Älypuhelimien hyvät ja huonot puolet

• 129
  • 4

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
En löytänyt ketjua, jossa keskuteltaisiin siitä, mikä älypuhelimissa viehättää ja inhottaa.

Yritin mahdollisimman pitkään elää ilman älypuhelinta, kun olen nähnyt niiden "haittoja" ihan tarpeeksi, enkä halunnut niiden orjaksi, mutta pakkohan se oli ostaa sellainen rakkine pari vuotta sitten, kun ei oikein mitään pysty enää tekemään ilman tällaista rakkinetta.

Mennään sitten listauksiin älypuhelinten hyödyistä ja haitoista. Oma listaukseni on tällä hetkellä tällainen. Täydennetään, kun uusia juttuja tulee mieleen.

Hyödyt:

+ Suomen pankkilaskujen (pankkisiirto) maksaminen digitaalisesti varsinkin valtameren takaa käy kyllä kätevästi

Haitat:

- kaikki vain tuijottavat koko ajan puhelinta. Sosiaalinen kanssakäyminen häviää. Pikkuvauvat/lapset ja kotieläimet, kuten koirat, eivät saa huomiota ja rakkautta osakseen, kun puhelin on kiinnostavampi ulkona lenkilläkin

- ihmiset kommunikoivat toistensa kanssa tekstiviestien välityksellä. Voisi soittaa puhelimella tai lähettää sähköpostin aivan hyvin sen sijaan. Varmaan se olisi monissa tapauksissa nopeampikin tapa

- silmien näkökyky heikkenee vauhdilla monella, kun puhelia tuijottaa tuntitolkulla päivässä

- kaikenmaailman pelit eivät ehkä yleissivistystä kovin paljon kehitä

- ulkoilu jää vähille, kun koko ajan pitää vaan tuijottaa puhelinta

- säteilyn vaikutukset puhelimesta? Ei tutkittu tarpeeksi?

- ei oikein mitään arkipäivän juttuja pysty enää tekemään ilman puhelinta

- puhelimen näyttö on aivan surkean pieni esim. videoiden katseluun, verrattuna läppärin tai desktopin näyttöön, puhumattakaan televisioista

- koko ajan saa jännittää, että unohdanko puhelimen jonnekin, ja siellä on sitten kaikki henkilötiedot ja luottokorttitiedot jne. sitten mukana

- puhelinta joutuu päivittämään harva se päivä

- uudet puhelinmallit joka vuosi, kallista ostaa uusi usein

- näppäimistö on aivan älyttömän ahdas, ja on hankalaa painaa vain yhtä näppäintä kerrallaan

- puhelin on aika painava ja iso, ja sitä on hankala kuljettaa mukana esim. pyöräiltäessä

Varmaan monet muut huonot puolet unohdin tällä kertaa mainita, mutta yhteenvetona olen sitä mieltä, että nämä rakkineet ovat yksi ihmiskunnan huonoimmista keksinnöistä yhdessä polttomoottorilla toimivien puiden lehtien puhaltajien kanssa.

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
En löytänyt ketjua, jossa keskuteltaisiin siitä, mikä älypuhelimissa viehättää ja inhottaa.

- ei oikein mitään arkipäivän juttuja pysty enää tekemään ilman puhelinta

Itse olen yrittänyt taistella puhelimella vietettyä aikaa vastaan, vaihtelevin tuloksin. Täydellisesti en ole sen orjauttama, vaikka parempaankin uskon pystyväni. Onneksi pystyn edelleen lukemaan, katsomaan leffaa, urheilemaan ja ulkoilemaan ilman että pitää olla koko ajan räpläämässä puhelinta.

Lainasin haitoista tuon ylläolevan, koska minua ärsyttää suunnattomasti se, että kaiken pitäisi olla puhelimessa. On vähän liikaa ”vastuuta” yhden laitteen harteilla ja kun näiden laatukin on mitä on, parin vuoden välein pitäisi olla hankkimassa uutta. Ymmärtääkseni normitilanteissa tiedot ja sovellukset saa ladattua vanhasta puhelimesta toiseen, mutta puhelimen rikkoutuessa voi olla vaikeampaa - pitääkö silloin alkaa muistella että mitä siellä puhelimella oikein olikaan, en tiedä.

Joillekin tuo ”kaikki yhdessä paikassa” on varmastikin hyvä juttu, minulle ei.

hege

Jäsen
Tämä hyvin tällainen 50/60 juttu ja iso osa älypuhelin hyvistä jutuista on sellaisia mitkä jossain määrin ärsyttää samalla tai liiallisesti käytettynä. Esimerkiksi on ihan kiva katsoa lätkäkierroksen tilanne kännykästä mutta toisaalta sen tekeminen 5 min välein on sitten taas ärsyttävää tai vaikka saada viestejä lasten koulunkäynnistä mutta sitten jos viestejä tulee paljon ja sisältö olematonta niin miksi?

Itse olen laittanut puhelimen "älä häiritse" tilaan 21.30-7.30 arkisin ja läpi pääsee vain perheenjäsenten soitot tai viestit ja toisaalta käytän saman ajan ns. harmaata uni-tilaa minkä takia tätäkin kirjoitan läppärillä (kun uni-tilassa ei viitsi kännykkää käyttää).

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Jaa...
Mulla puhelimen tärkein prioriteetti on, että sillä voi soittaa puheluja. Seuraavksi tärkeimmäksi luokittelisin kellon/kalenterin eli toimii herätyskellona/ajastimena ja kalenterissa pysyvät tallessa lastenlasten syntymäpäivät ja -vuodet, vaimon ja omien lasteni vielä jaksan muistaa ilman puhelintakin.
Mihinkää some-paskaan en puhelimeni kanssa sekoa, se on niitä varten, joilla ei ole muuta elämää. Olen muutaman kerran huomauttanut joillekin yökyläilijöille, joilla on puhelin jatkuvasti mielenkiinnon kohteena, että miksi vaivautua moisen takia tänne asti, tuon voisi hoiraa kotonakin...

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
kaikki vain tuijottavat koko ajan puhelinta. Sosiaalinen kanssakäyminen häviää. Pikkuvauvat/lapset ja kotieläimet, kuten koirat, eivät saa huomiota ja rakkautta osakseen, kun puhelin on kiinnostavampi ulkona lenkilläkin
Tämä on muuten sellainen asia, jota en ymmärrä ollenkaan, jos yhtään välität lapsestasi tai koirasta. Lenkillä pitäisi pitää silmällä lähestyvää liikennettä eikä puhelimen näyttöä. Koira tai lapsi on liikkeissään nopeita ja äkkiä ne onkin jonkun pyöräilijän edessä ja ainakin itse siinä tilanteessa pyörän selässä yrittäisin väistää kolaria. Ja siinä saattaa itselle käydä huonosti. Nykyään kyllä hidastan vauhtia aina, koska en luota, että tämä kännykän kyttääjä tai muutkaan kulkijat ovat huomioineet minua ollenkaan.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy