Alkuvuoden levysatoa PART 1

• 1 305
  • 13

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun MusaKorneri kuoli :(, ja arvostelut.netin ja mesta.netin sivut ei oikein innosta JEEE RAZMUZ RULEZ!!!!!!!!!-kommentteineen syvällisempään runoiluun, ajattelin käyttää Vapaata keskustelua härskisti hyväkseni ja vähän arvioida levyjä.

Oli tarkoitus tässä viestissä arvioida noin 4-5 tänä vuonna ílmestynyttä levyä, mutta tämä ensimmäinen veti akun sen verran tyhjäksi, että täytyy tehdä jatkokertomus. Tulevina päivinä olisi tarkoitus ladella enemmän tai vähemmän kriittisiä sanoja ainakin Manboyn, J. Karjalaisen ja Toolin uusista tuotoksista.

Ette varmaankaan arvaa, minkä arvioin ensimmäisenä.

<b>Manic Street Preachers - <i>Know Your Enemy</i></b>

Manicsien kuudes albumi ja kolmas jRJ (jälkeen Richey Jamesin) saattoi olla kaupallinen itsemurha hittiparaati <i>This Is My Truth Tell Me Yours</i>in jälkeen, mutta sai fanit ja monet kriitikotkin huokaamaan helpotuksesta. Hyvinkin eri tyylisiä biisejä sisältävä albumi on <i>The Holy Bible</i>n ohella ainoa Manics-lätty, jolta ei yksittäistä napakymppibiisiä pysty poimimaan ja ehkä juuri siksi kokonaisuus on vakuuttanut minua niin paljon, että olen valmis jopa nostamaan tämän bändin toiseksi parhaaksi levyksi. THB pitää tukevasti ykköspaikkaa, mutta nämä kolme viimeistä kilpailevat tasapäisesti kakkostilasta, mielipide vaihtuu melkein päivittäin...

Jospa arvostelisin tätä ihan biisi biisiltä.

<b>Found That Soul</b> - Ihanteellinen levyn ja keikan avausbiisi. Suoraviivaista rokkausta, ei kovin omaperäistä, mutta toimii. Julkaistiin sinkkuna yhtä aikaa <i>So Why So Sad</i>n kanssa ja sijoittui niistä kahdesta huonommin. Tämä julkaistiin virallisesti tosin vain Britanniassa.

<b>Ocean Spray</b> - Levyn kolmas single ja oli kehnoiten sijoittunut pikkukiekko sitten Richey Jamesin aikojen. James Dean Bradfield debytoi sanoittajana tässä, syöpään kuolleelle äidilleen omistamassa herkässä kappaleessa. Rumpali Sean Mooren trumpettisoolo kruunaa biisin, mutta silti olen pikkuisen kyllästynyt tähän. Aluksi se oli suurimpia suosikkejani tältä levyltä, tosin. Varmasti henkilökohtaisella tasolla hyvin tärkeä biisi JBD:lle, voin hyvin kuvitella sen, sillä olemme kohtalontovereita.

<b>Intravenous Agnostic</b> - Rupinen rokki, levyn huippuhetkiä, ehdottomasti. Olisin veikannut singlebiisiksi, mutta mikäli levyltä ei julkaista yli neljää sinkkua, olin väärässä.

<b>So Why So Sad</b> - Hmmm... Aluksi kummastelin hyvinkin paljon tätä Beach Boys-tyylistä rallatusta, varsinkin kun uutta levyä oltiin markkinoitu rokkaavampana kuin edeltäjiään. Sitten lyödään ekana sinkkuna pöytään tällainen kepeä kesärallatus? "Ensijärkytyksestä" toivuttuani olen oppinut pitämään tästä biisistä hyvinkin paljon, siitä tulee hyvälle tuulelle, mikä on joskus aina tärkeää musiikkiakin kuunnellessa. Mielenkiinnolla odotan, kuinka tästä selvitään livenä kaikkine stemmalauluineen.

<b>Let Robeson Sing</b> - Neljäs sinkku, ilmestyy syyskuun alussa. Oma suosikkibiisini tältä levyltä. Kepeästi keinuvan urkusaundin ja puoliakustisen kitaran varassa kulkeva melodian riemuvoitto. Biisi on omistettu mustalle laulaja/kansalaisoikeusaktivisti Paul Robesonille. Loppupuolella kuultava runonpätkä "Freedom Train" on itse Robesonin lausuma ja tulevalla sinkulla Manicsit koveroivat biisiä, jota Robeson lauloi. Olikohan se nimi <i>Didn't My Lord Deliver Daniel</i>.

<b>The Year Of Purification</b> - Aluksi oli suosikkejani, nyt tuntuu enemmän ja enemmän täyteraidalta. Ei huono, mutta keskiverto biisinkirjoittaja taikoo tällaisen tarvittaessa vartissa kasaan.

<b>Wattsville Blues</b> - Nicky Wire laulaa ja ilmeisesti myös säveltää? Sympaattisella tavalla kömpelö biisi. Wire lauloi myös biisin <i>Ballad Of The Bangkok Novotel</i>, mutta se dylan-goes-punk-ralli uhrattiin sinkun b-puoleksi. Biisinä se on melkein parempi.

<b>Miss Europa Disco Dancer</b> - Onko tämä parodiaa vai ihan oikea discobiisi? Ilman lopun "braindead motherfuckers"-hokemaa menisi täydestä, mutta nyt tuntuu vähän nauravan päin naamaa diskohileille. Sävellyksenä kuitenkin hyvä.

<b>Dead Martyrs</b> - Levyn eniten vanhaa Manicsia muistuttava tuotos. Sopisi niin nimensä, sanojensa, sävelensä ja toteutuksensa puolesta yhtä hyvin <i>Generation Terrorists</i>-debyytille. Perusrokkia, toimii.

<b>His Last Painting</b> - Joku on ehtinyt sanoa tätä plagiaatioksi Beatlesin Day Tripperistä. Ainakin tempo on huomattavasti hitaampi. En kyllä muutenkaan hirveästi yhtäläisyyksiä kuule. Mukava melodianpätkä, joka ei oikein tunnu puhkeavan kukkaan.

<b>My Guernica</b> - Sssairrrraan säröisen kitarariffin varassa kulkeva rockeri. Kuuluu myös suosikkeihini, ehkäpä levyn toiseksi paras biisi. Riffi on taas niitä, mitä aloittelevat autotallikitaristit voivat soittaa parikymmentä kertaa peräkkäin ja kuvitella olevansa koviakin kitaristeja...

<b>The Convalescent</b> - Tämä vaikutti alkusi pelkältä täyteraidalta, mutta mitä enemmän olen sitä kuunnellut, sitä enemmän olen siitä pitänyt. Sanoituksessa vilahtelee enemmän tai vähemmän kuuluisia julkkiksia Payne Stewartista Haile Gebreselassieen ja Jack Kevorkianista Brian Warneriin (Marilyn Manson).

<b>Royal Correspondent</b> - Täyteraita, tylsä sellainen. Olisi hyvin voitu jättää hyllylle, niin levyn kestokin olisi pienentynyt.

<b>Epicentre</b> - Katso edellinen kohta. Tämä on vain vielä tylsempi ja yli kuusiminuuttisena lisäksi ylipitkä.

<b>Baby Elian</b> - Kun Elian-poikaa palloteltiin kuubalaisen isän ja jenkkiläisten sukulaisten välillä, arvasin, että hänestä tulee joku maininta johonkin Manics-biisiin. En sentään olisi uskonut, että ihan omaa biisiä saa. Yksi levyn parhaista ja tarttuvimmista kertosäkeistä, mutta siihen se jääkin. Kuulostaa New Orderin ylijäämäraidalta.

<b>Freedom Of Speech Won't Feed My Children</b> - Kitaravelho Kevin Shields vierailee tällä raidalla. En kyllä tiedä miksi, sillä ei tässä mitään niin monimutkaista ole, etteikö Bradfield olisi pystynyt sitä soittamaan. Sanoitus piikittelee amerikkalaista elämäntapaa sen verran sarkastisesti, että luin jostain jopa kommentin, että mitä ne nyt rupesi jenkkejä ylistämään, vaikka ovat aiemmin olleet lähinnä vasemmistolaisia. Periaatteessa tässä biisissä on rutkasti hittipotentiaalia, mutta voi olla, ettei näin kantaaottavaa biisiä enää julkaista sinkkuna. Generation Terroristsilta olisi julkaistu...

Reilun viiden minuutin hiljaisuuden jälkeen tulee vielä McCarthy-cover <b>We Are All Bourgeois Now</b>. Tämä versio on mielestäni parempi kuin alkuperäinen, mutta McCarthy oli soittotaidoiltaan varsin keskinkertainen bändi, niin se ei vielä hirveästi ole.

Vaikka tämä jonkin verran ylipitkä levy ja nuo pari yllämainittua olisi voitu hyvin jättää arkistoihin pölyyntymään annan arvosanaksi <b>9/10</b>

Viimeksi muokattu:

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Miksi muuten...

...Musakorneri lopetti?

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lähinnä siksi, ettei kukaan kirjoittanut sinne ja en oikein jaksanut vaivautua pitämään isompia "mainoskamppanjoita". Varmaan olisi tilausta sellaisella, jos joku pitäisi sitä vähän ammattimaisemmin yllä.

Onko sitä paljoa muita musiikkipalstoja kun joku saunalahden forumi? Sen taso ei juuri innosta kirjoittamaan.

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alkuvuoden levysatoa PART 2

Runoilen aikani kuluksi parista levystä lisää, kuten eilen tuli luvattua (vaiko uhattua). Menköön tähän samaan ketjuun.

<b>J. Karjalainen Electric Sauna - <i>Marjaniemessä</i></b>

Jiin neljäs albumi Sähkösaunan kanssa oli ainakin minulle selkeä pettymys. 90-luvun alkupuoli meni hyvissä merkeissä, kun kolme peräkkäistä levyä <i>Tähtilampun Alla (1992), Villejä Lupiineja (1994)</i> ja <i>Electric Sauna (1996)</i> täyttivät kaikki suomipopin klassikon ainekset. <i>Laura Häkkisen Silmät (1998)</i> ja pika-albumi <i>Electric Picnic (1999)</i> sisälsivät hetkensä, mutta hiipumisen merkit oli ilmassa.

<i>Verisen miehen</i> suuri suosio tuntuu aika kummalliselta. Itse pidin sitä ensikuulemalla ja pidän edelleenkin kovin keskinkertaisena kappaleena ja sanat kuiviin vuotamisesta, verisistä pyyhkeistä ja verta puolillaan olevasta veneestä aiheuttivat herkälle ihmiselle melkein pyörrytystä.

Avausbiisin <i>Paskahousua</i> sävelen pystyi jo hyräilemään pelkillä sanojen lukemisella ja kun tätä levyä ensi kerran kuuntelin sängyssä löhöillen, nukahdin jossain biisin 5 (<i>Toiset Linnut</i>) kohdalla ja heräsin muistaakseni kahdeksantena tulevan <i>Tokivain</i> saundeihin. En ollut edes erityisen väsynyt.

Hilpeillä tivoliuruilla säestetty <i>Kaikki Pallot Ilmassa</i> on aika sympaattinen, mutta sellaista ihan kunnon klassikkohittiä tältä levyltä ei löydy.

Yleensä J. Karjalainen on ollut minulle sellaista ok kuuntelumusiikkia. Keikoilla en ole vaivautunut käymään, mutta uuden albumin olen hankkinut. Oikeastaan ensimmäistä kertaa olin todella pettynyt. <b>5/10

Manboy - <i>Stretch Your Religion</i></b>

Jos jotain hyötyä MusaKornerista oli, niin ainakin se, että JanJ ehti lanseerata minulle(kin) Manboyn. Turkulaistuneen porilaiskolmikon debyytti on aika valmista tavaraa ja sai Soundissa koulutoveri Jarkko Fräntilältä (ilmeisesti ainakin, samanniminen tyyppi oli samassa koulussa, eikä tuo kai niin hirveän yleinen sukunimi ole) ansaitusti täydet pisteet.

Hyvissä ajoin ennen pitkäsoittoa ilmestyneet sinkut <i>A Bore</i> ja <i>Stretch</i> antoivat odottaa paljon ja hyvin tämä albumi pystyi odotukset lunastamaan. <i>I Lie</i> avaa levyn vauhdikkaasti ja yhdeksän minuuttinen (ei edes tunnu ylipitkältä) <i>Brave New World</i> päättää sen tyylikkäästi. Noiden kahden sinkun lisäksi kahdeksan muuta biisiä, joista omat suosikkini ovat <i>Wheelchairs, Middle Ground</i> ja <i>My God</i>. Varsinaisesti heikkoa hetkeä ei levyllä ole ja myös uudehkolle singlelle <i>Middle Ground</i> ylijäänyt(?) puolinimikappale <i>Religion</i> on ihan kelpo siivu.

Tästä on hyvä jatkaa. Luulenpa, että tämä on listallani vuoden paras kotimainen, ellei ihan ihmeitä tapahdu. <b>9/10</b>

Ellei vastalauseita kuulu, (v)ihastutan vielä lähiaikoina parilla arviolla.

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Lullacry

Se, joka omistaa lullacry:n levyn, kertokaa minulle, onko levy ostamisen arvoinen...
Oisin kyl ite sen ostanut jo ajat sitten, mutta... Kemissä ei yksinkertaisesti ole sen verta hyvää levykauppaa, mistä oisin kyseisen levyn löytänyt...

Noose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chargers, HPK, Oakland A's, Tampere Saints
Re: Lullacry

Viestin lähetti AnA79
Se, joka omistaa lullacry:n levyn, kertokaa minulle, onko levy ostamisen arvoinen...
Oisin kyl ite sen ostanut jo ajat sitten, mutta... Kemissä ei yksinkertaisesti ole sen verta hyvää levykauppaa, mistä oisin kyseisen levyn löytänyt...

Jotta ei uutta Lullacryta löyvy? Hohhoijaa, varsinaisia levykauppoja. Niin, asiaan. Elikkäs ei tuo niin mestarillinen lätty ole mitä ainakaan minä odotin. Enemmän tykkään tuosta ensimmäisestä Sweet Desiresta, vaikkei tämä uusikaan missään nimessa huono ole. Onhan tuossa muutama koukkubiisi uudessakin, mutta ei ne säväytä läheskään siihen malliin kuten "Sweet Desire" ja "Autumn".

Demon Allbran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Manboyn debyytti on kyllä tajuttoman hyvä, aivan niin kuin Moto, Jarkko Fräntilä ja monet muut ovat todenneet. :) Nyt kun vielä The Crashilta on tulossa uusi albumi, kotimaisessa musiikissa on kaikki hyvin.

Manicsien uusimman olen jaksanut kuunnella vain muutaman kerran, lähinnä levyn pituuden takia. Jos levyä voi kutsua ylipitkäksi, Know Your Enemy on juuri sitä. Loppupuoli on yhtä puuroa, ainakin vähän kuuntelun jälkeen. Monta oikein hyvää biisiä levyltä toki löytyy, mutta omat Manics-suosikkini löytyvät kyllä aikaisemmilta levyiltä (kahta ensimmäistä en tosin edes omista).

Tuli muuten tosta Jarkko Fräntilästä mieleen, että usko Soundiin meni kyllä täysin Fräntilän Muse-arvostelua luettaessa.

Ei jumalauta Radiohead! Mitä olette menneet tekemään! Teidän takianne kaikki keskenkasvuiset pojankoltiaiset kuvittelevat kykenevänsä tekemään jotain omaperäistä. Olisi ollut kiintoisaa olla kärpäsenä katossa siinä huoneessa, missä Origin Of Symmetry sai alkunsa. Se, että huurupäissään keksii kuningasidean albumista, jonka kappaleilla on nimiä, kuten Space Dementia, Hypermusic, Microcuts tai Citizen Erased, ei anna samalle porukalle oikeutta astella studioon toteuttamaan ideoitaan.

Musen solisti Matthew Bellamy kiekuu yhä kuin miehen kynsinauhoja revittäisiin irti ja Origin Of Symmetrysta on muutenkin vaikea keksiä musikaalisesti mitään positiivista sanottavaa. Kappaleiden väliin yhtye latoo pimputuksia, suhinoita sun muita, koska Musen poikien mielestä se saa albumin kuulostamaan "futuristiselta kokonaisuudelta". Toivottavasti minun tulevaisuuteni ei ole yhtä tekorankka, tekotaiteellinen ja teennäinen kuin tämä levy.

Levyn taideteoksista New Born vielä menettelee, mutta jo sitä seuraava Bliss on järkyttävä tekele, joka naittaa Grandaddya kevyempääkin kevyempään riffittelyyn, josta puuttuu kaikenlainen henki, elämä ja intohimo. Kuka olisi uskonut, että singlevalinnaksi harvinaisen mitätön Plug In Baby olisi koko albumin kohokohta, vaikka ne bassosoundit olisikin voinut jättää käyttämättä? Ja sama sikamainen pierentä jyrää muuten läpi koko levyn. Hypermusic saattaisi jopa rokata, ellei tuo kirottu pörinä pilaisi koko kappaletta. Citizen Erased kestää seitsemän minuuttia ja parikymmentä sekuntia päälle, sisältää pari turhaa väliosaa ja jatkuu totta kai saumattomasti Microcutsina, jonka kertosäkeen aikana huomaa jotain vallan omituista. Matthew Bellamy kiekuu niin korkealta, että kuulostaa aivan Nightwishin Tarjalta. Miten tämäkin yhtye oli esikoisalbuminsa Showbizin aikaan vielä yksi näitä kuuluisia "brittirockin suuria toivoja"?

Meglomania on viimeisen siivun nimi ja vaikka kuinka tekisi mieli vääntää pari puujalkavitsiä asian tiimoilta, niin jääköön. Kerrottakoon vain, että kappale yrittää kuulostaa suurelta, mutta mahtipontiseksi tarkoitettu taustafanfarismi kuulostaa lähinnä soundtrackilta Linnanmäen kummitusjunaan.

Joskus ei tahtoisi antaa arvosanaa ollenkaan.

Tähtien määrän voitte kai arvata. Argh. No, jälkeenpäin arvio kyllä lähinnä nauratti.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Noose!

Pistänpä tähän ketjuun, musiikista kun tavallaan on kyse. Eli, sain tilattua Juuri Sen (ei tarvinne kertoa, mikä) levyn FRS:sta. Hassua sinänsä, koska olin kerran aiemmin jo kysynyt (eri myyjältä tosin) ja silloin sanottiin, että ei onnistu edes tilaamalla. Nyt sitä on sitten odoteltu kohta viisi viikkoa, vaikka lupasivat 1-3 viikossa. Pitänee mennä kysäisemään vaikka tänään, mitä tilaukselle kuuluu.

Eräässä toisessa levykaupassa sanottiin, ettei koko levyä ole julkaistu Suomessa. Ei kai se pidä paikkaansa? Mistä sait hankittua omasi?

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
HN!

No nimenomaan siitä levystä on kyse. Ostitko sen Tampereelta jostain? Jos, niin mistä?

Shadow Galleryyn olen tutustunut Noosen mainoskampanjan ansiosta ostamalla levyn Legacy, enkä ole hetkeäkään katunut. Pätevää musisointia, sano. Musiikillinen asiantuntemukseni ei valitettavasti riitä levyarvostelun raapustamiseen.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Kiitos, HN

Taidan tänään piipahtaa FRS:ssa kysymässä tilaukseni perään, ja jos eivät osaa sanoa milloin levy tulee, niin perun tilauksen ja käännyn Swampin puoleen. Pakkohan se levy on saada, siitä on lukenut jo niin paljon hyvää.

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Kokeilinpa taas piruuttani Swamppiakin.
Pari vuotta olen koittanut saada David Johanssenin Sweet Revenge CD:tä.
Löytyy moniltakin listoilta ulkomailta.Vielä ei lupauksista huolimatta kukaan ole pystynyt toimittamaan.En muista enää olenko Swamppia aikaisemmin kokeillut.Luultavasti olen,kuten melkein kaikkia muitakin nettikauppoja.

Jos muuten joltain löytyy,niin maksan todella hyvin.

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Re: Designer - part 2: The Swamp And The Music

Viestin lähetti HN
Surffaa tamperelaisen levykauppa Swamp Musicin kotisivuille osoitteeseen www.swampmusic.com ja täytä tilauskaavake (muista myös lähettää se). CD on kotonasi parin viikon sisään. Swamp lupaa vaatimattomasti hankkia ja toimittaa asiakkaalle minkä tahansa maailmassa julkaistun CD:n. Swampin kotisivuilla voit selailla listoja kategorioittain, mikä kannattaa, että saa kirjoitettua haluamansa tuotteen nimen kuponkiin siinä muodossa, missä se kyseisessä liikkeessä tunnetaan.

Lupaukset ovat aina kauniita, valitettavan harvoin ne vain pitävät paikkaansa. Mitäköhän kuuluu sille tilaamalleni Frank Zappan Hot Ratsille, joka ei koskaan saapunut perille?

Toki, Swamp varmasti on suomalaisista nettilevykaupoista paras tuotteiden perilletoimittaja, mutta se nyt ei valitettavasti ole mikään saavutus.

JanJ

Jäsen
Re: Vielä Manboysta

Viestin lähetti HN
Sori nyt kaikki, ja etenkin JanJ, mutta Manboy on minun mielestäni tylsä bändi...

Heh, mielipiteistähän ei herneitä nenään oteta.

No tuosta levyn soundin laihuudestahan oli studiossa tappelua, fyysistäkin. Englantilaisten tuottajien mielestä soundi on viilattu vientikelpoiseksi ja senpä vuoksi ennen vuodenvaihdetta alkaa sillä sektorilla tapahtumaan.

Mutta poikkea HN keikalla vielä tsekkaamassa.
Se meininki on ihan eri kuin levyn meininki.

Tosin muistaakseni oletkin "rajumman" rokin kannattajia, niin voi olla että Manboy ei yksinkertaisesti ole sinulle sopiva bändi :)

PS. Soittotaidon puutteesta ei kyllä ole kysymys.
Tällä kertaa toteutus on tämä, mutta aikaisemmat tuotokset ovat sitten varmaan olleet liian vaikeita kun eivät ole menneet kaupaksi (tai oikeastaan edes kauppoihin asti...)

Mäkelä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Durrels Palace
Know Your Enemy

Tarkoitus oli kommentoida tuota Manics-uutuutta jo aiemmin, mutta ajattelin ottaa sitten parin lisäkuuntelun aikalisän, joko vahvistaakseni ennakkovaikutelmaani tai sitten murskataakseni sen.

No, lisätutustumisenkin jälkeen ensivaikutelma piti kutinsa: <i>Know Your Enemy</i> on Manics-kiekoksi erittäin vaisu tapaus. Kuten yhtye levynjulkaisuhaastatteluissaan antoikin ymmärtää on uutukainen riisutumpi ja rosoisempi kuin kaksi edeltäjäänsä ja mikäli myyntiluvuista voi jotain päätellä niin ne, joista <i>If You Tolerate This Your Children Will Be Next</i> oli ihan kiva biisi eivät koe 2000-luvun Manic Street Preachersia enää yhtä puoleensavetävänä tapauksena.

Toisaalta en tahdo uskoa, että kolmikon alkuperäiseen sotasuunnitelmaan kuului tehdä erittäin keskinkertainen levy, jonka raidoista ainakin 5-6 voisi edeltäjälevyn tavoin lahjoittaa suoraan roskankeräykseen ilman suurempaa harmia kokonaisuudelle. Eli eihän <i>This Is My Truth..</i>kaan ollut täydellinen kiekko. Ei edes läheklläkään, mutta sen huippuraidat olivatkin aivan toista luokkaa kuin tämän uutuuden. Know Your Enemyllä ei ole uutta <i>The Everlastingia</i>, ei edes <i>Ready For Drowningia</i>. On vain lauma keskinkertaisia ja usein varsin keskitempoisia biisejä, jotka olisi toisenlaisella tuotannolla voinut aivan pokkana lyödä edeltäjiensä täyderaidaksi.

Muutaman kuuntelukerran jälkeen muutama raita on noussut jo hieman muun massan yläpuolelle, mutta ainakin tässä vaiheessa on erittäin vaikeaa uskoa, että <i>Dead Martyrs</i>istä, <i>His Last Painting</i>ista taikka <i>Ocean Spray</i>sta joskus puhuttaisiin samaan hengenvetoon <i>A Design For Life</i>n taikka <i>La Tristesse Durera</i>n kanssa, enemmänkin ne vertautuvat <i><b>Gold Against The Soul</b></i>in <i>Sleepflower</i>iin taikka <i><b>Generation Terrorists</b></i>in <i>Love's Sweet Exile</i>en. Kelpo biisejä, mutta kaukana siitä rimasta, jonka korkeuden yhtye on aikoinaan itse asettanut.

Pääosa materiaalista on kuitenkin niin herttaisen yhdentekevää, että
aika sanattomaksi vetää. <i>So Why So Sad</i> - kuten jo MusaKornerin aikoihin totesin - on heikoin Manics-sinkkuraita sitten <i>Kevin Carterin</i>. Pölhö diskopastissi <i>Miss Europa Disco Dancer</i> jaksaa vielä vetää huulet hymyasentoon, mutta veikkaan, että tämänkin vitsin viimeinen käyttöpäivä lähenee uhkaavasti jokaisen kuuntelukerran myötä. Välisingle <i>Masses Against The Classes</i> sai aikoinaan ristiriitaisen vastaanoton, mutta minusta sen olisi voinut lykätä huoletta tällekin albumille - ja kyseessä olisi tuolloin ollut yksi albumin vahvimmista raidoista. Tämän saa jokainen tulkita niin päin kuin haluaa.

MSP:n lyyriset aspektit ovat olleet meikäläiselle aina oikeastaan yhtä tyhjän kanssa, mutta tämänkertaisista tuotoksista jää kyllä kuva, että joko Mr. Wire on imurointiharrastuksen viedessä kaiken ajan halunnut päästää itsensä helpolla tai sitten kehno biisimateriaali ei ole oikein ruokkinut sanoituskynää. "America - the devil's playground"-tyylin yksinkertaistukset ja latteudet olisi voinut suosiolla jättää limpbizkitkeskisormiuhoajien huoleksi. James Dean Bradfieldin sanoittama Ocean Spray on tässä seurassa erittäin virkistävä tapaus, vaikkei biisin aihepiiri ja tausta sitä olisikaan.

Näin. Kyseessä on henkilökohtaisesti ehkä suurin pettymys sitten Iron Maidenin <i>Brave New Worldin</i>. Yleisessä sarjassa sekä Know Your Enemy että Brave New World ovat varmaankin ihan kilpailukykyisiä levyjä, mutta molempien kohdalla on tottunut paljon parempaan. Ja mikä tärkeintä, Manics on vieläkin yhtä kaukana Travis-osaston mitäänsanomattomuudesta, kuin progeharharetkille eksynyt Maiden Dream Theater-osaston kikkelinheilutuksesta.

<b>And now for something completely different</b>

Jotta ei menisi turhan negatiiviseksi kirjoitteluksi, niin kursorimerkinnän omaisesti tähän loppuun todettakoon, että Sub-Urban Tribe on näköjään huonon <b><i>Panoraman</i></b>, marginaalisesti paremman <b><i>Electro 57</i></b>n ja laulajanvaihdoksen jälkeen saanut rivinsä uudelleen ojennukseen. Uutuussingle <i>Frozen Ashes</i> on parasta Subbarit-materiaalia sitten <b><i>Purity</i></b>-albumin nimiraidan ja ex-Kyyria Ville Tuomen persoonallinen vokalisointi tuntuu istuvan yhtyeelle paljon paremmin kuin Jouni Markkasen väritön ja särmätön ulosanti.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy