Alle varausikäiset tulevaisuuden lupaukset

  • 707 714
  • 1 037

Barney

Jäsen
Nyt kun tätä tulevan kesän draftia on hehkutettu kovasti Suomen "kaikkien aikojen draftina", täytyy todeta ettei tuo vuoden 2017 draftikaan näytä tällä kohtaa Suomen kannalta yhtään hullummalta. Minun mielestäni Suomella on tässä kohtaa kolme ihan mahdollista top-10 varausta (Vaakanainen, Välimäki ja Vesalainen) sekä yksi erittäin todennäköinen ykköskierroksen varaus (Tolvanen). Tässä kohtaa on vielä vaikea spekuloida tuosta 2017 draftista muuta kuin, että Nolan Patrick varataan ensimmäisenä. Vaakanaista pidettiin vielä pari vuotta sitten Suomen kaikkien aikojen puolustajalupauksena, eikä pari vähän vaikeampaa (silti hyvää) kautta ole vieneet hänen potentiaaliaan mihinkään. Tällä kaudella Urho on saanut jo kehittäviä minuutteja Liigassa, ja näkemissäni peleissä hän on pysynyt erittäin hyvin mukana liigavauhdissa. Vielä kun Vaakanainen saisi ripauksen lisää aggressiivisuutta peliinsä voitaisiin pitää top-10, ehkä jopa top-5, varausta melko todennäköisenä.

Välimäki teki itsensä kannalta erittäin järkevän siirron siirtymällä WHL:ään, koska Ilveksellä oli aika monta miestä vielä pakkihierarkiassa edellä. Viime kaudella Välimäki oli jo A-nuorten SM-sarjassa niin dominoiva, että ei sillä sarjatasolla ollut Juusolle enää mitään annettavaa. Välimäen WHL-pelejä en ole tällä kaudella juurikaan nähnyt, mutta tilastojen mukaan (20 ottelua 2+12, -9) pelit Pohjois-Amerikassa ovat alkaneet hyvin. Jossain draft rangingissa Välimäki oli muistaakseni sijalla 7, joten hänenkin kohdallaan voidaan ainakin vielä tässä kohtaa puhua vähintään top-10 varauksesta.

Vesalainen teki kovan tempun murtautuessaan täksi kaudeksi Frölundan kovaan U20-joukkueeseen, ja vielä kovemman tempun päästyä pelaamaan SHL:ää Frölundan paidassa. Jos Vesalainen saa ensi kaudella vakiinnutettua paikkansa Frölundan kokoonpanossa voidaan alkaa hänenkin kohdallaan puhumaan top-10 varauksesta. Vesalainen on kuitenkin kokoisekseen pelaajaksi melko hyvä luistelija, omaa napakan rannelaukauksen ja tykkää pelata fyysisesti, joten hyvässä lykyssä hän tulee nousemaan draftin kärkiprospectien joukkoon.

Tolvasen kohdalla voidaan pitää pienenä kysymysmerkkinä kokoa. Muutama sentti pituuskasvua olisi erittäin toivottavaa, koska kiekolliset taidot Tolvasella tulee varmasti olemaan aivan draftin kärkeä. Jos Tolvasen fysiikka ei mene eteenpäin ennen draftia, uskon hänen tipahtavan ensimmäisen kierroksen ulkopuolelle, vaikka taidot riittäisivätkin kärkivaraukseen. Varattiinhan Johnny Hockeykin vasta neljännellä kierroksella, vaikka hänen kiekolliset taitonsa eivät olleet kenellekään epäselvyys.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vaakanainen on pelannut Bluesissa tosi kypsää peliä 16-vuotiaaksi pelaajaksi puheiden mukaan ja pisteillekin on jo päässyt. Pari peliä olen itse katsonut ja hyvää peruspeliähän hän on pelannut. Tuntui että sai tänään tosi hyvin peliaikaa. Otti rohkeammin jo kiekollista roolia, kuin edellisessä pelissä jonka häneltä olen nähnyt. Vähän vaikutti jossain kohtaa haparoivalta, kun samaan vaihtoon taisi tulla 3 kiekonmenetystä ja harhasyöttöä.

Mutta mielenkiinnolla seurataan tämän(kin) pelaajan otteita tulevaisuudessa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tänään Leevillä mennyt vihkoon. Ajettu 9 sekunnin kohdalla pihalle päähän kohdistuneesta taklauksesta. Huomenna uusi yritys, vai tuleeko junnuissa mitään pidempiä sanktioita?
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Kyllä kait tosta tulee ainakin yhden pelin panna, sillä kahdesta kympistä huilaa automaattisesti yhden pelin ja ulosajostahan on tarjolla se 20 min vaikkakin on 20 minuutin jäähy eikä 10+10 ja tietenkin vielä se 5 min. Näin olen ymmärtänyt.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kyllä kait tosta tulee ainakin yhden pelin panna, sillä kahdesta kympistä huilaa automaattisesti yhden pelin ja ulosajostahan on tarjolla se 20 min vaikkakin on 20 minuutin jäähy eikä 10+10 ja tietenkin vielä se 5 min. Näin olen ymmärtänyt.

Eikös PRK karruta kymppitiliä vain yhdellä? Vai onko junnupeleissä eri?
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Mulla on se käsitys, että junnupeleissä noista tulee automaattisesti kympitiliin kaksi rapsausta. En tiedä varmasti, mutta Simo Rantalaisen ja Jari Sarasvuon sanoin: Näin olen antanut itselleni kertoa.
 

arttu321

Jäsen
Eikö kuitenkin pelirangaistuksen jälkeen saa pelata seuraavassa pelissä ellei kurinpitäjä ehdi antamaan pelikieltoa. Ottelurangaistuksen jälkeen on heti pelikiellossa. Näin olen ainakin itse asian aina käsittänyt.
 

F#21

Jäsen
Muistutuksia peli- ja ottelurangaistuksista sekä pelikielloista - Suomen Jääkiekkoliitto

Tuolta voi katsoa tarkemmin miten rangaistuksien osalta mennään. Kopioin kuitenkin muutaman rivin tännekin:

Pelirangaistus (PR) johtaa AINA kurinpitokäsittelyyn ja siten siitä voidaan aina määrätä pelikieltoa. Näin on toimittu käytännössä jo vuosia kurinpitäjien toimesta, mutta nyt siihen on siis varauduttava.

20 minuuttinen lisää kymppitilille vain yhden merkinnän.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
laimea esitys pisteiden valossa Leeviltä 0+1, jos oikein laskeskelin. Aika huono viikonloppu kokonaisuudessaan ilmeisimmin.
 

Zborik_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Tolvasen kohdalla voidaan pitää pienenä kysymysmerkkinä kokoa. Muutama sentti pituuskasvua olisi erittäin toivottavaa, koska kiekolliset taidot Tolvasella tulee varmasti olemaan aivan draftin kärkeä. Jos Tolvasen fysiikka ei mene eteenpäin ennen draftia, uskon hänen tipahtavan ensimmäisen kierroksen ulkopuolelle, vaikka taidot riittäisivätkin kärkivaraukseen. Varattiinhan Johnny Hockeykin vasta neljännellä kierroksella, vaikka hänen kiekolliset taitonsa eivät olleet kenellekään epäselvyys.

Perustatko tämän listauksiin vai oletko nähnyt Tolvasen oikeasti pelaamassa? Tolvasen kohdalla kysymysmerkkinä on myös luistelu, joka ei ole huipputasoa ja hän ei ole mielestäni suurin fyysisen pelin ystävä. Laukaus on toki erittäin hyvä, mutta en pitäisi Tolvasen kiekollisia taitoja niin poikkeuksellisina, että hän olisi draftin kärkilupauksia.

Vesalaisesta voin sanoa sen verran, että on kehittynyt tällä kaudella huomattavasti ja ykköskierros ei ole mitenkään mahdottomuus. Pelaa viime kautta röyhkeämmin, fyysisemmin ja lisäksi tekee hyviä syöttöjä - pidin häntä aiemmin pitkälti laukojana ennemmin kuin tilanteiden rakentajana. TOP-10 on toki mahdollista, jos kaikki menee putkeen, kysymys on kuitenkin monipuolisesta pelaajasta.
 

Barney

Jäsen
Perustatko tämän listauksiin vai oletko nähnyt Tolvasen oikeasti pelaamassa? Tolvasen kohdalla kysymysmerkkinä on myös luistelu, joka ei ole huipputasoa ja hän ei ole mielestäni suurin fyysisen pelin ystävä. Laukaus on toki erittäin hyvä, mutta en pitäisi Tolvasen kiekollisia taitoja niin poikkeuksellisina, että hän olisi draftin kärkilupauksia.
Toki olen nähnyt. Siitä olen samaa mieltä, että Tolvasen luistelu ei ole mitenkään erityisen hyvää, varsinkin jos huomioidaan hänen kokonsa, mutta en pidä sitä kuitenkaan minään surkeana. Minä olen vakuuttunut Tolvasen kiekollisista taidoista, mutta onhan tuo fyysisyyden puute, mikä johtuu varmaan osin vähän heikohkosta fysiikasta, ongelma. Kaiken mennessä nappiin en pitäisi kuitenkaan mahdottomuutena, jos Tolvanen varataan kesän 2017 draftissa ykköskierroksella, vaikka pidän sitä kuitenkin epätodennäköisenä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Lauri Pajuniemi tänään 8-1 voitossa KooKoosta tehot 0+6. Vähän oli hiljaisempi jakso tuossa välissä, mutta tänä viikonloppuna on taas pisteitä nakutellut alkukauden malliin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Suomen U16 joukkue pelaa tänään kolmen ottelun sarjan Ruotsia vastaan, jotka pelataan tässä peräkkäisinä päivinä tänä viikonloppuna. Jostainhan tuosta varmaan löytyy sitten tilastoinnit.

Joukkue on seuraavanlainen:

Maalivahdit:
1 Justus Annunen, K-Laser Oulu
30 Kalle Nurmi, Ässät Pori

Puolustajat:
2 Samuel Kemppainen, Kärpät Oulu
3 Noel Pietilä, Blues Espoo
4 Tobias Åkerman, Sport Vaasa
5 Jasper Rannisto, HIFK Helsinki
6 Uula Ruikka, Kärpät Oulu
7 Toni Utunen, Tappara Tampere
8 Jaakko Vuorinen, Tappara Tampere
9 Peetro Seppälä, KooKoo Kouvola

Hyökkääjät:
10 Rasmus Kupari, KooKoo Kouvola
11 Aleks Haatanen, Blues Espoo
12 Eppu Karuvaara, Jokerit Helsinki
13 Konsta Hirvonen, Blues Espoo
14 Matias Maccelli, TPS Turku
15 Lenni Killinen, Blues Espoo
16 Jesperi Kotkaniemi, Ässät Pori
18 Eetu Mäki, Sport Vaasa
19 Kalle Matikainen, Kärpät Oulu
20 Niklas Nordgren, HIFK Helsinki
21 Jesse Moilanen, Jokerit Helsinki
22 Arttu Nevasaari, Kärpät Oulu
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ruotsi oli sitten 5-1 vienyt tuon matsin. Huomenna on päivä uusi, mutta kuten tuossa on sanottu, Ruotsilla on paperilla aika lailla kovempi joukkue kuin Suomella.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Leevi Aaltonen tänään tehot 3+1 ja yhteensä se on nyt 10 pelissä tehot 14+22 jos olen oikein pysynyt laskuissa mukana.
 

Zborik_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Ei yllätä. Pidän Ruotsin jengiä kovempana, aika selkeästikin.

No jotain Ruotsin tasosta kertoo se, että esimerkiksi huipputaitava Linus Skager ei mahtunut joukkueeseen. Suomen -00 syntyneiden ikäluokka ei ole tällä hetkellä yhtä kova eikä Suomella olisi varaa jättää pois saman luokan lahjakkuutta. Laukaukset menivät muuten Ruotsille 19-2 avauserässä tänään.

Nyt kun ollaan sopivassa ketjussa, tässä kooste Skagerin pelaamisesta turnauksessa Philadelphiassa viime kesältä: https://www.youtube.com/watch?v=KAUYlZKIdAU
 
Suomen U16 joukkue pelaa tänään kolmen ottelun sarjan Ruotsia vastaan, jotka pelataan tässä peräkkäisinä päivinä tänä viikonloppuna. Jostainhan tuosta varmaan löytyy sitten tilastoinnit.

Joukkue on seuraavanlainen:

Maalivahdit:
1 Justus Annunen, K-Laser Oulu
30 Kalle Nurmi, Ässät Pori

Puolustajat:
2 Samuel Kemppainen, Kärpät Oulu
3 Noel Pietilä, Blues Espoo
4 Tobias Åkerman, Sport Vaasa
5 Jasper Rannisto, HIFK Helsinki
6 Uula Ruikka, Kärpät Oulu
7 Toni Utunen, Tappara Tampere
8 Jaakko Vuorinen, Tappara Tampere
9 Peetro Seppälä, KooKoo Kouvola

Hyökkääjät:
10 Rasmus Kupari, KooKoo Kouvola
11 Aleks Haatanen, Blues Espoo
12 Eppu Karuvaara, Jokerit Helsinki
13 Konsta Hirvonen, Blues Espoo
14 Matias Maccelli, TPS Turku
15 Lenni Killinen, Blues Espoo
16 Jesperi Kotkaniemi, Ässät Pori
18 Eetu Mäki, Sport Vaasa
19 Kalle Matikainen, Kärpät Oulu
20 Niklas Nordgren, HIFK Helsinki
21 Jesse Moilanen, Jokerit Helsinki
22 Arttu Nevasaari, Kärpät Oulu

Miksiköhän Suomella on (verrattuna nyt vaikka Ruotsiin) tällainen "kaikkipelaanuorisuomi"- rosteri. En tarkoita tietenkään kaikki, mutta eihän tuolta löydy yhtään pareja tai edes puolivalmiita yksiköitä? Toisin kuin esim. Ruotsilta löytyy.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eipä nämä kait niin vakavia kisoja ole ja halutaan nähdä vaan miten pojat pelaa kovaa vastustajaa vastaan? Kun onhan tuossa kuitenkin hyvin pitkälti ikäluokkansa parhaat pelaajat Suomelta.

Vähän semmoinen KHL/EHT tuntumahan tästä ikäpolvesta tulee. On tuolla hyviä pelaajia toki, mutta ketään ei oikein nouse ylitse muiden. Tuolla --01 ikäluokassa on sitten taas kovempia talentteja tulossa.
 

Zborik_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Tänään Kärppien B-nuorissa pelasi Jokereita vastaan ykköspakkiparissa -01 syntynyt Aapo Holtinkoski. Pelasi rauhallisesti ja hyvin kiekolla, ei hätiköinyt lainkaan ja osoitti hyvää pelinlukua sekä luistelua. Yksi tilanne oli, jossa oli hieman hukassa omalla alueella menetettyään kiekon, mutta kaiken kaikkiaan vakuutuin heti. Mielenkiintoista nähdä jatkaako B:n mukana, pärjäsi ainakin hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös