Äipät, iskät, anopit, apet, siskot, veljet....

  • 2 643
  • 14

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miten tiivisti pidätte yhteyksiä perheenne kanssa? Missä menee raja, jolloin tuntuu, että joku perheen jäsenistä puuttuu liikaa asioihinne? Mitä olette valmis sietämään sen nimissä, että samaa perhettä kuitenkin ollaan...?

Nyt, kun molemmat vanhempani ovat eläkkeellä, olen tullut ajatelleeksi, kuinka tärkeää olisi saada asua suhteellisen lähellä, jotta yhteisiä hetkiä voisi viettää mahdollisimman paljon omien vanhempien kanssa. (Nyt välillämme on 400 km.) Äidilläni tosin on taipumusta ohjelmoida kaikkien tekemisiä liikaa, joten välillä on pakko konahtaa, että nyt on syytä rauhoittua. Hän kun tulee kotiimme kovin touhukkaasti; tiskaa, järjestelee, haravoi pihamaita...Toisinaan, liiankin usein oikeastaan, on siis pakko toppuutella. Isäni puolestaan elää kotonamme meidän ehdoillamme, joten hänen kanssaan ei ole tarvinnut neuvotella tällaisista.
Appivanhempani ovat hekin työteliäitä, mutta anopilla on taito olla puuttumatta meidän asioihin. Appi puolestaan olisi karsimassa metsäämme tai keräämässä mustikoita ja sieniä jatkuvasti; häntä ei tahdo edes kahvihetkeksi saada aloilleen. Käy hieman hermoille.
Äitini ja appiukon vuoksi heidän vierailunsa ovat usein aika rasittavia, sillä heillä lienee niin voimakas halu auttaa, että se menee "överiksi". En haluaisi viettää aina aikaa pihamaalla haravoiden siksi, että äiti on taas laittanut tuulemaan, vaan hauskempaa olisi ihan tavallinen seurustelu, saunominen, käynnit jossakin mielenkiintoisissa paikoissa jne. Kyllä me vaimon kanssa ehdittäisiin ne lehdet haravoimaan myöhemminkin, jos nyt huvittaa. Omapa pitäisi olla asiamme, jaksammeko haravoida vaikö emmekö.
Meillä kun ei ole lapsia, niin emme ole joutuneet pohtimaan vanhempiemme ja appivanhempiemme kanssa kasvatuksellisia asioita. Sivusta seuranneena olen kuitenkin tullut havainneeksi, että lapsien suhteen tuntuu olevan monilla sen verran erilaisia näkemyksiä, että jopa perheiden ihmissuhteet ovat koetuksella, kun isovanhemmat puuttuvat liikaa. Näin käy varsinkin, jos asutaan liian lähellä.

Vaan kuten sanoin - kun on aikuisiän elänyt vanhemmista melko kaukana, tuntuisi hyvältä saada heidät lähemmäksi. Jospa oppisimme elämään yhdessä ja erikseen. He etsiskelevät jo asuntoa Etelä-Suomesta, joten eiköhän muuttokuorma ole pian tulossa...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Porukoille on 350 km matkaa, joten se rajoittaa äidin puuttumista asioihimme melko tehokkaasti. Ei sen puoleen, hän on kyllä ihmeen hyvin jättänyt minut ja vaimoni rauhaan. Ehkäpä hänen omakohtaiset kokemuksensa rasittavasta sukulaisesta ovat koituneet meidän onneksemme.

Appiukkeli ja anoppi asustelevat parinkymmenen kilsan päässä, joten heitä näkee useasti viikossa, koska on yhteisiä menojakin. Minä haluaisin asua kauempana, rehellisesti sanottuna. Ihmisinä he ovat todella mukavia ja mahtavia, mutta silti. Vierailuista ei vain aina oikein nauti, kun samassa talossa asustaa kourallinen ylivilkkaita sijaislapsia.

Sukulaiset ovat ihan kiva keksintö, kunhan pysyvät tarpeeksi kaukana. Harvoin kun näkee, niin ilokin on aitoa ja itsekin jopa haluaa nähdä ihmisiä. Veljeni voisi kyllä asua vähän lähempänä, hengenheimolaiseni kun on. 800 km on vähän liikaa jokaviikkoiseksi kyläreissuksi.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mietinpä vain sitä, että millaisia vaikutuksia sillä olisi, että nykyisin alettaisiin suosimaan monen sukupolven talouksia siten, että saman katon alla asustelisi pariskunnan ja mahdollisten lasten lisäksi jommankumman vanhemmat. On nimittäin loppujen lopuksi aika vähän aikaa siitä, kun oli tavallista asustella isommalla perheellä ja usemmalla sukupolvella samaa taloa. Olisiko sillä loppujen lopuksi hyvät vaikutukset, varsinkin nyt, kun vanhemmilla ei käytännön työkiireiden jälkeen riitä välttämättä enää potkua lapsia varten? Miksi me nautitaan elää niin erillään, että vanhempien asuminen lähellä on suurin piirtein uhka?
Pistää vain mietityttämään...Elämä on kuitenkin rajallinen, ja tuntuisi pahalta haikailla omien vanhempien perään haudan äärellä ja katua sitä, ettei tullut pitäneeksi riittävästi yhteyksiä.
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
En onneksi kovinkaan paljon. Porukat asuu Turussa, missä suurin osa muustakin suvusta. Eipä siellä niin kovin usein tule käytyä. Kuten ei myöskään appivanhempien luona Hesassa.

Ennen asuttiin tosiaan Turussa ja jatkuvasti oli joku oven takana. Täällä on paljon rauhallisempaa.
 

PV

Jäsen
Suosikkijoukkue
Titaanit
Niin niin...

Omat vanhempani asuvat useampien tuhansien kilometrien päässä, joten niitä tulee nähtyä yleensä vain kerran kesällä ja sitten toki jouluna. Kyllähän niitä olisi mukava nähdä usemminkin, mutta siinäkin on kaksi puolta.

Kun vanhempia ei ole nähnyt vähään aikaan tulee tietysti ikävä. Sitten kun viettää pari viikkoa putkeen heidän kanssaan alkaa yleensä muutaman päivän kuluttua ohimosuoni tikittää jo stressistä...

Minkä takia? Ehkä sitä ei vain ole (enää) tottunut siihen, että joku toinen sorkkii kaikkia yksityisasioita ja kertoo miten kaiken tulisi mennä ja miten kaikki menisi paremmin. Tässä alkaa olla jo liian vanha ottamaan määräyksiä vastaan, luulisin...

Kaikkein parasta olisi varmaan se tilanne, että olisi mahdollista mennä vierailemaan heidän luonaan silloin kun siltä tuntuu ihan noin niinkuin ohimennen. Se vain ei ole käytännössä mahdollista suurien välimatkojen vuoksi, joten täytyy kai yrittää kestää ne samat vanhat neuvot ja kyselyt ilman hermostumista...
 

Wolves

Jäsen
No isän luo on matkaa noin 500 km. Sinne tulee oltua yhteydessä useamman kerran viikossa. Useimmiten välineinä sähköposti ja puhelin.

Äitin luo sen sijaan matkaa on useamman tuhatta kilometriä. Äiti kun muutama vuosi otti ja muutti Minnesotaan, Amerikkaan, joten sinne ainoaksi yhteyden pito välineeksi jäi sähköposti.
 

Virumaa

Jäsen
No asun vanhempien luona vielä, niin niiden kanssa tekemisissä ja paljon. Isovanhemmista enää mammat elossa ja niitä näkee 1-3 kertaa kuukaudessa, vaikka matka onkin lyhyt (20 km).
Setien kanssa tekemisissä viikottain noiden urheilutouhujen vuoksi, eikä siinä mitään valittamista sillä hauskaahan seuraa ne on. Tätejä näkeekin sitten pelkästään juhlissa ja muissa kissanristiäisissä
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuo Maurin jälkimmäinen juttu ei kyllä toimisi meikäläisen kohdalla. Minä en vain yksinkertaisesti kestäisi muita ihmisiä saman katon alla noin niinkuin vakituisesti. Kuten sanoin, ei minulla ole appivanhempiani eikä omianikaan vastaan mitään, mutta kun vierailut tapahtuvat omasta tahdosta, on näkemisen ilokin aitoa. Tai näin asia on ainakin minun kohdallani. Vanhemmat ovat minulle tärkeitä, mutta oma kahden hengen perhe on kuitenkin se tärkeämpi. Ja ehkä suhtautumistani selittää sekin, että kummallakaan puolella ei suoranaista yksinäisyyden uhkaa ole vielä pariinkymmeneen vuoteen, sen verran nuoria sisaruksemme/sijaissisaruksemme ovat.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä asun vielä kotona, mutta isä on tällä hetkellä viikot töissä vajaan 400km:n päässä, joten viikonloppuisin on nähty, silloinkin vähän aikaa, kun töitä on myös kotikaupungissa. Tällä hetkellä olen kuitenkin isän kanssa samassa työpaikassa, joten me nähdään toisiamme usein, äiti ja pikkusisko sekä isosisko taas näkyilevät viikonloppuisin.

Mummo ja ukki asuvat 50m:n päässä, mutta oikein hävettää, kun siellä tulee käytyä niin harvoin. Mä käyn mummon luona semmoset kerran kahdessa kuussa ja nekin käynnit lyhyitä :o. Samassa talossa mummon ja ukin kanssa asuu myös serkkuja, talo on viereisellä kadulla, viereisellä tontilla, kerrostalo, ja rehellisesti voi sanoa, että sukulaisuus on välillä rasite. Meidän piha oli aiemmin lähes yleinen läpikulkupaikka, josta kuljettiin lähikauppaan, kunnes me istutettiin uusi nurmi :D. Nyt saman pienkerrostalon asukkaat kulkevat tuttavineen pihan kautta samaan kauppaan (ei sukulaiset vaan samasta seurakunnasta), eikä meiltä ole koskaan kysytty lupaa. Jos minä satun samaan aikaan pihalle näiden kulkijoiden kanssa, lykkään heille haravan käteen ja sanon: "Kiva kun ihan vapaaehtoisesti tulitte tänne haravoimaan!"
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miettikääpä ihan oikeasti; mitä teette porukoitten kanssa. Miten vietätte yhteistä aikaa? Onko yhteisiä harrastuksia? Jos ei, niin miksi?
Meikäläinen ei ole aikaisemmin juurikaan harrastanut vanhempien kanssa mitään - joskus muistan käyneemme suunnistamassa "maanantairasteilla". Nykyisin asuminen satojen kilomterien päässä toisistamme estää yhteiset tekemiset. Vanhempani olivat juuri kylässä, ja tuntui hauskalta käydä heidän kanssaan pienellä retkellä Tammelan kansanpuistossa syömässä eväitä ja juttelemassa niistä näistä - tärkeistäkin jutuista. Isäni kanssa pohdimme nykyisin melko paljon erilaisia ideologeja ja historiaa ja niin edelleen...On hienoa löytää isästä uusia ulottuvuuksia; olen tajunnut vasta nyt, kuinka mielenkiintoinen isä on. Äidinkin kanssa toki suhde on muuttunut vuosien myötä; elämänkokemuksen myötä olemme päässeet samalla aaltopituudelle (olkoonkin, että äipällä on aina vaan se rasittava tapa siivota/tiskata/haravoida pihamaita auttamisen nimissä...). Olen tässä ajatellut, että olisi tärkeää käydä joku kerta yhdessä vanhempien kanssa jossakin lomamatkalla ja viettää intensiivisesti aikaa yhdessä. Silloin voisi oppia paljon uusia asioita vanhemmistaan...
 

rautis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rakas äitini kuoli puoli vuotta sitten äkillisesti.Ja voin sanoa teille ,että rakastakaa äitejänne,isiänne ja appejanne niin kauan kuin se on mahdollista.Sillä kun heitä ei enää ole niin on myöhäistä kertoa heille kuinka paljon te heitä RAKASTATTE!!!
p.s olen siinä mielessä onnellisessa asemassa että minulla on ollut aina suhteet kunnossa vanhempiini,älkää koskaan lähtekö kotoa pois ennen kuin riidat on SOVITTU.
 

flatfoot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kirkkonummen Salamat
Ilman äitiä,isää, tätiä ja ex-anoppia elämästä tässä
muodossa tuskin tulisi mitään. Kyseiset ihmiset mahdollistavat
minulle työssäkäymisen ja siihen liittyvät oheistoiminnot, kokoukset,
illanvietot yms. Nykyään sekä äitini että hänen siskonsa viettävät
aikaa kodissani joka hiivatin arkipäivä. Noin kymmenen vuotta sitten
moista ei ois voinut kuvitellakaan. Ei se nytkään täysin mukavalta tunnu-
köyhän vaan täytyy olla nöyrä.
Enkä muuten välittäisi jääkiekostakaan ( olettaisin näin ) ilman vanhempiani.
Isä tapas äiskän, isä tykkäs, äiti rupes myös tykkäämään ja nyt
tykkään sitten minä. Jonain kauniina päivänä toivon vielä ymmärtäväni
mistä on kysymys. Jääkiekossa siis.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Täytyy sanoa että ikävä on välillä monia läheisiä jotka ovat poistuneet joukosta, pari siskoa ja isä ja äiti . Joskus ajattelenkin kuinka mukava olisi edelleen piipahtamassa kahvilla ja olla niin kuin elämältä piilossa vähän aikaa äidin hoivissa, mennä jääkaapille ja tehdä voileipää. Olen samaa mieltä kuin monet jotka ovat äitinsä ja muun sukulaisen menettänyt, välittäkää läheisistänne ja olkaa onnellisia vielä kuin se on mahdollista.

Ikävä on makkarasoppaa joka pelasti niin monet kerrat hirveältä nälältä, ikävä on monia keskusteluja joita on käyty, monia asioita on kova ikävä. Mitä maksaisinkaan välillä kun saisi mennä kotiin nukkumaan ja turvaan. Pärjään kyllä itsekkin, mutta mahdollisuuden menettäneenä sitä arvostaa eri tavalla, kaikkea ei voi oikein selittää. Eikä varmasti tarvitsekkaan, jokaisella meillä on kuitenkin vain yksi oikea äiti, voi se tietysti olla joku muukin todella läheinen henkilö. Eiköhän se riitä tästä asiasta, tulipa ikävä !
 

pjotrborodin

Jäsen
Suosikkijoukkue
tunturikiekko
eeeii..enpä kyllä ajattele..

Onhan nuita perheenjäseniä. Tärkeitä kyllä ovat, mutta kyllä ne taka-alalle on viimeiaikoina jääneet! Ikävää, mutta työt on tehtävä!
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voisin ehkä hieman avautua tänne ainoasta sukulaisestani jonka kanssa ei mene hyvin, eli 28-vuotiaasta isosiskostani.
En ole tullut tämän toisen siskoni kanssa toimeen enää pariin viime vuoteen. Syitä tähän on monia, mutta ainakin se, että olemme täydellisen erilaisia ihmisiä. Siskoni ei ymmärrä, kuinka minä kaipaan vaan isosiskoa, en toista äitiä. Siskoni on kohta 30-vuotias, ja hän tulee kotipaikkakunnastaan jokaikinen kesä kotiin. Hän viettää siis kesät aina kotona, tulee tänne terrorisoimaan, haukkumaan, käskemään ja mäkättämään. Siskollani on myös sellanen pikkuvika, että kaikissa muissa kyllä on vikoja, mutta hänessä ei yhtään. Kukaan ei puhu minulle yhtä rumasti kuin siskoni, ja ketään muuta ihmistä lähipiirissäni en pelkää, kuin omaa siskoani. Siskollani ei ole perhettä, saati poikaystävää, ja on sitä mieltä että minä olen saanut elämässäni aina kaiken helpolla. Taloudellisesta puolesta ei ole kyse, sillä onhan hänkin elänyt samassa perheessä. Ilmeisesti kyse on siitä että minä olen aina menestynyt koulussa, minulla on ollut paljon ystäviä, sekä nyt jo pidemmän aikaa poikaystävä. Ilkeästi sanottuna siskoni on katkera vanha piika, joka ei osaa olla puuttumatta muiden asioihin. Hän näkee tehtäväkseen kasvattaa minua, kun äitimme kuulemma ei osaa sitä tehdä, joka toki loukkaa myös äitiäni todella paljon. Äiti ei osaa heittää lastaan esim. kesällä pois kotoa, vaan antaa siskon pyöriä nurkissa. Äitikin pelkää nykyään kun isosiskoni tulee kotiin, siivoaa hulluna ettei siskolla olisi vaan mitään huomautettavaa josta äidilleni tulisi paha mieli. Koko tämä tarina olisi monien tuntien kirjoitettava tarina, ehkä myöhemmin lisään tähän jotain. Teki hyvää avautua edes vähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös