Googlailin löytyykö Aerosmithista ketjua ja näköjään on. Kiitos
@Pavlikovsky kattavasta avauksesta.
Kyseessä on minulle ehkäpä kaikkein rakkain bändi. Aloin diggailla Aerosmithia 12-13-vuotiaana, kun joskus kesällä -93 kaveri soitatti Get A Gripiä. Samoihin aikoihin nauhoitin jostain radio-ohjelmasta biisejä mm. Billy Idolin "Shock to The system" ja samalla c-kasetille tarttui Cryin', jota aloin diggailla kybällä. Myös Livin' On The Edge:n musavideo tuli tutuksi MTV:llä. Syksyllä täytin 13 ja synttärilahjarahoilla ostin Get A Grip -cd:n. Myöhemmin syksyllä lainasin kaverilta Pump-cd:n ja nauhoitin kasetille. Joululahjaksi sain Permanent Vacation -cd:n.
Vuoden 1994 aikana hankin kaikki loput levyt: helmikuussa Lillehammerin olympialaisten aikoihin Rocks (josta olin lukenut ylistyssanoja), kesällä Ruisrockin keikan jälkeen Toys In The Attic, alkusyksystä samalla levykauppareissulla Draw The Line ja Get Yours Wings, myöhemmin syksyllä bändin debyyttilevy, Rock In A Hard Place, Night In The Ruts, Done With Mirrors ja joulukuussa myös Pump cd:llä (laitoin kuitin talteen cd:n kansilehtiseen ja siellä se on vieläkin, päiväys 12.12.1994). 1994 sain joululahjaksi Big Ones:in.
Myöhemmin alkuvuonna 1997, kun myin mopon, ostin Classic live CD:t, Bootleg liven ja epämääräisen ja harvinainen Smokin' Guns -cd:n, jota olin hypistellyt levykaupassa tovin. Nine Lives tuli tietysti hankittua julkaisupäivänä ja olin myös bändin keikalla Hartwall Areenalla toukokuussa -97 (taisi olla ensimmäisiä konsertteja siellä).
1994 tuli tosiaan mentyä Ruisrockiin katsomaan bändiä ja aika haltioituneena olin n. 10 metriä lavasta, kun idolini paljastuivat verhon laskeuduttua ja ensimmäisen biisin (Eat The Rich) lähdettyä käyntiin. Samana kesänä tuli valvottua ja katsottua suorana Aerosmithin esiintyminen Woodstock '94 tapahtumassa. Joskus varmaan keväällä -94 oli MTV:llä Aerosmith Weekend ja VHS:lle nauhoitin monta musiikkivideota (Sweet Emotion, Lightning Strikes, Rag Doll, Janie's got a gun jne.) sekä Making of Pump -dokkari.
Suosikkilevy Rocks, siitä ei kahta sanaa. Rats In The Cellar ja Combination kolahtivat 13-vuotiaana isosti. Get A Grip on ehkä kuitenkin rakkain levy, koska siihen liittyy niin vahvoja nostalgisia muistoja, eka tyttöystävä seiskaluokalla jne. Itselleni rakkain biisi on joka tapauksessa Seasons Of Wither. Muita henkilökohtaisia/rakkaita stygejä Deuces Are Wild (kuuntelin juuri ennen vihkimistäni), Blind Man, No More No More, Shut Up And Dance, Simoriah, Reason A Dog, Chip Away The Stone.
Edit. Laitetaan tähän loppuun vielä bändin vierailu SNL:ssä Wayne's World -sketsissä ennen niitä elokuvia:
Wayne's World: Aerosmith - SNL