Upeeta fanikulttuuria ilvesfaneilta tänään Porissa. En ole samanlaista ennen Suomessa nähnyt. Tervetuloa uudestaankin!
Kiitos minunkin puolestani! Harvoin näkee noin omistautunutta faniryhmää. Seuraavaan kertaan!
Viimeksi nähnyt yhtä hyvän faniryhmän Porissa 2009 liigakarsinnoissa. Jatkakaa samaa rataa.
Oli paras kannattajaryhmä Porissa koskaan. Täysi tupa ja tunnelma tapissa.
Ilves fanit, iso käsi, olette huikea ryhmä ja jatkakaa samaan malliin.
Hattu päästä! Kylmät väreet meni ihoa pitkin. Onneksi oli koko perhe mukana ja lapset pääsivät näkemään jotain ainutlaatuista.
Oli kyllä aivan järjettömän kovaa menoa Ilveksen kannattajaryhmältä. Kyllä jäin monttu auki vähäksi aikaa ihmettelemään (: On kova !
Joo, mä voin jo heti sanoa, että en näe itseäni kyllä kovin helposti hyppimässä ja tzänttäämässä (; Olen tällänen perinteinen paska kannattaja joka saattaa lähteä pois kun vituttaa oikeen lujaa pelin katsominen. Ja pidätän tämän oikeuden itselläni jatkossakin (: Tälle kaudelle hommasin yhden kausarin (normisti 2) ja 67-klubin parin kausarittoman kauden jälkeen. Ja näillä näkymin ensi kaudelle otan sen toisenkin kausarin, kiitos kuninkaan!Joten jos asian edistäminen kiinnostaa, niin ei muuta kuin rohkeasti vaan sen porukan mukaan, jotka jo nykyisellään pyrkivät kannattamaan ääneen koko ottelun ajan! Ja jos joku ajattelee, että "tämä on vaan parikymppisten tai nuorempien hommaa, niin itse voin ainakin kertoa olevani jo reippaasti päälle kolmekymppinen enkä koe tätä millään tavalla vain nuorempien jutuksi. Esimerkiksi Sportin kannattajakatsomossa näkyy ihan neli-viisikymppistä äijääkin chänttäämässä ja laulamassa läpi ottelun.
Kuinka monta sarjapistettä tämä köyhän miehen jätesäkkeihin pukeutunut Ultra Bra-reinkarnaatio sai mukaansa sillä pelitapahtumiin mitenkään reagoimattomalla, monotonisella jollotuksella? Anteeksi nyt vaan, mutta olen ehkä vähän tyhmä ja minulle pitää asioita selittää.
B3:seen kuului myös suhteellisen monotoninen ääni. Nostan hattua, että joku jaksaa koko pelin ajan laulaa. Viimeistään Ässien ylivoiman aikana laulun vaihtuessa vihellykseen varmistui, että kyllä siellä silti peliä seurataan.Toiset tykkää, itseäni ei myöskään tämä nouseva ja laskeva jollotus sytytä. Ilveksen fanikulma oli hienoa katseltavaa, mutta tv:sta kuultuna äänimaailma oli monotonista.
Oma henkilökohtainen näkemykseni fanikulttuuriin vaikutusten ottamisesta olisi ottaa parhaat puolet useammasta maasta. Englannista tsänttikulttuuri ja pelitilanteisiin reagointi, Italiasta tifokulttuuri ja keski-Euroopasta liput ja banderollit. Keski-Euroopassa hoilataan usein juuri jotain yhtä laulua koko peli läpi liput liehuen koko pelin huolimatta siitä, mitä siellä kentällä tapahtuu. Erilaiset tsäntit ja annos spontaaniutta ja liput liehuen valikoidusti olisi se paras setti omasta mielestäni.Toiset tykkää, itseäni ei myöskään tämä nouseva ja laskeva jollotus sytytä. Ilveksen fanikulma oli hienoa katseltavaa, mutta tv:sta kuultuna äänimaailma oli monotonista.
On tainnut pleijareissa joskus ollakin. Lukko taas toivoo, että niillä olisi joskus noin paljon omia faneja kotipeleissä silloin, kun Ässät ei ole vastassa.Tuota eilistä kun vielä pohtii, olisihan sekin huikeaa, jos ässäfaneja olisi jossain vieraspelissä tuo 700, luulen että ihan hyvin kuuluisi ja näkyisi, lisäksi olisi kokemuksena varmasti huikea, yhteiskuljetuksineen ja marsseineen hallille, jos näin tehtäisiin.
Nyt en oikein ymmärtänyt viestisi punaista lankaa. Ihan yhtälailla voisi kysyä, kuinka paljon Porissa on nautittu menestyksestä viimeisten vuosikymmenten aikana "peliin reagoivan" kannatuksen ja vastustajille vittuilun johdosta?Kuinka monta sarjapistettä tämä köyhän miehen jätesäkkeihin pukeutunut Ultra Bra-reinkarnaatio sai mukaansa sillä pelitapahtumiin mitenkään reagoimattomalla, monotonisella jollotuksella?
Veikkaan, että olisi jäänyt ainakin mestaruus ottamatta. Toki huonoa joukkuetta ei kyllä pelasta mikään ja silloin kyllä Porissakin jää ihmiset kotiin. Mutta eihän nuo ole toisensa poissulkevia. Muualta voi tuoda hyviä elementtejä sekä visuaalisesti että äänenkäytöllisesti ja silti voi paineistaa tuomareita sekä vastustajan maalivahtia.Nyt en oikein ymmärtänyt viestisi punaista lankaa. Ihan yhtälailla voisi kysyä, kuinka paljon Porissa on nautittu menestyksestä viimeisten vuosikymmenten aikana "peliin reagoivan" kannatuksen ja vastustajille vittuilun johdosta?
Jokainen toki taplaa tyylillään, mutta en oikeastaan tiedä miksi itse jaksaisin vaivautua urheilukilpailun katsomoon, jos ainoa tarkoitukseni olisi olla selkä kentälle päin huutamassa Allahu akbaria megafoniin.Nyt en oikein ymmärtänyt viestisi punaista lankaa. Ihan yhtälailla voisi kysyä, kuinka paljon Porissa on nautittu menestyksestä viimeisten vuosikymmenten aikana "peliin reagoivan" kannatuksen ja vastustajille vittuilun johdosta?
Sori vieraisiin pöytiin huutelu, mutta koen kykeneväni vastaamaan tähän. "Ässät! Ässät!" huutoa on hyvin vaikea jaksaa ylläpitää kovin pitkään, joten väkisinkin tulee pitkiä hiljaisia hetkiä. Lauluja taas on helpompi vetää pitkään, sillä hengitysrytmi on helpompi ja tuttu melodia auttaa tylsistymistä vastaan. Kyllä me silti myös "Ilves! Ilves!" vedettiin useampaan otteeseen, samoin "Tampereen Ilves!" ja "Maalia Ilves!". Muitakin lyhyempiä huutoja oli, vuorohuutoja jne. Variaatiota pitää olla.Mietin vaan, että mikä tuossa on niin paljon hienompaa huutaa "ooo_OOO_ooo", kuin vaikkapa "Ässät! Ässät!"? Ja tuohon mukaan lisättynä voimakas reagointi pelitilanteisiin ja paineen anto niin tuomareille kuin vastustajan pelaajille?
Jokainen toki taplaa tyylillään, mutta en oikeastaan tiedä miksi itse jaksaisin vaivautua urheilukilpailun katsomoon, jos ainoa tarkoitukseni olisi olla selkä kentälle päin huutamassa Allahu akbaria megafoniin.
Mutta onhan se toki nyt ihan helvetisti parempaa kannattajuutta, ei siinä.
Parhaimmillaan pleijareissa se psyykkaaminen on sitä, että tuuletetaan jo lämmittelyssä, kun vastustajan maalivahti päästää kiekon sisään ja itse pelissä jokaisen maalia kohti tulevan lirunkin kohdalla elämöidään. Antti Aarnio muuten oli muistellut 2006 Kärpät-Ässät -sarjaa ja oli sitä mieltä, että seisomakatsomo onnistui pehmentämään Mika Pietilän pään. Saravokin melkein lipsautti, että seisomakatsomo pääsi Metsolan pään sisään, mutta muotoili sen niin, että yleisö onnistui sekoittamaan Tapparan lämmittelyrutiineja.Tuossa asiassa olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että eipä aktiivisen kannattamisen ja tuomareiden / vastustajan maalivahdin paineistamisen tarvitse sulkea toisiaan pois. Tuon paineistamisen voisi tosin toteuttaa kyllä jo joillain muulla tavoin, kuin "Vitt* mikä pelle!" ja "Seula!" -huudoin.
Tämä on kyllä käytössä meillä väärin kannattavillakin joka pelissä. Välillä vähän kovempaa, välillä vähän hiljaisemmin, mutta kyllä se ooooooi sieltä aina lähtee.itse pelissä jokaisen maalia kohti tulevan lirunkin kohdalla elämöidään.
Juu, varmaan ysäriltä asti ollut käytössä. Mutta pleijareissa volyymi ja osallistumisprosentti on vielä normaaliakin korkeampi. Silloin myös paine vielä toki muutenkin peleissä kovempi.Tämä on kyllä käytössä meillä väärin kannattavillakin joka pelissä. Välillä vähän kovempaa, välillä vähän hiljaisemmin, mutta kyllä se ooooooi sieltä aina lähtee.
Sama ajatus tästä, että hyvä tilaisuus ottaa kirsikat kakuista. Toisaalta aika paljon on tapahtunut sekoitusta jo noissakin. Tuo että Keski-Euroopassa hoilattais vain yhtä laulua läpi ottelun ei pidä kyllä ollenkaan paikkaansa. Omat havainnot tukevat kyllä, että monipuolista valikoimaa on chänteissä yhtälailla käytössä ja näitäkin pystytään viljelemään pelitilanteiden mukaan. Joskus samaa chänttiä toistetaan vähemmän aikaa eikä siinä ole mitään pahaa, jos joskus vedetään samaa vaikka 15min, mikäli hyvä meininki ja volyymitasoa riittää.Oma henkilökohtainen näkemykseni fanikulttuuriin vaikutusten ottamisesta olisi ottaa parhaat puolet useammasta maasta. Englannista tsänttikulttuuri ja pelitilanteisiin reagointi, Italiasta tifokulttuuri ja keski-Euroopasta liput ja banderollit. Keski-Euroopassa hoilataan usein juuri jotain yhtä laulua koko peli läpi liput liehuen koko pelin huolimatta siitä, mitä siellä kentällä tapahtuu. Erilaiset tsäntit ja annos spontaaniutta ja liput liehuen valikoidusti olisi se paras setti omasta mielestäni.
Onneksi sinun ei tarvitse ja onneksi näitä tyyppejä löytyy capottelemaan, jotka ovat valmiita tekemään uhrauksia seurantakokemukseensa, jotta ottelutapahtumaan saataisiin luotua hyvää tunnelmaa. Itse ainakin arvostan heitä korkealle.Jokainen toki taplaa tyylillään, mutta en oikeastaan tiedä miksi itse jaksaisin vaivautua urheilukilpailun katsomoon, jos ainoa tarkoitukseni olisi olla selkä kentälle päin huutamassa Allahu akbaria megafoniin.