Äidinkielen taitaminen

• 891
  • 7

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyllä joskus oikein hävettää, kun katselee omia kirjoituksiaan tänne Jatkoaikaan. Typoja, tautologiaa, huonoa suomea, onnettomia lauserakenteita...

Kohta en usko enää itsekään, että kirjoitin aikoinaan ylioppilaskokeissa äidinkielestä laudaturin. Tällä hetkellä taitaisi tulla nippa nappa approbatur, jos sitäkään.

Varmaan tämä tekstiviestien, emailien ja keskustelupalstojen käyttö on tehnyt tehtävänsä. Kaikkien kiireiden keskellä en ehdi edes kunnolla lukea kirjallisuutta, josta saisi vaikutteita parempaan kirjalliseen ulosantiin.

Täytyy ilmeisesti vaan ajatella samoin kuin ulkomaankielia hablatessa, että riittää kun asia tulee ymmärretyksi.

EDIT: Typo :mad:

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Minä syytän ainakin näppäimistöä. Kynällä ei saanut koskaan kirjoitusvirheitä aikaan, mutta kun sormet ovat aivoja nopeammat tulee näppäimistöllä joskus aivan uskomatonta tkestiä (kuten tuossa).

Yhdys sanat tai yhdyssanat unohtuvat kun joutu enemmän puhumaan kuin kirjoittamaan. Sama juttu lauseenrakenteissa.

Tautologiasta en tiedä mitän, mutta lupaan etten se ollut minä.

Tekstiviestikansaa kun olemme niin kirjoitin tämänkin tekstin peukaloilla;)

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Niin, itselläni lukion äidinkielen esseissä oli kirjoitusvirheiden määrä laskettavissa yhden jalan varpailla. (ja muutenkin pistemäärät olivat l:n luokkaa, kunnes kirjoituksissa napsahti c) Eipä niistä pienistä kirjoitusvirheistä tällaisissa kirjoitelmissa ole suurtakaan haittaa. Silti minua ärsyttää suunnattomasti esim. isojen kirjaimien käyttämättä jättäminen, niiden liiallinen käyttö, lauseen aloittaminen suoraan välimerkin perään,tällä tavoin tahi jopa kaikkein tavallisimpien yhdys sanojen väärin kirjoittaminen.

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Samaa mieltä olen Master Godin kanssa. Ärsyttää kun suomalainen kirjoitetaan isolla ja yhdyssanat tuppaavat unohtumaan. Mä eilissäpäivänä kirjoitin äidinkielen yo:n, joten jollain tapaa pitäisi kai tän kirjoituspuolen olla hoidossa, e:n luokkaa se on tähän mennessä ollut. Sen verran hankalia oli kyllä noi aiheet, että saas nyt nähdä mitä sitten tulee...

Tekstareiden ja sähköpostien krijottaminen (taas...) kyllä vaikuttaa, mutta on eri asia kirjottaa koneella kun käsin. Käsin kirjoittaessa ei voi painaa vääriä näppäimiä tai painaa kirjaimia väärässä järjestyksessä, siinähän ne isoimmat virheet tulevat koneen kanssa.

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
En osaa kymmensormijärjestelmää, mutta ennen armeijaa opin kirjoittamaan kohtuullisen nopeasti ja melko virheettömästikin, kun oli pakerrettava esseitä ja muita sellaisia yliopiston opettajien iloksi. Mutta puoli vuotta Kajaanissa taisi katkaista sormien ja aivojen väliltä jonkin tärkeän hermoradan, sillä nyt niitä virheitä tulee jatkuvasti.
Esim. ovat vääntyy yleensä muotoon ovta. Juuri tällaisia virheitä on tekstini täynnä, ja alkaa pikku hiljaa mennä hermo. Saisi olla koko ajan typoja korjaamassa.

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Kirjoitustaidon harjoittelua

Mukana seuraavassa linkissä voi kukin harjoitella kirjoitustaitoaan. Miksei myöskin sisälukutaitoaan ja kopioimistaitoaan. Joten ei kun kisaamaan ja tilastoja tänne, minulla paras suoritus tällähetkellä 27.
Ainiin se linkki:
http://typera.solutions.fi/
Ennätys paranee 30

Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ihan totta! Minä olen välillä korviani myöten kusessa. 24 vuotta poissa Suomesta on tehnyt paljon tepposia. Suurin ongelma on se, ettei opi mitään uutta ja vanha alkaa unohtumaan.

Minulla on paljon suomalaisia ystäviä, joiden kirjoituksesta ei tule yhtään mitään ja puhekin on yhtä tykytystä.

Jatkoaika on yksi tapa vakoilla uutta ja pitää yllä vanhaa.

Slangi panee tosin vitu*****n välillä. Luulen että monet eivät tajua sitä, että jatkoaikaa luetaan jopa Australiassa. Silloin voi olla vaikea tietää mitä tarkoittaa "bongarit pleijareihin" (menikö oikein..).

Kun saisi jostain koneeseen suomenkielisen tekstinkäsittelyohjeman... olisin kyllä seitsemässä taivaassa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy