Aktiivisuusrannekkeet, sykevyöt ja urheilukellot -miksei muukin kuntoilu-hifi

  • 3 571
  • 29

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Tarkoitus olisi juttua iskeä kaikesta tästä kuntoilu-hifistä, laitteiden hyödyllisyydestä, ominaisuuksista, tarkkuudesta, hinnoista ja vaikka mistä. Nykyään näitä vehkeitä on sellainen valinnan valtameri, ettei tiedä, mistä päästä aloittaisi. Puhelinvalmistajilla on omat rannekellonsa (Apple Wtach, Galaxy Watch jne.) ja useimmilla myös huokeammat kuntoilurannekkeet. Tämän lisäksi on varmaan kymmeniä merkkejä, jotka tuottavat omia laitteitaan jonon jatkoksi.

Laitteet mittaavat malleista riippuen monia eri asioita: sykettä, unta, stressiä (varmaan siitä sykkeestä), korkeutta merenpinnasta, askeleita, matkaa jne. Itselle on muodostunut kuva, että hyödyllisimpiä kuntoilun kannalta olisivat sykkeen, matkan ja kalorikulutuksen laskeminen ja näistä sitten syvemmän datan ekstrapolointi. Olen vain ymmärtänyt, että pelkällä optisella rannemittauksella ei saa tarkkaa sykkeen mittausta, kuin suhteellisen matalilla (<120 bpm) lukemilla ja tasaisella liikkeellä. Tarkkaan mittaukseen tarvittaisiin sykevyö, millä päästään jo ihan lääketieteellisiin tarkkuuksiin. Eikö tämä siis johda tilanteeseen, että mitä kovempaa liikuntaa harrastat, sen virheellisemmän kuvan pelkkä ranneke/kello antaa? Varmasti ohjelmistojen algoritmit osaavat hyödyntää askel- ja matkatietoa sykkeen ohella, mutta kuviittelisin sykedatan olevan olennainen osa esim. kalorikulutuksen laskemista, vaikka em. arvot olisivatkin tiedossa.

Satakunnan Kansa testasi näitä mittaustarkkuuksia
Kuluttaja-lehti testaili hintavampia urheilukelloja

Unen mittaus vaikuttaa vähän teennäiseltä datalta, koska se käytännössä vain mittaa, paljonko liikut yön aikana ja vain olettaa käyttäjän nukkuvan asetettuna aikana. Ellei nyt vaikka lenkille lähde keskellä yötä, silloin laite tajunnee, että käyttäjä on hereillä. Joku kertoi arvostelussa myös stressin mittauksen varoitelleen sohvalla istuessa ja sitten missanneen paniikkikohtauksen. Joku laite mittasi ja laski jonkinlaista kehon energiatasoa (ei siinä kristalli-chakra -mielessä), että kannattiko treenailla sillä hetkellä vai ns. ladata akkuja. Arvostelijan mukaan toimi ihan hyödyllisesti, mutta tietämättä, miten laite tulokseen päätyy, ei oikein voi sanoa, onko tuolla mitään totuuspohjaa vai mennäänkö vain plasebollakokemuksella.

Kiva olisi kuulla käyttökokemuksia näistä laitteista ja niiden hyödyllisyydestä arkiliikkujalle.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Unen mittaus vaikuttaa vähän teennäiseltä datalta, koska se käytännössä vain mittaa, paljonko liikut yön aikana ja vain olettaa käyttäjän nukkuvan asetettuna aikana. Ellei nyt vaikka lenkille lähde keskellä yötä, silloin laite tajunnee, että käyttäjä on hereillä.

Itse asiassa unen mittaus on yllättävänkin tarkka mitä tulee nukuttuun aikaan, sairaalamittauksiin ero ei ollut suuren suuri. Kello oppii jonkin algoritmin mukaan miten käsi liikkuu kun nukkuu. Tosin ennen kuin kello oli käytössä niin Samsung Health tiesi nukkumisen yllättävänkin tarkasti puhelimen ollessa pöydällä niin epäilen sen kuunnelleen kuorsausta tai tuhinaa ja yhdistelleen sitä tietoa puhelimen liikkumattomuuteen.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Itse asiassa unen mittaus on yllättävänkin tarkka mitä tulee nukuttuun aikaan, sairaalamittauksiin ero ei ollut suuren suuri. Kello oppii jonkin algoritmin mukaan miten käsi liikkuu kun nukkuu. Tosin ennen kuin kello oli käytössä niin Samsung Health tiesi nukkumisen yllättävänkin tarkasti puhelimen ollessa pöydällä niin epäilen sen kuunnelleen kuorsausta tai tuhinaa ja yhdistelleen sitä tietoa puhelimen liikkumattomuuteen.
En löydä tähän hätään viimeaikaista artikkelia, jossa unitutkija kritisoi älykellojen unimittausta melko voimakkaasti. Tuskin kellolla mihinkään lääketieteelliseen tarkkuuteen päästään, mutta omat kokemukseni unen mittauksesta ovat aika positiiviset. Hankin pari kuukautta sitten Samsung Galaxy Watch Activen ja hyvin tuo tuntuu noteeraavan keski-ikäisen öiset vessajuoksut ja syvän unen käppyrätkin osuvat kohdilleen juuri alkuyön tunneille, minne ne käsittääkseni kuuluvatkin. Jos illalla ottaa hiukan reilummin soppaa, tai sairastaa, niin kello mittaa syvän unen määrän tuntuvasti vähäisemmäksi. Ei ihan huuhaata mielestäni.

Vaikken missään nimessä minkäänlaiseen biohakkerointiin innokas olekaan, niin ihan kivaa dataa kello tuottaa. Maastopyöräilyssä polkukartoituksen reitit saa kivasti talteen (tämä toki onnistuu ihan yhtä hyvin maastokartat-sovelluksella), sekalaista perusdataa on tarjolla vallan mukavasti, kellossa itsessään on huikea määrä toimintoja ja se on kooltaan sopivan kompakti kaiken maailman röökiaskin kokoisiin rannetietokoneisiin verrattuna.

Miinuspuolelle merkintöjä surkean suppeasta treenivalikoimasta, johon kuuluu perus juoksut, pyöräilyt ja kävelyt sekä tolkuton määrä hyvin spesifisiä maastavetoja, reiden ojennuksia, ylätaljaa, sun muita, mutta ei alkuunkaan kokonaisia lajeja. Tennis ja jääkiekko vaikkapa muutama nimetäkseni. Kuka hemmetti tuota nyt viitsisi salitreenissä koko ajan rukata liikkeestä toiseen siirtyessään?

Stressin mittaus on toinen, joka sietää saada sapiskaa. En ole koskaan ollut kovin stressaantuvaa sorttia, mutta nyt töissä on sellainen vauhti päällä, että huomaan ihan itse olevani ajoittain stressaantunut, mutta kello kertoo toista. Vaikkapa sitten viikonloppuna, kun stressistä ei ole tietoakaan, kello näyttää stressin osalta punaista. Ei jatkoon.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Miinuspuolelle merkintöjä surkean suppeasta treenivalikoimasta, johon kuuluu perus juoksut, pyöräilyt ja kävelyt sekä tolkuton määrä hyvin spesifisiä maastavetoja, reiden ojennuksia, ylätaljaa, sun muita, mutta ei alkuunkaan kokonaisia lajeja. Tennis ja jääkiekko vaikkapa muutama nimetäkseni. Kuka hemmetti tuota nyt viitsisi salitreenissä koko ajan rukata liikkeestä toiseen siirtyessään?

Toimiikos tuo kello siis Samsung Health -appin vai oman ohjelmistonsa kautta? Healthista ainakin löytyy kiekko ja tennis. Tosin sekin on täynnä yksittäisiä lihasharjoitteita tyyliin hauiskääntö. Ei ole minullekaan auennut, mikä järki sinne on ollut laittaa joka liike erikseen.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Toimiikos tuo kello siis Samsung Health -appin vai oman ohjelmistonsa kautta? Healthista ainakin löytyy kiekko ja tennis. Tosin sekin on täynnä yksittäisiä lihasharjoitteita tyyliin hauiskääntö. Ei ole minullekaan auennut, mikä järki sinne on ollut laittaa joka liike erikseen.
Katsos pirua, taisin oppia jotain! Kello toimii oman softansa kautta ja siinä on hyvin rajallinen määrä järkeviä treenimuotoja. Nyt kun katsoin kännykkään synkattuja tietoja Samsung Healtin kautta, niin siellä on mahdollista muokata esim. sunnuntain tennisvuorolle merkkaamani perusharjoitus tennikseksi. Lisäksi löytyy maastopyöräily, ym. muita lajeja, joita kellossa itsessään ei ole ja sitä en edelleenkään ymmärrä. Käyttökokemus ei isosti parantunut kuitenkaan.

Plussana vielä, että kellon kautta voi lukea mm. WhatsApp viestit ilman, että ne merkkaantuvat luetuiksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hankin pari kuukautta sitten Samsung Galaxy Watch Activen ja hyvin tuo tuntuu noteeraavan keski-ikäisen öiset vessajuoksut ja syvän unen käppyrätkin osuvat kohdilleen juuri alkuyön tunneille, minne ne käsittääkseni kuuluvatkin. Jos illalla ottaa hiukan reilummin soppaa, tai sairastaa, niin kello mittaa syvän unen määrän tuntuvasti vähäisemmäksi. Ei ihan huuhaata mielestäni.

Itselläni oma edullinen älykelloni mittaa ranteesta sykettä viiden minuutin välein lyhyen jakson verran. Siksi tuon tarkkuus on hyvin epämääräinen, mutta juuri nuo mainitsemasi ilmiöt näkyvät kyllä hyvin sykekäyrässä. Itse olen jo sen verran vanha mies, että enää en mitään erityisen railakasta juhlimista harrasta, mutta jos vaikka istuskelee iltaa kavereiden seurassa ja maistelee siinä sivussa pari olutta (ja ehkä vielä toisetkin), niin kyllä se näkyy unen aikana sykleissä. Sykkeet ovat alkuun ehkä 10 lyöntiä minuutissa korkeammat kuin normaalisti, ja hitaasti alkoholin palaessa laskevat kohti normaalimpia lukemia. Flunssassa on sama homma sillä erotuksella, että silloin sykkeet ovat korkeammat läpi yön.

Tämän lisäksi minulla on oikeassa ranteessa Polarin edullisin aktiivisuusranneke, jonka ostin vähän kokeeksi kolmisen vuotta sitten. Ihan kiva härveli, mutta pelkkään ranteen liikkeeseen perustuen esim. pyöräily ja varsinkin salitreeni antavat aika virheellisiä aktiivisuustasoja.

Garminin urheilukello on ollut haaveissa näiden tilalle. Vivoactive 3 on ainakin ihan kohtuullisissa hinnoissa ja monen kehuma.
 

444

Jäsen
Itse olen parin vuoden ajan käyttänyt Apple Watchia. Ehdottomasti negan arvoista on akkukesto, etenkin jos haluaisi antaa tuon mitata myös yöaikaan toimintoja. Nyt se on käytännössä laitettava aina yöksi latautumaan, ellei sitä halua tehdä päivän aikana.
Itselleni kellon tuoma lisäarvo on siinä, että se antaa dataa myös kaikesta arkisesta toiminnasta. Kun kello kertoo päivän päätteeksi, että istuin kolme tuntia taas putkeen sohvalla, niin laittaahan se vähän ajattelemaan.

Toinen asia, missä olen ollut kelloon tyytyväinen, on tuo treenien kellottaminen. Kellosta itsessään löytyy melko kattavasti erilaisia treenejä, loput menevät sitten kohtaan ”muu harjoittelu”. Toki esim. juoksemiseen tai pyöräilyyn on olemassa parempiakin sovelluksia, myös ilmaispuolella. Mittauksen tarkkuudesta minulla ei ole dataa, mutta uskoisin sen olevan ainakin itseensä verrattuna tarkka, eli tulokset keskenään ovat vertailukelpoisia. Ja tunteehan sen pumpussakin, että ainakin tulokset ovat suuntaa antavia; salitreenissä keskisyke voi hyvin olla esim. 110, kun taas sulkapallossa mennään tunti 165 keskisykkeellä.
Pidän myös siitä, että kello on kaiken aikaa synkronissa puhelimen kanssa, jolloin mitään ei tarvitse erikseen siirtää mihinkään, vaan kaikki on tarkasteltavissa puhelimesta.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse olen parin vuoden ajan käyttänyt Apple Watchia. Ehdottomasti negan arvoista on akkukesto, etenkin jos haluaisi antaa tuon mitata myös yöaikaan toimintoja. Nyt se on käytännössä laitettava aina yöksi latautumaan, ellei sitä halua tehdä päivän aikana.

Samsung Galaxy Watchissa akku kestää noin 4 päivää, siihen olen tyytyväinen. Saunahommien välillä kun latailen niin käytännössä siitä ei muulloin ole tarvinnut huolehtia. Kaikki toiminnot ovat käytössä ja bluethootilla luurissa kiinni.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Itse olen parin vuoden ajan käyttänyt Apple Watchia. Ehdottomasti negan arvoista on akkukesto, etenkin jos haluaisi antaa tuon mitata myös yöaikaan toimintoja. Nyt se on käytännössä laitettava aina yöksi latautumaan, ellei sitä halua tehdä päivän aikana.
Itselleni kellon tuoma lisäarvo on siinä, että se antaa dataa myös kaikesta arkisesta toiminnasta. Kun kello kertoo päivän päätteeksi, että istuin kolme tuntia taas putkeen sohvalla, niin laittaahan se vähän ajattelemaan.

Toinen asia, missä olen ollut kelloon tyytyväinen, on tuo treenien kellottaminen. Kellosta itsessään löytyy melko kattavasti erilaisia treenejä, loput menevät sitten kohtaan ”muu harjoittelu”. Toki esim. juoksemiseen tai pyöräilyyn on olemassa parempiakin sovelluksia, myös ilmaispuolella. Mittauksen tarkkuudesta minulla ei ole dataa, mutta uskoisin sen olevan ainakin itseensä verrattuna tarkka, eli tulokset keskenään ovat vertailukelpoisia. Ja tunteehan sen pumpussakin, että ainakin tulokset ovat suuntaa antavia; salitreenissä keskisyke voi hyvin olla esim. 110, kun taas sulkapallossa mennään tunti 165 keskisykkeellä.
Pidän myös siitä, että kello on kaiken aikaa synkronissa puhelimen kanssa, jolloin mitään ei tarvitse erikseen siirtää mihinkään, vaan kaikki on tarkasteltavissa puhelimesta.
Vaimo on puoli vuotta käyttänyt versio 4, cellular. Ainakin joka päivä liikkunut ympyrät täyteen, eli aktiivisuus on lisääntynyt.
Plussaa todella tarkasta allasuinnin mittauksesta. Kellolle kerrottiin altaan mitta ja lomalla ui joka aamu noin 1500-2000m. Laskin allasvälit ja kello oli metrilleen oikeassa, eli osaa laskea hyvin allasvälit ja tunnistaa käännökset. Iso plussa kuulemma on että ei tarvi puhelinta mukana lenkkeillessä tai kaupungilla käydessä, voi tarvittaessa vastata puheluun, soittaa, lähettää viestejä, maksaa Apple paylla kaupassa jne.
 

444

Jäsen
Vaimo on puoli vuotta käyttänyt versio 4, cellular. Ainakin joka päivä liikkunut ympyrät täyteen, eli aktiivisuus on lisääntynyt.
Plussaa todella tarkasta allasuinnin mittauksesta. Kellolle kerrottiin altaan mitta ja lomalla ui joka aamu noin 1500-2000m. Laskin allasvälit ja kello oli metrilleen oikeassa, eli osaa laskea hyvin allasvälit ja tunnistaa käännökset. Iso plussa kuulemma on että ei tarvi puhelinta mukana lenkkeillessä tai kaupungilla käydessä, voi tarvittaessa vastata puheluun, soittaa, lähettää viestejä, maksaa Apple paylla kaupassa jne.
Joo tuo aktiivisuuden mittaus unohtui mainita; sen turvin olen itsekin repinyt itseni liikkeelle myös niinä päivinä, kun olisin aiemmin jäänyt vain laiskottelemaan. Koska eihän nyt hyvää sarjaa voi katkaista, etenkään enää tässä vaiheessa...
Omakin on mallia cellular, mutta toistaiseksi Elisan eSim ei toimi juuri Apple Watchissa. Ja kun on työnantajan liittymä, niin kynnys vaihtamiselle on kohtalaisen korkea.

Alun perin hankin koko kellon käytännössä vain siksi, että en koskaan kuule kun puhelin soi tai tulee jokin viesti. Ranteen värähdystä sen sijaan on vaikea olla huomaamatta. Sykkeen mittaus oli toinen syy, koska aiemmin kokeillut sykevyöt - vaikka ehkä tarkempia ovatkin - ovat jääneet vain pölyttymään, koska sellainen on pitänyt tietoisesti pakata mukaan treenaamaan lähtiessä. Kello sen sijaan kulkee mukana aina.
 

444

Jäsen
Samsung Galaxy Watchissa akku kestää noin 4 päivää, siihen olen tyytyväinen. Saunahommien välillä kun latailen niin käytännössä siitä ei muulloin ole tarvinnut huolehtia. Kaikki toiminnot ovat käytössä ja bluethootilla luurissa kiinni.
Oikeastaan kaikilla muilla tuo akun kesto onkin järkevällä tasolla. Toisaalta itse olen tottunut siihen, että laitan tuon yöksi latautumaan samaan aikaan kuin puhelimen. Mutta ei tuon kanssa auta useammaksi päiväksi lähteä vaeltamaan ilman varavirtalähdettä; puhelimenkin akun saa lentotilassa kestämään pitkään ja hätätilassa se on kuitenkin käytettävissä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Joo tuo aktiivisuuden mittaus unohtui mainita; sen turvin olen itsekin repinyt itseni liikkeelle myös niinä päivinä, kun olisin aiemmin jäänyt vain laiskottelemaan. Koska eihän nyt hyvää sarjaa voi katkaista, etenkään enää tässä vaiheessa...
Omakin on mallia cellular, mutta toistaiseksi Elisan eSim ei toimi juuri Apple Watchissa. Ja kun on työnantajan liittymä, niin kynnys vaihtamiselle on kohtalaisen korkea.

Alun perin hankin koko kellon käytännössä vain siksi, että en koskaan kuule kun puhelin soi tai tulee jokin viesti. Ranteen värähdystä sen sijaan on vaikea olla huomaamatta. Sykkeen mittaus oli toinen syy, koska aiemmin kokeillut sykevyöt - vaikka ehkä tarkempia ovatkin - ovat jääneet vain pölyttymään, koska sellainen on pitänyt tietoisesti pakata mukaan treenaamaan lähtiessä. Kello sen sijaan kulkee mukana aina.
Huomasin juuri että kellossa on myös 6kk käytön jälkeen mahdollisuus saada vielä enemmän dataa ulos. Onko tuo sitten käyttäjän koukuttamista vai vaatiiko softa 6kk dataa jotta luotettava, en tiedä.
 

444

Jäsen
Huomasin juuri että kellossa on myös 6kk käytön jälkeen mahdollisuus saada vielä enemmän dataa ulos. Onko tuo sitten käyttäjän koukuttamista vai vaatiiko softa 6kk dataa jotta luotettava, en tiedä.
Kai tuo vain haluaa tarpeeksi dataa, että voi arvioida trendejä ja pystyy luomaan itselleen riittävän tarkan profiilin käyttäjästä. Koukuttaminen onnistuu ainakin itseni osalta vallan mainiosti.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos täällä jollain on kuumimmat vinkit Galaxy Watchiin (sovellukset, käyttötottumukset jne), niin kiitollisina otetaan vastaan.

e. Suht kammottava kirjoitusvirhe korjattu
 
Viimeksi muokattu:

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Jos täällä jollain on kuumimmat vinkit Galagy Watchiin (sovellukset, käyttötottumukset jne), niin kiitollisina otetaan vastaan.
Rapiat vuoden ollut tuo käytössä, mutta loppuviimeksi aika vähän mitään ulkopuolisia sovelluksia on tullut asennettua. "Find my phone" on käytännöllinen jos on välillä reikäpää kuin itse, taskulampusta on iloa välillä, Spotifyn ohjaukseen sopii hyvin. Maksullisista ohjelmista "Navigation" on ollut kätevä - jos laitat reitin valmiiksi Android-puhelimessa Google Mapsiin (en tiedä toimiiko iOS), niin lähettää navigaattorin käskyt kelloon, maksaa pari euroa tms.

Mutta laitteena olen tykännyt kyllä paljon, on niin rentouttavaa kun voi pitää luurista äänet poissa koko ajan. Ja akkukesto myös hyvä (isompi malli), omassa käytössä kestää 3-4 pv yhdellä latauksella. Ainoa miinus on että lataukseen menee pari tuntia. Ymmärtäähän sen sikäli kun induktiolla pelataan, mutta kun on tottunut nykyluureihin pikalatureilla niin tuntuu liian hitaalta.

Niin, ja ehdottomana plussana että suihkussa voi puhua agenttipuheluita kelloon. Ei siinä ole mitään järkeä, mutta että se on ylipäänsä mahdollista on vain siistiä.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@hablaa Kiitos kattavasta vastauksesta! Oletko ottanut Telialta eSimin käyttöön? Näköjään sieltä olisi saatavana multiSim myös kuluttaja-asiakkaille ja kyllähän tuo houkuttelisi.

Tämä ilmeisesti unen trackaa itsestään eikä sitä tarvitse joka yö erikseen aktivoida? En tiedä onko ihan huuhaata, mutta ainakin mielenkiintoiselta kuulostaa. Jännä myös nähdä miten urheilun seuraaminen (sykkeet) tulee toimimaan, omina lajeina juoksu, kuntosali, lätkä ja fudis. Kalorikulutus taitaa olla aika humpuukia (?).
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
@hablaa Kiitos kattavasta vastauksesta! Oletko ottanut Telialta eSimin käyttöön? Näköjään sieltä olisi saatavana multiSim myös kuluttaja-asiakkaille ja kyllähän tuo houkuttelisi.

Tämä ilmeisesti unen trackaa itsestään eikä sitä tarvitse joka yö erikseen aktivoida? En tiedä onko ihan huuhaata, mutta ainakin mielenkiintoiselta kuulostaa. Jännä myös nähdä miten urheilun seuraaminen (sykkeet) tulee toimimaan, omina lajeina juoksu, kuntosali, lätkä ja fudis. Kalorikulutus taitaa olla aika humpuukia (?).
En ole vielä ottanut eSimiä käyttöön, liittymän maksaa firma ja toimittajana on Elisa. Kai niilläkin nykyään tuo optio on? Olen yrittänyt vähän nykiä pomoa hihasta aiheen suhteen, mutta ei ole ollut mikään akuutein juttu niin on jäänyt taka-alalle, luuri silti aina pääosin myös mukana.

Uni trackautuu automaattisesti, ainakin yöunet. Päikkäreitä ei välttämättä rekisteröi, mutta ei kai niitä lasketa. Ihan mielenkiintoista se on nähdä miten itse on nukkunut (poikkeuksetta liian vähän). Sykemittari toimii ihan hyvin. Mutta noista kaloreista - emmätiiä. Kyllä se vaikka kävelylenkin jälkeen kertoo että x kaloria meni, mutta kuinka paljon se pitää paikkansa on sitten eri juttu.

Noista automaattisista aktiviteettien tallennuksesta, pyöräilyn osaa poimia aika huonosti. Sikäli ymmärtää, eihän siinä kädet hirveästi liiku tai muuta, mutta jos meinaat pyörälenkille lähteä niin kannattaa laittaa käsin päälle.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Kalorikulutus taitaa olla aika humpuukia (?).

Olen käsiittänyt, että tämä on niitä helpoimpia ja tarkimmin mitattavissa olevia juttuja näissä laitteissa, kunhan dataa on riittävästi. Kun laitteeseen on laittanut painon, pituuden, iän ja sukupuolen, ollaan jo vahvoilla. Eri laitteet laskenevat tuloksensa erilaisilla algoritmeilla, mutta käsittääkseni nämä kalkyylit ovat aika universaaleja. Tarvitset x määrän energiaa liikuttamaan n kiloa läskiä 4,2 km matkan. Syketieto tarkentaa tulosta, kuten myös gps-signaali, jonka avulla saa oikean mittaisen kartan lenkistä, eikä tarvitse arvailla askelpituutta ja kertoa se askelmäärällä. Oma Garmin piirtää käyrän myös lenkin korkeuseroista (kunhan luurin gps on käytössä), niin eiköhän sekin oteta kalorilaskussa huomioon.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Nostetaanpa tämä ketju taas ylös. Itselleni tuli suuri tarve eli siis turhamainen halu hankkia uusi urheilukello tai miksi näitä härpäkkeitä nyt kutsutaankaan. Ajatus olisi lähinnä seurata jokapäiväistä aktiivisuutta, unta ja hakea tsemppiä syksyn kuntokuurille. Ajatus lähti facebookista tulleesta Polarin mainoksesta ja kävin jo sovittamassa Vantage M ja Ignite -malleja käteen. Jälkimmäinen tuntuisi nyt helpommalta valinnalta pienemmän kokonsa vuoksi. Onko jollain antaa käyttäjäkokemusta noista malleista tai ehdottaa muuta hyvää perusjantterille soveltuvaa laitetta 200e:n hintaluokasta?
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Polar Vantage M ollut nyt pari kuukautta ranteessa ja ihan jees fiilikset. En ole himoliikkuja ja tämän hankin juurikin ns arjen aktiivisuuden seurantaan. Toki haaveena viritellä juoksuharrastus taas käyntiin. Akkukesto on parempi kun Ignitessa ja en halunnut kosketusnäyttöä vaan perinteiset nappulat.
 

Nick Neim

Jäsen
Onko jollain antaa käyttäjäkokemusta noista malleista tai ehdottaa muuta hyvää perusjantterille soveltuvaa laitetta 200e:n hintaluokasta?
Omat kokemukset ovat Suunnosta, mutta tuota viime vuoden mallia (Suunto 5) näyttää saavan tällä hetkellä 249 euron hintaan. Peruskäyttäjälle riittävä, sopivan helppokäyttöinen ja unenseurantakin pelittää. Akku kestää aktiivisellakin liikkumisella n. viikon verran, joten ei senkään puoleen mitään valitettavaa. Tyytyväinen omistaja toistaiseksi, ja kannattaa ainakin tutustua.

Tietysti jos jollain on antaa kokemuksia esimerkiksi molemmista, Polarista sekä Suunnosta, niin kannattaa sille antaa enemmän painoarvoa. Omat kokemukset rajoittuvat tosiaan pelkkään Suuntoon.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Polar Vantage M ollut nyt pari kuukautta ranteessa ja ihan jees fiilikset. En ole himoliikkuja ja tämän hankin juurikin ns arjen aktiivisuuden seurantaan. Toki haaveena viritellä juoksuharrastus taas käyntiin. Akkukesto on parempi kun Ignitessa ja en halunnut kosketusnäyttöä vaan perinteiset nappulat.
Tuota nappi-asiaa mäkin vähän mietin. Fyysiset napit tuntuisivat selkeämmältä ratkaisulta, mutta yritän katsoa asiaa ennakkoluulottomasti. Powerin laitteissa ei ollut virtaa, joten en päässyt kokeilemaan käytännössä noiden eroja. Oma kokemus on vanhasta Fitbitistä ja siinä piti ainakin naputella näyttöä kovin tarmokkaasti jotta mitään tapahtui, mutta monen vuoden takaisen kokemuksen perusteella ei pidä mennä arvioimaan uusia eri valmistajan laitteita.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse vannon Polarin nimeen ja tarkemmin sanottuna Vantagen. Vantage V ja H10 sykevyö on itsellä käytössä. Sykevyö on käytössä aina kun sykkeessä haluaa tarkkuutta, esim. Salilla, kahvakuulalla, juoksussa ja pyöräilyssä. V:n ero M:ään on kosketusnäyttö, pidempi akunkesto ja ranteesta otettava juoksutehon mittaus.

Polarin paras puoli, kunhan saa datan mitattua on polarin appi flow, siitä löytää hyvän määrän dataa, varsinkin jos menee selaimella flown sivuille, sieltä löytyy niin paljon dataa että tekee mieli vetää hanskaan kun innostuu niin kovasti.

Polarin uusissa kelloissa unta ja palautumista mittaa nightly recharge joka on hämmästyttävän pätevä.

Polar, sitä Jeesuskin käyttäisi.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli sitten kaverin suosituksesta hankittua Xiaomi Mi Smart Band 5. Pitäisi olla hintaluokassaan (n. 50 €) paras tai ainakin ihan huipun tuntumassa. Techradarin pikatesti
Tässä viikon kokemuksia. En ehkä vielä osaa säätää tuota itselleni paremmin sopivaksi, joten syitä löytyy myös peilistä... :)
Hyvää:
  • Akun kesto (14 vrk).
  • Unen valvonta, näenpähän nyt aamulla dataa, miten olen nukkunut.
  • Noin perusominaisuudet, (kello, askelmäärä, pulssi, löydä kännykkäsi, säätiedot, jne. tuntuvat toimivan), ja kännykän sovelluksesta voi jälkeenpäin katsoa, miten on lenkki sujunut (myös kartalta), jne.
  • Kännyn sovellus on ok. Asennus ja kellon liittäminen helppoa.
  • Herätys värinänä on myös kiva ominaisuus, siihen herää, ja on jotenkin miellyttävämpi kuin etsiä kännykkää tai muuta herätyskelloa aamutuimaan. Värinä ei myöskään herätä puolisoa, jos hän vaikka haluaisi nukkua pidempään. (Toki luuriin kannattaa laittaa myös herätys myöhemmäksi ajaksi varmistukseksi, jos ei luota, että herää rannekkeen värinään).
  • Ja joo, kerran tuli tuota "löydä puhelimesi" -toimintoa kokeiltua himassa, ja vastaisuuden varalle tuo on kelpo lisä, jos luuri vaikka putoaa sohvan tyynyjen väliin.
Huonoa:
  • näyttö on niin pieni, että perustilasta (aika) kun siirrytään work out -tilaan, mä tarvitsisin lukulasit. Eli lenkillä tätä ei kyl käy tiiraaminen.
  • Jostain syystä work out -modessa on tekstit ovat himmeällä keltaisella värillä mustalla taustalla, ja se ei ainakaan auta tekstien lukemista. Enkä saa tekstin väriä vaihdettua valkoiseksi (tai kirkkaammaksi keltaiseksi).
  • Ja jos on lenkillä, niin se "lenkkimode" on koko ajan väkisin päällä, joten en saa edes katsottua kellonaikaa, tai skipattua Spotifystä seuraavaa kappaletta, eli siinä mielessä vähän kökkö. (Onhan se kellonaika lenkkimodessakin siellä yläreunassa, mutta ihan minikokoisena.)
Jos tarvitset lukulasit, niin tämä ei ehkä ole sulle, vaan suosittelisin ns. tavallisen kellon kokoista ranneketta. Muutoin tää on 50 € härpäkkeeksi aika yllättävänkin monipuolinen. Osa ominaisuuksista (stressipisteet, PAI terveyspisteet, uimisen mittaus) on vielä jäänyt testaamatta / käyttämättä, että vielä tässä on opittavaa, tai sitten nuo jäävät "turhina" jatkossakin käyttämättä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös