Olisiko nyt sitten Olli Kasken aika? Sekä liiketaloudellinen, että jääkiekko-osaaminen on varmasti kunnossa. Kaski on käsittääkseni myös julkisesti jossakin sanonut Ässien toimitusjohtajan paikan olevan hänen unelma/tavoite.
Mitä tarkoitat? Ei kai hänelle mitään valtavaa pudotusta palkkatasoon tulisi, jos hän paikan saisi?Ässien tj.n palkka ei riitä.
Mitä tarkoitat? Ei kai hänelle mitään valtavaa pudotusta palkkatasoon tulisi, jos hän paikan saisi?
Näin on Opa sanonut joitakin vuosia sitten.
Olisiko nyt sitten Olli Kasken aika? Sekä liiketaloudellinen, että jääkiekko-osaaminen on varmasti kunnossa. Kaski on käsittääkseni myös julkisesti jossakin sanonut Ässien toimitusjohtajan paikan olevan hänen unelma/tavoite.
No onhan toi toimarin virka tosiaan ollut tuulinen :) Kaski taitaisi olla liian "hieno mies" Ässiin ja olen ymmärtänyt, että asustelee pääkaupunkiseudulla? No näkyvyyttähän Kaski saisi nykyiseen jobiinsa nähden.Opa olis kyllä muodollisesti pätevä kaveri hommaan, mutta onko liksa tarpeeksi houkutteleva että raatsis jättää pankkimaailman ja tulla suht. tuuliselle paikalle Ässien toimariksi. Oma pelaajatausta Ässissä kun voi olla myös rasite.
Ässien tj.n palkka ei riitä.
No onhan toi toimarin virka tosiaan ollut tuulinen :) Kaski taitaisi olla liian "hieno mies" Ässiin ja olen ymmärtänyt, että asustelee pääkaupunkiseudulla? No näkyvyyttähän Kaski saisi nykyiseen jobiinsa nähden.
Jep, oli totuus sitten mitä vain niin samaa spekulaatiota käytiin myös twitterissä ja jatkoajan toimituskin on lähtenyt samaan spekulointiin. On niitä hyviä toimitusjohtajia laitettu pihalle yritysmaailmassakin, jos on haluttu uusia tuulia, ja kääntää yhtiö tappiokierteestä jälleen voitolliseksi.
Onko näin, että seuraajan on tärkeää olla jääkiekko ihminen? Eikö riitä jos omaa natsat normaalista yritysmaailmasta? Ihan siis vilpittömiä kysymyksiä, ilman mitään sen kummempia kyseenalaistamisia, koska jääkiekkojoukkueen konkreettinen yritystoiminta ei ole minulle suoraan tuttua.Kaski on sanonut haaveilleensa teininä Ässien toimitusjohtajuudesta, mutta viisikymppisenä investointipankkiirina haaveet ovat luultavasti muuttuneet. Ässien pitäisi maksaa 150k kaudessa että Kaski liikahtaisi nykyisistä töistään Helsingistä tänne ja riski se olisi kuitenkin: mies ei ole tehnyt päivääkään töitä jääkiekon parissa peliuran loppumisen jälkeen. En ihan käsitä millä tavalla investointipankkiirin hommat edes pätevöittäisivät ketään liigaseuran toimitusjohtajaksi, ymmärtää varmasti taloutta joo, mutta työkenttä on aika erilainen. Minusta Ässien kannattaisi etsiä lähempänä lajin arkea olevia kandidaatteja.
Onko näin, että seuraajan on tärkeää olla jääkiekko ihminen?
Joo, johtaja toki, ilman muuta. Olisihan se jääkiekkojoukkueen koneiston tuntemus toki plussaa, mutta jos tämän yhdistää muihin kriteereihin, niin ehdokkaita ei taida olla kovinkaan paljoa? Toisin kuin jos unohdettaisiin tää lätkätietämys vaatimuksena, silloin ehdokkaita on pilvin pimein. Onko muuten jollain heittää mitään ehdokkaita? Joko se SaiPan ex-toimari löysi uuden kodin? Tosin ainoa järkisyy, minkä maisemanvaihdokselle keksisin on; vaihtelu virkistää. Eli ei varmaan kovinkaan realistinen vaihtoehto.Ei tarvitse olla jääkiekko - ihminen siinä mielessä että olisi ex - pelaaja tai jotain, mutta kyllä kiekkobisneksen lainalaisuudet ja ne surullisen kuuluisat realiteetit olisi hyvä tuntea sisältä päin. Talouspuolen osaaminen on erittäin tärkeää, mutta ei toimariksi voida mitään kirjanpitäjää palkata, hommaan etsitään johtajaa jonka työ määrittää kuitenkin seuran tulevaisuutta hyvinkin pitkälle. Mitä paremmin henkilö tuntee toimialan etukäteen, sitä todennäköisempää hänen onnistumisensa vaativassa tehtävässä on.
Mutta eipä tuo kyllä helppo yhtälö ole, että pitäisi olla samaan aikaan laji - ihminen, visionäärinen liikemies ja talouspuolen osaaja...
Eikö kukaan ole vielä ehdottanut Peter Vesterbackaa seuraavaksi toimariksi?
Otti loparit Roviolta, kun huomasi tilaisuutensa koittaneen päästä parempiin hommiin. Vaihtoi angry birds hupparinkin jo Ässien huppariin. Twitterissä joku kyseli jokin aika sitten Peteriltä Ässiin tulosta, johon vastasi vihjailevasti "you never know".
Eiks tää ole jo ihan selvä tapaus?
...noh, ehkä siinä joku muuttuja vielä voi olla.
Minua ihmetyttää tämä "jääkiekkopuolen osaaminen" mitä pidetään jotenkin tarpeellisena.
Mitä nyt itse olen asiasta kirjoittanut, niin pointti on ollut lähinnä siinä, että ei se riitä että uusi toimari on kova kiekkofani jolla on bisnespuolen osaamista, kyllä ala pitää tuntea jollain lailla sisältä päin ja ymmärtää ne ratkaisut mitä urheilupuolella tehdään, muuten niiden eteen ja niiden rinnalla on vaikea tehdä sitä omaa työtä.
...
Mutta ensisijaisesti nyt haetaan johtajaa eikä mitään propellipäätä.
Jos ja kun ollaan palkattu urheilupuolelle vastuullinen johtaja, niin toimarin tehtäväalueisiin ei missään nimessä kuulu urheilulliseen puoleen puuttuminen tai välttämättä edes sen tunteminen.
Sinänsä toki toimitusjohtajan rooli on noin pienessä organisaatiossa vähän erilainen ja johtajaominaisuudet ovat nähdäkseni siellä jos ei nyt pakan alimmaisena, niin ei ainakaan niitä kärkikriteereitä.
Kuitenkin toimarin alaisiin kuuluu käytännössä "toimiston väki" ja UTJ. Pelaajiston ja valmentajan osalta suora alais-esimies-suhde on UTJ:n ja heidän välillään, eikä toimivassa organisaatiossa toimari puutu tähän käytännössä mitenkään.
No, tästä olen itse eri mieltä.
Jos ja kun ollaan palkattu urheilupuolelle vastuullinen johtaja, niin toimarin tehtäväalueisiin ei missään nimessä kuulu urheilulliseen puoleen puuttuminen tai välttämättä edes sen tunteminen.
Nimenomaan, kiekkotaustaa pitää olla. Meidän kattojärjestö SM-Liiga vai onko pelkkä Liiga nykyään palkkasi Ranniston Koffin myyntijohtajan paikalta pyörittämään liigakiekkoa. Realiteetit hieman menivät sekaisin, turskaa tuli niin että siitä maksaa kaiki liigaseurat vieläkin. Eli Liiga teki ns. väärän valinnan. Samaan sudenkuoppaan ei kannata Ässien astua.Toki jokainenhan opettelee ja on noviisi joskus, mutta liigaseuran TJ:n paikka on kuitenkin aika huono pesti tulla harjoittelemaan. Toki kyllähän tuossa linkitetyssä jutussa sanotaan, että uusi mies voi tulla kiekkopiirien ulkopuolelta, mutta silti tuntuisi oudolta ettei ymmärtäisi jääkiekosta lajina ja/tai toiminnan urheilullisesta puolesta yhtään mitään..
:D Just olin kirjoittamassa samaa. Jos vaikka lukisi itsensä oppisopimuksella merkonomiksi?Jokos Ville "Ude" Uusitalo on löytänyt uuden työnantajan, vai olisiko ainesta Ässien tj:ksi? On kielitaitoinen ja oli aikoinaan päällikkötason hommissa jossain huolintafirmassa. Vai tulisiko pesti liian nopeasti, kun nyt organisaatio taitaa olla liiankin tuttu?