Äänikirja - kirja vai kuunnelma

  • 4 539
  • 37

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt löytyi todella suositeltava kirja, joka on huomattavasti parempi kuunneltuna kuin luettuna eli Ismo Leikolan ja vaimonsa Angelikan teos Suo, kuokka ja Hollywood.

Kuvailisin kirjaa kokoelmaksi pakinoita arjesta ja työstä Ameriikassa. Hauskoja huomioita, mutta myös sangen opettavaisia tarinoita sisältävä teos on vitsikäs ja kun lukijana on itse Ismo, niin taustalla on koko ajan se kuuluisa pilke.

Tää oli ihan ok, semmoinen 3/5. Parasta ehkä tarinat arjesta Amerikassa ja koomikon uran rakentamisesta kertominen. Sitten se yhteiskunnallinen filosofointi oli vähän tylsää, vaikka muutamia mielenkiintoisia pointteja Ismo (ja vaimonsa) esiin nostikin. Mutta joo, sellaista leppoista kuunneltavaa.

Itsellä käytössä tällä hetkellä Supla, koska sen sain todella edullisesti puolen vuoden diilillä. Käyttis on edelleen melko heikko, mutta sisältö laaja. Ja hyvänä puolena maksullisessa versiossa katoaa myös mainokset podcasteista, vaikka en nyt tuolta kuuntele oikeastaan muuta kuin TNF:ää.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sain BookBeat´iltä viestin missä "minua ikävöidään".
"Siitä on aikaa, kun viimeksi vietimme aikaa yhdessä. Miten voit nykyään? Kaipaan maailmoja, joihin tutustuimme yhdessä, kaikkia jännittäviä tarinoita, joita jaoimme ja hahmoja, joita opimme tuntemaan. Alla on viisi syytä, miksi sinun pitäisi antaa minulle uusi mahdollisuus.

Tietysti minulla on sinulle erityisen hyvä kaverihinta – tule takaisin nyt vain ... "

Uskallan epäillä ikävöinnin kohdistuvan minuun vaan johonkin muuhun.
 

Saipamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lenkeillä tuli vaihdettua ainakin kesän ajaksi podcastit äänikirjoihin. Supla+ palvelun latasin ja eka kirja oli Jari Tervon kirja Loiri, jonka kuuntelin reilussa viikossa. Oli oikein mielenkiintoinen kuunneltava. Suosituksia Suplan tarjonnasta? Seuraavana aion kuitenkin kuunnella kehutun Aki Hintsa Voittamisen Anatomian.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minä olen tässä(kin) ehkä vähän vanhakantainen jäärä, että en ole oikein päässyt sisään tähän äänikirjajuttuun, enkä osaa oikein pitää äänikirjoja varsinaisesti kirjoina. Minulle kirja on niin paljon enemmän kuin se pelkkä sisältö. Jokainen näyttää omaltaan, tuntuu omaltaan, kirjoissa on oma tuoksunsa, niitä voi selailla kirjahyllyssä ja hypistellä käsissään.

Kirja tarkoittaa myös rauhoittumista ja sulkeutumista ulkomaailmasta. Kun päivät on multitaskaamista, niin en halua enää multitaskata iltoja siten, että kuuntelisin kirjaa tehden samalla jotain muuta. Kun otan kirjan käteen niin keskityn vain siihen, ja keskityn siihen täysillä. Voin makustella vähän pidempään jotain kohtia koska voin itse määrätä rytmin jolla luen. Voin palata takaisin tarkistamaan jotain aiemmin vastaan tulleita asioita. Voin pitää pieniä mietiskelytaukoja. Tunnen ihan oikeasti rauhoittuvani, ja mikä tärkeintä, niin tunnen oikeasti sisäistäväni sen mitä luen.

Jos lähden lenkille ja kuuntelen samalla äänikirjaa, niin tuntuu että en keskity kunnolla kumpaankaan. Käyn lenkillä kohottaakseni/ylläpitääkseni kuntoa, mutta myös henkistä virettä. Sen takia koen, että haluan keskittyä mieluummin luonnon ääniin tai kaupungin ääniin ympärilläni kuin jonkun kuunnelman puolittaiseen kuuntelemiseen. Tai sitten vaan katselen ympärilläni olevia maisemia ja näkymiä keskittyen niihin. Äänikirjaa kuunnellessa en koe, että pystyisin keskittymään kunnolla oikein mihinkään, ja kyseessä olisi vaan samanlainen multitaskaaminen kuin mitä työpäivät on jo täynnä. Kirja tai "kirja" valahtaisi lopulta samanlaiseksi päiviä täyttäväksi kertakäyttöviihteeksi kuin aivottomien Youtube-videoiden tai somen selailu jotain odotellessa. Että käytännössä täytät vaan tyhjän tilan jollakin merkityksettömällä.

Minulle kirjat ja lukeminen on ihan liian tärkeitä, että antaisin tapahtua niin, että kirjat täyttäisivät vaan jotain tyhjää tilaa työpäivän päättymisen ja yöunien välillä.
 
Viimeksi muokattu:

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Itse kun olen ns. lukemisesteinen saan käyttää Saavutettavuuskirjasto Celiaa. Mieluiten lukisin konkreettisia kirjoja, mutta olosuhteiden pakosta käytän äänikirjoja, eikä tarvitse maksaa palveluista. Kaikkia kirjoja ei tietenkään tuolla ole ja uutuuksia saa odottaa jonkun aikaa. Lukijalla on paljon merkitystä ja jossakin tapauksissa on joutunut jättämään kirjan kesken kun ei vaan pysty kuuntelemaan lukijaa. Hyvä lukija osaa eläytyä kirjaan, ei kuitenkaan liikaa ettei mene kuunnelman puolelle. Kirjat kuuntelen aina 1,5x nopeudella, mikä tuntuu itselle luontevalta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

viljo321

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olen myös paljon testaillut näitä. Elisa Kirja erottuu omalla toimintatavallaan, mutta BookBeat ja Storytel ovat erottuneet käytettävyydeltään ja valikoimaltaan parhaina. Varsinkin äänikirja sovellus oli hyvä BookBeatissa ja Storytelissa. Vaikka tarjonta vaihtelee palveluiden välillä, on mahdollista vaihtaa palvelua kuukausittain tarpeen mukaan. Nextory ei oikeentehnyt vaikutusta kun oli parempi sovellus noilla muilla. Mutta onneksi on näitä erilaisia tarjouksia ja kokeiluja niin pääsee testaamaan aina välillä.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Kalle Päätalon Iijoki sarja kuuntelussa.
Aika uskomattoman hieno läpileikkaus 1900 - luvun alusta toiseen maailmasotaan ja sarja sen kuin jatkuu...
En ikinä ole oikein käsittänyt, että tämä Iijoki-sarja on Päätalon Kallen oma elämänkerta.
Ajan työajoa suhteellisen paljon ja äänikirjat ovat tulleet kyllä pysyvästi osana autoilua. Aivan parasta matkaseuraa kuunnella äänikirjoja kun ajelee välejä.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Kalle Päätalon Iijoki sarja kuuntelussa.
Aika uskomattoman hieno läpileikkaus 1900 - luvun alusta toiseen maailmasotaan ja sarja sen kuin jatkuu...
En ikinä ole oikein käsittänyt, että tämä Iijoki-sarja on Päätalon Kallen oma elämänkerta.
Ajan työajoa suhteellisen paljon ja äänikirjat ovat tulleet kyllä pysyvästi osana autoilua. Aivan parasta matkaseuraa kuunnella äänikirjoja kun ajelee välejä.
Heh, minä latasin viime kuussa BookBeatin. Olen siis täysin aloitteleva äänikirjojen kuuntelija. Ja pitkään selailin, mitähän tässä alkaisi kuuntelemaa. Valitsin sitten Kalle Päätalon Huonemiehen poika -teoksen. En ole yhtään Iijokisarjaa kirjana lukenut. Lukijalla on kyllä sopiva ääni tähän. Olen Koillismaan kasvatti, ja olen pienenä kuullut vanhojen ihmisten, joista osa oli syntynyt 1800-luvun lopulla keskustelevan. Aika monta tuttua sanaa ja sanontaa on kyllä kutkuttavasti taas palannut mieleen. Ja kun olen katsonut Mikko Niskasen Päätalo elokuvat, on helppo kuvitella, miltä henkilöt näyttävät ja miltä myös tapahtumapaikat näyttää.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Ajan työajoa suhteellisen paljon ja äänikirjat ovat tulleet kyllä pysyvästi osana autoilua. Aivan parasta matkaseuraa kuunnella äänikirjoja kun ajelee välejä.

Sehän on juurikin näin. Vaikka Iijoki sarjaa en ole kuunnellutkaan. Minä en pysty mitään sarjaa lukemaan keskeltä ilman ahdistusta ja tuo sarjan ensimmäinen kirja on ainakin tylsä. Olen sitä jossain vaiheessa kuunnellut puoleen väliin. Ehkä pitäisi olla kärsivällinen, koska ajankuva kiinnostaa.

Viimeisimpänä Siilo trilogia oli oikein hyvä. (Hugh Howey)
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Hei, olen sekakäyttäjä.

Äänikirja menee aina, kun liikun kotoa jonnekin. Kotona en kuitenkaan kuuntele juuri koskaan, ihan poikkeuksellisesti joskus imuroidessa tai tiskatessa, kun on jännä paikka.
Kotosalla luen ihan perinteisiä kirjoja, joskus julkisissakin. Reissuille latailen nykyään E-kirjoja, ettei tarvitse kantaa monta dekkaria ees-taas.

Sen verran olen sivistymätön, että kulutan enimmäkseen kotimaisia dekkareita. Ei siellä paljon Finlandia-ehdokkaita vastaan tule.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Meinasin jo hylätä äänikirjan. Mutta olen nyt koukussa Sinuhe egyptiläiseen. Olen tuon jo kolmeen kertaan lukenut, mutta on mahtava äänikirjajana, suosittelen. Ja olen tuon ansiosta taas plarannut historiankirjoja heettiläistä, Mitannian valtakunnasta jne.
 

viljo321

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itsellä on käytössä Storytel ja oon kyllä pitänyt. Varsinkin koiran kanssa kävellessä tulee etenkin kuunneltua niitä. Hinta-laatu suhteeltaan on ollut itselle hyvä kun on kuunnellut vaan 20h kuukaudessa niin oon saanut alle kympillä. Joka tapauksessa oon kyllä kytännyt eri tarjouksia jos ottaisi seuraavaksi testiin nextoryn tai bookbeatin että onkohan ne sovellukseltaan parempia. Mutta aika näyttää kun pääsen testailemaan. Joka tapauksessa luen kyllä silti myös tavallisia kirjoja aina välillä ennen nukkumaan menoa. Varsinkin jos tulee jokin hyvä kirja jota olen odottanut, viimeksi kuin arnoldin uusimman kirjan. Sitä voin kyllä suositella jos pitää itsensäkehittämisestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös