Amerikkalaiset talk show't (Conan, Letterman etc.)

  • 34 050
  • 165

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Täällä on oma otsikko Conan O'Brienille, mutta yleisempi topic puuttuu, ja tämä aihe on kuitenkin herättänyt laajempaakin keskustelua esim. viimeisimmän Tonight-show -skandaalin aikoihin. Ja ennen kaikkea olen itse aiheen suhteen melkoinen friikki, toivottavasti löytyy pari muutakin.

Eli myöhäisillan talk showt ovat USA:ssa todella perinteikäs ja iso juttu, ohjelmatyyppi jollaista Suomesta ei oikeastaan edes löydy. Joonas Hytönenhän tällaista täysin samanlaista taisi pari vuotta pyörittää 2000-luvun alussa, mutta ei se ilmeisesti ottanut tuulta alleen. Sen jälkeen perinteisen jenkkitalkshow-konseptin mukaisia yrittäjiä ei ole tainnut edes olla.

Yhdysvalloissahan The Tonight Show on tietysti tämän alan tunnetuin brändi. Show aloitti myöhäisilloissa jo 1950-luvulla, ja Steve Allenin ja Jack Paarin valtakausien jälkeen touhua rupesi pyörittämään 60-luvulta alkaen Johnny Carson. Tämä kaveri on sitten se, joka varsinaisesti loi markkinat tällaiselle ohjelmatyypille. Carson luotsasi showtaan aina 90-luvun alkuun asti, ja on alalla edelleen tietynlainen pyhä lehmä, joka jokaisen nykyisen hostin on tavallaan pakkokin mainita jos idoleista puhutaan. Carsonin jälkeen ohjaksiin tarttui yllättäen Jay Leno, ja tähän liittyy ensimmäinen ns. Late Night War. Taustoitetaan sen verran, että tuo konsepti menee eri kanavilla yleensä niin, että klo 23.35 alkaa sen kanavan isoimman nimen show (esim. NBC:llä The Tonight Show), ja 00.35 sitten kakkosketjulaisen ohjelma. Joillain kanavilla on sitten vielä kolmaskin jannu, joka vetää 01.35:stä eteenpäin. 80-luvun alusta lähtien Carsonia oli peesannut nuori mies nimeltään David Letterman, joka ehkä varsin perustellustikin oletti perivänsä Tonight Shown Carsonin jäädessä eläkkeelle. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan NBC tempaisi Carsonin manttelinperijäksi melkolailla pystymetsästä Jay Lenon.

Letterman veti tästä herneet nekkuun ja loikkasi kilpailevan CBS:n leipiin, ja ykkösmieheksi siellä, eli suoraan Lenon kilpailijaksi. Nämä kaksi ovat sitten viime vuosikymmenet taittaneet peistä alan suurimman nimen tittelistä. Vuonna 2009 Leno jäi eläkkeelle, ja hänen paikkansa peri 16-vuotinen kakkosmiehensä, suomalaisten suosikki Conan O'Brien. Bostoninirlantilaisen huumori ei kuitenkaan purrut yleisesti varsin konservatiiviseksi käsitettyyn The Tonight Shown kohdeyleisöön, ja tästä seurasi farssi numero kaksi. Ensin Lenolle luotiin täysin uusi ohjelma klo 22.35 alkavaksi, ja kun tämäkään ei toiminut toivotulla tavalla, Conan siirrettiin 40 miljoonan dollarin eroshekin kera kokonaan sivuun, ja Show annettiin takaisin Lenolle. Conan vietteli hetken hiljaiseloa, kunnes julkaistiin soppari kaapelikanava TBS:n kanssa. Siellä hän on tietysti selkeä ykkösnimi, mutta markkinat ovat aika minimaaliset.

Eli tällä hetkellä tilanne USA:n talk show -skenessä on suurinpiirtein seuraava.

NBC

23.35: The Tonight Show with Jay Leno
00.35: Late Night with Jimmy Fallon
01.35: Last Call with Carson Daly

CBS

23.35: Late Show with David Letterman
00.35: The Late Late Show with Craig Ferguson

ABC:

00.00: Jimmy Kimmel Live!

Comedy Central

23.00: The Daily Show with Jon Stewart
23.30: The Colbert Report (Stephen Colbert)

TBS:

23.00: Conan (Conan O'Brien)

Seuraavassa viestissä sitten nopea katsaus omaan henkilöhistoriaani ja suhteeseeni aiheeseen.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
The Tonight Show -farssi oli kieltämättä mielenkiintoista seurata ja täysi farssi NBC:n kannalta. Kanava on tippunut USA:n ykköskanavasta neljänneksi ja nykyiset sarjat eivät ole mitään suuria hittejä. Tonight Show -farssi oli kova isku julkisuuskuvalle, mutta aiheutti myös tulevaisuuteen ison ongelman NBC:lle - mistä uskottava korvaaja Lenolle? 62 vuotta ikää jo miehellä, joten ei tiedä milloin se viimeinen pihaus tulee tai päättää lopulta lähteä oikeasti eläkkeelle. Mistä kunnollinen korvaaja?

Conan O'Brian tuskin loppu-uraansa TBS:llä viettää. Lopulta siirtyy Foxille, kun aika on sopiva.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Ensimmäinen kosketus aiheeseen tuli - samoin kuin varmaan kymmenillä tuhansilla suomalaisnuorilla - SubTV:n esittämän Conan O'Brienin shown kautta. En nyt oikein osaa ajoittaa koska tuota aloitin seuraamaan, muutama vuosi ennen Suomi-kohua kuitenkin. Aika pitkälti tuon seurassa sitä tuli teinivuodet kasvettua, arki-ilta toisensa jälkeen päättyi yhdessä Conanin kanssa. Mahtava ohjelma, ehdottomasti paras jota Conan on tehnyt. Tuolloin hän myös sementoi (silloisen) asemansa alansa ykkösenä minulle, mutta enpä paljon muista tiennytkään.

Jossain vaiheessa, olisiko ollut 2008-2009, MTV3 MAX ryhtyi näyttämään David Lettermanin showta. Olin sen verran perillä skenestä, että nämä alan suurimmat nimet olivat minulle tuttuja, mutta keltään muulta kuin Conanilta en ollut koskaan nähnyt lainkaan materiaalia. Katsoin Lettermania ehkä viikon verran, ja totesin Conaniin verrattuna aivan paskaksi.

Näissä merkeissä, Conania seuraillessa, mentiin viime kesään asti, kunnes YouTubea selaillessani huomasin, että Lettermanissa oli ollut Johnny Depp vieraana. Perkele, ajattelin, kyllä kai sitä Lettermania vartin sietää jos Depp istuu vieressä. Se ei ollut rakkautta ensi silmäyksellä, mutta mitä enemmän Letterman-clippejä katselin (Lettermanilla oli huomattavasti paremmat vieraat kuin paitsioon ajautuneella Conanilla), sitä enemmän huomasin pitäväni hänen tyylistään. Pikkuhiljaa vieraat jäivät showta katsellessa sivurooliin, ja Lettermanista itsestään tuli katselunautintoni keskipiste. Itsevarma, Conaniin verrattuna vähäeleinen tyylinsä aukeni pikkuhiljaa, mutta sitäkin antoisemmin. Tällä hetkellä olen katsonut varmasti aivan liikaa, tuhansittain Lettermanin clippejä läpi historiansa 'Tubesta, ja showta tulee seurattua aina päivän verran jälkijunassa myös reaaliaikaisesti. Nykyään Letterman on vähän tuollainen äreä vanha mies, ja joitain - varsinkin nuoria - vieraitaan kohtaan jopa epäystävällinen, mutta silloin kun paikalla on joku hänen suosikeistaan (esim. Norm MacDonald, Don Rickles, Martin Short, Johnny Depp, Ricky Gervais, Tom Hanks Emma Watson...) mies on edelleen huikea.

Conan on ajautunut meikäläisenkin osalta vähän sivurooliin, tulee tsekattua lähinnä silloin kun on joku mielenkiintoinen vieras. On menettänyt mielestäni parhaan teränsä, ja muutenkaan ei omaa sellaista viileää itsevarmuutta kuin Letterman. Sen mitä näistä tyypeistä olen taustoja lukenut ja seurannut (kohtalaisen paljon kuitenkin), Conan vaikuttaa kyllä ehdottomasti sympaattisimmalta tyypiltä. Jay Lenolle olen antanut tilaisuuden enkä syttynyt edes vähää alusta. Nykyään ei kiinnosta tippaakaan, kyllä minä olen tassa casessa puoleni valinnut. Craig Fergusonia tulee katsottua ihan mielellään, lähinnä silloin kun paikalla on joku hemaiseva naisvieras. Tällä jätkällä on jotenkin aivan jäätävä sex appeal, ei se mun silmiini mitenkään ihmeellisen näköinen ole, mutta nuoret näyttelijättäret ovat usein aivan litimärkinä tämän vieraana. Jimmy Fallon ei kiinnosta. Kaapelikaksoset Stewart & Colbert ovat erittäin arvostettuja, mutta heidän konseptinsa on hiukan erilainen, ja pikemminkin olen seurannut heitä muiden esiintymisiensä kautta. Todella hauskoja jätkiä. Jimmy Kimmel on hauska, jos vieraana on Sarah Silverman tai Matt Damon.

Loppuanekdoottina todettakoon, että hersyvän huumorin lisäksi nämä jannut ovat huikeita, kun ryhtyvät vakaviksi. Monet koskettavimmista tv:stä näkemistäni asioista ovat peräisin näistä ohjelmista. Esimerkkeinä mainittakoon Conanin jäähyväispuheet sekä Late Nightistä että Tonightista, Fergusonin muistomonologit ensin isälleen ja pari vuotta myöhemmin äidilleen, sekä Lettermanin avaus 2001 terrori-iskujen jälkeen. Kaikki löytyvät aiheenmukaisilla hakusanoilla 'tubesta, en jaksa linkittää.

Näissä merkeissä. Ketkä muut seuraa?
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse aloitin Lenolla heti kun se CNBC Europella(vanha Super Channel) alkoi aikoinaan pyöriä. Aikaa siitä on varmaan jotain 18 vuotta. Varmaan vuosi siitä alkoi pyörimään Conanin Late Night. Se oli itselle sitä kulta-aikaa. Nuo kaksi peräkkäin ja nimenomaan joskus siinä 90-luvun lopulla ja miksei vielä pitkälle 2000-luvullekin. Silloin ei oikein mistään hinnasta halunnut missata jaksoja. Andyn lähtö Conanista harmitti silloin kovastikin. Lenon show koki aivan käsittämättömän menetyksen, kun Kevin Eubanks lopetti vuosien jälkeen bändin johtajana. Nykyinen bandleader, Rickey Minor on pelkkää paskaa. Ei minkään valtakunnan kykyjä komediaan tai hyviin heittoihin. Kevinin menetys oli yksinkertaisesti valtava.

Lettermania on tullut katsottua nyt vasta viime vuosina, mutta muistan nähneeni jo kauan sitten jonkun juhlaohjelman, joka oli mielestäni pirun hyvä.

Nykyään noita tulee katsottua todella silloin tällöin. Käytännössä ei kiinnosta mikään muu kuin monologit. Nuo kaiken maailman leffatähtien paskanpuhumiset saavat välittömästi unen silmään, kun käyvät puffaamassa leffojaan käsikirjoitetuin keskusteluin. Poliitiikan ihmiset ja varsinkin esim. uutisohjelmien vetäjät ovat erittäin hyviä vieraita. Samoin urheilijat ovat ihan jees.

Lenon ja Lettermanin monologeja tulee tsekkailtua kun muistaa ja Conan on oikeastaan täysin jäänyt. Itse olen kokeillut katsoa Fergusonia ja Fallonia, mutta täysin ei syty. Molemmat ovat kyvykkäitä kavereita
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Andyn lähtö Conanista harmitti silloin kovastikin. Lenon show koki aivan käsittämättömän menetyksen, kun Kevin Eubanks lopetti vuosien jälkeen bändin johtajana. Nykyinen bandleader, Rickey Minor on pelkkää paskaa. Ei minkään valtakunnan kykyjä komediaan tai hyviin heittoihin. Kevinin menetys oli yksinkertaisesti valtava.
Nämä sidekickit ovat ihan mielenkiintoinen sivujuonteensa. Lenoa olen katsonut niin vähän, etten oikein osaa siihen mitään sanoa. Andyn alkuperäisestä stintistä olen nähnyt vain yksittäisiä clippejä, toisissa toimii paremmin kuin toisissa. Tonight-showssa mies oli mielestäni aivan hukassa, jäi ilman mitään kunnollista roolia. Nyt TBS:llä toiminut hieman paremmin.

Lettermanin Paul Schaeffer on mielestäni maailman helpoimmassa duunipaikassa. Ihme (varmaan osittain tarkoituksellinen) pökkelö, harvoin hyviä heittoja. Kuitenkin Daven läheinen ystävä joten tietysti siinä mielessä pelaavat hyvin yhteen toisinaan.

Paras combo on mielestäni ollut selkeästi Max Weinberg - Conan. Weinberg vei tuon jäykkyyden niin yli, että toimi mielestäni hyvin. Toki roolikin oli vähän erilainen, ei hän haastatteluiden aikana sanonut oikein mitään. Sketseissä kuitenkin usein hulvaton.

Ylipäätään Conan on mielestäni parhaimmillaan yhteisissä sketseissä noiden sidekickiensä tai esim. Jordan Schlanskyn kanssa. Samoin kuin silloin kun on itse haastateltavana, esimerkkeinä vierailut Jimmy Liptonin Inside the Actors Studiossa ja viime viikolla Lettermanissa. Ironisesti mies on mielestäni paljon parempi haastateltavana kuin haastattelijana.

Nykyään noita tulee katsottua todella silloin tällöin. Käytännössä ei kiinnosta mikään muu kuin monologit. Nuo kaiken maailman leffatähtien paskanpuhumiset saavat välittömästi unen silmään, kun käyvät puffaamassa leffojaan käsikirjoitetuin keskusteluin. Poliitiikan ihmiset ja varsinkin esim. uutisohjelmien vetäjät ovat erittäin hyviä vieraita. Samoin urheilijat ovat ihan jees.
Totta on, että juuri noiden random-leffastarojen, joihin vaikkapa Lettermanilla ei ole mitään omaa suhdetta, haastattelut ovat usein pakkopullaa, ja Davesta näkee ulospäin että samalta se maistuu hänestäkin. Ensimmäisessä viestissä mainitsin joitain Lettermanin parhaita vieraita, ja mainitsemistasi viiteryhmistä listaan voi huoletta heittää ainakin Barack Obaman, Brian Williamsin ja Manningin veljekset. Jokainen omalla alallaan maailman kärkipäätä, ja valtavan osaamisen tuoma itseluottamus yhdistettynä hyvään komedia-osaamiseen toimii aivan loistavasti. En tunnusta itseäni miksikään suureksi Obaman fanipojaksi (toki vähän), mutta onhan se uskomattoman karismaattinen, selväjärkinen ja nopea vaikutelma jonka hän itsestään antaa.

Muistan kun Conan-topicissa väännettiin Lettermanin pettämisskandaalista, ja siitä, kuinka muut hostit suhtautuvat siihen. Käsittääkseni mies taidettiin päästää aika helpolla, Lenosta en tiedä tarttuiko hän siihen enemmän? Vaikka Daven "puolella" olenkin, olihan siinä havaittavissa aivan järkyttävää kaksinaismoralismia, kun vertaa siihen intoon millä nämä kaverit repostelevat muiden julkkisten vastaavia hölmöilyjä. Joku aika sitten Jon Stewart Lettermanin vieraana vähän puolivahingossa viittasi tuohon, ja mies (Stewart) meni aivan lukkoon ja vaivautuneeksi. Typerää, varsinkin kun Letterman ainakin kameran edessä on antanut ymmärtää ottavansa piikkejä vastaan kun on ne ansainnut. Toki vaikea sanoa mikä tilanne todellisuudessa on kulisseissa.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muistan kun Conan-topicissa väännettiin Lettermanin pettämisskandaalista, ja siitä, kuinka muut hostit suhtautuvat siihen. Käsittääkseni mies taidettiin päästää aika helpolla, Lenosta en tiedä tarttuiko hän siihen enemmän? Vaikka Daven "puolella" olenkin, olihan siinä havaittavissa aivan järkyttävää kaksinaismoralismia, kun vertaa siihen intoon millä nämä kaverit repostelevat muiden julkkisten vastaavia hölmöilyjä. Joku aika sitten Jon Stewart Lettermanin vieraana vähän puolivahingossa viittasi tuohon, ja mies (Stewart) meni aivan lukkoon ja vaivautuneeksi. Typerää, varsinkin kun Letterman ainakin kameran edessä on antanut ymmärtää ottavansa piikkejä vastaan kun on ne ansainnut. Toki vaikea sanoa mikä tilanne todellisuudessa on kulisseissa.

Joo, tuo on oikeastaan juuri noin. Leno ainakin heitti muutaman heiton tuosta ja sehän ajoittui juuri niihin "Jay on pahempi kuin Hitler"-aikoihin. Silloin nimenomaan oli paljon jeesustelua siellä täällä miten hän kehtaa. En esim. usko että Lettermania haittasi sekuntiakaan. Ainakin vanhan liiton koomikot tietävät että välillä annetaan ja välillä otetaan.

Olen viitannut aikoinaan siihen Michael Richardsin, eli Seinfeldin Kramerin tapaukseen. Muistatte varmaan sen rasistisen räjähdyksen siellä klubilla. Silloin melkein kaikki koomikot olivat kiusaantuneen hiljaa. Joo, aihe on amerikkalaisille arka, mutta enemmän se oli toisen koomikon suojelua. Lenossa oli muutama kevyehkö viittaus, muissa ei sitäkään.

Brian Williams on todella hyvä, mutta myös esim. Tom Brokaw on tyylikäs. Edesmennyt Tim Russert oli aikoinaan aina sympaattinen vieras.
 
Suosikkijoukkue
Ilves, Sahtiankat
Nykyään noita tulee katsottua todella silloin tällöin. Käytännössä ei kiinnosta mikään muu kuin monologit. Nuo kaiken maailman leffatähtien paskanpuhumiset saavat välittömästi unen silmään, kun käyvät puffaamassa leffojaan käsikirjoitetuin keskusteluin. Poliitiikan ihmiset ja varsinkin esim. uutisohjelmien vetäjät ovat erittäin hyviä vieraita. Samoin urheilijat ovat ihan jees.
Toimiskohan Daily Show tai Colbert paremmin? Vieraana usein politiikan ihmisiä, harvoin leffatähtiä ja huumorikin on vähän erityyppistä. Jaksotkin näkee ilmaiseksi ohjelmien sivuilta. Musta molemmat on äärimmäisen kovaa kamaa.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toimiskohan Daily Show tai Colbert paremmin? Vieraana usein politiikan ihmisiä, harvoin leffatähtiä ja huumorikin on vähän erityyppistä. Jaksotkin näkee ilmaiseksi ohjelmien sivuilta. Musta molemmat on äärimmäisen kovaa kamaa.

Vois periaatteessa toimiakin, mutta huomaan ettei enää vain hirveästi jaksa katsoa. Nykyään nuo talkkarit ajavat kai sitä niiden alkuperäistä roolia, eli joskus illan päätteeksi jos jaksaa niin voi jonkin katsoa. Nuorempana noita tavallaan katsoi ihan kuin jotain sarjoja.

Colbertin paras suoritus muuten tuli aikoinaan siellä Valkoisen talon kirjeenvaihtajien illallisilla, kun Bush lievästi sanottuna näytti vittuuntuneelta.
 

Sic

Jäsen
Heti alkuun täytyy sanoa että itse kuulun Jay Lenon vihaajiin, mieshän ei ole ollut hauska enää vuosiin ja hänen katsojakuntansa lieneekin sellaista 50v+ porukkaa, ikävä kyllä tuota pidetään vieläkin NBC:llä parhaaseen katseluaikaan ruudussa, surullista. Onneksi kaikki loppuu aikanaan.

Se onkin sitten mielenkiintoista nähdä että kuka tulee Lenon tilalle. Itse olen jo parin vuoden ajan seurannut Jimmy Fallonin vetämää Late Nightiä ja itselleni se lienee jopa tällä hetkellä Conania seuratumpi Late Night-ohjelma ameriikasta, vaikka onhan Conan sydämmessäni aina se ykkönen. Jimmyllä mukana on mainio käsikirjoittajatiimi joka on paljon näkyvillä myös sketseissä ja musaihmisenä diggaan etenkin mahtavasta housebändistä, The Roots hoitaa sketseissäkin homman kotiin hienosti. Vielä kun Fallon alkaa olla kokoajan rennompi haastatteluissakin niin kyllä tätä nuorekasta Late Nightiä on mukava seurata.

Juuri tuo nuorekkuus ja terävyys on se mikä uupuu Lettermanilta ja Lenolta. Piti ihan ihmetellä Lettermanin shown paskuutta kun sitä tuli MAXilta katseltua, onhan mies kokenut haastattelija mutta seniilin miehen jutut eivät oikein enää jaksa naurattaa.

Conanin huippuvuodet olivat nuo Late Night ajat etenkin 2000-luvulla, mutta Tonight Shown myötä jokin kuoli hänen showssaan. Toki TBS:llä tilannetta on pyritty korjaamaan mutta jokin tuosta silti puuttuu, ehkä se on juuri Max Weinberg? Itse ainakin kaipaan tuota miestä takaisin ohjelmaan. Onhan Conan siltikin mukavaa katseltavaa silloin kun hänellä on oikeanlaisia vieraita (Tracy Morgan, Norm McDonald, Will Ferrell etc.) ja sketsejä kehissä, harmi vain että monet noista TBS:n ajan uusista sketseistä eivät oikein toimi.

TBS:lle kaavaillaan muuten Norm McDonaldin vetämää Talk Showta joka olisi Conanin jälkeisellä ohjelmapaikalla, tuottajana toimisi Conan myös. Saa nähdä onnistuuko tuo: Upfronts 2012: TBS Unveils Development Slate With Conan OBrien Comedies, Norm Macdonald Talk Show - The Hollywood Reporter
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kirjoittelin jo Conan O'Brienin ketjuun tästä aiheesta, enkä hirveästi jaksa samoja asioita toistella. NBC:n moka oli aikoinaan lähteä sähläämään tuon Tonight Shown kanssa ja maksoivat siitä kovaa hintaa.

Täältä käsin ei niin paljon kannata lähteä päivittelemään miten jokin amerikkalainen ohjelmapolitiikka toimii ja mitkä ohjelmat siellä pitäisi missäkin kohtaa olla.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuten niin monelle muullekin suomalaiselle, Conan on minulle se juttu. Ensimmäisistä Suomen esityksistä lähtien on tullut katsottua Conania, ensin Subilta ja nyt luonnollisesti Foxilta.

Late Night oli ehdottomasti Conanin kulta-aikaa, mutta mielestäni tämä uusi Show TBS:llä pääsee hyvin lähelle. Tonight Showssa mätti se, että Conanin täytyi miellyttää kaikkia ja olla tyylilleen liian konservatiivinen, ja homma ei näin ollen toiminut parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt Conan pääsee taas heittämään sitä "niin paskaa että naurattaa" -läppää, jossa hän selvästi on talk show -isäntien parhaimmistoa.

Tonight Show'ssa kaikkein eniten pielessä oli kuitenkin Andyn rooli. Hänellä ei ollut yksinkertaisesti mitään funktiota koko ohjelmassa, ei sketsejä eikä hän myöskään osallistunut paljoakaan vieraiden kanssa keskusteluun, nauroi vain vieressä. Nykyään Andyn rooli on kuitenkin muuttunut lähes täydellisesti ja onkin aika mahdotonta kuvitella Conania (show'ta) ilman Conanin ja Andyn vuorovaikutusta. Usein Andyltä tulee ne parhaat kommentit haastattelujen aikana ja ne Andyn sketsitkin on hyviä. Monologitkin on mielenkiintoisempia kun Andy heittää sinne väliin jotain typerää läppää.

Kaiken kaikkiaan tämä Conanin uusi show TBS:llä viihdyttää ainakin minua oikein hyvin. Vieraat ovat tarpeeksi tasokkaita, huumori on juuri minulle ja ennen kaikkea Conanille sopivaa ja Andy on nostanut tasoaan huimasti sitten Tonight Show'n. Harmittaa vaan, että Amerikan ja Suomen esitysten välissä taitaa olla yli viikko.

Jay Lenolle annoin mahdollisuuden (ennen tätä Tonight Show -farssia) mutta ei naurattanut edes vähää alusta. Ihan paska koomikko, eikä vissiin mikään mukava persoonanakaan. Lettermania tulee katsottua erittäin satunnaisesti myös Maxilta. Periaatteessa kyseessä on ihan hyvä show mutta ei se silti Conanin tasolle yllä. Ja se Paul on ihan vitun ärsyttävä.


Muita talk show -ohjelmia en seuraa kuin satunnaisesti youtube-klipeistä, jos jossain sattuu olemaan joku kiinnostava vieras. Näiden perusteella ainakin Craig Ferguson ja Jimmy Fallon vaikuttavat ihan hyviltä hosteilta. Luultavasti tulisi katsottua melko säännöllisesti jos tulisi Suomen kanavilta. Kimmelkin menettelee, vaikka joku siinä tyypissä minua nyppii. Jotain muitakin on tullut katseltua (Stewart?) mutta mitään suurempia muistikuvia minulla ei niistä ole.

Jos täytyisi johonkin järjestykseen talk show -isännät laittaa niin joku tällainen siitä listasta kai tulisi:

1. Conan
2. Ferguson
3. Letterman
4. Fallon
5. Kimmel
6. Kaikki isännät joita en kunnolla muista
7. Leno.

Listan nimet 2-4 kyllä vaihtelevat aikalailla fiiliksen mukaan.

Tulipa muuten mieleen kysymys niille jotka katselevat näitä USA:n tahtiin: onko losilaisissa talk show -ohjelmissa puhuttu paljon Kingsien menestyksestä änärissä?
 

scholl

Jäsen
Nää suomalaiset talkshowt on kyllä huvittavia. Siinä missä esim. amerikkalaiset tekevät sitä ohjelmaa joka päivä tyyliin koko vuoden ilman edes mitään ihmeellisiä lomia niin Enbusken jengi tekee kerran viikossa pari ohjelmaa ja nyt lomalle, seuraavan kerran maaliskuussa kehissä. On kyllä käsittämätön ero ahkeruudessa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Nää suomalaiset talkshowt on kyllä huvittavia. Siinä missä esim. amerikkalaiset tekevät sitä ohjelmaa joka päivä tyyliin koko vuoden ilman edes mitään ihmeellisiä lomia niin Enbusken jengi tekee kerran viikossa pari ohjelmaa ja nyt lomalle, seuraavan kerran maaliskuussa kehissä. On kyllä käsittämätön ero ahkeruudessa.

Tuo kuvauksesihan varmasti kelpaisi osaan muista suomalaisista keskusteluohjelmista (kuinka usein esim. Arto Nyberg on televisiossa?), mutta Enbuske ja Linnanahde vetävät Crew-ohjelmaansa myös radiossa arkiaamuisin. Tämä tarkoittaa heille kuutta ohjelmaa viikossa, minkä lisäksi Enbuske pyörittää paria start-up-yritystä (tai on muutoin niihin kytköksissä) ja kirjoittaa kolumnia. En tässä mielessä haukkuisi laiskoiksi, vaikka yleisempi pointtisi olikin validi.
 

scholl

Jäsen
Tuo kuvauksesihan varmasti kelpaisi osaan muista suomalaisista keskusteluohjelmista (kuinka usein esim. Arto Nyberg on televisiossa?), mutta Enbuske ja Linnanahde vetävät Crew-ohjelmaansa myös radiossa arkiaamuisin. Tämä tarkoittaa heille kuutta ohjelmaa viikossa, minkä lisäksi Enbuske pyörittää paria start-up-yritystä (tai on muutoin niihin kytköksissä) ja kirjoittaa kolumnia. En tässä mielessä haukkuisi laiskoiksi, vaikka yleisempi pointtisi olikin validi.

ei mua kiinnosta mitä ne tekee sen ohjelman ulkopuolella. Jos televisiossa yritetään saada ihmiset tottumaan, että jollain ohjelmapaikalla on joku ohjelma niin kyllä sen pitää olla vähintäänkin joka viikko sillä ohjelmapaikalla, eikä niin, että tehdään muutama viikko ja sitten lyödään hanskat tiskiin, kun on muka aamusin jotain puuhaa ja sitten neljän kuukauden kuluttua tullaan taas tekemään kuukausi tai ehkä puolitoista ja sitten tulee taas puolen vuoden breikki.

Ei ihme, että mainostajia ei huvita enää satsata noihin tv-kanaviin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kieltämättä MTV kusee siinä omiin muroihinsa, että Enbuske-Linnanahde Crew toimii paljon paremmin televisio- kuin radio-ohjelmaformaattina. Olisi paljon parempi pitää nämä kaksi ensisijaisesti kiinni televisiossa kuin radiossa, johon löytää aamunäsäviisastelijoita vaikka kadulta. On ihan päivänselvää, että tässä tauossa ei ole kysymys mistään ohjelman freessinä pitämisestä, vaan siitä, että MTV on suunnitellut samalle ohjelmapaikalle jonkun ylihintaisen ja paskan ulkomaalaisen tv-sarjan, jota saamme seurata kaksi vuotta reaaliaikaa jäljessä seuraavat neljä kuukautta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Suomessa on se ongelma talk show'n suhteen, että meillä on tälläinen kuuden miljoonan kansa ja vähän oikeasti mielenkiintoisia julkkiksia. Jos haluaisi vetää talk show'ta joka tulee useamman kerran viikossa ja vuosien ajan, niin pitäisi olla huomattavasti enemmän sitä volyymia niiden vieraiden suhteen. Siitä nyt ei mitään tule, että samat vieraat pyörisi tuon tuosta siellä studiossa, mutta siihen se oikeasti menisi. Plus tietty kaiken maailman tusinatyrkkyjulkkikset Tuksuineen ja Kalinaisineen tietty näyttäytyisi ruudussa liiankin tiuhaan.

Hauska ajatus jostain Suomen omasta "Conanista" tai "Lettermanista", mutta USA on USA. Ihan tyystin erilaiset lähtökohdat tehdä tuollaista viihdettä.
 

scholl

Jäsen
Kieltämättä MTV kusee siinä omiin muroihinsa, että Enbuske-Linnanahde Crew toimii paljon paremmin televisio- kuin radio-ohjelmaformaattina. Olisi paljon parempi pitää nämä kaksi ensisijaisesti kiinni televisiossa kuin radiossa, johon löytää aamunäsäviisastelijoita vaikka kadulta.

En ole vuosiin enää aamuradiota kuunnellut ja itseasiassa en ole ollut edes tietoinen noiden aamuradiohommista. Voisivat lopettaa sen tosiaan kokonaan. Mitä lisäarvoa tuo se, että jauhetaan jotain skeidaa musan välissä 4 tuntia joka aamu, kun sinne voi tosiaan laittaa jonkun "jaajon", joka ei tee telkkaria.

On ihan päivänselvää, että tässä tauossa ei ole kysymys mistään ohjelman freessinä pitämisestä, vaan siitä, että MTV on suunnitellut samalle ohjelmapaikalle jonkun ylihintaisen ja paskan ulkomaalaisen tv-sarjan, jota saamme seurata kaksi vuotta reaaliaikaa jäljessä seuraavat neljä kuukautta.

Sinänsähän se on saman tekevää kuinka paljon joku sarja menee reaaliaikaa jäljessä, koska sarjoissa ei ole mitään sellaisia tapahtumia, jotka varsinaisesti olisivat ajankohtaisia, eikä 22.40 ohjelmapaikka ole varsinaisesti sellaista primetimea, että siihen kallis ohjelma laitettaisiin. Toki jotain onkin nyt suunniteltu, mutta se ei ole nyt olennaista, vaan se, että joko noiden jätkien tai kanavan takia ohjelmaa tehdään vain muutama jakso ja sitten breikki eli toimintatavassa lähtökohtaisesti ongelma.
Suomessa on se ongelma talk show'n suhteen, että meillä on tälläinen kuuden miljoonan kansa ja vähän oikeasti mielenkiintoisia julkkiksia. Jos haluaisi vetää talk show'ta joka tulee useamman kerran viikossa ja vuosien ajan, niin pitäisi olla huomattavasti enemmän sitä volyymia niiden vieraiden suhteen. Siitä nyt ei mitään tule, että samat vieraat pyörisi tuon tuosta siellä studiossa, mutta siihen se oikeasti menisi. Plus tietty kaiken maailman tusinatyrkkyjulkkikset Tuksuineen ja Kalinaisineen tietty näyttäytyisi ruudussa liiankin tiuhaan.

Hauska ajatus jostain Suomen omasta "Conanista" tai "Lettermanista", mutta USA on USA. Ihan tyystin erilaiset lähtökohdat tehdä tuollaista viihdettä.

Osittain totta. Jos ohjelmaa tehtäisiin joka päivä niin porukka loppuisi kesken, mutta kerran viikossa ei takuulla loppuisi, varsinkin kun kaikki ohjelman vieraat eivät ole julkkiksia. Joka ainoa viikko ympäri vuoden tapahtuu jotain ajankohtaista eli #talvivaara, #vakoilu, #NokiaMicrosoft jne. löytyy aina. Siihen päälle sitten muita vieraita, joista 1-2 julkkiksia ja sitten joku tuntematon kuten #aidshomo, #transupappi jne. Ei se ole niin vaikeata, ei ole siis mitään syytä pitää nyt maaliskuulle taukoa.

Samalla tavalla mua kyllä ihmetyttää sekin, miksei Peter Nyman ole Kympin uutisissa joka päivä. Saksassa ja Jenkeissä jne. joku uutislähetys on jonkun ankkurin juttu ja se vetää sitä joka ilta pl. ehkä viikonloput, jolloin on eri tyyppi. Tämä suomalainen tapa, jossa henkilö vaihtuu koko ajan, on hyvin yleläinen tapa eli profiloidaan uutislähetys, ei olla riippuvaisia henkilöistä ja voidaan maksaa todella surkeata palkkaa. Jos se olisi toistepäin niin uutistenlukija olisi se tähti. Tosin kaupallisella kanavalla tarvitaan tähtiä. Jos ei ole tähtiä niin miksi joku firma haluaisi laittaa todella paljon fyrkkaa likoon niihin kalleimmille mainospaikoille. Jos Peter Nyman tienaisi miljoonia, hän olisi se tähti.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Nostellaanpa tätä, aikamoista vilskettä on rapakon takana ollut viime kuukausina.

Talk show -formaatti vaikuttaa läpikäyvän jonkinlaista murrosta, niin henkilöstöpuolella kuin sisällöllisestikin, ja nämä tietysti korreloivat keskenäänkin. NBC:n puolella Jay Leno ilmoitti (toisesta) lähdöstään jo pari vuotta sitten, ja tämä realisoitui tämän vuoden helmikuussa. The Tonight Shown otti haltuunsa Late Nightia Conanin jälkeen vetänyt Jimmy Fallon, ja Conanista poiketen tämä vaihdos on toistaiseksi ollut suuri menestys. Vaikken miehestä suuremmin välitäkään, voidaan Fallonista käyttää tällä hetkellä perustellusti kulunutta fraasia King of Late Night. Fallon on huumoriltaan ja ennen kaikkea persoonaltaan varsin särmätön unelmavävy, ja tämä lienee syy sekä suosioonsa että minun osaltani epäsuosioonsa. No, parempi kuin Leno kuitenkin.

Fallonin paikalle Late Nightin ohjaksiin nimettiin perinteitä mukaillen talk show -alan osalta täysi noviisi, Saturday Night Liven monivuotinen tähti ja pääkäsikirjoittaja Seth Meyers. Henkilökohtaisesti pidän Meyersistä koomikkona jostain syystä Fallonia enemmän, vaikka ei hänkään erityisen särmikäs ole. Hostin hommiin on Meyersillä ollut ensi kuukaudet luonnollisesti hieman totuttelemista, ja SNL-tausta näkyy liiankin vahvasti sekä vieraskaartissa että haastatteluiden sisällöissäkin. Tuntuu, että jokaikinen haastattelu kääntyy SNL-muisteloihin hyvinkin nopeasti. No, tuo muuttuu kyllä kunhan mies saa itseluottamusta ja ennen kaikkea kokemusta vähän muistakin ympäristöistä. Lupaava jannu.

CBS:n puolella tuulee myös, kun omissa kirjoissani ikoniseen asemaan noussut David Letterman ilmoitti lopettamisestaan maaliskuussa. Tämä aloitti välittömästi valtavan huhumyllyn korvaajasta, sillä Lettermanin siirtymistä sivuun ei oltu Lenon lailla ennalta valmisteltu. Kanavan kakkosmies Craig Fergusonin katsojaluvut ovat olleet luisussa ja pitkään, eikä häntä taidettu oikein koskaan pitää realistisena vaihtoehtonakaan, siinä määrin epäsopivaa huumorinsa on suuria yleisöjä ajatellen. Lopulta varsin nopeastikin kanavan johto päätyi kaappaamaan toisen Comedy Centralin kaksosista, eli Stephen Colbertin. Päätös sai tietysti varsin myrskyisän vastaanoton, ja kai sille jotkut oikeistohihhulit tappouhkauksiakin ovat lähetelleet. Colbert kuitenkin jo varmisti, että aikoo tehdä showta omana itsenään, eikä Comedy Centralin "Stephen Colbertina". Mielenkiintoista nähdä kuinka käy, kyseessä ehdottomasti yksi komediakentän hauskimmista ja älykkäimmistä miehistä. Hänen valintansa varmisti myös sen, että tulen jatkossakin pysymään CBS:n kelkassa, vaikkei meikäläisen Youtube-seurannalla katsojalukuihin vaikutusta olekaan.

Eikä vielä siinäkään kaikki, sillä hyvin pian Lettermanin jälkeen myös Ferguson ilmoitti pakkaavansa kamansa vuoden lopussa. Nyt huhutaan hänen seuraajastaan, kovasti tähän ollaan tuomassa jotain "räväkkää" valintaa, eli lähinnä naista tai värillistä. Jos CBS päättää pitäytyä perinteisessä valkoisessa miehessä, How I Met Your Mother -näyttelijä Neil Patrick Harris lienee vahvimmilla. Tämä viihdealan moniosaajahan on tunnetusti homo, joten kenties hänenkin avullaan olisi jotain shokkiarvoa saavutettavissa, mikäli kanava sitä oikeasti tavoittelee. Ei olisi huono valinta. Naisista en äkkiseltään keksi Tina Feyn ja Kristen Wiigin lisäksi potentiaalisia nimiä, ja noista nyt ainakaan Fey ei liene missään tapauksessa saatavilla. Tummaihoisia koomikoita nyt on loputtomasti, mutta heistäkin monet ovat siinä asemassa, ettei kanavan kakkosmiehen rooli välttämättä kiinnosta.

Eli näin ollen vain vuoden sisällä kaikki NBC:n ja CBS:n nimet ovat menossa uusiksi, tilanne jota ei ole koskaan aikaisemmin koettu. Tai no, Fallon tietysti säilyy mutta hänkin vaihtoi ohjelmaa. ABC:lla Jimmy Kimmel pitää yllä tietynlaista status quoa, mielenkiintoista nähdä miten hänen ratingsinsa reagoivat muiden muutoksiin. Conan on edelleen TBS:llä, saa ilmeisesti tehdä siellä omaa juttuaan suhteellisen vapaasti, ja kanavakin lienee tyytyväinen sillä miehen sopimusta jatkettiin juuri muutamalla vuodella. Aikalailla poissa valokeilasta hän kuitenkin isossa kuvassa on, enkä usko että hänellä on varsinaisesti mitään sitä vastaan. Conanista täytyy mainita, että tekee ohjelmansa ohessa todella mielenkiintoista ja korkealaatuista keskusteluohjelmaa Serious Jibber Jabber with Conan O'Brien, jossa jututtaa mielestään kiinnostavia ihmisiä noin tunnin verran. Vieraina ihmisiä laidasta laitaan, muun muassa omaa luokkaansa oleva Martin Short, Simpsonien käsikirjoittajakaarti, historioitsijoita yms. Linkki: Serious Jibber-Jabber @ TeamCoco.com

Viestin alussa mainitsin, että henkilöstön lisäksi myös ohjelmien sisältöjä laitetaan parhaillaan uusiksi. Sosiaalinen media, vuorovaikutus ja yleisön osallistuminen on saanut todella suurta roolia erityisesti Jimmyjen Fallon ja Kimmel ohjelmissa. Letterman osittain tällä perustelikin lähtöään (suurin syy nuori poikansa), ei koe hallitsevansa tätä suuntausta eikä suuremmin nauti siitä. Jossain haastattelussa Dave käytti esimerkkinä jotain yksittäistä iltaa, jolloin Kimmelillä oli ollut 20min Bill Clinton -haastattelu, kun taas samaan aikaan Fallon hassutteli jotain kolmen minuutin twitter-segmenttejä, ja veti katsojaluvut aivan kevyesti himaan. Pohti siinä, että liekö ihmisillä enää kiinnostusta pitkien haastattelujen toljottamiseen. Sääli jos tämä on pysyvämpi suuntaus, itse nautin (vieraan ollessa hyvä) nimenomaan haastatteluista enemmän kuin mistään muusta.

Omat katsomismieltymykset ovat säilyneet suht staattisina kahden vuoden takaisesta. Letterman edelleen selkeä ykkönen, vaikka täytyy todeta että kyllä tämä alkaa olla ihan sopiva hetki Daven osalta lopetella. Aika leipiintynyt näyttää olevan, eikä jaksa oikein syttyä enää kuin jos on joku kaverinsa vieraana. Parhaimmillaan kuitenkin edelleen paras ja minulle tärkein. Conania tsiigaan lähinnä vieraiden perusteella, ja tosiaan nuo jibber-jabberit suurella mielenkiinnolla. Meyersiä suurinpiirtein saman verran kuin Conania, Fallonia ja Kimmeliä vähemmän mutta silloin tällöin. Suurin muutos Fergusonissa, pari vuotta sitten seurasin paljonkin, nykyään en oikeastaan lainkaan. Colbert tulee ainakin alkuun nousemaan kärkipaikalle, kunhan aloittaa.

Loputtoman kiehtova skene, joka on nykyään valloittanut käytännössä täysin sen ajan, mitä tv:lle uhraan. Sarjojen seuraaminen jäänyt aikalailla tyystin.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Päivitetäänpäs vielä tämä ohjelmakartta parin vuoden takaisesta.

NBC

23.35: The Tonight Show with Jimmy Fallon
00.35: Late Night with Seth Meyers
01.35: Last Call with Carson Daly

CBS

23.35: Late Show with David Letterman (lopettaa ensi vuonna, jonka jälkeen Stephen Colbert)
00.35: The Late Late Show with Craig Ferguson (lopettaa joulukuussa, jonka jälkeen XY)

ABC:

00.00: Jimmy Kimmel Live!

Comedy Central

23.00: The Daily Show with Jon Stewart
23.30: The Colbert Report (Stephen Colbert) (siirtyy CBS:lle, en tiedä pysyykö ohjelma elossa)

TBS:

23.00: Conan (Conan O'Brien)

Ja loppuun vielä maininta siitä, että viime yönä Lettermanilla oli 10 vuoden tauon jälkeen vieraana julkisuudesta vetäytynyt stand-up-jumala Dave Chappelle. Suosittelen tarkistamaan, teen sen itsekin nyt.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Fergusonin lopetteleminen kyllä harmittaa, jos näin on tapahtumassa. Meikäläisen ehdoton suosikki tässä talkshow skenessä. Yleensä kun on siinä neljän aikaan aamuyöllä tylsää niin aikaa saan kulutettua paljonkin katselemalla Craig Fergusonin pätkiä juutuupista.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
tahan ketjuun uusi, loistava tulokas.

Last week tonight with John Oliver. Kerran viikossa sunnuntaisin HBO:lla nakyva uusi show jossa John Oliver vetaa viikon uutistoimitukset pakettiin tyylilla. Aivan helvetin hauska ja parasta tassa on tietysti se etta se on HBO:lla, eli ei minkaanlaista sensuuria kielenkayttoon eika siihen mita voi nayttaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Lettermania tullut katseltua tässä lomalla ja onhan tuo jo aika väsynyttä. Falloniin verrattuna vieraat eivät ole ihan samaa A-listaa, monologista puuttuu särmää, vieraiden kanssa joristaan niitä näitä ja vitsit ovat puujalkatasoa.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Pete Holmesin Batman sketsit ovat legendaarisia. Tassa niista yksi, youtubesta loytyy kaikki muutkin saman kayttajan alta

Kröhöm. Jos ette ole nähneet uusinta Batmania vielä ja tarkoitus katsoa, ÄLKÄÄ katsoko tätä videota. Ihan noin spoiler-varoituksena.

Ps. Hiton hyvää kamaa nää videot kyllä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös