Ässien pelitaktiikka

  • 2 207
  • 1

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Pahoittelut, että avaan jälleen ketjua, mutta nyt hämmentää. Hämmentää ja pahasti. Syynä tähän on Ässien pelitaktiikka.
Nimittäin. Minä en kovasta yrittämisestä huolimatta ole sellaista tavannut. Välillä tapahtuu jotain ja välillä toista, mutta punaista lankaa en löydä. Tosin pelejäkin olen varusmiespalveluksen vuoksi seurannut vähän. Auttakaa, siis?

* Puolustus: Ottavatko pakit jokainen oman miehensä, vai otetaanko ns. "alueellisesti"? Itse olen lähinnä nähnyt pahaa sekavuutta puolustuksessa: Ei tiedetä, kuka ottaa kenetkin ja tuloksena on kauniisti aukeava puolustus. Kun miestä otetaan, se tehdään metrin, kahden päästä.

* Hyökkäyksiin lähtö: Mikä tässä on taktiikkana? Myönnän, että olen todella huono taktiikan huomaamisessa, sillä en ole sellaista Ässiltä nyt löytänyt. Ainoa jonkinmoinen toistuva kuvio oli tänään (12.2. Ässät - JYP) joko 1) kiekko sentterille ennen vastustajan siniviivaa, joka kuljettaa sen viivan yli ja ampuu päätyyn, tai syöttää sen ennen sinistä vauhdissa olevalle laiturille 2) yksi mies kuljettaa kiekon niin pitkälle kuin pystyy. Piste.

Hopeakaudella (kyllä, nostalgiaa) oli ässien pelitaktiikka helppo huomata (jopa ennen kuin teeveen "asiantuntijat" sen meille avasivat). Lyhykäisyydessään: ristikulmat ja armoton vääntö. Ainakin siinä oli _jotakin_ pointtia.

* ylivoima: Tässä löysin tänään (sama JYP-peli) sellaisen, että haetaan poikittaissyötöllä takakulmalta miestä. Orjallisesti. MUuta en ole löytänyt



Mitä muuta ihan oikeasti selkeää taktiikkaa Ässillä on?

oikeastaan: mikä taktiikka Ässillä on? Mitään jatkuvasti toistuvaa kuviota (edes muuteltuna) en ole löytänyt. Ennemminkin vaikuttaa sellaiselta: "Tuossa kiekko, pelatkaa"-tyyliseltä, jossa luotetaan ammattikiekkoilijoiden yksilötaitoon.

Mene ja tiedä.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
* Hyökkäyksiin lähtö: Mikä tässä on taktiikkana? Myönnän, että olen todella huono taktiikan huomaamisessa, sillä en ole sellaista Ässiltä nyt löytänyt. Ainoa jonkinmoinen toistuva kuvio oli tänään (12.2. Ässät - JYP) joko 1) kiekko sentterille ennen vastustajan siniviivaa, joka kuljettaa sen viivan yli ja ampuu päätyyn, tai syöttää sen ennen sinistä vauhdissa olevalle laiturille 2) yksi mies kuljettaa kiekon niin pitkälle kuin pystyy. Piste.

Noin niinkun HIFK-Ässät matsin perusteella hyökkäyksiinlähdöissä toistui todella useasti seuraava kuvio niin sanotuissa "hitaissa" hyökkäyksiinlähdöissä eli silloin kun Ässät sai kiekon omalla alueella haltuunsa ja pääsi rauhassa toteuttamaan kuvionsa. Pakki lähti itse nousemaan päädystä kohti sinistä ja syötti mahdollisesti pakki-pakki syötön, jolloin hyökkääjät eivät oikeastaan edes hakeneet kunnolla paikkaa omalle alueelle vaan sentteri mukaanlukien hyökkäysalueen puolelle ja karkasivatkin todella kauas, jolloin puolustaja antoi syötön seisovilla jaloilla laidassa olleelle hyökkääjälle, josta peli jatkui improvisoiden.
En todellakaan tiedä oliko tämä harjoiteltu kuvio, mutta se toistui todella monta kertaa
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös