Kuka heidän puolestaan oppii kielen ja menee töihin, elleivät he itse?
Ei kukaan. Mutta ongelma on siinä, ettei Mäkelä (tai moni muukaan persu) ymmärrä sitä, että parempia tuloksia vaikka sen kielen oppimisen kanssa saataisiin, mikäli sen opettamiseen panostettaisiin.
Nyt käsittääkseni monien maahanmuuttajille tarjottavien suomen kielten kurssien taso on aika heikko, ja lisäksi niille pääsyä joutuu odottamaan kauan. Tuossa A-Studion jaksossa joku sanoi, että suomen kielen kurssille pääsyä voi joutua odottamaan puolikin vuotta. Lisäksi hallitus leikkaa huomattavasti kotoutumista tukevista palveluista, ja samaan aikaan lisää maahanmuuttajille kielitaitoa koskevia velvoitteita - eli voidaan olettaa, että kielikurssien taso tulee laskemaan entisestään. Samaan aikaan kuitenkin vaaditaan kuitenkin enemmän todisteita kielen osaamisesta. Esimerkiksi pysyvän oleskeluluvan saamiseen ollaan kytkemässä vaatimus kielitaidosta, vaikka sitä ei aiemmin ole ollut, vaan pysyvän oleskeluluvan on voinut saada kun on asunut Suomessa tarpeeksi kauan.
Totta kai on helppo sanoa ulkomailta tuleville, että oppikaa kieli ja hoitakaa homma. Ja jos ei onnistu, niin kärsikää. Mutta suomi on niin vaikea kieli, että mielestäni olisi kohtuullista edes yrittää tarjota kunnollista kielikoulutusta niille, jotka sitä tarvitsevat. Toinen hyvä asia voisi olla sekin, ettei työelämässä vaadittaisi niin paljon suomen osaamista.
Jos nyt itse ajattelen, että joutuisin muuttamaan johonkin maahan jossa on vaikea kieli - vaikkapa Puolaan - niin varmasti oppisin kieltä paremmin kunnollisessa opetuksessa kuin opiskelemalla sitä vain itse. Ja siinä itse opiskelemisessa on sekin ongelma, että monilla maahanmuuttajilla on alhainen koulutustaso jo valmiiksi, jolloin on vaikeampaa oppia asioita omin päin kuin suomalaisen koulujärjestelmän läpikäyneenä.
Minusta koko hallituksen maahanmuuttopolitiikassa on vallalla aika vahva "fuck you all"-mentaliteetti - jollet sitten ole vaikkapa hyväpalkkainen insinööri. Ja siinä mielessä politiikka on oikein onnistunutta, koska se on varmaan sen tarkoituskin.