HIFK:n mediaketju

  • 1 446 455
  • 5 706
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, NYR, Inkvisitio 1480-
Joskus 90-luvulla IFK oli kyllä aivan kärjessä nettisivujen tasossa. Sittemmin toki rapistui...
Toisaalta jos mietitään ysäriä, niin siellä on vielä kentällisen verran janareita pahviukkoina, joten eräpäivänakkeja ei tartte ees alkaa laittaa pakkaseen, koska faksiyhteysc on auki..
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Katuvarsimainonta lähtenyt rullaamaan. Ei mitään mullistavaa tänä vuonna: "Stadilaisuus on asenne" ja logo keskellä.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Tylsä. Yhtä huono kuin itänaapurin mainokset.

On ne ainakin erilaiset. Meillä samaa linjaa kuin ennenkin, Harjavallan mainos vaikuttaa että on kuvattu Mellunmäen tarkkista.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Katuvarsimainonta lähtenyt rullaamaan. Ei mitään mullistavaa tänä vuonna: "Stadilaisuus on asenne" ja logo keskellä.

Mulle stadilaisuus on kyllä ihan muuta kuin asenne. Mutta ehkä tällä pyritäänkin puhuttelemaan mm. espoolaisia wannabe-stadilaisia, jotka käy ifk:n peleissä.

Jokerien dösärimainoksiin en ole vielä törmännyt, mutta kadunvarsimainoksissa on tultu lähemmäs ifk:n yksinkertaista tyyliä, jossa logo on keskiössä. Viime kauden mainokset oli surkeita, nyt on sentään mainoskasvoiksi Mörköä ja muita maailmanmestareita, eikä mustavalkoista Amandaa tjsp.
 
J

Just-Ice-Hockey

Tämän vuoden kadunvarsimainokset ovat minusta kaikinpuolin surkeat. Ensinnäkin niissä on kirjoitusvirhe, vaikka ymmärränkin mainosmiesten tavan ja tarpeen käyttää kieltä omiin tarkoitusperiin. Toisekseen, kuten @powerplaymaker totesi, stadilaisuus on kaikkea muuta kuin asenne. Stadilaiseksi synnytään, sitä leimaa ei ihminen voi asenteella itselleen hankkia. Todettakoon vielä, että tänään autoa ajaessani ja kyseisen mainoksen Hyvinkäällä nähdessäni tuli vahvasti sellainen fiilis, että nyt on mainos väärässä paikassa. Se mitä minä tunnen muilla paikkakunnilla asuvia ihmisiä, ei stadilaisuus ole heille mikään juttu.

Minun analyysin perusteella mainos toimii vain Stadissa, ja siellä ollessaan se sisältää räikeän stadilaisuutta vähättelevän valheen. Niin ja siellä on se saatanan kirjoitusvirhe.
 

torpeedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lunkan väärintorjutut voitot
Stadilaiseksi synnytään, sitä leimaa ei ihminen voi asenteella itselleen hankkia. Todettakoon vielä, että tänään autoa ajaessani ja kyseisen mainoksen Hyvinkäällä nähdessäni tuli vahvasti sellainen fiilis, että nyt on mainos väärässä paikassa.

Kahdessa kohtaa täysin samaa mieltä. Meistä junantuomista ei tule koskaan stadilaisia, vain hesalaisia. Samoin en ymmärrä mitä tuollainen mainos tekee Hyvinkäällä.

Olisi parempi pitäytyä sillä linjalla kun Länsiväylällä kysyttiin "Oliks böndellä kivaa?"
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Itseäni tuossa mainoksessa näin aloittelevana lievänä äidinkielinatsina puistattaa tuo kirjoitusasu.

STADI
LAISUUS
ON ASENNE

Jos ei kerran haluta tavuviivaa käyttää, niin keksikää nyt sitten vaikka joku toinen slogan?

Sama. Lisäksi tuo toka rivi voi nopeasti vilkaistuna olla LAISKUUS. No onhan edarius tuttu ominaisuus joukoissamme, joten siinähän se menee lukihäiriöiselläkin.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minun analyysin perusteella mainos toimii vain Stadissa, ja siellä ollessaan se sisältää räikeän stadilaisuutta vähättelevän valheen. Niin ja siellä on se saatanan kirjoitusvirhe.

Mainoksia suunnittelevat ja tuottavat mainostoimistot pyrkivät käsitykseni mukaan siihen, että mainokset ja niiden viestit herättävät kuluttajissa ajatuksia, tunteita ja mielipiteitä/ mielleyhtymiä. Mainoslauseessa korostetaan asennetta ja sen alkuvoipaisuutta ja vahvuutta. Näin ollen kirjoitusasulla tai muilla muotoseikoilla ei ole merkitystä., koska ne < asenne. Tämä voi olla mainoksen perimmäinen ajatus.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni hieno juttu, että mainostavat muuallakin kuin Stadissa tai ihan pääkaupunkiseudulla a'la Hyvinkää, mutta tosiaan voisivat ehkä vähän yksilöidä noita mainoksia paremmin.

Kuten jo moni sanonutkin, niin ei sillä "stadilaisuudella" pahemmin painoarvoa ole mainostaessa juurikin jossain Hyvinkäällä. Vähän jotain erilaista slogania "maaseudulle".
 
J

Just-Ice-Hockey

Mainoksia suunnittelevat ja tuottavat mainostoimistot pyrkivät käsitykseni mukaan siihen, että mainokset ja niiden viestit herättävät kuluttajissa ajatuksia, tunteita ja mielipiteitä/ mielleyhtymiä. Mainoslauseessa korostetaan asennetta ja sen alkuvoipaisuutta ja vahvuutta. Näin ollen kirjoitusasulla tai muilla muotoseikoilla ei ole merkitystä., koska ne < asenne. Tämä voi olla mainoksen perimmäinen ajatus.

Näinhän se usein tuppaa olemaan, ja tätä pyrin osaltani tuomaan ilmi alkuperäisessä viestissäni. Tiedä sitten, miten onnistunutta on luoda alueellisesti erittäin rajattu kampanja, mikä vielä kyseisen alueen sisällä todennäköisesti herättää lähinnä kummeksuntaa ja ärtymystä.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Miten voi kämmätä sanan stadilainen muotoon stadi lainen. Olkoonkin eri riveillä, mutta silti uskoisin häiritsevän yllättävän monia. Kolmosluokkalainenkin tietää, että se kuuluu kirjoittaa yhteen, mutta Rööperin hipstereille (tai mikä taho seuran mainokset tekeekään) tuo oli liian hankala.

Ja tarkoitukseni ei ollut tulla vain vittuilemaan. HIFK:lla on oikein tyylikkäitä mainoksia näkynyt viime vuosina.
 
Viimeksi muokattu:

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Miten voi kämmätä sanan stadilainen muotoon stadi lainen. Olkoonkin eri riveillä, mutta silti uskoisin häiritsevän yllättävän monia. Kolmosluokkalainenkin tietää, että se kuuluu kirjoittaa yhteen, mutta Rööperin hipstereille (tai mikä taho seuran mainokset tekeekään) tuo oli liian hankala.

Eiköhän mainosmieskin tiedä että kyseessä on yhdyssana. Nyt on ilmeisesti graafinen ilme ajanut kieliopin yli, ei ole oikein
väliviiva sopinut muotokieleen. Se että onko se hyvä juttu, lienee jokaisen oma mielipide. Omasta mielestä se ei ole
ehkä hyvä ratkaisu. Mutta en nyt vedä ranteitakaan auki.
 

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Miten voi kämmätä sanan stadilainen muotoon stadi lainen. Olkoonkin eri riveillä, mutta silti uskoisin häiritsevän yllättävän monia. Kolmosluokkalainenkin tietää, että se kuuluu kirjoittaa yhteen, mutta Rööperin hipstereille (tai mikä taho seuran mainokset tekeekään) tuo oli liian hankala.

Ja tarkoitukseni ei ollut tulla vain vittuilemaan. HIFK:lla on oikein tyylikkäitä mainoksia näkynyt viime vuosina.

Katsoppa tapahtumamainoksia, maitopurkkeja tai oikeastaan mitä tahansa markkinoitavaa, niin törmäät samaan: graafisuus ajaa oikeinkirjoituksen edelle. Tarkoitus ei siis suinkaan ole puolustella, ihan näin IFK-kannattajana ärsyttää stadi laisuus.
 

Joona D

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Boston Bruins
Joo ei ole omia suosikkeja tämä myöskään, mutta kyllä tuo "statement" pistää silmään ainakin ehkä vähän härskimmin kuin edelliset. Jos en olisi IFK -fani niin kelaisin, että voi helvetti nyt taas. Ihan sinänsä hyvä reaktio.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Katsoppa tapahtumamainoksia, maitopurkkeja tai oikeastaan mitä tahansa markkinoitavaa, niin törmäät samaan: graafisuus ajaa oikeinkirjoituksen edelle. Tarkoitus ei siis suinkaan ole puolustella, ihan näin IFK-kannattajana ärsyttää stadi laisuus.
Vähän pelottaa, että "idean" on keksinyt, toukokuussa Helsinkiin muuttanut, savolainen katsoessaan MTV3:n mainoksia. Tai Sakke "Kopio" Järvenpää.
 

Stigu

Jäsen
Laskin tuon dosämainoksen fonttikoon perusteella, että jos sana STADILAISUUS haluttaisiin esittää yhdellä rivillä, tulisi kyltin leveydeksi tuon rivin kohdalta 3,5 metriä. Muutenhan nuo kyltit ovat standardimitaltaan 1,2 metriä leveitä.

Varsinkin noissa dösäpysäkkien päätykulmissa tuo merkitsisi sitä että IFK:n mainoksesta törröttäisi 2,3 metrin kaistale ulos pysäkistä Kaistale olisi noin 1,6 metrin korkeudella ja noin 40 senttiä korkea. Näen tuosta kaikenlaisia haittoja:

  • Dösäkuski ei välttämättä näe tuon kaistaleen taakse, onko pysäkillä joku pyrkimässä kyytiin vai ei. Dösäkuskin (ja kyytiinpyrkivän) orastava IFK-fanitus saattaisi kokea kolauksen

  • Esim. fillaroitisja saattaisi epähuomiossa törmätä tällaiseen STADILAISUUS-ulokkeeseen, mistä aiheutuisi avian varmasti negatiivista julkisuutta IFK:lle

  • Tuota kaistaletta ei tietenkään lasitettaisi, joten sateessa se kastuisi ja alkaisi lerpattaa. Lopputuloksena jälleen kerran negatiivista julkisuutta seuralle. IFK koettaisiin ikäänkuin velttona kyrpänä, jollaiseksi se ei todellakaan halua (käsitykseni mukaan) tänäkään vuonna profiloitua.
Eli kyllä tuossa on mielestäni argumentteja STADILAISUUS-sanan pätkimiseksi, itse ainakin empatiseeraan markkinointiosastoa ja sen päätöstä.

Toinen vaihtoehto olisi tietysti ollut keksiä jotain lyhyempiä sloganeita kuten ”IFK IS BEST”, "9", "I LOVE IFK" tai ”SOA” (lyhennys lauseesta Stadilaisuus On Asenne).
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ihan hyvä mainos tuokin, mutta ei ihan yllä edellisten tasolle. Ja toki ollaan Stadilainen jengi, mutta jos mainoksia suunniteltu hieman edemmäs, eli esim. tosiaan 50km säteellä:
Itään (Porvoo), pohjoiseen (Hyvinkää) ja länteen (Lohja) asti, niin pelisilmää mainontaan olisin enemmän käyttänyt. Huumoria mukaan jokaiseen. Stadilaisuuden korostaminen ei välttämättä ole se paras napsu tohon :)

Toki tuonkin voi ymmärtää niin, että se tosiaan on "vain" asenne, eli jos sen niin lukija ymmärtää ni homma muuttuu :)
 

AngieRainbow

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asun Tampereella, olen HIFK-fani ja mulla on kausikortti Nordikselle B4 katsomoon. Mun mielestä toi "Stadilaisuus on asenne" on tosi hyvä. Oon syntyny Rovaniemellä ja muutin Korsoon faijan luo 1995, ku olin 13v. Silloin aloin käydä Nordiksella ja sytyin IFK:hon. Mulle Helsinki on aina ollu se ykkös mesta Suomessa ja sinne lapsena aina haikailin faijan perään. Nyt on tosi hyvä fiilis, kun ollaan vaimon kans muuttamassa Helsinkiin. Tuntuu oikeasti siltä, että saan palata himaan. Aina kun tuun täältä dösällä Nordikselle peliin, niin tuntuu, että tää on mun kaupunki, joukkue ja halli. IFK-fanit mun perhe. Voin sanoa, että välillä tulee paljon paskaa niskaan Tampereella, kun oon IFK:n kannattaja ja logo on tatuoitu hauikseen. Stadilaisuus on mun kohdalla asenne sanokoon muut mitä tahansa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Asun Tampereella, olen HIFK-fani ja mulla on kausikortti Nordikselle B4 katsomoon. Mun mielestä toi "Stadilaisuus on asenne" on tosi hyvä. Oon syntyny Rovaniemellä ja muutin Korsoon faijan luo 1995, ku olin 13v. Silloin aloin käydä Nordiksella ja sytyin IFK:hon. Mulle Helsinki on aina ollu se ykkös mesta Suomessa ja sinne lapsena aina haikailin faijan perään. Nyt on tosi hyvä fiilis, kun ollaan vaimon kans muuttamassa Helsinkiin. Tuntuu oikeasti siltä, että saan palata himaan. Aina kun tuun täältä dösällä Nordikselle peliin, niin tuntuu, että tää on mun kaupunki, joukkue ja halli. IFK-fanit mun perhe. Voin sanoa, että välillä tulee paljon paskaa niskaan Tampereella, kun oon IFK:n kannattaja ja logo on tatuoitu hauikseen. Stadilaisuus on mun kohdalla asenne sanokoon muut mitä tahansa.

Tervetuloa himaan!
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vielä yksi näkökulma näihin tällä hetkellä näkyvissä oleviin ulkomainoksiin. On mahdollista, että nyt nähtävillä olevan mainoksen sanoma ja ulkoasu avautuu paremmin kun ’mainossarjan’ mahdolliset muut versiot myöhemmin julkaistaan. Eli ehkä vielä ei kannata tehdä ihan lopullisia johtopäätöksiä.
 

torpeedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lunkan väärintorjutut voitot
Eli kyllä tuossa on mielestäni argumentteja STADILAISUUS-sanan pätkimiseksi, itse ainakin empatiseeraan markkinointiosastoa ja sen päätöstä.

Ymmärrän pointin mutta toisaalta jos joku idea ei toimi niin siitä voi myös luopua. Tämä isolla sarkasmikorostuksella.
Ei mulla itselläni ole tarjota parempaa slogania tai graafista ratkaisua, mutta toisaalta mulle ei myöskään makseta sellaisten tekemisestä. Jos tuo sattuu tällaiseen puusilmään niin voin vain arvailla miltä se näyttää alan ammattilaisen silmin.
Tältä puolelta pöytää on helppo arvostella, mutta miksi tehdä tällaisia perusmokia jos niillä ei kuitenkaan saavuteta mitään. High risk, no reward.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös