Kaikkialla Ässät on sijoitettu liigan viimeiseksi ja jopa varmaksi putoajaksi. Kun katselee pelaajalistaa, sen ymmärtää. Mutta onko se viimeinen sija sittenkään niin selvä??
Maalivahdit:
Kilpeläinen - Karjalainen - Rynnäs - Järvenpää
Kokematon ja ennakkoon liigan heikoimpia. Jonkun nelikosta pitää nostaa tasoaan, jotta joukkue taistelee säälipleijari paikasta. Itse uskon Kilpeläisen kehitymiseen, tosin kaipaisi kunnon mv valmentajaa tuekseen.
Toisaalta, onko Pelicans:n, TPS:n, HPK:n tai Kalpan mv osasto Ässiä erikoisempi??
Puolustus:
Peltonen - Jyrkkiö on valmis pari jopa ykköseen. Toinen pari on tällä hetkellä Uusitalo - Sammalkangas. Itse nostan yllätys (palstalaisille) kortiksi Anssi Tierannan, uskon hänen nousevan liigan peruspakkien joukkoon ja ottavan paikan kolmannesta parista. Puolustus kaipaa yhden tai kaksi kunnon vahvistusta.
Täällä pidetään Levokaria hyvänä liigapakkina. Mikä erottaa Levokarin ja Tierannan?? Kokemus, ainoastaan kokemus ja sitä saa pelaamalla.
Jos katsotaan Saipan, Kalpan tai vaikka Tapparan puolustusta, onko ero Ässiin todella niin huima kun täällä väitetään??
Hyökkäys:
Hyökkäys nojaa pitkälti Kivenmäen selkään, jos se kestää hyökkäyksemme kestää vertailun monen joukkueen kanssa. Toisaalta uskon Virkkusen ja Tähtisen nostavan tasoaan, kun ovat saaneet harjoitella terveenä. Lisäksi Salminen tulee nousemaan liigan parhaiden hyökkääjien joukkoon. Hyökkäys ei ole se osasto, johon Ässät kaatuu.
Joku kaipasi Jussi Tarvaista Poriin, miksi?? Otetaan saman tasoinen kaveri halvemmalla eli Markku Hurme. Siis jos tämän tasoisia pelaajia tänne kaivataan.
Katsokaa Lukon, TPS:n, Saipan tai Kalpan hyökkäystä, onko Ässät sittenkään niin paljon jäljessä??
Valmennus:
Tämä osasto minua huolestuttaa eniten. Suhosen auktoriteeti riittää varmasti, hän osaa kyllä modernin jääkiekon "pelikirjan" ja osaa harjoituttaa joukkueensa. Ei Ässien menestys Suhosen osaamisesta kiinni jää. Se mikä minua Suhosessa arveluttaa on hänen maailmankatsomuksensa ja tietynlainen laiskuus.
Suhonen luottaa pelaajiin ja heidän haluunsa. Hieno ajatus, mutta se toimii lahjakkaiden pelaajien kanssa, ei SM liigajoukkueessa. Toisaalta Alpo delegoi paljon töitään Pieniniemelle ja Kaukorannalle, tämä on hyvä juttu, jos nämä valmentajat saavat samalle vastuuta. Jos syy on laiskuus, niin homma ei toimi.
Lisäksi kaipaan valmennukseen kunnon MV valmentajaa.
Viimeinen sija liigassa tällä joukkueella on ihan mahdollinen, en kiellä sitä, mutta yhtä lailla sijat 9 - 10 ovat mahdollisia. Kysymys on pitkälti siitä, kuinka paljon Ässien pelaajat nostavat tasoaan. Tämän keskustelun seuraaminen on aiheuttanut minulle sääliä, sillä täällä tuntuu olevan moni masentuneita ihmisiä.