Äänestys: Vuosikymmenen parhaat elokuvat 1990-1999

  • 16 889
  • 123

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jees, kiitoksia vaan Vintsukalle. Hyvää työtä. Ei tosiaan nyt yllätä suuremmin nuo kärkijoukon elokuvat. En nyt ala purnaamaan, hienoja teoksia siellä on. Vaikka eivät nyt omalle listalle yltäneetkään. Tämä oli taas hemmetin vaikeaa kun ulos listalta jäi vaikka mitä hienoja tapauksia jotka ehkä toisessa tilanteessa olisivat voineet ihan hyvin siellä mukana ollakin. Siinä mielessä joidenkin elokuvien puuttuminen kärkikahinoista tai listalta ylipäätään ei nyt ole ihmetyksen aihe. Veikkaan, että ne on varmasti useimmat olleet hyvin monen arvostuksessa korkealla, mutta kun jostain on karsittava ja jostain on valittava, niin minkäs teet. Kyllä itselläni kirpaisi sydämessä useampaankin otteeseen jättää sellaisia useitakin huippuleffoja vaille huomiota tässä kisassa.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä itselläni kirpaisi sydämessä useampaankin otteeseen jättää sellaisia useitakin huippuleffoja vaille huomiota tässä kisassa.
Kuten esimerkiksi vuosikymmenen paras ulkomaalainen komedia, a Night at the Roxbury!

Onhan noita listoja pahuksen vaikea tehdä. Varsinkin sijojen 4-10 leffojen järjestys menee ihan arpomiseksi.

Sitten mielenkiinnolla odottamaan 80-luvun äänestystä, vaikka das Boot onkin oikeutettu ja itsestäänselvä voittaja jo etukäteen.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Mielestäni vähän yllättävämmät tulokset kuin 2000-luvulla, eikä pärjänneet omatkaan tällä kertaa ihan niin hyvin, 4/10 kärkikymmeniköstä kuitenkin. Schindlerin listan vaisuus ja AHX:n suosio yllättivät.

Mukavaa touhua, ei muuta kuin eteenpäin!
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
edelleen olen sitä mieltä että suurelle osalle tänne kirjoittavista jotka esim tähänkin listaan osallistui on aika hemmetin vaikeaa koota listoja kymmenen vuoden ajan jaksoilta esim 1900-1940, ei siinä suorastaan hirveästi järkeä olisi

Kannattaisiko silloin kunkin miettiä itsekseen, onko pakko osallistua asiaan, josta ei kerran ole kokemusta? Voihan sitä oivaltaa muiden listauksia lukemallakin.
90-luvun äänestyksen Top-52:sta ei jää positiivisia yllätyksiä, sen sijaan päätä räjäyttäviä mitävittua-elämyksiä kylläkin. Ei voi ymmärtää:

Kummeli kultakuume
The Rock - paluu helvettiin
The Fifth Element - puuttuva tekijä
Nuija ja tosinuija
Kummeli Stories
Uuno Turhapuro - herra Helsingin herra
Olisikohan Juoppohullun päiväkirjakin maailmankirjallisuuden ysärin top-listalla?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kannattaisiko silloin kunkin miettiä itsekseen, onko pakko osallistua asiaan, josta ei kerran ole kokemusta? Voihan sitä oivaltaa muiden listauksia lukemallakin.
90-luvun äänestyksen Top-52:sta ei jää positiivisia yllätyksiä, sen sijaan päätä räjäyttäviä mitävittua-elämyksiä kylläkin. Ei voi ymmärtää:

Kummeli kultakuume
The Rock - paluu helvettiin
The Fifth Element - puuttuva tekijä
Nuija ja tosinuija
Kummeli Stories
Uuno Turhapuro - herra Helsingin herra
Olisikohan Juoppohullun päiväkirjakin maailmankirjallisuuden ysärin top-listalla?
Tässä on selkeästi haettu viihteellisempää näkökulmaa enkä minä näe siinä mitään väärää. Elokuvan tavoite on olla mahdollisimman hyvä ja viihdyttävä. Toiset painottavat tämänkaltaisissa äänestyksissä viihteellisyytttä, toiset taas elokuvan suuruutta ja taiteellisuutta. Ainakin minusta suurin osa tämän äänestyksen elokuvista on hyviä teoksia, vaikka itse siis vähän sitä viihteellisyyttä painotinkin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä on selkeästi haettu viihteellisempää näkökulmaa enkä minä näe siinä mitään väärää.

Minusta nuo uunot ja kummelit kertovat vain karua kieltä siitä, että kovin paljoa ei leffoja ole tullut kulutettua joten arvostelun vertailupohja on olematon.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika yllätyksetön voittajalistaus tosiaan, vaikka kohtalaisen erilainen kuin omani. Eipä kuitenkaan paljoa tuosta katselusuosituksia pysty poimimaan kun listalla on vain kolme leffaa, joita en ole nähnyt. Leijonakuningas ei nyt kiinnostakaan, mutta pitänee katsella jos jostain nuo Boondock Saints ja Funny Games löytyisivät, Netflixistä ei ainakaan olleet.

Avain pakoon leffan valtava suosio ei oikein ole ikinä auennut, kenties johtuu siitä että olin lukenut alkuperäisen novellin jo ennen leffaa, niin ei sitten niin kuitenkan filmatisointi ollut tajunnan räjäyttävä. Hyvä elokuva kuitenkin. Toinen kestoihmettelyn aiheeni on Big Lobowskin huippumaine, ostin aikoinaan dvd:n kun filmiä siellä sun täällä hehkutettiin ja eipä ihan auennut mikä siinä olisi parempaa kuin esimerkiksi loistavassa Fargossa.

Kiitos Vintsukalle vaivannäöstä!

Omista suosikeistani Straight Story ei ymmärrettävästi pärjännyt, mutta ihmetellen etteivät as Good As It Gets tai Man on The Moon saaneet ääniä.
Straight Storyä ei ole oikein Suomessa ole voinut nähdäkään, en muista että olisi ikinä näytetty telkkarissa ja mitään suomalaista dvd-julkaisua ei ole. Omani ostin joskus jostain englantilaisesta nettikaupasta aika halvalla. Man on the Moonin saatavuus oli jossakin vaiheessa kortilla, nyt siitä on uusintajulkaisu toki olemassa. Hieno omaperäinen leffa jonka itsekin soisin saavan enemmän huomiota kuten tietysti kahden muunkin omalta listalta löytyneen helmen: Being John Malkovich ja Dead Man Walking. :-)
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minusta nuo uunot ja kummelit kertovat vain karua kieltä siitä, että kovin paljoa ei leffoja ole tullut kulutettua joten arvostelun vertailupohja on olematon.

Olet väärässä. Lainaan itseäni parin sivun takaa:
Monillehan elokuvakokemus on pako arjesta, silloin aivot narikkaan ja viihdettä kankaalle, en ihmettele yhtään jos tälläisestä tulee unohtumaton elokuvakokemus. Ainakaan minun mielestä top10 lista ei ole mikään peili ihmisen kyvystä ymmärtää laadukasta draamaa tai tunteita. Joskus voi olla niin että elämä on yhtä draamaa ja katsoo mielummin leffat viihteellisenä ja silloin nauttii niistä eniten.

Kyllä vuosikymmenen paras elokuvakokemus voi ihan hyvin olla se mistä on jäänyt paras fiilis, nauranut rentoutunut jne. Kysyppä sota-ajan eläneiltä ja silloin leffoja katselleilta tuliko se paras fiilis vakavista elokuvista vai vähän rennommista ja ei ne tarvitse olla aina mestariteoksia.

Voisi sanoa että itselläkin on ainakin ysärilistalla "top50:ssä" useita komedioita mitkä on merkittäviä juuri siinä suhteessa mikä niiden tarkoituskin on, saa nauraa ja rentoutua. Ainakin Naked Gun jatko-osat menisi vähän laajempaan listaan ja muutama Jim Carrey sekä Office Space. Niin ja tietty Big Lebowski siellä taisi listalla ollakin.

70-80 luvulla alkaa tulemaan Monty Pythoneita ja Mel Brooksiakin. Komedioilla on iso merkitys monelle, jopa suomalaisella komedialla.

_
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Philip Ridleyn kertalaukausmestariteoksen täydellinen ohittaminen (muuallakin kuin tässä äänestyksessä) lienee yksi eeppisimpiä epäoikeudenmukaisuuksia elokuvahistoriassa. Blade runner (80-luku) sai sentään vuosien saatossa kulttimaineensa siivittämänä ansaitsemansa ylistykset ja tunnustetaan nykyään monumenttien joukkoon vaikka ilmestyessään vaiettiin lähes kuoliaaksi. Reflecting skin kuuluisi sinne yhtälailla mutta kun ohjaaja katosi jonnekin runojen, teatterin ja lastenkirjojen pariin eikä hänestä kuultu mitään 14 vuoteen, jäi teoskin pölyttymään. Liekö tuota Suomessakaan julkaistu edes DVD:llä? Lynchin ja Kingin ystäville maistuu varmasti ja omassa listassa sijoittunee jopa kaikkien aikojen kisassa kärjen tuntumaan.
Oliko tuo Blade Runner oikeasti jotenkin aliarvostettu aikanaan? Omassa ystäväpiirissä filmi oli arvostettu soundtrackiaan myöten jo silloin kasarilla.

Reflecting Skinin olen kyllä onnistunut unohtamaan melko totaalisesti. Tarinaa en enää kunnolla muista, mutta Viggo Mortensenin työ teki jo silloin vaikutuksen. Kovin ahdistava, hyvällä tavalla, filmi joka tapauksessa oli. Harmi ettei taida löytyä mistään..
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oliko tuo Blade Runner oikeasti jotenkin aliarvostettu aikanaan? Omassa ystäväpiirissä filmi oli arvostettu soundtrackiaan myöten jo silloin kasarilla.

Reflecting Skinin olen kyllä onnistunut unohtamaan melko totaalisesti. Tarinaa en enää kunnolla muista, mutta Viggo Mortensenin työ teki jo silloin vaikutuksen. Kovin ahdistava, hyvällä tavalla, filmi joka tapauksessa oli. Harmi ettei taida löytyä mistään..

Reflecting skiniä ei Suomen kaupoista ja suomiteksteillä saa, mutta kansainvälisiltä markkinoilta kyllä, esim. bluray Amazonista.

Blade runner oli ilmestyessään kaupallinen floppi (budjetti 28M USD, tuotto teattereissa 27M USD, myöhemmin toki kaupallisestikin menestynyt)), ja sai pääasiassa negatiivisen vastaanoton, erityisesti USA:ssa. Kulttimaine rakentui pääasiassa eurooppalaisen arvostuksen varassa vuosia myöhemmin.

Blade runnerin box office rankingit:
Blade Runner (1982) - Box Office Mojo

Pulitzer-palkittu kriitikko Roger Ebert avautui rehellisesti tekemästään arvosteluvirheestä, mutta yritti toki sitä vielä selitellä Scottin myöhemmällä leffan editoinnilla (Director´s edition ym. "lopulliset versiot"):
"I have been assured that my problems in the past with Blade Runner represent a failure of my own taste and imagination, but if the film was perfect, why has Sir Ridley continued to tinker with it?"
Blade Runner - Wikipedia, the free encyclopedia
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse arvotan elokuvia hieman myös omassa lajityypissään, miten hyvä se on sen sisällä. Tuossa mielessä joku draama ja komedia eivät ole samalla janalla tavallaan (toki joskus lajityyppi ei ole mitenkään ykseselitteinen myöskään, esim. American beauty mielestäni edustaa noita molempia genrejä).

Eli jos annan jollekin laadukkaalle draamaelokuvalle neljä ja puoli tähteä viidestä ja jollekin nerokkaalle komedialle viisi tähteä, se ei välttämättä suoraan meinaa, että edellämainittu olisi jälkimmäistä huonompi leffa. Se ei kuitenkaan ole ehkä omassa lajityypissään ihan niin täysosuma ja parempiakin on nähnyt. Kuitenkin tietyiltä osin se voi elokuvana olla jopa merkittävämpi kuin tuo kyseinen viiden tähden komedia.

Siksi itse näille listoille pyrin ottamaan elokuvia vähän eri lajityypeistä, jotka on sen valiota mielestäni. Yritän kai monipuolisuutta tuoda esiin ja että eri tyylilajeissa on arvostettavia juttuja. Sen takiakin pois jää helposti aivan huikeita elokuvia, mutta kun Top10 on todella rajoittava tekijä ja ehkä hyvä niin toisaalta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä vuosikymmenen paras elokuvakokemus voi ihan hyvin olla se mistä on jäänyt paras fiilis,
....
Komedioilla on iso merkitys monelle, jopa suomalaisella komedialla.

_

"Paras fiilis" kuulostaa samanlaiselta perusteelta kuin kuvataiteelle usein asetettava vaatimus "kauneudesta". Silloin liikutaan väsyttävässä yksiulotteisuudessa ja maailma jää hahmottamatta. Viihde ei ole oma lajinsa vaan keskinkertaiseksi jäänyttä taidetta.

Enkä ole mitenkään komediavastainen, päinvastoin ja se tulee näkymään vanhempien vuosikymmenten tarjonnassa (Allen, Marxit, Buñuel, Chapet, Wilder...), jos nyt sinne asti päästään ilman vuosikymmenten pakkaamista.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei voi ymmärtää:

Kummeli kultakuume
The Rock - paluu helvettiin
The Fifth Element - puuttuva tekijä
Nuija ja tosinuija
Kummeli Stories
Uuno Turhapuro - herra Helsingin herra


No jaa. Kyllä mun mielestä Fifth Element on sekä viihdyttävä pätkä että hyvä elokuva, vaikkei omaan top-kymppiin mahtunutkaan. Että minä en siis voi ymmärtää ymmärtämöttömyyttäsi :-) The Rock ei kuulu omiin suosikkeihini, mutta ihan katsottava tekele ja omassa genressään hyvin tehty. En siis dumaisi missään nimessä heitäkään, jotka ovat sen laskeneet lemppareikseen.

Nuijalla ja tosinuijallakin on jonkunlaiset elokuvahistorialliset ansiot tietynlaisena modernin pölhökomedian kantateoksena. Itse en kyllä voi sietää. Suomalaisten menestymistä tosin ihmettelen minäkin, olkoonkin että Kummeli Storiesin taisin aikoinaan käydä katsomassa ihan teatterissa...

Straight Storyä ei ole oikein Suomessa ole voinut nähdäkään, en muista että olisi ikinä näytetty telkkarissa ja mitään suomalaista dvd-julkaisua ei ole. Omani ostin joskus jostain englantilaisesta nettikaupasta aika halvalla. Man on the Moonin saatavuus oli jossakin vaiheessa kortilla, nyt siitä on uusintajulkaisu toki olemassa.

Elonet ei tue väitettäni, mutta väittäisin kuitenkin aika suurella varmuudella, että Straight Story on näytetty julkisilla kanavilla ainakin kerran tai mahdollisesti jopa kahdesti. Kolme kertaa olen sen nimittäin nähnyt - ja suomenkielisillä teksteillä. Varmaan siitä on vuokra-DVD ollut, eli se olisi se eka kerta. Sitten joko kahdesti telkusta - tai sitten telkusta + kirjastosta lainaten? Mutta nyt kun asiaa katsoin, niin vähän siinä ja siinä olisiko tähän äänestykseen kuulunutkaan: Suomen ensi-ilta on ollut vasta vuoden 2000 puolella.

Välillä on muuten tosi hankala löytää jotain ihan semi-isojakin leffoja. Joskus aikoja sitten metsästettiin pitkään 12 Monkeys -leffaa, ei tuntunut oikein löytyvän mistään nettikaupastakaan. Nyt sitä on sitten näkynyt alelaareissakin jo pitkään. Parhaillaan puolestaan ollut hakusessa Machinist (ja ehkä myös Memento). Ihan vaan hyllyn täytteeksi olisin hankkimassa ja löytäminen on osa iloa, joten nettikauppoja en ole katsellut. Mutta ei vahingossakaan tule mistään tavaratalosta tai kirpparilta vastaan tuota Machinistia.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
En ennättänyt osallistumaan tähän(kään) äänestykseen ajoissa, koska sain vasta hiljattain nettiyhteyden takaisin. Koska en halua jäädä Pekkaa pahemmaksi, seuraavassa oma listaukseni satunnaisessa järjestyksessä.

Jurassic Park
12 Monkeys
The Groundhog Day
Goodfellas
Terminator 2: Judgement Day
Beauty and the Beast
Lion King
Good Will Hunting
Schindler's List
Once Were Warriors

Top kympin ulkopuolelle jäivät mm. seuraavat leffat:

The Fifth Element
Conspiracy Theory
The Unforgiven
The Last of the Mohicans
The Truman Show
Lola rennt
Mononoke-hime
Dogma
Galaxy Quest
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Elonet ei tue väitettäni, mutta väittäisin kuitenkin aika suurella varmuudella, että Straight Story on näytetty julkisilla kanavilla ainakin kerran tai mahdollisesti jopa kahdesti..
Googletin ja hesarin sivuilta löytyi tieto että jouluaattona 2012 on tullut telkkarista, olen varmaan ollut joulupukin odotuksesta niin jännittynyt että olen tuon esityksen missannut. Joulupukista huolimatta suomiteksteillä olevaan dvd julkaisuun en kuitenkaan usko vaan epäilen että siitä on ollut vhs-kasetti ainoastaan vuokraamoissa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Joulupukista huolimatta suomiteksteillä olevaan dvd julkaisuun en kuitenkaan usko vaan epäilen että siitä on ollut vhs-kasetti ainoastaan vuokraamoissa.

Tämä se varmaan muuten on se selitys, eli VHS:ltä on sitten tullut aikoinaan katsottua. Nyt kun tarkemmin ajattelee, niin ei mulla vielä 15 vuotta sitten edes ollut DVD-soitinta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Googletin ja hesarin sivuilta löytyi tieto että jouluaattona 2012 on tullut telkkarista, olen varmaan ollut joulupukin odotuksesta niin jännittynyt että olen tuon esityksen missannut. Joulupukista huolimatta suomiteksteillä olevaan dvd julkaisuun en kuitenkaan usko vaan epäilen että siitä on ollut vhs-kasetti ainoastaan vuokraamoissa.

Juu, kyllä tämä on tullut ja varmasti aikaisemminkin kuin 2012. Nyt en kyllä muista mistä mutta suomitekstein olen nähnyt, veikkaisin noin 5-8 vuotta sitten ja erinomainen "road movie" olikin, olin unohtanut leffan täysin. Hienon roolin veti Richard Farnsworth, hienolla agendalla, periaatteen miehenä ja kuoli muuten seuraavana vuonna joten jäi hänen viimeiseksi roolikseen. Upea suoritus myös Lynchiltä jonka vahvuuksia on aina ollut vahvat näyttelijät ja näyttelijäsuoritukset elokuvissa. Tämä ei tee siinä poikkeusta. Sellainen kevyesti 9½ elokuva tämä on. Suosittelen kaikille ja olisi pitänyt nostaa omalle listallekin.

_
 

Buster

Jäsen
Koska olen lähes täysin katsonut Johnny Deppin ja Tim Burtonin tuotannot yhdessä ja erikseen, niin ihmettelen miten Ed Wood voi olla edelleen minulta näkemättä. Muutoin vasta tuolta tuloslistan loppupäästä löytyi pari leffaa, joita ei ole tullut nähtyä. Matkanvarrella sitten saikin taas poimia aavistuksen enemmän katsomattomia leffoja talteen. Odotetunlaisia nimiä kärkikympissä ja kärkipaikka meni odotettuun suuntaan. Olisin tosin ehkä veikannut, ettei Shawshank Redemption olisi välttämättä yltänyt kakkoseksikaan. Goodfellasia olisi ehkäpä odottanut aavistuksen ylemmäksi ja L.A. Confidentialin pienehkö äänisaalis on lievä yllätys ainakin itselle, koska se omalle listalleni taisi kakkoseksi päätyä.

70- ja 80-luvuista tulee mielenkiintoiset. Sekä kuulostaa myös erittäin hyvältä idealta niputtaa noita myöhempiä vuosia suurempiin kokonaisuuksiin. Tosin jos 1969 alaspäin niputetaan kaikki samaan, niin tulee melkoinen savotta mm. Leonen, Bergmanin, Hitchcockin, Wellesin, Chaplinin, Wilderin, Fellinin ja Kurosawan kesken. Curtizilta löytyy vielä pari todella kovaa, sitten vielä tulee kylmiltään mieleen pari "vaatimattomampaa" teosta kuten Tuulen viemää ja Metropolis, jotka melko varmasti jonnekin tunkisin listallani. Siinä on jo 11 leffaa, jos noilta kaikilta mainituilta nimiltä ottaa vain yhden, mikä jo sekin kuulostaa jopa hieman epäreilulta. Ehkä jos jostain saisi vielä katkottua, mutta kaikki sopii. Tulisi ainakin varmaan erilaisia listoja, mutta toisaalta ne olisivat täynnä odotettuja ja tuttuja leffoja kun kaikki ahtaa noita kovimpia ja tunnetuimpia klassikoita listoilleen.

Mutta olisihan se tylsää äänestää vain parin nimimerkin kanssa. Joten ehdottomasti olisi hyvä jotenkin paketoida. Itselläkään ei löydy ennen 30-lukua enää kuin 30 leffaa ja 30-luvulta myös vain 40 ratingia IMDB:stä. Siitä eteenpäin taas on jo vähintään tuplaten, tai enempikin. Tulee olemaan mielenkiintoisia nämä vanhemmat listat ja toivottavasti saa kerättyä useita vielä katsomatta olevia helmiä talteen.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En kyllä paketoisi 60-lukua yhteen aiempien vuosikymmenten kanssa. Mielestäni sen sopisi olla erillään. Tavallaan ehkä kyllä muidenkin, mutta oma elokuvatuntemus on niin suppeaa 60-lukua edeltävältä aikakaudelta, että taidan ne jättää joka tapauksessa äänestämättä sikäli mikäli Vintsukka (tai joku muu) jaksaa näita vuosikymmenäänestyksiä pullautella enemmänkin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Enkä minä paketoisi 50-lukua yhteen aiempien kanssa, sillä niin järkyttävää väkivaltaa joutuu tekemään jo yksistään tuon vuosikymmenen teosten puristamisessa 10:een. Reilumpaa sitten vaikka myöntää että asiantuntemus palstalla ei riitä ja jättää väliin varhaishistoria kuin mennä jonkin keksityn pienimmän yhteisen nimittäjän ehdoilla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Juuri niin. Näkisin samoin. Vuosikymmenet vuosikymmeninä. Itse ainakin myönnän, että 60-luku on varmaankin viimeinen vuosikymmen josta jonkinlaista listaa voisi tehdä. Yleissivistyksessä elokuvien suhteen on aukkoja, ei siinä sen kummempaa.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Juuri niin. Näkisin samoin. Vuosikymmenet vuosikymmeninä. Itse ainakin myönnän, että 60-luku on varmaankin viimeinen vuosikymmen josta jonkinlaista listaa voisi tehdä. Yleissivistyksessä elokuvien suhteen on aukkoja, ei siinä sen kummempaa.
Sama juttu, ei minulla ainakaan ole minkäänlaista kompetenssia tehdä listoja 50-luvulta tai aiemmilta vuosikymmeniltä (niin kuin sitä kompetenssia muka olisi mihinkään muuhunkaan...). Tästä syystä alunperin ajatus oli mennä 60-luvulle asti ja lopettaa siihen. Mutta jos jengillä intoa on, voidaan erilaisia ratkaisuja toki harkita.

Kasariäänestys muuten alkaa vielä ennen keskiyötä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tutkaillaanpa tänään 90-lukua äänestyksen hengessä, ja lausutaan jokin eriävä mielipide.

Jatkoaika on puhunut. 1990-luvun paras elokuva on Pulp Fiction. Hopeamitalin nappasi The Shawshank Redemption ja pronssiin kävi kiinni Terminator 2: Judgment Day vain pisteen erolla nelossijaan.

Tässä lista kaikista yli 10 pistettä saaneeista elokuvista (perässä saadut pisteet sekä maininta, jos elokuva sai äänestäjiltä enemmän kuin yhden ykkössijan):

01. Pulp Fiction - tarinoita väkivallasta (1994) - 162 pistettä (6 ykkössijaa)
02. Avain pakoon (The Shawshank Redemption) (1994) - 149 (4 ykkössijaa)
03. Terminator 2 - tuomion päivä (Terminator 2: Judgment Day) (1991) - 127 (4 ykkössijaa)
04. Uhrilampaat (The Silence of the Lambs) (1991) - 126
05. Fight Club (1999) - 114 (2 ykkössijaa)
06. Forrest Gump (1994) - 110
07. American History X (1998) - 102 (2 ykkössijaa)
08. Mafiaveljet (Goodfellas) (1990) - 87 (2 ykkössijaa)
09. Seitsemän (Se7en) (1995) - 82
10. Schindlerin lista (Schindler's List) (1993) - 72 (2 ykkössijaa)
11. The Matrix (1999) - 71 (2 ykkössijaa)
12. Reservoir Dogs (1992) - 61
13. Pelastakaa sotamies Ryan (Saving Private Ryan) (1998) - 56
14. Braveheart (1995) - 54 (2 ykkössijaa)
15. American Beauty (1999) - 50 (3 ykkössijaa)
16. 12 apinaa (Twelve Monkeys) (1995) - 46
16. Armoton (Unforgiven) (1992) - 46
16. Leijonakuningas (The Lion King) (1994) - 46
19. Epäillyt (The Usual Suspects) (1995) - 43
19. Léon (1994) - 43
21. Lost Highway (1997) - 38
22. Eyes Wide Shut (1999) - 37
23. Päiväni murmelina (Groundhog Day) (1993) - 35
24. Kummeli kultakuume (1997) - 34
25. Jurassic Park (1993) - 30
26. Heat - ajojahti (1995) - 29
26. Vihreä maili (The Green Mile) (1999) - 29
28. Trainspotting (1996) - 27
29. L.A. Confidental (1997) - 26
29. The Rock - paluu helvettiin (1996) - 26 (2 ykkössijaa)
31. Die Hard 2 - vain kuolleen ruumiini yli (1990) - 24
31. Tanssii susien kanssa (Dances with Wolves) (1990) - 24 (2 ykkössijaa)
31. Titanic (1997) - 24
34. Nuija ja tosinuija (Dumb & Dumber) (1994) - 21
35. JFK - Avoin tapaus (1991) - 20
36. The Crow (1994) - 19
36. Starship Troopers - Universumin sotilaat (1997) - 19
38. The Big Lebowski (1998) - 18
38. Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa (Fear and Loathing in Las Vegas) (1998) - 18
40. Ed Wood (1994) - 17
40. Rakkautta ennen aamua (Before Sunrise) (1995) - 17
42. Fargo (1996) - 16
42. Will Hunting (Good Will Hunting) (1997) - 16
44. Boogie Nights (1997) - 15
44. The Fifth Element - puuttuva tekijä (1997) - 15
44. Total Recall - unohda tai kuole (1990) - 15
47. True Romance (1993) - 14
48. Funny Games (1997) - 13
48. Kauas pilvet karkaavat (1996) - 13
50. The Boondock Saints - Etelä-Bostonin enkelit (1999) - 12
50. Kummeli Stories (1995) - 12
52. The Crying Game (1992) - 11
52. Mies ja alaston ase 2½ (The Naked Gun 2½: The Smell of Fear) (1991) - 11
52. Salaisuuksia ja valheita (Secrets & Lies) (1996) - 11
52. Short Cuts - oikopolkuja (1993) - 11
52. Uuno Turhapuro - herra Helsingin herra (1991) - 11

Tällä vuosikymmen oma Top-10:ni eroaa kohtalaisen paljon äänestystuloksesta, pois putoaa kokojoukko laadukkaita elokuvia ja tilalle nousee - no tiedä ovatko ne nousijat niin laadukkaita leffoja? Omalla listallani yllä olevalta listalta pitää paikkansa Top-10:ssä pitää kolmikko Uhrilampaat, Pulp Fiction ja Avain pakoon (Shawshank Redemption). Oma suosikkini parhaimmaksi elokuvaksi on listan kärjen ulkopuolelta Reservoir Dogs, sen jälkeen sekalaisessa järjestyksessä nousisivat Funny Games ('97), Fargo, Armoton - länkkäreistä parhaimpiin kuuluva, The Thin Red Line, 12 apinaa ja kymmenentenä otan mukaan hiukan eksoottisemman elokuvan eli japanilaisen Takashi Miiken - hieman erikoisemman - kauhuleffan Audition.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
japanilaisen Takashi Miiken - hieman erikoisemman - kauhuleffan Audition.
Hieno poiminta ja tosiaan juuri ja juuri ysärileffa. Taisi ensi esitys olla festareilla ysärin puolella.
Itse en erityisemmin pidä kauhuelokuvista, ovat järjesteän huonoja ja tukeutuvat usein halpaan säikyttelyyn, goreen ja efekteihin. Tämä on jotain muuta, elokuvahan on laadukasta draamaa, ihmismielen pimeitä polkuja ja vasta hiipien luo kauhua ihan äärimmilleen. Täydellinen kaava.
Voisi sanoakin että kauhuelokuva on silloin juuri parhaimmillaan kun kauhukohtauksien ulkopuolella kyseessä laadukas elokuva ja niitä on oikeasti aika vähän.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös