Hyvityssekuntejahan oli tarjolla myös välikireistä, joita on varsinkin alkuetapeilla aina kolme. Kuvitellaan, että neljä ajajaa lähtee tuolla etapilla irtiottoon ja he kestävät loppuun asti. A vie kaikki välikirit, B on aina kakkonen, C aina kolmonen. Näinhän voi helposti käydä jo siksi, että mitään kiriä ei varsinaisesti oteta, vaan pidetään tasaista vuorovetoa, ja A nyt vain sattuu aina olemaan kärjessä. Näiden neljän ajajan loppukirin vie kuitenkin sitten ajaja D, joka ei saanut välikireistä hyvityssekunteja. A sijoittuu toiseksi samalla ajalla. Tässä tapauksessa kävisikin niin, että etapin voittanut ajaja ei saakaan keltaista paitaa haltuunsa, vaan se menee A:lle, joka siis sijoittui etapin kakkoseksi.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Oli kyllä noloin etappi koko lähihistorian aikana. ICU:n tuomarit ottivat kovat keinot käyttöön Radioshackin hyväntekeväisyyssponsoroinnissa (eli joukkueen on ajettava a) virallisissa paidossa ja b) numerot on oltava näkyvissä. Isot äijänköriläät hakaneulojen kimpussa päätöspäivänä, voi luoja!! Toki säännöt on säännöt ja samat kaikille, mutta kai sitä nyt jotain olisi voinut katsoa läpi sormien.

Harmittaa Andyn puolesta, että tuo keltainen paita meni hiukan nololla tavalla (olkoonkin, että kaverukset ovat sopineet asian). No, valkoinen paita kolmena vuotena peräkkäin on hieno saavutus! Mielestäni hyvityssekunnit tulisi ottaa käyttöön - silloinhan jouduttaisiin muuttamaan taktiikkaa kesken etapin, jos joku uhkaaja on päässyt irtiottoon.

Ensi vuoden kilpailuun otetaan varmasti hyvityssekunnit käyttöön ja todennäköisesti mukana on myös TTT (joukkueaika-ajo). Toivottavasti mukana olisi myös legendaarinen Alpe d´Huez.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
80-luvulla Roche oli muistaakseni alle minuutin Delgadoa edellä, joka viimeisellä etapilla kokeili jotain irtiottoa, taisi olla osittain hieman tsoukin tynkää. Eihän tuolla viimeisellä etapilla vain käytännössä onnistu. Tietenkin olisi ollut tänä vuonna mielenkiintoista, jos Schleck/Contador olisivat olleet 10 sekunnin sisällä toisistaan. Tuo vuoden 89 viimeinen etappi oli aika-ajo, joka oli toki ihan eri juttu. 70-luvulla taisi aika-ajoja olla myös viimeisellä etapilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös