Häät, rippijuhlat ym. kissanristiäiset

  • 12 653
  • 94

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Vierasmäärä häissäni joskus oli lähes sama. Osaltani muistan sellaisen, että lonkeroa meni huomattavasti enemmän kuin olutta, vaikka oletuksemme oli samankaltainen kuin teillä. Lonkerot loppui muistaakseni kesken "kemujen" ja olutta jäi hieman yli, meinasi keissit seisoa varastossa turhan kauan juhlien jälkeen. Siideriä oli myös varsin vähän, ei aiheuttanut puutostilaa. Viiniä meillä oli huomattavasti vähemmän, tosin eipä sitä liiaksi ylimääräistä tainnut jäädäkään. Eli mätsäsi hyvin lähinnä ruokailun ajaksi ja sille hieman vanhemmalle väelle, jotka eivät oluita juoneet (sori, yleistys).

Tosiaan tuo lonkero on tuossa nyt aiheuttanut harmaita hiuksia, että pitäisikö sitä olla enemmän. Täytyy nyt vielä miettiä jos muutaman laatikon sitä hankkisi lisää. Meillä lähtökohta oli se, ettei haluttu tölkkejä vaan kaikki juomat lasipulloista. Lonkeron kohdalla tuo sitten osoittautui mahdottomaksi, jonka johdosta sen määräkin jäi sitten oluen jalkoihin. Vielä olisi reilu kolme viikkoa aikaa hienosäädöille :)
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Alkossa noita ainakin pitäisi olla, ja jos haluaa päästä hiukan halvemmalla, niin Alkossa myös perinteisessä pullossa. Toki tuo kirkas pullo on ainakin minun mielestäni vähän hienomman näköinen, mutta tosiaan siis myös kalliimpi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vielä penseämpi olen ollut polttareita kohtaan. Vaikka tuttavapiirini onkin keskimääräistä fiksumpaa, eikä alennu pahimpiin junttiuden multihuipentumiin, ei polttaribiletys ole oikein ikinä iskenyt meikäläiseen täysillä. Jotenkin olen aina kokenut olleeni liian vanha sellaiseen juopotteluun, mitä polttareissa aina jotkut tuntuvat harrastavan. Ja toisaalta kaikki extreme-lajit, joita usein harrastetaan ohessa, ovat myös sellaisia, etteivät ne ole yhtään meikäläisen juttu.

Polttarit voi toki järjestää myös örveltämättä, voi olla erilaisia elämyksiä jne. ja olla hauskaa ilman, että maalataan nenä mustaksi, laitetaan hyppäämään benji-hyppy ja sen jälkeen myymään jotain kananmunia torille täysin naamat. Olen ollut lukuisissa oikein mukavissa polttareissa, joissa on juotu huomattavan vähän, kokemista ja näkemistä sen sijaan sen edestä.

Ai niin, omissa häissä tarjottiin alkoholia tasan alkumaljan verran, lisäksi hääleikkejä ei ollut ollenkaan. Silti kaikki tuntuivat viihtyvän, koska juhlat olivat meidän näköisemme, ruoka oli hyvää, muutama puhe ja yhdessäoloa. Vihkiminen erillisenä hyvin originellina versiona osui myös sekä harrastuksiin että omaan ajatukseen häistä. Eivät ne aina vaadi valtavaa rälläämistä ja jotain sukkanauhanheittelyä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tiesivätkö kaikki vieraat tästä etukäteen. Muuten aika karua, vaikka kuinka näyttäisi viihtyvän.

Enpä suoraan sanottuna muista tiesivätkö. Tarjolla toki ravintolassa oli normaalisti rahalla viiniä, jota jotkut taisivat pari-kolme pulloa illan aikana yhteensä hankkia. Jokaisen häävieraan tuntien tuo ei ollut mikään ongelma, vaikka heidän alkoholinkäyttöskaalansa vaihtelee käsittääkseni aika lailla reunasta toiseen. Olennaista - edelleen - on, että häät ovat hääparin näköiset, silloin niissä yleisesti ottaen viihdytään. Teennäisyys ei viihdytä ketään vaan vaivaannuttaa.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦

Katohan, tuohan on komee! Tehtiin juomareissu Tallinnaan niin en löytänyt mitään tuollaista. Nuo olisi kyllä toimineet enemmän kuin hyvin..
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Alkossa noita ainakin pitäisi olla, ja jos haluaa päästä hiukan halvemmalla, niin Alkossa myös perinteisessä pullossa. Toki tuo kirkas pullo on ainakin minun mielestäni vähän hienomman näköinen, mutta tosiaan siis myös kalliimpi.

Mennyt multa ihan ohi noi.. Tuon vanhan pullon olen joskus nähnyt, mutta jotenkin mielessäni päätin ettei noista ole tehty 5,5% versioita niin en edes tutkinut asiaa. Tuo kirkas pullo näyttää kyllä kieltämättä hyvältä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Polttarit voi toki järjestää myös örveltämättä, voi olla erilaisia elämyksiä jne. ja olla hauskaa ilman, että maalataan nenä mustaksi, laitetaan hyppäämään benji-hyppy ja sen jälkeen myymään jotain kananmunia torille täysin naamat. Olen ollut lukuisissa oikein mukavissa polttareissa, joissa on juotu huomattavan vähän, kokemista ja näkemistä sen sijaan sen edestä.

Juuri näin. Polttareita on moneen junaan. En ole itsekään ollut tuollaisissa pahimmissa örvellysjuhlissa, enkä myöskään sellaisissa, joissa olisi ollut tuota junttimaista juhlakalun nöyryyttämistä. Tai no, yksissä polttareissa bestman oli sankarin pikkuveli, ja hän oli jonkinlaisen nöyryytysosion ängennyt osaksi ohjelmaa, mutta kokonaisuuden kannalta tuo oli melko vähäiseksi jäänyt numero, ja sulhanen jopa kieron huumorintajun omaavana oli täysin mukana tässä.

Parhaita ohjelmanumeroita ovat minusta olleet mm. panimoesittely olutmaisteluineen sekä sellaiset uusien lajien kokeilut, joihin ei liity mitään Extreme-leimaa tai suurta itsensä telineiden riskiä. Esimerkiksi jousiammunta on ollut ihan hauskaa. Kaikki autoilut yms. vauhdin hurmaa sisältävät lajit olen jättänyt itse suosiolla väliin. Olen ehkä luonteeltani riskinkaihtaja, mutta en myöskään saa sellaisista mitään mielihyvää. No, nuorempana sainkin kuulla vittuilua siitä, että halusin aina ajaa autoa varoen, ja nopeusrajoituksia ja muita liikennesääntöjä noudattaen.

Mutta joo, makuja on monia. Olen aina tiennyt, että minulla on jokseenkin erilaiset mieltymykset kuin suurilla massoille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mutta joo, makuja on monia. Olen aina tiennyt, että minulla on jokseenkin erilaiset mieltymykset kuin suurilla massoille.
Ehkä ne voi olla myös aivan aidosti tylsät, ne mieltymyksesi siis? Ja tämä toki kaltaisillesi suotakoon, kovin kaukana kun en itsekään ole kuvailemastasi - mikään ääririehuminen ei kiinnosta tippakaan varsinkaan täysnuhassa. Kuitenkin olen tässä vuosien varrella alkanut pitää vauhdista, korkeista paikoista ja kolhuista, kunhan nuo kaikki tapahtuvat valvotusti ja alkuillasta, ja sitten sellainen lievästi vittuileva ja maailmanomistava asennehan on vain hyväksi pienessä nousussa, kun kisailut on kisailtu, ja siirrytään ruokien ja juomien pariin. Tietysti ympäristö pitää pyrkiä huomioimaan ja käytöstavat siinä ohessa, mutta ei itseäni kyllä millään tavalla häiritse, jos joku polttariporukka ja varsinkin juhlakalu itse selkeästi on hommassa mukana ja siinä samalla vähän äänentoisto kärsii. Sikailu ja örvääminen sitten erikseen, niitä tuskin kukaan täyspäinen missään muodoin sietää.

Ei ole tarkoitus vittuilla siis sen kummemmin, vaan lähinnä olen alkanut itse miettiä tässä iän myötä näitä erinäisiä toimintatapoja, että paskaakos se lopulta minulle kuuluu, miten oikein porukka häitään, polttareitaan, synttäreitään, kalsareitaan tai mitä tahansa viettää, jos kaikilla ko. seurueessa on hauskaa ja ympäristökin suurin piirtein on huomioitu. Omilla tasavuosillani soitan pääasiassa omaan makuuni iskevää musiikkia, joukossa pari tuoretta ryyppyrallia, joiden tiedän kiusaavan musiikkia "oikein" kuuntelevia kavereitani, mutta poistukoon siksi aikaa mökistä, jos ei nappaa. Varmaan osa mökkikisojen lajeista on joillekin kuluneita ja kokeiltuja jo, mutta niillä mennään, koska mun juhlat. Syödäänkin saatana lihaa siellä!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Syödäänkin saatana lihaa siellä!

Tämähän alkaa kuulostaa jo keski-iän kriisiltä vaan kai sitäkin voi juhlistaa.

Ketjuun muuten sopisi erojuhlatkin, mutta ei taida olla ollut kenelläkään eivätkä ne vielä ole Suomeen niin muutenkaan tainneet rantautua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämähän alkaa kuulostaa jo keski-iän kriisiltä vaan kai sitäkin voi juhlistaa.
Toki tarjolla on kasviksia kun eri muodoissaan koska niitä itsekin pidän, joten se siitä toksisesta maskuliinisuudesta.

Musiikistakin annan sen verran periksi, että en ehkä mitään häitä vetäisi täysin marginaaligenren tahtiin, enkö nytkään pelkkää deathmetallia paukuta. Sopivasti kasarimetallia, tuoreempaa melodödöä, ikivihreitä Suomi-rockista, jokunen juomalaulu ja niin edelleen, sopii tuohon opevetoiseen porukkaan oikein hyvin. Sukulaisten kanssa sitten kuohuvaa ja pikkukivaa hissimusiikkia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä ne voi olla myös aivan aidosti tylsät, ne mieltymyksesi siis? Ja tämä toki kaltaisillesi suotakoon, kovin kaukana kun en itsekään ole kuvailemastasi - mikään ääririehuminen ei kiinnosta tippakaan varsinkaan täysnuhassa.

Varmasti omat mieltymykseni ovat ainakin suurelta osin tylsiä, jos kysyy keskivertoasioista pitäviltä ihmisiltä. Toisaalta eivät mieltymykseni niin poikkeavia ole, etteikö niistäkin pitäviä ihmisiä ole olemassa. Ja toisaalta osaan kyllä pitää hauskaa myös sellaisissa tilanteissa, jotka eivät täysin omia mieltymyksiäni vastaa, joskin seura vaikuttaa tähän huomattavasti. Olen luonteeltani tällainen sosiaalinen introvertti, joten viihtyvyyteeni vaikuttaa yleisesti paljon se, millaisessa porukassa ollaan liikkeellä. Väkisin en osa juhlia tai pitää hauskaa.

Kuitenkin olen tässä vuosien varrella alkanut pitää vauhdista, korkeista paikoista ja kolhuista, kunhan nuo kaikki tapahtuvat valvotusti ja alkuillasta, ja sitten sellainen lievästi vittuileva ja maailmanomistava asennehan on vain hyväksi pienessä nousussa, kun kisailut on kisailtu, ja siirrytään ruokien ja juomien pariin.

Tiettyyn rajaan asti olen samaa mieltä. Kuitenkin tuo lievästi vittuileva ja maailmanomistava asenne on sellainen, mikä menee joillain yli, ja sellaista en enää oikein jaksa. Tuntuu, että olen liian vanha sellaiseen, vaikka moni noin käyttäytyvä saataisikin olla minua vanhempi.

Tietysti ympäristö pitää pyrkiä huomioimaan ja käytöstavat siinä ohessa, mutta ei itseäni kyllä millään tavalla häiritse, jos joku polttariporukka ja varsinkin juhlakalu itse selkeästi on hommassa mukana ja siinä samalla vähän äänentoisto kärsii. Sikailu ja örvääminen sitten erikseen, niitä tuskin kukaan täyspäinen missään muodoin sietää.

Tämä pitää paikkaansa. On tosin todettava, että joskus hauskanpidon ja örvellyksen välinen raja on aika lailla veteenpiirretty, ja on myös katsojasta kiinni, kumpaan tuo lasketaan.

Näin yleisesti ottaen, mitä vanhemmaksi tulen, sitä paremmin olen viihtynyt polttareissa. Tämä paradoksi selittyy pitkälti sillä, että myös muu porukka on vanhempaa, ja se ohjaa ohjelmaa ja käyttäytymistä enemmän minua miellyttävään suuntaan.

Ei ole tarkoitus vittuilla siis sen kummemmin, vaan lähinnä olen alkanut itse miettiä tässä iän myötä näitä erinäisiä toimintatapoja, että paskaakos se lopulta minulle kuuluu, miten oikein porukka häitään, polttareitaan, synttäreitään, kalsareitaan tai mitä tahansa viettää, jos kaikilla ko. seurueessa on hauskaa ja ympäristökin suurin piirtein on huomioitu. Omilla tasavuosillani soitan pääasiassa omaan makuuni iskevää musiikkia, joukossa pari tuoretta ryyppyrallia, joiden tiedän kiusaavan musiikkia "oikein" kuuntelevia kavereitani, mutta poistukoon siksi aikaa mökistä, jos ei nappaa. Varmaan osa mökkikisojen lajeista on joillekin kuluneita ja kokeiltuja jo, mutta niillä mennään, koska mun juhlat. Syödäänkin saatana lihaa siellä!

Ethän sinä vittuillut mitenkään, vaan olit tehnyt epämääräisistä kirjoituksistani pitkälti oikeat johtopäätökset. Olen näistä jutellut jokseenkin samoin ajattelevien ihmisten kanssa, ja olemme kaikki todenneet, että vanhenemisen hyvä puoli on siinä, ettei ole mitään tarvetta yrittää esittää olevansa massojen kaltainen, vaan voi mennä ihan oman makunsa mukaan. Jos massat pitävät tylsänä, niin siinähän sitten pitävät. Tärkeintä on, ettei kukaan kuitenkaan erilaisten mieltymystensä perusteella pidä itseään parempana toista.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tänään kesän häät 1/2 tiedossa ja oma vaimo toimii morsiamen kaasona. Mitä nyt yhtään juhlaväkeä tuntee niin näissä kinkereissä ei ainkaan viina (toivottavasti) lopu. On muuten pahin skenaario tuo.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Häät on kyllä ihania varsinkin tällaiselle tunteelliselle höpsölle. Harmi vain, että liitot eivät tunnu nykyään kestävän. Noh, se lienee eri keskustelun aihe.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Häät on kyllä ihania varsinkin tällaiselle tunteelliselle höpsölle. Harmi vain, että liitot eivät tunnu nykyään kestävän. Noh, se lienee eri keskustelun aihe.

Olisi varmaan, mutta kaipa tätä voi tässäkin ketjussa sivuta. Menihän tuo polttareiden ohjelman kiinnostavuus -rönsyilykin melko lailla aiheen sivuun.

Näinhän tuo tuntuu olevan. Olen myös kiinnittänyt huomiota siihen, että myös vanhempi väki (eläkeiän tuntumassa) tuntuu eroavan nykyään helpommin. Onko se sitten huono asia? Ei välttämättä, jos vaihtoehto olisi kärsiä toimimattomassa suhteessa lopun ikää.

Sinänsä tämä voi olla hääjuhlista pitäville siinä mielessä positiivinenkin asia, että todennäköisesti pääsee useampiin juhliin elämänsä aikana.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Meillä on häät edessä noin kuukauden kuluttua ja määrät on nyt järkeilty alla olevan mukaisesti. Laskimme juomien määrät samalla kaavalla kuin veljeni häissä ja heillä jäi lähes kaikkea yli aika reippaasti.

84 henkilöä (80 vierasta, hääpari, pappi ja valokuvaaja)
10 tuntia
  • Olutpulloja (0,33l) 348 kpl (olutta juo suurinosa, toiset 0-2, toiset 6+)
  • Lonkerotölkkejä (0,33l) 168 kpl (vanhemmat yms tuskin näitä juovat, joten nuoremmalle osastolle jää noin 3-4 per lärvi)
  • Siideripulloja (0,33l) 96 kpl (oletamme että näitä haluaa vain osa naisväestä, joten ei otettu enempää)
  • Skumppapulloja (0,75l) 24 kpl (laskennallisesti 2 lasia per lärvi, joka on lähinnä varattu alkumaljoihin. Ehkä otetaan varuille vielä pari pulloa lisää jos joku haluaa tällä läträtä)
  • Punaviinipulloja (0,75l) 24 kpl (eli 2 lasia per lärvi. Oli aiemmin enemmän, mutta kaikki sanoo että kesäjuhlissa punkkua ei mene kuin pääruoan kanssa. Otetaan ehkä pari laatikkoviiniä lisäksi sivuun, jos joku sitä haluaa juoda enemmänkin)
  • Valkoviinipulloja (0,75l) 48 kpl (eli 4 lasia per lärvi. Toiset juo enemmän, toiset vähemmän)
  • Konjakkipulloja (1,0l) 2 kpl (vanhemmalle väestölle kahvien kera)
  • Bailey's (1,0l) 1 kpl (varmuuden vuoksi, jos joku haluaa tällaista kahvin kera)
  • Viskibaari, johon tulee yksi kolmen litran Jack Daniel's -keinutelineessä ja kasa limutölkkejä ns. Lemmyjä varten. Lisäksi kolme pulloa (1,0l) erilaisia laatuviskejä alan ystäville.
Pääasia on, että kaikki juomat riittävät ruokailun yli. Sen jälkeen jos jokin yksittäinen juoma loppuu niin what can you do? Kunhan juotavaa yleisesti riittää läpi illan niin kaikki hyvin. Jos joku sitten kokee että valikoima ei kelpaa tai haluaa juoda perskännit, niin voi siirtyä loppuillasta johonkin lähikuppilaan jatkamaan. Juhlat on Helsingin keskustassa, joten vaihtoehtoja riittää.

Normaalikokoisia alkoholiannoksia tuossa määrässä on yhteensä 1509, joka tarkoittaa noin 18 alkoholiannosta per lärvi. Luulisi riittävän..

Edit: laskuvirhe.

Nyt on häät pidetty ja ollaan onnellisesti naimisissa :)

Sen verran kommentoisin tuota listaamaani juomamäärää, että kaikkea jäi noin puolet jäljelle. Viskiä jäi jopa 2/3, vaikka kovin suosittuja olivatkin ja aiheuttivat mukavaa keskustelua ja fiilistelyä. Ihmiset viihtyi hyvin ja joivat iloisesti läpi illan mitä huvittaa ilman kitsasteluja, joten joo taisin vähän ampua yli tuon määrän kanssa. Nyt on sitten maisteltavaa himassa vielä pitkäksi aikaa!

Siitä jos joku haluaa laskea omiin juhliin määriä, niin tuossa minun laskelmat ja lopputulemat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös