Oulun Kärpät kaudella 2019–2020

  • 781 853
  • 3 023

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
No, hienoahan se on, että nämä adoptoidaan nopeasti oman kylän pojiksi, mutta en oikein näe näiden omien poikien lähtökohdissa mitään eroa verrattuna uusiin "vierastyöläisiin".

Lisäksi, minä nyt tässä vaan perustelin miksi tää joukkue on mulle HMV ja vähiten kiinnostava Kärppäjoukkue varmaan kymmeneen vuoteen. Se tunnehan varmasti muuttuu kun riittävän moni käy inttämässä kuinka hienoja miehiä nämä uudet hankinnat on.
 

JPL

Jäsen
Lisäksi, minä nyt tässä vaan perustelin miksi tää joukkue on mulle HMV ja vähiten kiinnostava Kärppäjoukkue varmaan kymmeneen vuoteen. Se tunnehan varmasti muuttuu kun riittävän moni käy inttämässä kuinka hienoja miehiä nämä uudet hankinnat on.

Katos kun suurin osa kääntää takkinsa, kun joku toinen tulee kertomaan, miten pitää ajatella. Törkeää tuommoinen selkärankaisuus.

Mutta itse asiaan.. En jaksanut eilen lähteä hallille - ei kiinnostanut. En itse asiassa katsonut sitä edes Telialta. Läksin emännän kanssa lenkille ja olo oli sen jälkeen hyvä. Pitää tehdä asioita, mitkä tuottaa nautintoa.
 

Stultus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan LämyAkat
Onko Kalle Loposella jotain vaivaa vai miksi ei ole harjoituspeleissä poikaa näkynyt?
Loponen on Tieksolan tapaan pelannut A-junnujen harjoituspelejä. Topi Niemelä oli jo kevään U18 MM-kisoissa Loposta edellä, joten nokkimisjärjestyksessä ei sinällään ole tapahtunut mitään muutosta. Jaakko Niskala on kiekollisesti melko keskinkertainen tapaus, mutta hänen kaksinkamppailu-, shutdown- ja av-pelaaminen on Loposta vahvempaa, joten soveltunee paremmin 6-/7-pakin rooliin.
 

Kaijokelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta itse asiaan.. En jaksanut eilen lähteä hallille - ei kiinnostanut. En itse asiassa katsonut sitä edes Telialta. Läksin emännän kanssa lenkille ja olo oli sen jälkeen hyvä. Pitää tehdä asioita, mitkä tuottaa nautintoa.

Itse asiaan "Oulun Kärpät kaudella 2019-2020"-ketjuun: "Joo kävin eilen lenkillä emännän kanssa, ai että teki eetvarttia. Ois ollu peli vaan eipä paljon kiinnosta. En muuten nauti yhtään seurata Kärppien otteita. No onneksi emännän kans saa lenkkeillä siitä minä nautin."

Hyvä tulee kun saadaan parhaat pelaamaan. Nuoret osoittanu näissä harkkapeleissä että ovat valmiita liigakentille, ja vauhtia/kokemusta/nälkää joukkueesta löytyy vähintäänkin tarpeeksi. Rybarille pelejä alle niin eiköhän tuo ala tarttumaan. Aika vaikea peli hänellä eilen Luulajaa vastaan.. Levollisin mielin kauteen jokatapauksessa. Katsotaan kymmenkunta peliä ennenku annetaan Mannerille kenkää.
 

JPL

Jäsen
Itse asiaan "Oulun Kärpät kaudella 2019-2020"-ketjuun: "Joo kävin eilen lenkillä emännän kanssa, ai että teki eetvarttia. Ois ollu peli vaan eipä paljon kiinnosta. En muuten nauti yhtään seurata Kärppien otteita. No onneksi emännän kans saa lenkkeillä siitä minä nautin."

Hyvä tulee kun saadaan parhaat pelaamaan. Nuoret osoittanu näissä harkkapeleissä että ovat valmiita liigakentille, ja vauhtia/kokemusta/nälkää joukkueesta löytyy vähintäänkin tarpeeksi. Rybarille pelejä alle niin eiköhän tuo ala tarttumaan. Aika vaikea peli hänellä eilen Luulajaa vastaan.. Levollisin mielin kauteen jokatapauksessa. Katsotaan kymmenkunta peliä ennenku annetaan Mannerille kenkää.

Touche

Ja sitten asiaan: -
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Tieksola pelasi ainakin maanantaina Kärppien A-junnujen treenipelissä Sportia vastaan tehden tehot 1+2. Siitä miksi ei ole liigan harjoituspeleissä pelannut, en osaa sanoa. Vammoista tai Mestis- suunnitelmista ei oo mulla ainakaan mitään tietoa.

Näemmä A-nuoret ovat menossa jonkinlaiseen World Cup -turnaukseen Venäjälle. Kuulostaa loogiselta, että on panostettu sen porukan yhteisharjoituksiin liigavisiitin sijasta. Ehtiihän sitä syksymmälläkin kun panostakin on pelissä.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Touche

Ja sitten asiaan: -
Eihän tässä vaan ole käynyt niin, että ikämiestä ei aina kiinnosta? Minulla nimittäin on käynyt niin. Voipi olla, että @oukka potee samaa vaivaa.

Tämä kausi näyttää siltä, että pelejä tulee seurattua enää satunnaisesti, mutta palstalta saa aina hauskan kulman näkemäänsä. Siksipä täällä pitää muiden kiusaksi roikkua.

Itse ketjuun? Miksi sitä Anttilaa pitää vielä testata? Eikö se nyt ala olla jo selvää, että kaveri pelaa väärässä sarjassa. Takaa puskee parempaa peluria ovista ja ikkunoista, joiden pelaamista katsoo 11/10 mieluummin, kuin jo arkeologista arvoa omaavan jumittaneen ketsuppipullon Anttilaa. Ei toki ole mitään miestä vastaan, varmasti kiva ja kova panemaan, mutta vittu jaksa enää nähdä sitä turhauttavaa muodostelmaluistelua. Päästäisivät kaverin pelaamaan jonnekin vähän "helpompiin" sarjoihin, joissa voisi saada taas kykynsä paremmin esille.
 

1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tieksola pelasi ainakin maanantaina Kärppien A-junnujen treenipelissä Sportia vastaan tehden tehot 1+2. Siitä miksi ei ole liigan harjoituspeleissä pelannut, en osaa sanoa. Vammoista tai Mestis- suunnitelmista ei oo mulla ainakaan mitään tietoa.
Aamun Kalevassa kirjoitettiin, että "Rädyn pojat ovat tällä hetkellä keulilla nuorten pelaajien nokkimisjärjestyksessä. Heidän takanaan vuoroaan kärkkyvät Tuukka Tieksola ja Tommi Järvitalo. Kaksikko on kuntouttanut itseään kesän ajan pääsääntöisesti A-nuorten joukkueessa." Näin siis kirjoitteli Teemu Wilenius. Onko ollut siis jotain kolhuja tms?

No joo, kausi on alkamassa. Muutama harjoituspeli on alla ja kyllä mua ainakin kiinnostaa kovasti uudistunut Kärppä-lauma. Pesonen-Jokinen -kaksikko on näkemisen arvoinen (kunhan vain pysyisivät ehjänä), Rädyn veljeksistä Aku saattoi jo antaa näytöt ihan Liigaan asti? Varsinkin, kun Humaloja loukkaantui. Tino Metsävainiota kaipasin jo viime kaudella enemmän kaukaloon ja uskonkin, että kolmos-nelossentterin paikalta itsensä löytääkin? Koskenkorva haastaa kovasti joukkueen keskikaistaa taustalla. Puolustuksessa Niemelän Mikon uusi rooli ja pakkiparinsa Byströmin sopeutuminen takaisin isoon kaukaloon kiinnostaa paljon. Juho Lammikon lopullinen rooli joukkueessa on mietityttänyt. Saako Kristof vierelleen tuloksentekijöitä? Kysymyksia ja mielenkiinnon kohteita on paljon. Bonusmietinnän kohteita ovat mm. entä, JOS Veini palaakin ensi kaudeksi Kärppiin? Tai mitä tekee Puljujärvi?

Joka vuosi tulee uusia pelaajia, jotka yksinkertaisesti vain nostavat tasoaan huimasti. Joka vuosi tulee pelaajia, joiden taso laskee syystä tai toisesta kuin lehmän häntä. Kun Mamba nostettiin päävalmentajksi pari kautta takaperin, niin kyllä epäileviä Tuomaksia löytyi ja paljon. Mestaruus ja hopea, niin ollaan jo laulamassa hallelujaa ja nostamassa Maajoukkueen pääkoutsiksi. Hakanpää sai peli-ilonsa takaisin, kun valmentaja vaihtui. Kivihalmeen tarinaa on ollut mahtava seurata. Jumalauta Harri Ahostakin on kehittynyt raudanluja ammattilainen. Kaikki on mahdollista. Siksi otankin mielenkiinnolla seurantaan uudistuneen Kärppä-joukkueen.

Näistä kolmesta harjoituspelistä nyt ei voi ihmeanalyysejä tehdä. Pyörälän ja Lindstenin loukkaantumiset ovat tuoneet esimerkiksi Anttilalle ja Hermoselle enemmän näytönpaikkoja nimenomaan Kristofin laidoilla. Näytöt ei mitään häävejä olleet, mutta kuuluvat varmasti siihen surullisenkuuluisaan Mamban rotaatiopeluutukseen eli pelejä tulee ja menee. Metsävainiolla on ollut vakipaikka nelosketjun keskellä ja toisella laidalla on pelannut Aku Räty. Hyvä parivaljakko, mutta jatkuuko yhteistyö vielä CHL-pelien alkaessa? Karvinen on ollut kahdessa viimeisessä matsissa se kolmas lenkki ja on mun mielestä pelannut hyvin. Pikku yksityiskohtia valmennuksen purtavaksi? Ei tarvitse jääräpäisesti kangistua vanhoihin kaavoihin, jos parempia on tarjolla.

Josta saankin oivallisen aasinsillan siihen, että ihmettelen kovasti esimerkiksi sellaista, että miksi esim. Sailio-Humaloja-Karvinen -ketjua pitäisi edes harkita enää? Ketju ei viime kaudella esittänyt oikeastaan mitään sellaista, millä jatkoa pystyisi perustelemaan. Humalojan laitaan siirtämiseen on syynsä. Keskikaistalle on nopeampia ja taitavampia kavereita laittaa tilalle. Lisäksi Miska on ilmeisesti lopettanut sen vastustajan ihon alle pyrkimisenkin. Tai ainakin kovasti vähentänyt. Tiedän, että vastakkaisia mielipiteitä on, mutta mun mielestä Miskan peli meni viime kaudella hieman "edariksi"? HMV voisi olla toisenlainen termi peliä kuvaamaan? Ainakin, jos vertaa siihen Miskaan, joka toissakaudella oli piikkinä kaikkien lihassa. Jäin myös miettimään, että Miskalla sitä hyökkäyspotentiaaliakin on. Ehkä siirto laitaan onkin aivan huippu asia?

Miska nousi nyt vahingossa vähän silmätikuksi, vaikka tarkoitukseni oli lähinnä ihmetellä, että mihin me puhdasta agitaattori-ketjua välttämättä enää tarvittaisiinkaan? Meillä on tosi taitavia pelimiehiä yli neljän ketjun verran. Entä jos meillä olisikin neljä hyökkäysorientoitunutta ketjua eikä perinteistä kaksi-kolme kärkeä ja loput jarruja? Ihan vain yksi pieni ajatus lisää omissa harmaissa kiekkosoluissani.

Ja vaikkei ketään kiinnosta katsella toisten ketjufantasioita, niin laitanpa kiusallanikin omani.

Ykkösketju on lyöty jo lukkoon ja se on muotoa:

Pesonen - Jokinen - Koblizek
- en ihan heti olisi vaihtamassa Koblia laidasta pois, sillä tähän ketjuun tarvitaan yhdet nopeatkin jalat. Konkarit opettaa ja Kobli tekee paljon töitä. Eilisessä matsissa Kobli kaivoi kiekon Jokiselle kulmasta, Jokinen syötti maalille Pesoselle ja maalihan siitä tuli. Potentiaalia ja roolitusta. Virheitäkin tulee, mutta muistakaa, että Mamban kiekossa virheistä ei tuomita, vaan niistä opitaan. Uskon, että nyt on Koblizek saanut sellaiset ketjukaverit, että tulostakin alkaa tulemaan.

Pyörälä - Kristof - Aatu Räty/Lindsten
- ihan mututuntumalta heitän näin. Uskon, että Spede laitetaan Kristofin rinnalle. Nuorempi Räty on tietenkin vain mun toive tälle pelipaikalle. Kyllähän nuorempi Räty taitaa kuitenkin kautensa aloittaa A-junnujen puolella? Olisiko sittenkin Lindstenin paikka? Viime kevään parantuneiden peliotteiden myötä uskon, että uusi huominen koittaa Jasperille.

Sailio - Lammikko - Aku Räty/Humaloja/Anttila
- Kauden mittaan tuohon oikealle laidalle löytyy variaatiota. Kunhan pojat saa pelejä alle, niin siinä nähtäneen Tieksolaa, Kossua, Rätyä... huipputaitavia lahjakkuuksia. Sailion ja Lammikon vierellä on hyvä paikka kehittyä.

Karvinen - Metsävainio - Aku Räty/Humaloja/Anttila
- Pojat on pelanneet hyvin yhteen, joskus jopa puoli kahteen... (heh heh). Vääntövoimaa ja taitoa riittää. Riittääkö rahkeet Liigassakin? Uskon, että riittää.

Anttila on mun kirjoissa rotaatiopelaaja, joka antaa huiliaikaa/paikkoo loukkaantumisia jne. Hoitaa työnsä hyvin. Roolista tulee mieleen Joonas Komulaisen aika Kärpissä. Taitoa on, mutta ei ihan riittävästi lunastamaan paikkaa auringosta. Komu oli aivan huippu roolissaan. Julius Hermosella ei taida riittää vauhti Liigaan asti? En tiedä? Pelaako RoKissa vai pysyykö rosterissa?

Junnuista löytyy tarvittaessa apuja. Tieksola, Koskenkorva, Aatu Räty, Heikkala ja Moilanen on kirkasta Kärppä-tulevaisuutta. Nyt äijät lähtevät Sotshiin ja palaavat syyskuussa takaisin ja osa heistä saa ihan varmasti näytönpaikkoja myös Liigan puolelta.

Että semmosta... siellä on taas mun aivoissa pingispallo päässyt pomppimaan ja kirjoitus voi olla vähän poukkoilevaa näin kesän jälkeen, mutta toivottavasti taso nousee kauden mittaan.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Eihän tässä vaan ole käynyt niin, että ikämiestä ei aina kiinnosta? Minulla nimittäin on käynyt niin. Voipi olla, että @oukka potee samaa vaivaa.

Mietin ihan samaa, JPL alkaa olemaan myös aika jeesuksen vanha äijä. Mulla kävi vähän niin, että viime kaudella kiinnosti ihan vitusti ja sitten Liiga tuli ja paskoi kaiken päälle. Nyt on vähän vaikeuksia motivoitua kiinnostumaan koko paskasarjasta.
 

JPL

Jäsen
Eihän tässä vaan ole käynyt niin, että ikämiestä ei aina kiinnosta? Minulla nimittäin on käynyt niin. Voipi olla, että @oukka potee samaa vaivaa.

Tämä kausi näyttää siltä, että pelejä tulee seurattua enää satunnaisesti, mutta palstalta saa aina hauskan kulman näkemäänsä. Siksipä täällä pitää muiden kiusaksi roikkua.

Itse ketjuun? Miksi sitä Anttilaa pitää vielä testata? Eikö se nyt ala olla jo selvää, että kaveri pelaa väärässä sarjassa. Takaa puskee parempaa peluria ovista ja ikkunoista, joiden pelaamista katsoo 11/10 mieluummin, kuin jo arkeologista arvoa omaavan jumittaneen ketsuppipullon Anttilaa. Ei toki ole mitään miestä vastaan, varmasti kiva ja kova panemaan, mutta vittu jaksa enää nähdä sitä turhauttavaa muodostelmaluistelua. Päästäisivät kaverin pelaamaan jonnekin vähän "helpompiin" sarjoihin, joissa voisi saada taas kykynsä paremmin esille.

Mietin ihan samaa, JPL alkaa olemaan myös aika jeesuksen vanha äijä. Mulla kävi vähän niin, että viime kaudella kiinnosti ihan vitusti ja sitten Liiga tuli ja paskoi kaiken päälle. Nyt on vähän vaikeuksia motivoitua kiinnostumaan koko paskasarjasta.

No näinhän se - Ikämiehenä enää kiinnosta ku pipari ja sekin 2 kertaa vuodessa, kun eturauhanen antaa siihen mahdollisuuden (eli tammikuusta kesäkuulle ja sitten siitä jouluun).

Perkele nuo Kärppien veteraanit on kaikki meitä nuorempia. Täällä onneksi saa sentään veteraanitukea vai mitä se oli?

------------

Tykkäsin Anttilan pelistä vielä pari-kolme vuotta takaperin, mutta onhan tuo jäänyt junnaamaan paikoilleen ihan täysin. Varmasti tekisi hänelle hyvää lähteä vähän katsomaan muitakin joukkueita välillä, jos saisi itsestään vähän enemmän irti. Asennehan siellä on aina hyvällä tasolla, mutta jos ei riitä niin ei riitä.
 

Frank McKee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, T. Arima
Katos kun suurin osa kääntää takkinsa, kun joku toinen tulee kertomaan, miten pitää ajatella. Törkeää tuommoinen selkärankaisuus.

Mutta itse asiaan.. En jaksanut eilen lähteä hallille - ei kiinnostanut. En itse asiassa katsonut sitä edes Telialta. Läksin emännän kanssa lenkille ja olo oli sen jälkeen hyvä. Pitää tehdä asioita, mitkä tuottaa nautintoa.

Jep, mullakin vielä hieman kesäloma jatkuu palstalta eikä vielä jaksa innostua kommentoimisten muodossa.
Tää oli eka mutta suapa nähä, ehkäpä ennen kauen alkua taas jaksaa kirjottaa...
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kärpät joutuu konkurssiin noiden kahden paniikkihankinnan jälkeen perhana... :)

Itse kyllä toivon, että molemmat sekä Pulju että Julle jatkaisivat ulkomailla, mutta mutta, jos ovat nyt Kärppiin takaisin palaamassa, niin siitä vaan sitten. Olisivat kyllä aikamoisia vahvistuksia Kärpille molemmat, ja nostaisi Kärpät kyllä kerralla suurimmaksi mestarisuosikiksi. Aivan ei nykyrosterilla sitä vielä olla, mutta kahdella tuollaisella jättihankinnalla kyllä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Petopodikin asiasta päivitti. Pulju-Kristof-Spede. Tuommoinen ”kakkosketju” kelpaisi!
Olisi muuten sellainen ketjukin että kaikki muu paitsi alle 25 maalia ja piste per peli tahti olisi Puljulle tuossa pettymys. Kristof kyllä löytää kaverit ja petaa tekopaikkoja ja Spede hoitaa kahdensuunnan pelaamisen.
 

Petofani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Anaheim, Raahe-Kiekko, PattU, Lippo
Milloinkahan Kärpät valitsee kapteenistonsa?

Oma veikkaus:

Ilman Atte Ohtamaata:

C Mika Pyörälä, A Mikko Niemelä, A Miska Humaloja

Tai Ohtamaan kanssa:

C Atte Ohtamaa, A Mika Pyörälä, A Mikko Niemelä.

Lasse Kukkonen on sen verran epäitsekäs, että väistyy kapteenistosta. Näin ennustan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ilman Atte Ohtamaata:

C Mika Pyörälä, A Mikko Niemelä, A Miska Humaloja
En usko tuohon Humalojaan kyllä. Miska on sen verran rajatapaus että mahtuuko edes kokoonpanoon aina, joten siinäkin mielessä jotenkin oudolle kuulostaisi että on kapteenistossa.

Luulen että se Kukkonen on tämän kauden kapteeni pelasi Ohtamaa tai ei.
 

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна
Itse saisin kyllä pienimuotoisen raivokohtauksen, jos Atte "käytän option, vaikka en tiedä mihin menen, enkä oikeastaan mene minnekään, vaan jään Kärppiin ja tulen kapteeniksi" Ohtamaa seisoisi kapteenistossa. Viime kauden tekeminen kapteenina ei vaan riittänyt.

Ainoa oikea kapteeni on tietysti Kukkosen Lasse. A:t vois osua vaikka Spedelle ja Niemelän Mikolle.
 

Jonechkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Florida Panthers
Milloinkahan Kärpät valitsee kapteenistonsa?

Oma veikkaus:

Ilman Atte Ohtamaata:

C Mika Pyörälä, A Mikko Niemelä, A Miska Humaloja

Tai Ohtamaan kanssa:

C Atte Ohtamaa, A Mika Pyörälä, A Mikko Niemelä.

Lasse Kukkonen on sen verran epäitsekäs, että väistyy kapteenistosta. Näin ennustan.
Kukkonen oli ainakin tuossa Luleå-ottelussa kapteenina, joten ainakaan joidenkin toivoma Jokinen ei siis tule olemaan kapteeni. Todennäköisesti valinta tehdään siis Kukkosen ja Pyörälän välillä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Todennäköisesti valinta tehdään siis Kukkosen ja Pyörälän välillä.
En nyt Pyörälääkään kovin todennäköisenä, mies ei nimittäin kuulunut viime kaudellakaan kapteenistoon ollenkaan vaikka joukkueessa oli aika paljon nuorta voimaa.

Mannerin joukkueessa yleensä ainakin toinen A on ollut sellaisella pelillisellä liiderillä eli viime kaudella Leskinen ja edellisellä kaudella Junttila ja Ruohomaa. Kapteenit on sitten olleet Lasse ja Ohtamaa. Edelleenkin minulla on persauksessa sellainen kutina että Kristofilla on yksi A. C on sitten varmaan se Kukkonen ja toinen A on Pesonen tai Jokinen.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Ehkä joskus asiasta keskusteltiinkin täällä, mutta pelasivatko Pesonen ja Junttila Växjössä viime vuonna samassa ketjussa?
 
H

Hidas_ja_kankea

En usko tuohon Humalojaan kyllä. Miska on sen verran rajatapaus että mahtuuko edes kokoonpanoon aina, joten siinäkin mielessä jotenkin oudolle kuulostaisi että on kapteenistossa.

Noinpa asia ikävä kyllä taitaa olla. Mamban ilmoitus "pelaa laiturina kauden" on pienimuotoinen sinetti asiaan. Suikkasen kauden piristäjän ja valopilkun ura on ollut alamäessä ja ei taida terveyspuolikaan olla täysin kuosissa. Nykykunnossaan olisi lähinnä rotaatiopelaajan asemassa.

Tässähän on sellainenkin vaaramomentti olemassa, että Pulju/Junttila/Ohtamaa kaikki pelaisivat kaikki kauden Kärpissä. Pelaajabudjetti paukkuu ylärajoillaan jo syyskuussa. Kaikki näin kannattajalle kelpaisi mainiosti.

Ohtamaan tilanne hämmästyttää. Minne hänellä on viritykset, kun harjoitusottelut pyörivät jo täyttä päätä. Aloittaako kauden Kärpissä siirtyäkseen kesken KHL, NLA tai SHL. Ei oikein maistu moinen tilanne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös