Ajo-opetusuudistus 2013

  • 1 424
  • 1

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Autokoulu pitenee ja kallistuu

Vuonna 2013 ajokortin saava ei pääse heti yksin liikenteeseen.
- Noin kaksi autokoulun oppituntia on tarkoitus ajaa vasta tutkinnon jälkeen. Ihan ensimmäiset ajot ajokortti taskussa ajettaisiin siis opettajan kanssa, liikennepsykologi Esko Keskinen Turun yliopistosta kertoo.

Kuulostaa todelliselta kuningasidealta. Perinteisestihän ne ensimmäiset ajot on 1. käydään mummolassa 2. lähdetään juoppokuskiksi kymmenen rymykaverin kanssa. Kaikki varmaan tietävät, kummalla kerralla se onnettomuus sattuu. Lähteekö nyt opettaja sinne mummolaan käymään, vai ihanko tulee tarkkailemaan illanviettoa. Voi olla hinnakasta siinä aamuyöllä neljän aikoihin.

Toisessa vaiheessa muutoksia tulee ainakin niin sanottuun liukkaan ajoon. Esko Keskinen sanoo, että miesten ja naisten koulutustarpeet eroavat toisistaan, minkä vuoksi heille on syytä harkita erillistä koulutusta. Monille naisille auton käsittelytaitojen parantaminen liukkaalla on tarpeen, kun taas monet nuoret miehet kaipaisivat koulutusta, joka korostaa varovaisuutta, maltillisuutta ja ennakoivuutta.

Näin Suomessa 2009. Ehkä on tarkoituksenmukaista katsoa faktoja ja räätälöidä sen mukaan erilaisia koulutuksia, sanovat tasa-arvotaistelijat sitten mitä sanovat, mutta epäilenpä, ettei tämäkään kovin halvaksi tule.

Kun Suomessa vielä toistaiseksi opiskelu on muuten ilmaista, niin ajokortista saadaan jatkossa hieno eriarvoistava väline, kun hinta kohoaa sinne jonnekin neljän tonnin korville. Ja tietenkin se pitää uusia viiden vuoden välein. Tietenkin salainen tavoite ehkä on, että ajokorttia ei ajeta, mutta luulisi että Suomen keskusta on vielä vallassa eikä vihreät.

Ihme juttu, mutta ilmeisesti tarpeen. Kuka keksii ensimmäisenä ulkoistaa ajokortin ajamisen Intiaan. Voisi tulla halvemmaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Viljuri

Jäsen
Muitakin aikuiskoulutuksen muotoja on syytä harkita, esimerkiksi suuri isättömien skidien lukumäärä antaisi ymmärtää, että tarvetta olisi yhdistetylle pano- ja antokortille. (Ilman luotto-ominaisuutta)

Jääkiekkokaukaloihin olisi syytä mm. vakuuttajien intressissä kehittää taklauskortti tai muu sertifikaatti, jossa pelaajat hieman samaan tapaan kuin ammattitaitokilpailuissa ja näyttökokeissa demonstroisivat kykynsä olla kääntämättä selkää ihan joka ikisessä tilanteessa ja siten aiheuttaa vahinkoa itselleen ja muille.

Hyvät lobbarit muuten autokoulualalla, jos saavat homman läpi. Luulisi kyllä alkolukkojen yleistymisen kehittävän liiketurvallisuutta jopa enemmän, vai eikö sittenkään?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös