Sijoitusvinkkejä?

  • 1 080 416
  • 6 067

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kylläpä on hauska peli tämä sijoittaminen. Nyt vuosi ja neljä kuukautta pelissä mukana ja tulos on negatiivinen lähtösummaan verrattuna. Välillä oli oikein reippaasti negatiivinen. Ja nyt taas puhutaan että lama tulee ja tappaa. No, kai tässä 15 vuoden tähtäimellä ollaan mukana. Kuulemma sijoitusneuvojan mukaan oli vaikea löytää 15 vuoden ajanjaksoa lähihistoriasta jolloin kyseisenä aikana osakkeet ja velkakirjat eivät olisi yhdessä kasvattaneet alkupääomaa ainakin kaksinkertaiseksi. No, onhan tässä vielä aikaa...
On se hauskaa. Nyt on kyllä ollut suhteellisen seesteisiä vuosia jo useita peräkkäin, ettei reippaasti negatiivisen tuloksen tekeminen ole ollut ihan helppoa. Riippuen tietysti siitä minkä kukakin laskee "reippaasti" negatiiviseksi tulokseksi. Viime vuoden lopullahan jo oli pientä ryskytyksen poikasen yritystä, mutta aika tussaukseksihan se sitten jäi. Ja no, kyllähän siihen turskan tekemiseen aina keinot ja instrumentit löytyvät joka markkinatilanteessa.

Itse tein ensimmäiset sijoitukseni 20-vuotiaana vuonna 2006. Vielä seitsemännen sijoitusvuoden jälkeen vuoden 2012 lopussa tulos oli koko sijoitusuralta negatiivinen. Välillä oli ollut oikein reippaastikin negatiivinen. Tarkoitan tällä sellaista tyyliin -50 %. Nyt on toki ollut jo muutamia vuosia tulos kymmeniätuhansia euroja positiivinen.

Varo vaan, ettet maksa mistään varainhoidon palveluista tai sorru mihinkään korkeakuluisiin sijoitustuotteisiin.

Lamat ovat sijoittajalle yhtä hienoja juttuja kuin alennusmyynnit vaateshopparille.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Aika hurjaa jos 50% meni negatiiviselle ja oli negatiivisena vielä seitsemän vuoden sijoitusten jälkeen. Siinä pitää pään kestää vaan hyvin.

Onhan tuo vähän tuurin kauppaa, koska rahat vetää pois sijoitusmaailmasta. Jos eläköityy juuri silloin kun pörssit vetää tonttiin oikein kunnolla, niin ei tuossa kovin paljon varmaan hymyilytä. Katsomalla esim. S&P 500:n historiallisia kursseja niin olin itse ainakin löytävinäni 15 vuoden jaksoja, joissa loppulukema oli kehnompi kuin aloituslukema, esim. 1960-luvun lopulta 1980-luvun alkuun. Ja kyllä tuo 1998 - 2013 välikin on siinä ja siinä, nousiko se indeksi mihinkään. No, kaikki ei ole kiinni indeksissä tietenkään, ja yleisesti ottaen nousua tulee lähes kaikilla 15 vuoden otannoilla. Mietin tässä vaan, että onko historia tosiaan luotettava ennustaja tulevaisuuden suhteen...toki mitään muutakaan ennustusperustaa ei oikein ole, joten ymmärrettävästi vedotaan aina historiaan. Vaan jos tulee lama ja ilmastomuutos ja isot sodat...

En jaksa kyllä aikaa tarpeeksi uhrata varainhoidolle kun koko asia ei sinänsä kiinnosta. Joten varmaan siinä menee joku 0.8% kuluihin. Toivottavasti kaveri tekee työnsä kunnolla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Katsomalla esim. S&P 500:n historiallisia kursseja niin olin itse ainakin löytävinäni 15 vuoden jaksoja, joissa loppulukema oli kehnompi kuin aloituslukema, esim. 1960-luvun lopulta 1980-luvun alkuun. Ja kyllä tuo 1998 - 2013 välikin on siinä ja siinä, nousiko se indeksi mihinkään.
Yhden koulukunnan mukaan osakkeita omistetaan siksi, että osakkeenomistajille maksetaan osinkoja, eikä siksi että niiden arvo vain mystisesti muuten vain jatkuvasti nousisi. Huomioitko näitä katsauksessasi?
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Yhden koulukunnan mukaan osakkeita omistetaan siksi, että osakkeenomistajille maksetaan osinkoja, eikä siksi että niiden arvo vain mystisesti muuten vain jatkuvasti nousisi. Huomioitko näitä katsauksessasi?
Joistakin osakkeista tulee enemmän osinkoja, joistakin vähemmän. Kaikki sijoitetaan heti uudelleen. Joten kai sitä kokonaisarvoa voi sitten tuijottaa ja ajatella, että paikallaan ollaan poljettu (jos ajateltaisiin, että vedettäisiin nyt sijoitukset pois ja muutettaisiin käteiseksi). Neuvojan mukaan tämän koko pelin ydintarkoitus on kerätä osakkeita mahdollisimman paljon.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mietin tässä vaan, että onko historia tosiaan luotettava ennustaja tulevaisuuden suhteen...toki mitään muutakaan ennustusperustaa ei oikein ole, joten ymmärrettävästi vedotaan aina historiaan. Vaan jos tulee lama ja ilmastomuutos ja isot sodat...
Jos historiaa katsot, niin pörssikurssien historiassa on ollut jo kaksi isohkoa sotaa (ensimmäinen ja toinen maailmansota), ohjus-, öljy- ja kylmän sodan kriisiä sekä neuvostoliiton hajoaminen yms. Sekä iso joukko muita isompia ja pienempiä tapahtumia. Ilmastonmuutos on nyt ainut sellainen jota ei suoranaisesti historiasta löydy, mutta sekään ei tapahdu sormia napsauttamalla.
 

444

Jäsen
En oikein keksi parempaa ketjua, yritystoiminnasta kyse joten laitetaan tänne:

Mitä mieltä jengi on Woltista yrityksenä? En ole ikinä palvelua käyttänyt, mutta käsittääkseni tuo toimituskulu on todella halpa + noita ilmaisen kuljetuksen kampanjoita näkyy tuon tuosta.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...oituksen/c8a159bc-fda2-475a-b1b1-3df799159ff0

Sijoittajilla tuntuu olevan uskoa tuohon touhuun. Minun on vain vaikea ymmärtää, miten tälläisellä bisneksellä voi lyödä rahoiksi. Otetaan esimerkki:

- Lähetti maksaa kaikkine kuluineen tunnissa vähintään 10-15€? Vaikea sanoa, eivät ilmeisesti ole omia työntekijöitä (mikä on hieman hälyttävää). En tiedä kattaako Wolt ajoneuvon ja/tai bensakulut + parkkisakot.
- Tunnissa ehtinee tehdä keskimäärin n. 2 toimitusta, vai meneekö alakanttiin?
- Lisäksi on valtavat kulut kehitystyössä, applikaatiossa yms.
- Artikkelissa mainitaan kyllä, että osuus aterian hinnasta voi mennä Woltille.

Missä vaiheessa tässä kuviossa pystytään tekemään rahaa, ja vielä sen verran että se on kannattavaa? Entistä isompaa tappiota lyödään vuodesta toiseen ja kasvuhaaveet on suuret. Jos kuskit vetävät pää märkänä toimituksia ja elävät köyhyysrajan alla, niin ymmärrän että jotenkin voi lyödä rahoiksi. Harmi vain, että ulkomailla ja Suomessakin vaanii isot möröt kuten Uber Eats.

Osaako joku kertoa, missä kohtaa tämä analyysini menee mönkään? Hieno juttu nähdä suomalaisia menestystarinoita, mutta minun on tätä vielä melko vaikea nähdä menestyksenä.
Nyt tulee aivan armottoman myöhään vastaus, enkä jaksa lukea onko joku tätä avannut enemmänkin, mutta laitetaan faktat tiskiin entisen ”työntekijän” suusta. Eli siis itseni.
Toimitusmaksu on sama kuin minkä lähetti siitä tienaa bruttona. Lähetille voidaan maksaa myös enemmän, esim. kiinteä vähimmäistuntipalkka, jos tietylle alueelle on odotettavissa ruuhkaa ja sinne halutaan enemmän lähettejä, tai sitten ”bonusta” viikon aikana tehtyjen keikkojen lukumäärän perusteella. Woltin kuskit käyttävät omaa applikaatiota, joka antaa tarvittavat tiedot tilauksesta. Usein etenkin ruuhka-ajan ulkopuolella tilaukset koostuvat yhdestä annoksesta yhdelle asiakkaalle, jolloin homma kääntyy nopeasti kuskille kannattamattomaksi. Ruuhka-aikaan tilauksia saattaa kuitenkin tulla parista vierekkäisestä ravintolasta usealle eri henkilölle joilla toimitusosoite on lähekkäin, jolloin samasta keikasta saattaa tienata sen 20€ kun yksittäinen tuo sen 4-5€.
Kokenut lähetti, joka tietää missä kannattaa päivystää, tuntee alueen ja on valmis tekemään työpäivää kahdessa osassa (eli ainoastaan ruuhkahuiput) tienaa kuukaudessa ”helposti” 3-4k€. Helposti sikäli, että homma on aika no-brainer. Mutta helvetin rankkaa se on, riippumatta siitä millä kulkuvälineellä sitä safkaa kuskaa; jatkuva aikataulupaine, parkkipaikan etsiminen, ravintolan sekoilu tilanteissa yms., ja päälle kuuntelet asiakkaan valituksia siitä, kuinka hän oli tilannut väärän annoksen ja kuinka kyllä ravintolan olisi pitänyt tietää, mitä hän oikeasti halusi. Kyllä, sitä todella tapahtuu. Tuollaisiin summiin ei ole kuitenkaan mitään asiaa, jos hommaa tekee sivutoimisena tai muuten vain kevyemmällä asenteella. Sivutoimisena tuossa tienaa suunnilleen kympin tunnilta, ja siitä kun vähentelee polttoaineet sun muut, niin eihän se leiville lyö.

Woltin lähetit eivät ole työsuhteessa yritykseen, vaan tekevät hommaa käytännössä yrittäjinä. Alkuaikoina työntekijät olivat omia, mutta kun selvisi että silloin heistä maksetaan sivukulut ja että lomiakin pitäisi korvata, niin tilanne muuttui. Näin ollen myös kaikki sakot sun muut menevät lähetin omasta pussista.

Woltin liiketoiminta perustuu siihen, että he ottavat provision ravintolalta. Provision suuruudesta minulla ei ole tietoa. Tämä kuitenkin selittää sen, miksi läheskään kaikki ravintolat eivät löydy listoilta (näkevät provision kuluna, eivät välttämättä ole laskeneet tai arvioineet volyymin lisäystä) tai miksi monessa paikassa Woltin kautta samat ruoat ovat kalliimpia kuin paikan päällä.

Kaiken kaikkiaan minun on silti helppo ymmärtää, miksi monet tekevät tuota työkseen. Homma ei tarvitse mitään koulutusta ja siinä saa rutkasti liikuntaa. Itse tein tuota siinä vaiheessa, kun jäin hetkellisesti työttömäksi enkä halunnut vain istua perseelläni ja nostella ansiosidonnaista. Toki tuo pienensi sitä ansiosidonnaisen määrää, mutta samalla pidin itseni aktiivisena, mikä edesauttoi seuraavan työn saamista. Monelle kouluttamattomalle tuo on ihan kelpo ansio, etenkin jos hommaa tekee Helsingin keskustassa ja polkupyörällä. Ja jos kunto ja psyyke kestää, niin on siinä monelle toimistorotallekin hyvä ”palkankorotus”.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika hurjaa jos 50% meni negatiiviselle ja oli negatiivisena vielä seitsemän vuoden sijoitusten jälkeen. Siinä pitää pään kestää vaan hyvin.

Onhan tuo vähän tuurin kauppaa, koska rahat vetää pois sijoitusmaailmasta. Jos eläköityy juuri silloin kun pörssit vetää tonttiin oikein kunnolla, niin ei tuossa kovin paljon varmaan hymyilytä. Katsomalla esim. S&P 500:n historiallisia kursseja niin olin itse ainakin löytävinäni 15 vuoden jaksoja, joissa loppulukema oli kehnompi kuin aloituslukema, esim. 1960-luvun lopulta 1980-luvun alkuun. Ja kyllä tuo 1998 - 2013 välikin on siinä ja siinä, nousiko se indeksi mihinkään. No, kaikki ei ole kiinni indeksissä tietenkään, ja yleisesti ottaen nousua tulee lähes kaikilla 15 vuoden otannoilla. Mietin tässä vaan, että onko historia tosiaan luotettava ennustaja tulevaisuuden suhteen...toki mitään muutakaan ennustusperustaa ei oikein ole, joten ymmärrettävästi vedotaan aina historiaan. Vaan jos tulee lama ja ilmastomuutos ja isot sodat...
Molempiin ylläoleviin kappaleisiin liittyy keskeisesti oman riskinsietokyvyn tunnistaminen ja sen perusteella sijoituspäätösten tekeminen, tärkeimpänä allokaatio osakkeiden ja korkotuotteiden välillä. Tässä on hyvä taulukko, josta näkee eri allokaatiotasojen tuottohistoriaa (S&P + korot) sekä alempana huonoimmat eripituiset jaksot:
https://paulmerriman.com/wp-content/uploads/2019/03/Fine-Tuning-SP-Equity.pdf
Lähteenä herra nimeltä Paul Merriman, jonka artikkeleita (MarketWatch) ja podcastia (Sound Investing) voin vahvasti suositella kaikille sijoittajille, erityisesti passiivisille ETF-sijoittajille mutta mikä ettei myös osakepoimijoille.

Noiden numeroiden perusteella saa vähän kuvaa siitä millaisella allokaatiolla tulisi ehkä olla liikenteessä, sen perusteella minkälaista pudotusta kokee sietävänsä. Eläkkeen lähestyessä riskinsietokyky tyypillisesti tippuu hiljalleen ja siihen olisi hyvä valmistautua pienentämällä osakepainoa vuosi vuodelta. Tästäkin on toki kaikilla eri näkemyksiä, mutta tämä on varmaan se klassisin tapa.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yhden koulukunnan mukaan osakkeita omistetaan siksi, että osakkeenomistajille maksetaan osinkoja, eikä siksi että niiden arvo vain mystisesti muuten vain jatkuvasti nousisi.
Näin 13 vuoden sijoituskokemuksella osinkojen roolin jo huomaa. Kirjanpitoni näyttää, että osinkoja on tullut 13 vuoden aikana noin 30 k€ (miinus verot), joka vastaa karkeasti noin puolta sijoitusurani tuotoista. Osinkojen osuus kokonaistuloksesta toki heiluu merkittävästi kurssien mukana. Vähänkin isompi droppi voisi äkkiä kääntää tilanteen niin, että osingot vastaavat kaikkia tuottoja.

Kuudentena sijoitusvuotenani pääsin vuotuisissa osinkotuloissa ensimmäistä kertaa tuhannen euron rajapyykille. Nyt osinkoja tulee reilut 5000 € vuodessa. Ajan edelleen aika riskipitoisella salkulla, jota ei ole optimoitu mitenkään osinkoja silmälläpitäen. Lähivuosina olisi tarkoitus vähitellen siirtyä enemmän hyökkäyspelistä puolustuspeliin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Monelle kouluttamattomalle tuo on ihan kelpo ansio, etenkin jos hommaa tekee Helsingin keskustassa ja polkupyörällä. Ja jos kunto ja psyyke kestää, niin on siinä monelle toimistorotallekin hyvä ”palkankorotus”.
Ihaillen olen katsonut, että paikalliset kuskit ovat tajunneet ottaa käyttöön kaupungin tarjoamia sähköpyöriä. Niiden käyttö maksaa 50€ kesässä ja jos etäisyydet ovat muutamasta kilometristä viiteen kilometriin, niin ovathan nuo kaupunkialueella ihan loistavia ratkaisuja. Nopeita ja helppoja eikä tarvi stressata pysäköinneistä (eikä punaisista valoista, eikun)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Täten tunnustan, että vedin tulpan pohjasta ja myin ison osan ETF-rahastoistani pois tänä aamuna. Nyt käteisen rahan osuus sijoitussalkusta on 50% eli hyvinkin paljon. Valtioiden velkakirjoihin en periaatteesta laita rahaa kiinni kun vallassa on niin epäluottavia toimijoita useammassakin maassa, joten odottelen stoalaisen levollisin mielin romahdusta ja sitä että veri virtaa kaduilla, jotta on taas aika ostaa. Myyntipäätös oli sikälikin helppo, että tuotot olivat yli kahdenkymmenen prosentin, jolloin oli helppo perustella itselleen että nyt voi myydä eikä pidä olla liian ahne.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täten tunnustan, että vedin tulpan pohjasta ja myin ison osan ETF-rahastoistani pois tänä aamuna. Nyt käteisen rahan osuus sijoitussalkusta on 50% eli hyvinkin paljon. Valtioiden velkakirjoihin en periaatteesta laita rahaa kiinni kun vallassa on niin epäluottavia toimijoita useammassakin maassa, joten odottelen stoalaisen levollisin mielin romahdusta ja sitä että veri virtaa kaduilla, jotta on taas aika ostaa. Myyntipäätös oli sikälikin helppo, että tuotot olivat yli kahdenkymmenen prosentin, jolloin oli helppo perustella itselleen että nyt voi myydä eikä pidä olla liian ahne.

Myymällä menetit nyt noin 30% voitoista. Kaikkien sijoitusteorioiden mukaan ajoitus ei koskaan ole järkevä valinta, vaan siinä häviää lähtökohtaisesti aina. (verot, arvonnousu aikana jonka on pois markkinoilta, merkintäpalkkiot) Tavan tallaajalle paras taktiikka on holdata aina. Toki jos tuuri käy, niin silloin voi jäädä tuossa voitolle. Mutta sama homma on lotossakin.

Itse myynyt vain osakkeita, joissa osuus on alkanut hyvän tuoton vuoksi olemaan liian suuri osuus salkusta. Ilkeää tekee kun näistä on mätkänyt sitten verot maksuun ja nousu on vain jatkunut. Mutta tämän olen perustellut itselleni, ettei minkään yksittäisen osakkeen osuus nouse yli 30% salkusta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Myymällä menetit nyt noin 30% voitoista. Kaikkien sijoitusteorioiden mukaan ajoitus ei koskaan ole järkevä valinta, vaan siinä häviää lähtökohtaisesti aina. (verot, arvonnousu aikana jonka on pois markkinoilta, merkintäpalkkiot) Tavan tallaajalle paras taktiikka on holdata aina. Toki jos tuuri käy, niin silloin voi jäädä tuossa voitolle. Mutta sama homma on lotossakin.
Sinänsä pointti on hyvä. Minä nyt löin vetoa tuota arvonnousua vastaan ja tilanne oli ettei tule veroja maksettavaski ja tarkoitus on takaisinostot hoitaa samoin kuin tähän astikin eli hajautettuna maksuttomina kk-maksuina, joten noidenkin merkitys jää minimiin.

Zen Master says: we'll see.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sinänsä pointti on hyvä. Minä nyt löin vetoa tuota arvonnousua vastaan ja tilanne oli ettei tule veroja maksettavaski ja tarkoitus on takaisinostot hoitaa samoin kuin tähän astikin eli hajautettuna maksuttomina kk-maksuina, joten noidenkin merkitys jää minimiin.

Zen Master says: we'll see.

Joo, ja tylsähän se on sijoitustoimintaa harrastaa jos ihan vain raa`asti teorioiden mukaan menee. Itsellänikin olisi ollut parempi tuotto jos olisin mennyt teorioiden mukaan vetämällä etf:ää ikiholdissa, mutta huomattavasti enemmän mielenkiintoa osakepoiminnalla.

Asiasta kukkaruukkuun, onko jollain mielipiteitä salkkuni toiseksi suurimmasta osakkeesta, Bank Norwegianista: https://www.nordnet.fi/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/index.html?identifier=1302477&marketid=15

Tänään Sampo ja toinen yhtiö ilmoittivat ostavansa lentoyhtiön omistusosuuden pois 15% preemiolla. Itselleni todella mielenkiintoinen osake, sillä talous on kunnossa, p/e oli ennen tätä päivää kuuden tienoilla, laajentuu voimakkaasti ja nyt hakeutuu muillekin markkina-alueille Eurooppaan. Isoin riski liittyy lentoyhtiöön ja sen mahdolliseen konkurssiin, pankki varmasti pysyy pystyssä vaikka lentoyhtiö konkkaan menisikin, mutta silloin rewards ohjelma menisi uusiksi suurelta osin ja varmasti näkyisi bisneksessä. Mutta lentoyhtiön pysyessä pystyssä on tämä lappu tajuttoman alihintainen tällä hetkellä, itselleni tavoitehinta on 120 tienoilla jolloin voisi harkita myyntiä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Joo, ja tylsähän se on sijoitustoimintaa harrastaa jos ihan vain raa`asti teorioiden mukaan menee. Itsellänikin olisi ollut parempi tuotto jos olisin mennyt teorioiden mukaan vetämällä etf:ää ikiholdissa, mutta huomattavasti enemmän mielenkiintoa osakepoiminnalla.
Minä en sinänsä tuota tylsyyden minimointia halua myötää perusteeksi, vaan pidän vain kuplan tunnusmerkkejä niin vahvoina, että pidän tätä perusteluna finanssisijoituksena eli niin poikkeuksellisena tilanteena, jolloin normaalista strategiasta/teoriasta on syytä poiketa. Varsinkin kun nyt oli nuo verotukselliset seikat puolella. Reaalimaailma ja finanssimaailma eivät enää tunnu olevat missään yhteydessä toisiinsa (tosin näin kai on ollut jo vuosikaudet). Mikään huono uutinen ei vaikuta kursseihin negatiivisesti.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä en sinänsä tuota tylsyyden minimointia halua myötää perusteeksi, vaan pidän vain kuplan tunnusmerkkejä niin vahvoina, että pidän tätä perusteluna finanssisijoituksena eli niin poikkeuksellisena tilanteena, jolloin normaalista strategiasta/teoriasta on syytä poiketa. Varsinkin kun nyt oli nuo verotukselliset seikat puolella. Reaalimaailma ja finanssimaailma eivät enää tunnu olevat missään yhteydessä toisiinsa (tosin näin kai on ollut jo vuosikaudet). Mikään huono uutinen ei vaikuta kursseihin negatiivisesti.

Niin, kyllähän kurssit silti huipuista on esim. Helsingissä laskeneet sellaiset 13% ja viimeisen 3v aikana nousua on ollu vain 7% (ilman osinkoja). Lisäksi vielä EKP alkaa syytämään jälleen rahaa markkinoille syksyllä, niin itse olen sen kannalla että ellei isompaa lamaa puske niin suureen pudotukseen nykyisestä en usko. Toki, romahdus tulee yleensä aina puskista, joten kuka tietää vaikka alkaisi vielä tänään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin, kyllähän kurssit silti huipuista on esim. Helsingissä laskeneet sellaiset 13% ja viimeisen 3v aikana nousua on ollu vain 7% (ilman osinkoja). Lisäksi vielä EKP alkaa syytämään jälleen rahaa markkinoille syksyllä, niin itse olen sen kannalla että ellei isompaa lamaa puske niin suureen pudotukseen nykyisestä en usko. Toki, romahdus tulee yleensä aina puskista, joten kuka tietää vaikka alkaisi vielä tänään.
Olisi pitänyt olla tarkempi avausviestissäni. Minun rahastosijoitukset ovat valtaosin mallia World eli suomeksi sanottuna USA. Historian kaikkien aikojen huiput rahaston osalta nähty viimeisen kuukauden sisällä.

Vaikka euroopan tilannettakaan en mm Saksan viimeisten uutisten valossa näe valoisana, niin ne holdaan.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Olisi pitänyt olla tarkempi avausviestissäni. Minun rahastosijoitukset ovat valtaosin mallia World eli suomeksi sanottuna USA. Historian kaikkien aikojen huiput rahaston osalta nähty viimeisen kuukauden sisällä.
Jos sepe500 katsoo, niin tuota ennen huiput olivat 3-4kk sitten, sitä ennen 11kk sitten. 1.5v sitten siitä vielä taaksepäin niin oli taas "ennätyshuippu". 2.5v sitten oli myös yksi, 4v sitten oli myös yksi. 19v sitten oli myös huiput. Ajat siis noin pyöreästi sinnepäin hatusta heitellen.

Toki tämän tiesitkin, mutta koitin tuota "ATH*"-myymistä hieman kritisoida. Jos Google, Amazonia yms olisi myynyt 5v sitten ATH-hinnoilla pois, niin aika paljon olisi hävinnyt (noiden tuotto verrattuna sp500:n tuottoon). Tuostahan oli muuten hauska huomio, Motley Foolin juttu jossa katsotaan tuottoa, jos olisit missanut tietyt parhaat nousupäivät.

* olettaen ettet oikeasti osaa myydä ATH-lukemista pois, vaikka 5v aikajänteellä katsottuna. Toki tulevaisuus kertoo paljon.

edit. Lisätään sen verran että itsekkin olen siirtänyt painoa kasvuosakkeista (sis. pienet kasvuosakkeet sekä DGI-osakkeet) isomman osingon "turvallisiin" osakkeisiin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos sepe500 katsoo, niin tuota ennen huiput olivat 3-4kk sitten, sitä ennen 11kk sitten. 1.5v sitten siitä vielä taaksepäin niin oli taas "ennätyshuippu". 2.5v sitten oli myös yksi, 4v sitten oli myös yksi. 19v sitten oli myös huiput. Ajat siis noin pyöreästi sinnepäin hatusta heitellen.

Toki tämän tiesitkin, mutta koitin tuota "ATH*"-myymistä hieman kritisoida. Jos Google, Amazonia yms olisi myynyt 5v sitten ATH-hinnoilla pois, niin aika paljon olisi hävinnyt (noiden tuotto verrattuna sp500:n tuottoon). Tuostahan oli muuten hauska huomio, Motley Foolin juttu jossa katsotaan tuottoa, jos olisit missanut tietyt parhaat nousupäivät.
On erittäin totta, että viime vuosina on ennätyshuippuja paukutettu käytännössä joka kuukausi sitten vuoden 2015 (erityisesti kun tuo on arvoa kasvattava). Kuitenkin näkemykseni mukaan kurssinousulle on ollut perusteita, eli talous on kasvanut, osingot ovat olleet vahvoja ja näkymät ovat olleet positiivisesti. Nyt tilanne on muuttunut (pl. osingot eivät ole vielä hyytyneet, ja se toki onkin iso jos), mutta muut valtavat uhkat eivät ole realisoituneet kuin hetkellisesti pompatakseen sitten taas uusiin ennätyksiin. Pointtini ei ole niinkään myynti ATH:ssa, vaan myydä tilanteessa jossa arvostustaso ei ole arvioni mukaan enää perusteltua eli ATH vaikka talous on hyytymässä.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse myin noin kuukausi sitten kaikki maailman kehittyneet/kehittyvät kattavat ETF:t ja pohjoismaiden superrahastot pois. Pikku hiljaa siirrellyt varoja osinkoa kasvattaviin defensiivisiin osinkokoneisiin, jotka näen tässä maailmantilanteessa nyt parempana ratkaisuna. Vaikka indeksit tuntuu hinnoiteltavan aika korkealle, löytyy yksittäisistä osakkeista todella mielenkiintoisia ja omaan silmään edullisia laadukkaita yhtiöitä joilla on näyttöjä heikompien talousaikojenkin yli suoriutua hyvin. Näitä hankkimalla sitä toki kuvittelee itsensä markkinoita viisaammaksi, mitä tuskin olen. On kuitenkin pitemmän aikaa ollut mielessä siirtyä rahastosijoittajasta osinkojen suuntaan, ja nyt on nähdäkseni siihen ihan hyvä hetki.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse myin noin kuukausi sitten kaikki maailman kehittyneet/kehittyvät kattavat ETF:t ja pohjoismaiden superrahastot pois. Pikku hiljaa siirrellyt varoja osinkoa kasvattaviin defensiivisiin osinkokoneisiin, jotka näen tässä maailmantilanteessa nyt parempana ratkaisuna. Vaikka indeksit tuntuu hinnoiteltavan aika korkealle, löytyy yksittäisistä osakkeista todella mielenkiintoisia ja omaan silmään edullisia laadukkaita yhtiöitä joilla on näyttöjä heikompien talousaikojenkin yli suoriutua hyvin. Näitä hankkimalla sitä toki kuvittelee itsensä markkinoita viisaammaksi, mitä tuskin olen. On kuitenkin pitemmän aikaa ollut mielessä siirtyä rahastosijoittajasta osinkojen suuntaan, ja nyt on nähdäkseni siihen ihan hyvä hetki.

Nordea on itselleni mielnkiintoinen. Viime vuoden osingolla osinkotuotto olisi yli 12%, toki osingon lasku on mahdollista ja ehkä todennäköistäkin. Lisäksi korot tulevat pysymään seuraavat vuodet miinuksella eli sieltä ei ole apua tulossa hetkeen. Talouden suunnan kääntyessä ja pankin rajujen säästöjen jälkeen jos tulos saadaan kuntoon niin tuo nykykurssi on nähdäkseni tuplattavissa seuraavan 4 vuoden aikana. Toki yhtä todennäköistä on, että luisu jatkuu vielä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Nordea on itelleniki mielenkiintoinen. Turskaa tulis nyt myymällä ihan kivasti, jonku mittarilla jopa ihan vitusti. Osinko laskee aika varmasti, mutta iteki luotan että tuolta punaselta ristiltä noustaan ja komeesti.
Mitäänhän en häviä ku mitään en myy ja toisaalta useemman tonnin saa tehhä luovutustappioita kun pääomatulojen veroissa riittää vähennettävää.

Mistää en mitää ymmärrä mutta ei mun sijotuksilla tule tappioita. Ite en niitä varmaan koskaan pura ja ku pojat jakaa perintöä niin nehän vain saa. Jos nyt edes suurinpiirtein pysyy osinkojen maksut kuosissa niin ennen eläkeikää niillä pitäisi se sata kiloa osinkoja naatiskella.

Mutta ihan totuuden nimissä ni en kyllä ole kartalla mihin nyt olisi viisasta sijoittaa. Asuntolainan maksukaan ei kannata jos 87 kiloa maksaa 7,36€/kk. Ehkä tuon tuoton saa mistä vaan osingonmaksajasta ja about kaikista korkotuotteistakin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nordeasta oli viime kuun Talouselämässä juttua ja mielenkiintoinen ja edullinenhan se on, mutta ei sen kannattavuuden paluttaminenkaan ihan helppo homma ole.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Juu ei tuosta Nordeasta helpolla kultakaivosta tule, mutta itelle riittäisi jos edes nousisi edes sen tämän hetken tappion verran up.

Kyllä minulla yksi hyvä sijoituskohde voisi olla, kulta. Joskaan en juuri nyt ole seuraillut missä hinnoissa on. Ite ostin yheltä epätoivoisesti rahaa tarvitsevalta kaulaketjun hintaan 2700€ ja kun vähän jännitti mitä ostin niin marssin kultasepän liikkeeseen arvioitettavaksi ja kiitos. Leimat todettiin aidoiksi ja kulta on sitä mitä pitikin. Nyt kaulassa roikkuu kymppitonnin arvoinen ketju. Näin hyvää kertasijoitusta ei usein osu kohdalle. Mutta kuten muissakin sijoituksissani, tämä roikkunee kaulassa hamaan tappiin ellei ole pakko muuttaa rahaksi tai sitten joku pölli tätä.
 
Viimeksi muokattu:

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Nordeasta oli hyvä analyysi Jarkko Ahon Random Walker -blogissa Nordnetin sivulla (jonne linkki vie). Nokian halpuuteen aikanaan haksahtaneena olen pitänyt näppini toistaiseksi irti. Jos jotain on vuosien myötä oppinut, niin sen, ettei kannata tapella ison rahan trendiä vastaan. Ei ole väliä onko näkemys oikea vai ei (kuten Nokiassa aikanaan oli), sillä kurssi laskee joka tapauksessa.

Ymmärrän hyvin salkkujen keventämisen, sillä talouden meno ei tunnu hyvältä. Järki sanoo, ettei markkinoiden pullasorsaruokintaa voi jatkaa ikuisuuksiin, mutta kuka viheltää pelin poikki? Itsekin ostin viime viikon dipistä osakkeita (ja myin jo pois) luottaen elvytyspuheiden alkavan melko nopeasti. Uusia notkahduksia odotellessa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös