Itse luulin, että puhuit Harikkalaa 6-8. pakin rooliin. Eli pitääpä nyt käydä uudelleen asia läpi. Karalahti, Saarinen ja Murphy olivat kaikki kahden ensimmäisen pakkiparin joukossa. Tosin menestystä haluavan joukkueen kakkosparissa ei Karalahden tasoista jätkää olisi saanut olla. Mitään Harikkalaa minä en lähtisi hankkimaan sen takia, että tämän tason jätkiä on lähtenyt. Harikkala osaa tuon marginaalipakin roolin. Suurempaan hänestä ei ole. Runkosarjassa -3 ja 29 minuuttia jäähyjä 10 ottelussa, niin ja 0+2.
Ensimmäinen syy, miksi minun mielestäni IFK:lla tulisi olla yksi "Harikkala" tai "Honkanen" kokoonpanossa on se, että viime pleijareissa Saarinen ja Murphy olivat enemmän tai vähemmän romuna plus, että tämän lisäksi pudotuspelien kynnyksellä luovuttiin Schnabelista ja Jere nappasi itselleen kahden matsin huilin pleijareissa. Ainoat pelikykyiset tai täysin ehjät pelaajat olivat joko jotain mikkihiiriä tai sitten poikasia. HIFKin nuoret pojat pelasivat kyllä tiukassa paikassa varmasti niin hyvin kuin pystyivät, mutta valitettavasti miesten pitäisi pelata miesten pelejä, eikä poikasten. Pelkästään kokemus olisi tuonut jo toisenlaista särmää HIFKin maalinedustalle.
Käydäänpä läpi Harikkalan pudotuspelit. Harikkala pääsi kokoonpanoon viisi kertaa, mutta ei pelannut sekuntiakaan tämän kevään pudotuspeleissä. Mikään älyttömän suuri luotto ei ole Jalosella ollut häneen. Täysin tusinapakki ja tämän roolin pystyy hoitamaan yhtä hyvin Holmberg tai Haverinenkin.
Riittääkö Holmbergilla ja Haverisella asenne, ammattimaisuus ja luonne tähän?
Jalonen on peluuttanut käytännössä aina kolmea puolustajaparia. Viime kauden
pronssijoukkueella pakistossa oli seuraavat nimet: Jokela, Laitinen, Schneider, Mäenpää, Hietanen, Strömberg, Seppänen, Harikkala, Korhonen, Ruohola. Jos verrataan viime kauden pronssipakistoa HIFKin nykyiseen, niin säälittävältä näyttää Helsingin päässä. Harikkala, Henry, Lupaschuk, Laakso ja Eskelinen vielä nykyiseen ryhmään lisää, niin siinä on pakisto jolla realistisesti voidaan kuvitella voittavamme jotain.
Mielestäni on turhaa uhrata näitä pienemmän roolin paikkoja joillekin ostopelaajille, jos omissa on näinkin lahjakkaita pelaajia kuin Holmberg, Haverinen, Purolinna, Seppänen. Sitten toisaalta sulaa hulluutta olisi asettaa Harikkala kahteen ensimmäiseen pakkipariin.
Ainoastaan pelaamalla kehittyy ja veikkaanpa, että Baxterin nelosparissa tätä kehitystä ei hirveästi tapahdu. Parempi paikka harjoitella miesten pelejä voisi olla esimerkiksi Kirkkonummen Salamat tai Joensuun Jokipojat, eikä esim. playoff -ottelu HPK - HIFK. Ainoa ketä noista yllämainituista uskaltaisin itse laittaa kolmeen pelaavaan pariin vetämään vakivaihtoa, on Holmberg.
Mutta toisaalta saa sitä olla mielipiteitä, mutta sen verran kysyn, että jos itse päättäisit IFK:n hankinnoista, niin ottaisitko Harikkalan silläkin uhalla, että tulisit menettämään kesän lopulla jonkun lupaavimmista puolustajistamme muualle? Jos olet sitä mieltä, että ottaisit, niin asia on ok.
Hullu kysymys. Jos menetyksellä tarkoitetaan esim. yhden kauden kestävää vuokrakeikkaa esim. Sportiin, Jukureihin, KalPaan tai SaiPaan tms. niin se olisi nuoren pelaajan kannalta nykytilanteessa pelkästään positiivista.
Jos minä vastaisin HIFKin pelaajahankinnoista, niin pyrkisin siihen että kauden alkaessa valmentajalla olisi käytössään väh. 8 liigassa vakiokokoonpanossa pelannutta puolustajaa ja siihen nämä junnut päälle. Nyt on tilanne se, että vaikka kaksi kunnon jätkää pakistoon tulisi lisää niin runko on edelleen liian ohut, kevyt, kokematon ja pehmeä.
Loppuun vielä tarkennukseksi, että nämä spekulaatiot "Harikkalasta" tai "Honkasesta" ovat ihan puhtaita ehdotuksia ja heittoja.