Kun oikeuskansleri nostaa esille lasten tilanteeseen ja hakuun liittyem Haagin lastensuojelusopimuksen, luulin sinun kommentoivan samaa sopimusta. Et siis kommentoinut. Ja lisäksi oikeuskansleri on myös nostanut muissa yhteyksissä esille lasten oikeuksien sopimusta. Et siis kirjoittanut lainkaan huuhaata, vaikka niin luulin Pöystin lasten noutamista koskevan haastattelun perusteella. Nämä sopimukset ovat aivan erilaisia ja Pöysti katsoi Haagin sopimuksen soveltuvan paremmin antamaan selkänojaa viranomaistoiminnalle haun osalta. Luettuni sen ymmärrän syyn.
Lisäksi Pöysti toi esille perus- ja ihmisoikeudet jakaen ne kahteen osaan, Suomessa olevien uhkien lisääntymiseen kotiuttamisen kautta ja leirillä olevien uhkiin:
1. Oikeuskanslerin saamien tietojen valossa on korostettava myös leirillä olevien kotiuttamiseen liittyviä turvallisuusuhkia. Kysymys on kiperästä perus- ja ihmisoikeuksien punninnasta, johon ei voida ottaa kantaa pelkästään laillisuusvalvonnan keinoin.
2. Toisaalta kysymys on leirillä olevien ihmisten perus- ja ihmisoikeuksista, jotka ovat vakavasti vaarantuneet leirin huonojen olojen vuoksi. Tämä koskee erityisesti suomalaisten tai Suomen pysyvän oleskeluluvan haltijoiden lapsia, jotka ovat joutuneet leirille ilman omaa syytään ja joiden oikeudesta elämään on kysymys.
Lupasin ne kaivaa ja tuossa ne ovat. Joulusta johtuen kesti.
Kuten sanoin, olen koko tämän ketjun historian viitannut lasten oikeuksien yleissopimukseen (LOS) en Haagin sopimukseen. Miksi? Siksi, että oikeuskansleri itse ratkaisussa viittaa juuri tähän sopimukseen. Myös siksi, että myös Syyria kuuluu sopimuksen piiriin. Koska YK tukee kurdihallintoa, niin myös heidän tulee mahdollisuuksien mukaan toteuttaa ja noudattaa tätä sopimusta. Siksi nimenomaan tällä sopimuksella on merkitystä. Myös siksi, että LOS Artikla 2 linjaa selkeästi, että sopimus on aina kyseisen maan lainkäyttövallan alla pätevä ja täten ei kosketa Suomea toimimaan ja täten Suomen pitää kunniottaa sopimusta muiden valtioden sekä toimijoiden osalta. Myös, koska LOS on useasti nostettu esiin keskusteluissa myös oikeusoppineiden osalta (esim. Tuomas Ojanen A-Studio "lainkäyttövalta").
Suomen lainkäyttövallan alle tuodaan lapset ja äidit, jotta voidaan toimia rikkomatta esimerkiksi LOS. Se ongelma on nimenomaan mielestäni siinä, miten saadaan mahdollisesti terrorismirikoksiin syyllistyneet ja epäilyn alaisest äidit laillisesti Suomeen. Jos he itse tulevat Suomeen lastensa kanssa on tilanne toinen. Toinen ongelma on tuohon sopimukseen liittyen se, että jos lapset erotettaisiinkin äideistään leirillä Suomen toimesta, jolloin rikottaisiin todenäköisesti tuota sopimusta.
Tuomas Pöysti pohdinnassaan linjaa monia eri sopimuksia sekä eri maiden oikeuslaitosten ratkaisuja. Haagin sopimus on vain yksi. HS toimittajalla oli tarkoitushakuinen ote aiheeseen ja että asia on jotenkin simppeli. Fakta on ainoastaan se, että asia ei nimenomaan ole simppeli. Jos se olisi, niin asia olisi jo hoidettu.
Nyt kun katsoo useiden muiden maiden päätöksiä ja sitä ratkaisua, minkä oikeuskansleri Tuoma Pöysti antoi, eli kaikki oli tehty lainmukaisesti ennen 10.10., niin siksi asioista kirjoitan.
Ei ole mitään takuuta, että jos naisia leiriltä lähdetään salakuljettamaan Syyrian valtion maa-alueella kurdien toimesta maksua vastaan, että lailllisuus säilyy. Ja tämä varsinkin sillä, että jos kurdit menettävät nuo maa-alueet esim. Venäjän ja Syyrian yhteisessä operaatiossa.
Edit: Pahoittelut, että vastaus vasta nyt, mutta on ollut nyt paljon muuta hommaa joulun aikaan.