Aluevaalit 2022

  • 99 055
  • 1 479

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Sote-uudistuksen seurauksena noin 200 000 sote- ja terveysalan työntekijän työnantaja vaihtuu. Tästä seuraa mielenkiintoinen "ruljanssi " Miten urakasta selviydytään ehjin nahoin. Taitaa tulla aikamoinen muutos työmarkkinoilla. Kohtaanto-ongelma kenties...

Mistä saadaan toistasataatuhatta uutta sote- ja terveysalan ammattilaista seuraavan 10 vuoden kuluessa sote- ja terveysalan palvelukseen. Miten heidän palkkaukseen saadaan riittävästi rahaa. Miten heidän työhyvinvointi yrityksessä saadaan kuntoon nopeasti.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sote-uudistuksen seurauksena noin 200 000 sote- ja terveysalan työntekijän työnantaja vaihtuu. Tästä seuraa mielenkiintoinen "ruljanssi " Miten urakasta selviydytään ehjin nahoin. Taitaa tulla aikamoinen muutos työmarkkinoilla. Kohtaanto-ongelma kenties...

Mistä saadaan toistasataatuhatta uutta sote- ja terveysalan ammattilaista seuraavan 10 vuoden kuluessa sote- ja terveysalan palvelukseen. Miten heidän palkkaukseen saadaan riittävästi rahaa. Miten heidän työhyvinvointi yrityksessä saadaan kuntoon nopeasti.
Tähän on PM suulla luvattu palkkaharmonisointi korkeimman palkan mukaan. Kaikki siirtyy (oletettavasti) sillä parhaalla olemassa olevalla työsopimuksella kunnilta uudelle työnantajalle. Kulut tietysti kasvaa vähän eikä kokonaisverotus kasva, toivottavasti edes kaikilla oli hauskaa.

On kyllä mielenkiintoista nähdä näiden maakuntien tulevat työehtoneuvottelut, ihan kädet väristen odottelen kuinka ollaan puolesta ja vastaan eri rooleissa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tähän on PM suulla luvattu palkkaharmonisointi korkeimman palkan mukaan. Kaikki siirtyy (oletettavasti) sillä parhaalla olemassa olevalla työsopimuksella kunnilta uudelle työnantajalle.
Muistelisin että tätä asiaa pidettiin itsestäänselvyytenä myös Sipilän paketin yhteydessä - silloinkin oli haastava ajatus alentaa terveydenhoitosektorin palkkoja, saatikka sitten nyt. Yksi monista ongelmista näiden viritelmien suhteen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tein Iltalehden vaalikoneen ja kärjessä minulla oli viisi kaunista nuorta naista. Olen aina arvostanut naiskauneutta, mutta mistä vaalikone sen tiesi?
No noin keskimäärin nuoret naiset ovat politiikassa selkeästi fiksumpia kuin esim. keski-ikäiset miehet, jotka ovat poliitikoissa jotenkin tosi väsynyttä porukkaa lähes järjestään...
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Varsin pienen mutta merkitsevän otannan perusteella demarit pärjäävät näissä vaaleissa. Kun kävin tänään äänestämässä ennakkoon, ei jonossa ollut kuin minun ikäisiä ja vanhempia. Eli wanhoja ja tosiwanhoja. Ehkä siellä joku toinenkin äänesti jotain muuta kuin demaria minun lisäkseni, mutta epäilen vahvasti.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Sama henkilö voi toimia kunnanvaltuustossa, eduskunnassa ja aluevaltuustossa. Kiirettä pitää, jos hän meinaa hoitaa kaikki luottamustehtävät erinomaisesti. Mitenkä meinaa onnistua.
On ärsyttävää, että monet paistattelevat ihan täysinä ääniharavoina näissä vaaleissa, ilman juurikaan mahdollisuutta oikeasti ehtiä kaikkiin vastuutehtäviinsä.

Sitä paitsi jotenkin olisi mahdollista katsoa eturistiriitojakin. Aika helposti on tyypit molemmilla puolilla pöytää, kun asioista päätetään.

Voi olla, että joku ei hoksaa jäävätä itseään.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tein Iltalehden vaalikoneen ja kärjessä minulla oli viisi kaunista nuorta naista. Olen aina arvostanut naiskauneutta, mutta mistä vaalikone sen tiesi?
Tein eilen YLEn ja IL:n vaalikoneen. Kärjesssä oli kolme naista - ei välttämättä niin nuoria eikä kaikkien mielestä kauniitakaan, mutta naisia kuitenkin. Mistä vaalikoneet tietävät minun pitävän naisista? Olemme vaarallisilla vesillä (salaliitto).
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Sama henkilö voi toimia kunnanvaltuustossa, eduskunnassa ja aluevaltuustossa. Kiirettä pitää, jos hän meinaa hoitaa kaikki luottamustehtävät erinomaisesti. Mitenkä meinaa onnistua.

Jos minä saisin päättää, niin yksi henkilö voisi toimia vain yhdessä valtuustoimessa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
On ärsyttävää, että monet paistattelevat ihan täysinä ääniharavoina näissä vaaleissa, ilman juurikaan mahdollisuutta oikeasti ehtiä kaikkiin vastuutehtäviinsä.
Sehän on äänestäjistä kiinni. Äänestäjäthän päättivät valita jopa Jussi Halla-ahon Helsingin kaupunginvaltuustoon, vaikka ääniharava paistatteli viikot Brysselissä ja Starsbourgissa.

Ja koska äänestäjät toimivat näin, on pelkästään puolueen äänimäärän takia kannattavaa, että ääniharavat asettuvat ehdolle lähes kaikkiin vaaleihin.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä konkreettinen toimi kunnalta/alueelta parantaaksemme talvisia oloja ja estääksemme yksilöille vaikeita ja mahdollisesti pitkäaikaisia haittoja sekä kallista sairaanhoitoa ja sairauspoissaoloja.

Kuka aluevaaliehdokkaista ottaa koppia?

Sora ei paljoa maksa verrattuna sen puuttumiseen.

 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo

Tässä jutussa näkyvät nyt sitten tulevien hyvinvointialueiden, suurin osa tietysti normi maakuntia, asukasluvut. Ylen aluevaali-info lähetyksessä oli tällä viikolla kommentoimassa Päijät-Hämeen alueen joku vastaava (olikohan PH:n nykyisen sairaanhoitopiirin johtaja) joka tuumi, että kun puhutaan niistä "leveistä hartioista" sote-asioiden hoitamiseen, niin hänen mielestään 200 000 ihmistä on aivan minimimäärä mikä alueella pitää olla asukkaita, jotta homma toteutuu järkevästi. Päijät-Häme itse esimerkiksi on vain aivan nippanappa sen kokoinen.. hyvinvointialueistahan noin puolet on nyt sellaisia, jotka jäävät enemmän tai vähemmän tuon väkimäärän alle

Että mielenkiintoista nähdä miten eriarvoistava järjestelmä tästä sitten todellisuudessa tulee..

EDIT: tuosta näkee suoraan sen, että esimerkiksi Uusimaa on pilkottu liian pieniin osiin. Järkevämpää olisi ollut laittaa nuo Vantaa ja Kerava sekä Itä-Uusimaa alueet vain yhdeksi alueeksi (ja nimetä siis Itä-Uusimaa), koska vielä senkin jälkeen se olisi ollut alueena pienempi kuin mitä vaikkapa Länsi-Uusimaa nyt on yksinään..
 
Viimeksi muokattu:

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@PataJaska Uusimaa jako kahteen, ei neljään kuten nyt. Itäiseen mukaan Vantaa, Kerava ja Keski-Uusimaa. Sittenkin vähemmän populaa kun Stadissa.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
@PataJaska Uusimaa jako kahteen, ei neljään kuten nyt. Itäiseen mukaan Vantaa, Kerava ja Keski-Uusimaa. Sittenkin vähemmän populaa kun Stadissa.
Miksei tosiaan noinkin.. mutta Keski-Uusimaa on erillinen alue siksi, koska siellä oli kunnilla jo valmiina oma terveydenhuollon kuntayhtymä (johon jostain oudosta syystä Kerava ei kuitenkaan kuulunut). Joten kuulemma siksi siitä tehtiin automaattisesti myös oma hyvinvointialueensa..
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Jos minä saisin päättää, niin yksi henkilö voisi toimia vain yhdessä valtuustoimessa.
Uusien kieltojen ja rajoitusten sijaan (jotka sitä paitsi johtaisivat vain kikkailuihin) kansalaisten oma harkintakyky ja järjenkäyttö äänestysuurnilla olisi oikeampi ratkaisu.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Uusien kieltojen ja rajoitusten sijaan (jotka sitä paitsi johtaisivat vain kikkailuihin) kansalaisten oma harkintakyky ja järjenkäyttö äänestysuurnilla olisi oikeampi ratkaisu.

Uskon monien äänestäjien äänestävän usein sitä tuttua ja turvallista vaihtoehtoa, joten rajoittaminen olisi sen suhteen tarpeellista. Tämä antaisi myös uusille politiikkaan pyrkiville mahdollisuuden saada sitä kokemusta valtuustotoimessa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Uskon monien äänestäjien äänestävän usein sitä tuttua ja turvallista vaihtoehtoa, joten rajoittaminen olisi sen suhteen tarpeellista. Tämä antaisi myös uusille politiikkaan pyrkiville mahdollisuuden saada sitä kokemusta valtuustotoimessa.
Ehdokkaiden rajoittamisella rajoitetaan äänestysaktiivisuutta. Ota huomioon, uudet poliitikot nousevat päättäviin elimiin yleensä tunnettujen ja tuttujen ehdokkaiden keräämien äänimäärien ansiosta.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Uskon monien äänestäjien äänestävän usein sitä tuttua ja turvallista vaihtoehtoa, joten rajoittaminen olisi sen suhteen tarpeellista. Tämä antaisi myös uusille politiikkaan pyrkiville mahdollisuuden saada sitä kokemusta valtuustotoimessa.
Näin juuri. Suomessa näissä paikallisvaaleissa ollaan aina tekemisissä sellaisen hyvin inhimillisen tekijän kanssa, että kun ihminen vain lopulta "aina" äänestää sitä omaa tuttuaan. Tuossa kun kuntavaalit juuri olivat, niin esimerkiksi allekirjoittaneen facebook-kavereissa oli noin parikymmentä kuntavaaliehdokasta eri puolella maata. Ja kattoivat siis koko puoluekirjon vasemmistoliitosta persuihin. Ja siis periaatteessa olisin itsekin voinut äänestää heistä ketä tahansa ko. kunnassa asuessani, koska tiedän heidät kuitenkin ihan hyviksi tyypeiksi ja ihmisiksi..

Ja nyt kun olen naamakirjaani tässä selaillut, niin ainakin puolet näistä ihan samoista naamoista on nyt ehdolla omien hyvinvointialueidensa valtuustoihin. Suomen kaltaisessa maassa ollaan ja tullaan aina olemaan sen ongelman äärellä, että presidentinvaalit unohtaen ne samat naamat ovat aina ehdolla kaikissa vaaleissa. Periaatteessa olen samaa mieltä, että ehdokkaaksi asettautumiselle pitäisi asettaa jokin raja, mutta sitten tultaisiin kenties sen ongelman äärellä, että riittääkö mistään uusia ehdokkaita jotta vaaleja pystytään edes toteuttamaan missään järkevässä laajuudessa.. ihmisten enemmistöä ei kuitenkaan politiikka edes kiinnosta kuin ihan maksimissaan otsikkotasolla
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis

Tässä jutussa näkyvät nyt sitten tulevien hyvinvointialueiden, suurin osa tietysti normi maakuntia, asukasluvut. Ylen aluevaali-info lähetyksessä oli tällä viikolla kommentoimassa Päijät-Hämeen alueen joku vastaava (olikohan PH:n nykyisen sairaanhoitopiirin johtaja) joka tuumi, että kun puhutaan niistä "leveistä hartioista" sote-asioiden hoitamiseen, niin hänen mielestään 200 000 ihmistä on aivan minimimäärä mikä alueella pitää olla asukkaita, jotta homma toteutuu järkevästi. Päijät-Häme itse esimerkiksi on vain aivan nippanappa sen kokoinen.. hyvinvointialueistahan noin puolet on nyt sellaisia, jotka jäävät enemmän tai vähemmän tuon väkimäärän alle

Että mielenkiintoista nähdä miten eriarvoistava järjestelmä tästä sitten todellisuudessa tulee..

EDIT: tuosta näkee suoraan sen, että esimerkiksi Uusimaa on pilkottu liian pieniin osiin. Järkevämpää olisi ollut laittaa nuo Vantaa ja Kerava sekä Itä-Uusimaa alueet vain yhdeksi alueeksi (ja nimetä siis Itä-Uusimaa), koska vielä senkin jälkeen se olisi ollut alueena pienempi kuin mitä vaikkapa Länsi-Uusimaa nyt on yksinään..
Tuosta kartasta näkee kyllä, kuinka aluejaossa olennaisin peruste on ollut aluepolitiikka, eikä alueiden toimivuus. Pienempiä alueitahan perusteltiin sillä ettei päätöksentekoa ja palveluita saa viedä liian kauaksi kansalaisista. Sitten esim. Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Etelä-Pohjanmaa ovat omina pikkualueinaan, vaikka vieressä Pohjois-Pohjanmaa on väestöltään käytännössä sama ja pinta-alaltaan suurempi kuin nuo 3 yhdessä. Lisäksi esim. Pirkanmaa väestöltään ja Lappi pinta-alaltaan ovat P-Pohjanmaatakin suurempia. Jos P-Pohjanmaa ei ole liian suuri yksikkö olemaan, niin nuo 3 olisi hyvin voinut yhdistää omaksi "Pohjanmaakseen", elleivät Kepu ja RKP olisi halunneet lisää valtuustoja hallintaansa. Toki muutkin puoluet osaavat, mistä osoituksena Uudenmaan pilkkominen järjettömään 4 osaan. Ainakin seuraavat liitokset voisi tehdä saman tien:

Pohjanmaa + K-Pohjanmaa + E-Pohjanmaa
Satakunta + Varsinais-Suomi
Kanta-Häme + Päijät-Häme
Pohjois-Savo + Pohjois-Karjala
Etelä-Savo + Etelä-Karjala + Kymenlaakso
Länsi-Uusimaa + Keski-Uusimaa
Vantaa ja Kerava + Itä-Uusimaa

Muutakin varmaan voisi tehdä, ainakin Kainuun liittäminen johonkin muuhun alueeseen.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Tein Iltalehden vaalikoneen ja kärjessä minulla oli viisi kaunista nuorta naista. Olen aina arvostanut naiskauneutta, mutta mistä vaalikone sen tiesi?
Sinä ajattelet kuin nuori kaunis nainen. Olet löytänyt sisäisen kauneutesi. Parempi tuo on kuin se että minulle tuli eilen illalla IS:n vaalikoneesta Lyly Rajala. Masennuin ja vanhenin ainakin 15 vuotta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Vaikka jossain vaiheessa meinasin jättäväni äänestämättä näissä turhissa vaaleissa, niin kävin äsken kuitenkin ääneni antamassa. Suurin syy äänestyspäätökselleni oli se, että ilman äänestämistä kepu saisi liian helpolla sitä valtaa, mitä se näillä vaaleilla yrittää kahmia.

Äänikopissa tuli ihmetys, kun valitsemani ehdokas ei ollutkaan aakkosjärjestyksessä siellä, missä piti. Kunnes älysin, että ehdokkaat on listattu puolueensa sisällä kunnittain aakkosjärjestykseen. Hivenen erikoinen ratkaisu mielestäni, mutta kyllä se ehdokkaani numero lopulta löytyi.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuosta kartasta näkee kyllä, kuinka aluejaossa olennaisin peruste on ollut aluepolitiikka, eikä alueiden toimivuus. ---
elleivät Kepu ja RKP olisi halunneet lisää valtuustoja hallintaansa. Toki muutkin puoluet osaavat, mistä osoituksena Uudenmaan pilkkominen järjettömään 4 osaan. Ainakin seuraavat liitokset voisi tehdä saman tien:

Pohjanmaa + K-Pohjanmaa + E-Pohjanmaa
Satakunta + Varsinais-Suomi
Kanta-Häme + Päijät-Häme
Pohjois-Savo + Pohjois-Karjala
Etelä-Savo + Etelä-Karjala + Kymenlaakso
Länsi-Uusimaa + Keski-Uusimaa
Vantaa ja Kerava + Itä-Uusimaa

Muutakin varmaan voisi tehdä, ainakin Kainuun liittäminen johonkin muuhun alueeseen.
Koko "hyvinvointialue"-himmeli on Kepun ja osin RKP:n aikaansaannosta eikä palvele välttämättä asukkaita vaan enemmänkin mainittujen puolueiden valtuutettuja.

Olen muussa yhteydessä esittänyt, että nykyiset kunnat korvattaisiin vanhoilla lääneillä ja niitä alueita hienosäädettäisiin kunta/kyläkohtaisesti. Samalla tällainen väliportaan hallinto tulisi korvattua luonnollisella tavalla (kunnanvaltuusto = hyvinvointialuevaltuusto).

Ymmärrän hyvin, että tällöin moni menettäisi valtuustopaikkansa ja siksi tällainen ei tule toteutumaan aivan piakkoin.

Minä asun Itä-Uudellamaalla ja koen luonnollisesti, että olemme hieman heikommassa asemassa kuin Länsi-Uusimaa yleisessä väestö- ja varakkuusvertailussa, mikä tietysti epäilyttää minua. Mielelläni jakaisin Uudenmaan kahtia, mutta jos järkevämpää kokonaisuuden kannalta olisi pitää Uusimaa yhtenä niin mikä ettei.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koko "hyvinvointialue"-himmeli on Kepun ja osin RKP:n aikaansaannosta eikä palvele välttämättä asukkaita vaan enemmänkin mainittujen puolueiden valtuutettuja.
Asia on juuri näin.

Kepun propaganda on ainakin yleisesti mennyt hyvin perille. Kun tässäkin ketjussa mainittiin viiden yliopistollisen sairaalan ympärille perustetut alueet, niin huudeltiin jo kuinka Lapista tulee pitkä matka sairaalaan. Ei ymmärretä yhtään, että mistä on kyse.

Tulevaisuudessakin joutuu matkustamaan yliopistolliseen sairaalaan, kun lähisairaalan tietotaito ei riitä. Eli se Oulun yliopistollinen palvelee myös pohjois-rajalla asuvia, vaikka on kyse eri hyvinvointialueesta. Väännän vielä rautalangasta: Suomeen tulee hyvinvointialueita, jotka eivät voi vastata asukkaidensa terveydenhuollosta, vaan asukkaita lähetetään yliopistolliseen keskussairaalaan eri hyvinvointialueelle.

Ei mitään järkeä siis, mutta kunhan veronmaksajien kustantamia työpaikkoja riittää puoluetovereille.

Edit: Muokattu selvemmäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös