Jatkoajan vapottajat

  • 5 412
  • 8

Broadstreet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Philadelphia Flyers
Otsikko on asiaan perehtymättömälle varmaan outo ja mitäänsanomaton. Kyse on siis sähkötupakoista ja e-savukkeista. Itse vierastan näitä sanoja, koska kyse ei ole tupakasta eikä savusta. Vapotushan on siis höyryttämistä jota näillä sähkötupakoilla tehdään. Mennään silti sähkötupakka sanalla, koska ei oikeen parempaakaan ole.

Itse olen ollut nikotiinin orja n. 15-vuotta. 8-vuotta meni nuuskalla, jonka jälkeen siirryin tupakkaan. Nuuskasta ei juurikaan terveyshaittoja tullut, tupakasta sitäkin enemmän, Lopetusta on kokeiltu purkalla, suihkeella ja lääkkeillä. Ainoa mikä näistä sai lopettamaan joksikin aikaa oli lääke made by Pfizer. Tosin haittavaikutukset olivat huomattavia. Psyyke kärsi todella pahasti ja kuurin joutui jättämään kesken ekalla kerralla ja toisella kerralla heti, koska pahoinvointi lääkkeen ansiosta oli jokapäiväisen vatsataudin luokkaa. Halu päästä eroon tupakasta oli niin kova, että päätin koittaa huonoksi sivuvaikutuksiltaan todettua lääkettä uudelleen
.
Syy miksi kerron muista vieroitusmenetelmistä näin aluksi on se, että tällä hetkellä yleinen asenne asiantuntijoiden (ainakin niiden jotka ovat äänessä), se että sähkötupakka ei ole vieroitusväline vaan tupakanpolton jatkamista samoin terveyshaitoin ja nuorison portti nikotiinin maailmaan.

Itse pääsin eroon tupakasta sähkötupakan avulla ja nyt keuhkooni vetämästäni aineesta on 99% höyryä. Astmalääkkeet ovat jääneet taakse ja nykyään asiat haisee ja maistuukin joltain. Tottahan on ettei tämä ole terveellistä, koska tästä ei ole tarpeeksi tutkimustuloksia. Sitähän nämä terveysasiantuntijat yrittävät tuoda esiin. Onneksi tupakkaa on tutkittu ja se tappaa. Sähkötupakka voi myös tappaa, mutta keho sanoo ainakin tällä hetkellä kiitos, joten kuollaan sitten paremmalla yleiskunnolla ja paremmalla hapenottokyvyllä.

Sähkötupakalle ollaan säätämässä tarkempia ja tiukempia lakeja, jotka näiden tietojen mukaan ovat sallimassa, mutta kuitenkin tavallaan lopettamassa sen käyttämisen.Asiaan jo hieman perehdyttyä suorastaan kuvottaa näiden asiantuntija-lääkäreiden ja -tutkijoiden kommentit höyryttämisestä. Sitä verrataan jo tuulilasinpesunesteen höyryn hengittämiseen ja Suomen nuorison saattamiseen nikotiinikoukkuun.

Itse haluan kiittää ja kumartaa sitä myyttistä kiinalaista joka keksi sähkötupakan itseni ja kansanterveyden puolesta.
 

Atthe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Itse olen kuullut että tähän viitattaisiin vapettamisena.

Mielestäni tätä demonisoidaan mediassa ihan liikaa, sillä vaikka kaikista vaikutuksista ei ole vielä tutkimuksia niin kaikkien todennäköisyyksien mukaan tämä on tupakkaa vaarattomampi tuote. Lisäksi kaikki nämä porttiteoriat sun muut ovat aivan hölynpölyä, pikemminkin sähkötupakan avulla voi lopettaa tupakanpolton (niin kuin ylläolevassa esimerkissä). Lähinnä koko asiasta käyty julkinen keskustelu tuntuu suurien tupakkajättien lobbaamiselta.

Pari kaveria tosiaan "vapettaa" ja paljon miellyttävämpää se on sivussaolijan kannalta kuin tupakoitsijan kaverina oleminen, kun noin hajuhaittoja miettii. Toki usein baareissa törmää ihmisiin joiden mielestä nämä vesihöyrylaitteet ovat niin vaarattomia, ettei tarvitse erikseen mennä ulos/tupakointitilaan polttamaan, vaan siinä muiden seassa sauhuttelevat. Tälle käytökselle alapeukku.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Juu. Eihän tämä varmasti mikään terveystuote ole, mutta...

Kolme ja puoli vuotta sitten vaihdoin tähän, eikä ole tarvinnut polttaa tupakkaa sen jälkeen. Haju- ja makuaisti ovat parantuneet, flunssat vähentyneet ja lyhentyneet, keuhkot puhdistuneet ainakin ylimääräisestä limasta. Krapulatkin paljon siedettävämpiä :)
 

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis
Nostellaanpa ketjua ylös kun ihmettelen tähän liittyvää asiaa ja netistä ei oikein tahdo tietoa löytyä.

Itse nyt tammikuussa tumppasin viimeisen savukkeen ja vaihdoin tähän sähköiseen, sen jälkeen ei ole tarvinnut askeja ostella ja nuuskan käyttökin on jäänyt minimaaliseksi. Eli omakohtaisesti voin suositella lämpimästi. Nyt kun vielä nikotiinimääriä kokoajan pienentää suunnitelmallisesti niin joskus ensi vuoden puolella olisi tarkoitus lopussakin päästä eroon nikotiinipirun koukusta. Haaveissa ainakin näin, eri asia sitten miten heikko on liha. 2mg-vahvuista nestettä hyöryttelen tällä hetkellä.

Sitten asiaan mikä ihmetyttää: Huomasin tuossa että coileja ei saa enää netistä tilattua! Ilmeisesti joissain kivijalka-liikkeissä niitä on vielä suomessa saatavilla?

Mistään en löydä tietoa että mistä nyt kenkä puristaa, kai se on taas suomen valtio hoksannut tehdä näitä viisaita päätöksiä? Nikotiini-nesteiden nettitilaamiseenhan tuli stoppi jo tuossa kesäkuulla (onneksi kerkesin varautua) mutta tämä homma tuli kyllä yllätyksenä.

Pistin äsken repullisen coileja tulemaan kiinasta ebayn kautta. Jääneeköhän tulliin, sen näkee sitten myöhemmin.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Kannattaa ostaa kerralla kunnollinen verkkovirralla toimiva vapo, jolla voi höyrystää lähes kaikkea hyödyllistä kuten esimerkiksi inkivääriä, porkkanaa, ihan mitä tahansa. Joka ostoaikeissa on, kannattaa sijoittaa heti kerralla kunnolliseen. Hyvää ja halpaa ei ole olemassa. Ehdottomana vaatimuksena hyvässä laitteessa on keraaminen pesä. Sellainen 250 - 350 € kun satsaa, niin saa iloa pitkäksi aikaa ilman itkua.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Itselläni on 20€ vapo kiinasta, jolla luonnonyrttejä höyryttelen ja hyvin sekin pelittää. Toki kalliit parempia, mutta hinta/laatusuhde kohdillaan.
 

JMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät NHL Azzurri
Itse siirryin sähkötupakkaan vajaa vuosi sitten enkä ole katunut! Modeina kaksi kappaletta Smok Alieneita (220W) ja varalla korkkaamaton Aspire Odyssey 70W. Tankkeina perussettiä eli Innokin Zenith ja Aspire Triton. Lisäksi ostin vastikään Hellvape Hellbeast-tankin koska se on yhteensopiva Aspire Nautilus coilien kanssa joita löytyy useampi paketti korkkaamattomana.

Nesteet "kokkailen" itse ja arkikäytössä on seuraava litku: 72% nikotiinia 10ml, SKA Al Skaponea 5ml, Flavourtecin Wild Westiä 3ml ja T.Juicen Java Juicea 3ml. Loppuosa VPG 50/50 pohjia. Näillä saa siis 100ml valmista ainetta. Nikotiinin määrää olen vähitellen laskenut noin puoleen siitä mistä aloitin. Lisäksi sillointällöin teen sekoituksen SKA Pallivaha-tiivariin ja uusimpana makuna olen testaillut Psychon Gentlemans Whisperiä. Eli sikarin mauilla olen mennyt.

Olisiko suosituksia noista makuaineista mitä kannattaisi kokeilla?
 
Viimeksi muokattu:

JMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät NHL Azzurri
Valtio tekee höyryttelyn mahdollisimman tiukaksi koska menettää verotuloja korkeasti verotetulla tupakalla. Enkä oikein ymmärrä noita otsikoita "sähkötupakka räjähti" tms. Herrajumala jos käytät laadukkaita akkuja (esim. Sony vtc-piireillä), lataat akkuja niille tarkoitetuilla latureilla ja kun lisätään vielä modin moninkertaiset vikavirtasuojat niin riski on häviävän pieni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös