En pysty enää odottamaan pidempään. Nyt on pakko elvistellä ja röyhistellä rintaa. Pakko myöntää, että taustalla kummittelee pelko kakun loppumisesta. Nythän on kuitenkin niin, että me Ässä-fanit emme todellakaan ole viime aikoina liiaksi makeaa saaneet ja maha tulee siksi äkkiä täyteen.
Pessimistit voivat taas heristää sormeaan ja käskeä olemaan juhlimatta liikoja, koska kohta taas pudotaan korkealta. Minä kuitenkin otan nyt ilon irti jo hyvissä ajoin, enkä pelkää pudotuksia. Niihin on jo totuttu.
Ohessa pari lainausta omista teksteistäni aikavälillä kevät-syksy. Kyllä, tämä menee nyt "mitä minä sanoin" -linjalle, ja niin on tarkoituskin. Nyt huudetaan!
Älkää vetäkö minua vielä alas...
Pessimistit voivat taas heristää sormeaan ja käskeä olemaan juhlimatta liikoja, koska kohta taas pudotaan korkealta. Minä kuitenkin otan nyt ilon irti jo hyvissä ajoin, enkä pelkää pudotuksia. Niihin on jo totuttu.
Ohessa pari lainausta omista teksteistäni aikavälillä kevät-syksy. Kyllä, tämä menee nyt "mitä minä sanoin" -linjalle, ja niin on tarkoituskin. Nyt huudetaan!
Viestin lähetti 1Euro
Tavoitteiden asettamisesta hieman. Ainakin minun korvaani on monesti ennen kauden alkua särähtänyt, kun julkisesti ilmoitetaan joukkueen pyrkivän esim. kahdeksanteen sijaan runkosarjassa piste per ottelu tahdilla. Ässät ei ole ainoa esimerkkiin sopiva joukkue, joskin toki juuri Ässien tekemiset minua kiinnostavat eniten.
Onhan kahdeksas sija ja piste per ottelu toki realistinen tavoite "heikommille" joukkueille, mutta eikö nyt hitto soikoon silti olisi järkevämpää ilmoittaa tavoitteeksi Suomen mestaruus ja jokaisen pelin voitto? Tämä asettaisi pelaajillekin hieman erilaiset lähtökohdat joka peliin. Jos tavoite on piste per ottelu, pelaajilla on ainakin alitajuisesti "varaa" hävitä joka toinen ottelu.
Ensi kauden tavoitteeksi pitää siis asettaa Suomen Mestaruus. Eihän ole mitään järkeä lähteä SM-liigassa muuta tavoittelemaan. Jokainen voi sitten itsekseen mietiskellä millainen kausi riittää tyydyttämään omat odotukset ja mikä todellisuudessa on realistista. Jokaista ottelua on lähdettävä voittamaan jo ennen kuin kausi edes alkaa. Vain silloin voidaan odottaa joukkueen pelaavan parasta mahdollista peliään!
Viestin lähetti 1Euro
Kyse onkin siitä miten asia esitetään, kenelle, ja missä vaiheessa kautta. Ennen kautta voitaisiin aivan hyvin julkisesti ilmoittaa, että jokaista ottelua lähdetään voittamaan, katsotaan mihin rahkeet pitkässä juoksussa riittävät. Tarkoitus ei ole lähteä häviämään otteluita, vaan jokainen joukkue on voitettavissa, kuten mennyt kausikin osoitti. Asenteen on oltava alusta asti kova, jotta voidaan odottaa menestystä. Toki on julkisestikin myönnettävä pelaajamateriaalin ja budjetin mahdollinen rajallisuus ja kilpailun kovuus. Vähempäänkin on tyydyttävä.
Pelaajillekin pitää olla selvää, että jokaista ottelua lähdetään voittamaan jo alkukaudesta, eikä vasta loppukaudesta.
Yleisöä kiinnostaa varmasti enemmän joukkue, joka lähtee tavoittelemaan voittoja, eikä vain pisteitä sillon tällöin. Toki jokaista ottelua lähdetään pelipäivänä joukkueena voittamaan, mutta se olisi hyvä tehdä kaikille selväksi heti.
Viestin lähetti 1Euro
Kyllä yleensä on mukavampaa olla optimisti. Tosin se vaatii enemmän henkistä kanttia. On osattava ottaa mahdolliset tappiotkin kevyemmin.
Vankkumattomia, positiivisia omien kannattajia tarvitaan varsinkin silloin, kun joukkueella ei mene hyvin. Ässillä on nyt pitkä lamakausi meneillään. Optimistisesti voidaan odottaa laman kääntyvän nyt nousukaudeksi. Nyt kannattaa siis sijoittaa henkiseen pääomaan, Ässä-faniuteen iso osa "pääomasta". Pahan päivän varalle optimistikin jättää toki reilusti realismia. Parasta siis olla jatkossakin pitkän aikavälin sijoittaja...
Viestin lähetti 1Euro
Harjoituspelit on harjoituspelejä, mutta...
Positiivinen asia Ässien pelissä on maalien määrä. Korpisalo ja Tuominen varmasti vahvistavat tätäkin osastoa entisestään, kun pääsevät mukaan peleihin. Pöllänen tulee tekemään paljon maaleja, jos rooli pysyy samana, kuin nyt. Neloskenttä eli "junnut" pyrkivät myöskin selkeästi nimenomaan tekemään maaleja. Ns. jarrukenttiä ei ainakaan toistaiseksi ole siis lainkaan. Tämä lupaisi viihdyttävää ja runsasmaalista viihdettä. Jos Langkow ja Jokela jatkavat hyviä otteita maalin suulla, luvassa on kivaa...
Junnuista Lipponen oli tänään mielestäni enemmän esillä, kuin aiemmin. Toi kiekkoa ylös todella näyttävästi, taklasi ja teki hienon maalin Mäkelän ehkä vielä hienommasta seläntakaa-syötöstä. Tämä näyttäsi tosiaan olevan hyvinkin valmis kentällinen vaikkakin Toivola on sanonut peluuttavansa vasta kokeilukentällisiä.
Viestin lähetti 1Euro
Sitten sitä toivottua pelaaja-analyysiä omasta näkökulmastani, muutama pelaaja:
Sachl- Hieman kuin Jan Lipiansky alkukaudesta, melko taitava, suojaa kiekkoa. Yritystä kuitenkin enemmän ja myös taklauksia!
Salonen- Heh heh. Mahtavaa showta! Olisipa liigassakin aina yhtä hyvä onnistumisprosentti noissa kiemuroissa. Uskomattomista asennoista ja väleistä sekä mies, että kiekko jatkoivat matkaansa useamman kerran. Toivottavasti Toivola kannustaa Tipiä jatkamaan erikoista peliään. Saadaan ainakin viihdettä! Ja jumalauta ne pilkkahuudot saisivat jo loppua. Tässä miehessä on Japaa, Virtasta ja vaikkapa Kyytä!
Hakanen- Porin Jagr. Iso mies, jolla kädet käyvät. Suojaa hyvin kiekkoa vartalollaan. Rauhallinen pelityyli. Tulee olemaan kova luu.
Glad- Hyvä sekä puolustus-, että hyökkäyspäässä. Nousee usein maalille asti. Lisäksi kova lämäri.
Kiilholma-Lipponen-Mäkelä- Valmis ketju, jonka peli tuntuu toimivan ainakin TuTon tasoista joukkuetta vastaan. Pärjäsi liigassa jo viime vuonna. Kiilholman luistelu on kummalisen kulmikasta, mutta yllättävän tehokasta. Mäkelä säästeli vielä taklauksia...
Pöllänen- Pääsi pari kertaa näyttämään hyvää laukaustaan. Muuten vielä aika pehmeä. Tekee varmasti paljon maaleja, jos peliaikaa siunaantuu.
Jokela- Täyttää varmasti paikkansa, ellei jopa nouse ykköseksi. Rauhallinen, mutta nopea.
Nämä olivat siis vain tämän yhden pelin jälkeisiä mielikuvia ja näkemyksiä.
Älkää vetäkö minua vielä alas...