Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 962 604
  • 12 059
No väännän: Peugeutti kaveri Tourinfanipaidassansa polkee taajamassa ajoväylällä vaikka hänellä olisi käytössään eri oiva ja esteetön kevytväylä, joka on erikseen heille tarkoitettu. Saa siellä toki mennä, mutta havemmin näin tekee normi "markettipyöräilijä".
Maantiellä melko sivussa pysyvät molemmat näin autoilijan vinkkelistä.

Eli ymmärsit?
Itse asiassa taitaa mennä niin, että ajoradalla ei saa ajaa jos pyörätie on käytettävissä.

Kyllä. En itsekään tätä ymmärrä tai harrasta. En ole koskaan nähnyt kenenkään ajavan ajoväylällä kun vieressä olisi pyörätie. Keskustassa toki pyöräilijät ajavat kävelytiellä vaikka pitäisi ajaa autotiellä eivätkä osaa väistämissääntöjä yhtään. Nämä ovat huomattavasti suurempia ongelmia kuin maantien reunaa ajava pyöräilijä. Tai ainakin omasta mielestäni.
Näitä ajoradalla ajavia näkee ainakin pääkaupunkiseudulla keväällä ja kesällä päivittäin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kyseisen merkkisiä autoja omista tai ole edes omistanut (veikkaisin että tässä haetaan kolmea tiettyä merkkiä), mutta eipä nuo liikenteessä kuitenkaan nyt niin kauheasti ongelmatilanteita aiheuta. Isompana ongelmana näkisin sen keski-ikäisen miehen jolla kapearenkainen pyörä alla.

Se on toki näin, että ne kovaa ja/tai väärässä paikassa ajavat pyöräilijät ovat isoin riski liikenteessä. Poliisien pitäisi todellakin keskittää kaikki valvonta näihin.

Rattijuopot, huumekuskit, punaisia päin ajavat, suojatien huomiotta jättäjät, taajamissa kaahaavat ja kännykän näprääjät eivät ole mikään riski liikenteessä, kun vertaa Spandex-pyöräilijöihin, jotka saavat jotkut jostain syystä hermostumaan pelkällä läsnäolollaan.

Ja kyllä minuakin ärsyttää toilailevat fillaristit. Ihan yhtä paljon kuin poukkoilevat jalankulkijat. Tai kaupassa ostoskärryjen kanssa töhöilijät. Nämä kaikki ovat kuitenkin vaarallisuutensa suhteen täysin marginaalinen ongelma verrattuna esim. edellä mainittuihin autoilijatyyppeihin verrattuna.

Enkä voi ymmärtää sitä hirveää raivoa, mitä useampikin nimimerkki on tässä parilla sivulla osoittanut yhtä ryhmää kohtaan. Jos yleinen asenne on tämä, niin ei ihme että tapahtuu näitä Meilahden yliajoja, maantiellä sivupeilillä osumista (senteistä kiinin ettei olisi ollut tappo) ja keppiä pinnojen väliin -fantasioinnilla. Todella huolestuttavaa ja jos on tällaisia aggressioita, suosittelin vilpittömästi hoitoon hakeutumista.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vähän sama kuin tuolla ylhäällä. Kyllähän pyöräilijöitä näkee. Täällä landellakin. Jotkut jopa harrastavat sitä ajamalla huvikseen vapaa ajalla ja osa saattaa vetää jotain erikoista tekstiiliä päällekin. Kypärätkin ovat pääsääntöisesti hassun värisiä.

Ja tosiaan taajamassa saattavat ajaa ajoradan reunassa sitä kolmeakymppiä vaikka tien vieressä olisi se pyörätie missä kulkevat myös ne juuri fillariuraansa opettelevat alakouluikäiset tai hapuilevat eläkeläiset. Kyllä sinne mahtuisi varmasti nuo maanteille siirtyvätkin ettei juuri minun tarvitsisi autolla hidastaa. Kaikki tietää että aika on rahaa. Jos kerran viikkoon on sen minuutin myöhemmin kotona niin kyllähän se pistää vituttamaan.

Tsemppiä kaikille Juhannusliikenteeseen. Jonoja varmasti on. Kukin vuorollaan eteenpäin ja iloisin mielin toisetkin huomioon ottaen. Kuten me suomalaiset aina.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Moottoritie, ajajat jotka vetävät koko ajan vasemmalla kaistalla vaikka oikeallakin olisi riittävän väljää käydä ohitusten välillä. Selvä ylinopeus. Sitten kun oikealla kaistalla 120 km/t ajavan pitäisi ohittaa rekka, bussi tai muu hidas vempele, jätetään oikeaa kaistaa ajava pussiin. Onko liikaa vaadittu, että joko a hidastetaan vähän tai b kiihdytetään sen verran ettei oikeaa kaistaa ajavan tarvitse jarrutella ja roikkua rekan/bussin/etanan perässä?

Kun kerran nopeusrajoituksista ei tunnuta välitettävän, niin miksei vähän kovempaa vielä.

Vai olenko se vain minä?
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Näin kesäaikaan poliisi voisi kyllä järjestää tehovalvontakuukauden pyöräilijöitä kohtaan. Rikesakkoa vaan samantien jos ajaa väärässä paikassa pyörällä tai aiheuttaa vaaratilanteita, koska ei noudata liikennesääntöjä.

Tuo olisi Helsingissä sellainen rahasampo, jolla katettaisiin aika monen poliisin palkka ja kaupan päälle rakennettaisiin lisää
pyöräteitä (ja saataisiin munamankelistit muualle jalkakäytäviltä).
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Terveisiä Itävallasta, lyhyeltä visiitiltä. Yksi sikäläinen liikennesääntö (liikennemerkki) kannattaisi lanseerata myös Suomeen: moottoritiellä on pidettävä kahden sekunnin etäisyys edellä ajavaan, ja sakot tulee, jos poliisin mukaan 2 sekuntia alittuu. En saanut sakkoja, mutta hyvin tuntui toimivan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Terveisiä Itävallasta, lyhyeltä visiitiltä. Yksi sikäläinen liikennesääntö (liikennemerkki) kannattaisi lanseerata myös Suomeen: moottoritiellä on pidettävä kahden sekunnin etäisyys edellä ajavaan, ja sakot tulee, jos poliisin mukaan 2 sekuntia alittuu. En saanut sakkoja, mutta hyvin tuntui toimivan.
Suomalaistahan on kun iltaisin muuten tyhjällä motarilla kaksi autoa ajaa peräkkäin kiinni toisissaan. Muuten kyllä pidetään etäisyyttä toisiimme, mutta liikenteessä voi sitten ajaa takapuolessa kiinni.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mun käsittääkseni liikenteessä on tarkoitus havainnoida muut liikkujat ja heidän tekemisensä, että voi välttää vaaratilanteet. Pystyy ennakoimaan paremmin, mutta toki tiedän, että nykyään suuri osa tekee ajaessaan kaikkea muuta. Silloin jää varmasti paljon huomaamatta, samoin kuin tuolla peilillä pyöräilijää kopsauttaneella pakukuskilla.
Tuosta saattaa löytyä se perimmäinen syy, minkä takia itselleni sattuu näitä aiemmin mainitsemiasi tapauksia silmiin harva se päivä, kun liikenteessä on. Oli sitten autolla, jalan tai pyöräillen.
Tuosta pyöräilijä -casesta tulikin jo IS:n kautta uutta tietoa sen verran, että kyseessä oli iäkkäämpi henkilö, joka oli luullut pyöräilijää liikennemerkiksi. Tässä linkki IS:n artikkeliin.

Mahtaako tuossa kuljettajan väärinkäsityksessä olla kyse sitten pahasti heikentyneestä näkökyvystä, väsyneenä ajamisesta, lääkkeiden vaikutuksesta vai mistä? Vai onko kyseessä vain selitys ja tehnyt jotain muuta kuten käyttänyt puhelinta? Luulisi tosin ettei tuo vanhemmilla sukupolvilla niin yleistä ole. Huolestuttavaa joka tapauksessa liikenneturvallisuuden kannalta, että tämmöisiä kuskeja sinne sekaan mahtuu.

Muutoin olen kyllä nimim. T1971 kanssa samaa mieltä, että olisi liikenteessä tulisi nimenomaan keskittyä havainnoimaan sitä liikennettä, eikä tehdä mitään muuta. No ajaa tietysti, jos perille haluaa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En yleensä jaksa purnata törpöistä liikenteessä, mutta nyt on pakko kirjoittaa pieni purkaus. Juhannusaattona ajeltiin Kouvolasta Mikkelin suuntaan. Kaikki, ketkä ovat tuota tietä ajaneet, tietävät varmasti Rapojärven mutkan Valkealassa. Kouvolasta tultaessa 80:n nopeusrajoitus muuttuu ennen mutkaa 60:ksi ja sitten heti mutkan jälkeen saa alkaa kiihdyttelemään 100:n vauhtiin. Itsekin aloin jo varovaisesti kiihdyttämään mutkan kohdalla, kun satasen kyltti näkyi edessäpäin. Mitään suurempaa ruuhkaa ei ollut, mutta takanani tuli muutama auto. Huomasin peilistä, että jonossa kolmantena oleva auto lähtee pikkaisen pahassa paikassa ohittamaan: on keltaiset viivat, toisella puolella järvi, toisella puolella kallioleikkaus, rajoitus on oikeasti tässä vielä sen 60 ja vastaankin tulee auto.

Riskitekijöistä huolimatta ohitus olisi onnistunut suhteellisen siististi, jos tuo Bemari siis olisi ohittanut vain yhden auton, mutta ei. Sen piti vetäistä myös meistä ohi ja sitten menikin jo useampi ihmiselämä todella hiuskarvan varaan. Bemari sai koukattua juuri ennen nokkakolaria takaisin kaistalleen, mutta sekunti tai maksimissaan kaksi tuossa oli oikeasti armonaikaa. Pikkaisen meinasi meikäläisellä sydän tykyttää, voi vaan miettiä, mitä vastaantulleen auton kuski ehti ajatella. Kapealla tiellä ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia väistää ja tuolla vastaantulevalla autolla oli varmaan vielä lähemmäs 100 lasissa.

Kruunuksi sitten Bemarin ikkunoista ilmestyi useampia käsiä ulos. Ajattelin ensin, että viittelöivätkö minulle sen merkiksi, että minun olisi pitänyt antaa jotenkin tilanteessa tietä (en kyllä tiedä miten se olisi ollut edes mahdollista). Pian kuitenkin tajuttiin, että jätkäporukka päätti tuulettaa onnistunutta uhkapeliään. Hetkeä myöhemmin nimittäin seuraava ohittaja (valkoinen Mersu) veti myöskin keltaisten viivojen kohdalla meistä kovalla vauhdilla ohi. Mersu otti Bemarin kiinni, ja kisailivat siinä sitten niin, että Mersu yritti ohi ja Bemari blokkasi ohitusyrityksiä, kunnes muutaman kilometrin päästä kääntyivät jollekin mökkitielle jatkamaan vaarallisia leikkejään.

Kaipa sitä on itsekin kokeillut nuorena rajojaan auton ratissa, mutta on kyllä ihan eri asia vaarantaako vain oman autokunnan vai myös muutkin liikenteessä olijat. Jos nokkakolari olisi tapahtunut, niin samaan kasaan olisi päätynyt meidän auto ja myöskin takanatulijat.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En yleensä jaksa purnata törpöistä liikenteessä, mutta nyt on pakko kirjoittaa pieni purkaus. Juhannusaattona ajeltiin Kouvolasta Mikkelin suuntaan. Kaikki, ketkä ovat tuota tietä ajaneet, tietävät varmasti Rapojärven mutkan Valkealassa. Kouvolasta tultaessa 80:n nopeusrajoitus muuttuu ennen mutkaa 60:ksi ja sitten heti mutkan jälkeen saa alkaa kiihdyttelemään 100:n vauhtiin. Itsekin aloin jo varovaisesti kiihdyttämään mutkan kohdalla, kun satasen kyltti näkyi edessäpäin. Mitään suurempaa ruuhkaa ei ollut, mutta takanani tuli muutama auto. Huomasin peilistä, että jonossa kolmantena oleva auto lähtee pikkaisen pahassa paikassa ohittamaan: on keltaiset viivat, toisella puolella järvi, toisella puolella kallioleikkaus, rajoitus on oikeasti tässä vielä sen 60 ja vastaankin tulee auto.

Riskitekijöistä huolimatta ohitus olisi onnistunut suhteellisen siististi, jos tuo Bemari siis olisi ohittanut vain yhden auton, mutta ei. Sen piti vetäistä myös meistä ohi ja sitten menikin jo useampi ihmiselämä todella hiuskarvan varaan. Bemari sai koukattua juuri ennen nokkakolaria takaisin kaistalleen, mutta sekunti tai maksimissaan kaksi tuossa oli oikeasti armonaikaa. Pikkaisen meinasi meikäläisellä sydän tykyttää, voi vaan miettiä, mitä vastaantulleen auton kuski ehti ajatella. Kapealla tiellä ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia väistää ja tuolla vastaantulevalla autolla oli varmaan vielä lähemmäs 100 lasissa.

Kruunuksi sitten Bemarin ikkunoista ilmestyi useampia käsiä ulos. Ajattelin ensin, että viittelöivätkö minulle sen merkiksi, että minun olisi pitänyt antaa jotenkin tilanteessa tietä (en kyllä tiedä miten se olisi ollut edes mahdollista). Pian kuitenkin tajuttiin, että jätkäporukka päätti tuulettaa onnistunutta uhkapeliään. Hetkeä myöhemmin nimittäin seuraava ohittaja (valkoinen Mersu) veti myöskin keltaisten viivojen kohdalla meistä kovalla vauhdilla ohi. Mersu otti Bemarin kiinni, ja kisailivat siinä sitten niin, että Mersu yritti ohi ja Bemari blokkasi ohitusyrityksiä, kunnes muutaman kilometrin päästä kääntyivät jollekin mökkitielle jatkamaan vaarallisia leikkejään.

Kaipa sitä on itsekin kokeillut nuorena rajojaan auton ratissa, mutta on kyllä ihan eri asia vaarantaako vain oman autokunnan vai myös muutkin liikenteessä olijat. Jos nokkakolari olisi tapahtunut, niin samaan kasaan olisi päätynyt meidän auto ja myöskin takanatulijat.
Toivottavasti kuolevat ilman sivullisia uhreja jos ja kun kuolevat.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Et oo selkeestikkään käyny landella. Siellä se mitä et ole nähnyt on valitettavan yleistä. Mielestäni siis toki mutten usko olevani yksin.
Et ole yksin. Ainut syy minkä keksin on se, että alusta on autotiellä parempi ja pyörä rullaa kevyemmin. Siitäkin huolimatta tuo on minusta todella urpoa.
 
K

Kiekkokatsoja

Suomessa, kuten muuallakin huomataan negatiivisyydet liikenteessä. Pääosa liikkujista on asiallisia, ja muita huomioivia. Heitä tulisi jollain tapaa kiittää ja kannustaa.
Itse kävellessä kun huomaan kohteliaan autoilijan, joka aikaisessa vaiheessa osoittaa, että mene vaan tien yli.. niin kiitän kättä nostamalla tervehtien.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Itse kävellessä kun huomaan kohteliaan autoilijan, joka aikaisessa vaiheessa osoittaa, että mene vaan tien yli.. niin kiitän kättä nostamalla tervehtien.
Minä vaan noudatan liikennesääntöjä. Ei siitä tarvitse erikseen kiittää.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä se on jopa päinvastoin. Kohtelias voi olla molemmin puolin.
Mielipidejuttuja. En ole tavannut kiittää autoilijoita siitä, että noudattavat lakia ja sallivat mun ylittää tien. En ole myöskään tavannut kiittää vastaan käveleviä ihmisiä siitä, että noudattavat lakia, eivätkä esimerkiksi vetäse meikäläistä puukolla kylkeen. En ajattele, että tuossa olisi kyse kohteliaisuudesta.

Ei mulla mitään sitä vastaan ole, jos joku haluaa kiitellä autokuskeja. Vaikka onhan siinä se, että joku saattaa erehtyä kuvittelemaan, että se on vain kohteliaisuudesta kiinni annetaanko suojatiellä jalankulkijalle esteetön kulku vai ei.
 
K

Kiekkokatsoja

Mielipidejuttuja. En ole tavannut kiittää autoilijoita siitä, että noudattavat lakia ja sallivat mun ylittää tien. En ole myöskään tavannut kiittää vastaan käveleviä ihmisiä siitä, että noudattavat lakia, eivätkä esimerkiksi vetäse meikäläistä puukolla kylkeen. En ajattele, että tuossa olisi kyse kohteliaisuudesta.

Ei mulla mitään sitä vastaan ole, jos joku haluaa kiitellä autokuskeja. Vaikka onhan siinä se, että joku saattaa erehtyä kuvittelemaan, että se on vain kohteliaisuudesta kiinni annetaanko suojatiellä jalankulkijalle esteetön kulku vai ei.
Minusta suurin ongelma on kohteliaisuus ja kommunikointi, siis sen puute. Minä itse ajattelu, johtaa vaan paskaan.
Niin kauan kuin tuodaan vain esiin eri paska tapahtumia ja ongelmia, tilanne ei juurikaan edisty eteenpäin.
Nyky yhteiskunnan välinpitämättömyys, kiireys ja minä itse ajattelu on liikaa esillä, myös liikenteessä.
Toki jolainen voi valita, jakaako keskisormea, vaiko kiitostervehdystä eteenpäin.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Minä vaan noudatan liikennesääntöjä. Ei siitä tarvitse erikseen kiittää.

Mielestäni taas kyse on enemmän hyvistä käytöstavoista. Ei liika kohteliaisuus ole haitaksi. Kyllä itse ravintolassa tulee aina kiitettyä tarjoilijaa, joka tuo sen ruoan, jonka tilasin, vaikka hän tekeekin siinä vain työtään.

Koskaan ei voi olla liian kohtelias.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Ilta-Sanomissa oli tänään juttua kuskeista, jotka ajavat perässä kiinni ja kiusaavat tällä tavoin autokoulua suorittavia henkilöitä. Linkki.

En ole koskaan ymmärtänyt tätä, että miksi liikenteessä pitää mennä aina mahdollisimman lähekkäin, mutta muutoin ei mahduta edes saman bussipysäkin katoksen alle seisomaan. Muistan omilta autokoulun ajoilta, että tuota samaa perässä roikkumista harrastettiin. Saa olla kyllä aika pienisieluinen ja pienimunainen luuseri, kun jaksaa kiusata muita liikenteessä olevia, varsinkin henkilöä joka vasta harjoittelee siellä liikenteessä olemista. Itsekin aikoinaan kovin jännitin autolla ajamista, jolloin ei tosiaan ollut kiva, jos mäkilähdöissä tai muuten ajaessa joku tuli ihan kiinni perseeseen.

Kyllähän tuo turvavälien puute edelleenkin harmittaa, mutta yritän liikenteessä ajaa mahdollisimman puolustelevasti (en tiedä onko oikea termi) koska en jaksa alkaa aikaani tai omaa mieltäni kuluttamaan siellä liikenteessä jonkun urpon kanssa, joka kuvittelee olevansa kilparadalla ottamassa imuapua ja avaamassa takasiipeä tai kuvittelee kilpailevansa muiden kanssa siitä, että kuka on nopeiten kotona.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@Ostoskassi ítse teen, niin että pyrin päästämään nuo puskurissa roikkujat ohitse jollain konstilla. Lasken nopeutta hyviin ohituspaikkoihin tai joskus olen jopa ajanut ihan tien sivuun, vaikka jollekin bussipysäkille. Isoin osa ymmärtää ohittaa ja jotkut jopa kiittää vilkkua väläyttämällä, kun päästää ohitse. Toiset taas ei tule millään (edes moottoritiellä!) ohi, vaikka ensin on kurottu umpeen useamman kilometrin välimatka ja sitten jäädään siihen tappituntumalle. Aivan vitun raivostuttavaa.
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kieltämättä aivan todella raivostuttavia tuollaiset perässäroikkujat. Itsekin kai lukeudin vielä alootteleviin kuskeihon, kun kortti on ollut taskussa vasta 9 kuukautta. Kilometrejä on tullut varmaan jotain 12-13 tuhatta. Alussa nuo vitutti todella paljon. Nykyään yleensä hidastan vaan sen verran, että he menevät ohi.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Joku aika sitten piti kehä kolmosella antaa vauhdin laskea noin viiteen kymppiin että tappituntumalla perässä roikkunut meni ohi.
Eilen joku Kehä ykkösellä tyhjää autonkuljetusrekkaa ajanut vittupää katsoi asiakseen soittaa aivan saatanasti torvea kun autokouluauto hidasti matkaa varmaan liikaa. Mieli teki pysäyttää ja kysyä että mikä vaivaa.
 

ace

Jäsen
Tänään ajoin motarilla matkan Helsinki-Lahti-Helsinki ja täytyy yllätyksekseni sanoa että liikenne sujui todella hyvin.
Myönnän täysin että auton ratissa muuten itseni rauhalliseksi luokitteleva minä saa ihan uusia, ei niin rauhallisia luonteenpiirteitä. Liikennesäänöjä seuraan, motarilla tosin tulee lievään ylinopeuteen vakkari aina asennettua.

Aina näkee niitä, jotka painavat omasta, lievästä ylinopeudesta huolimatta tuhatta ja sataa ohi, mutta pahimpia ovat ne tien tukot, jotka eivät omaa minkäänlaista tilannetajua. Omasta mielestäni pahimmat ongelmien aiheuttajat ovat ihan muut kuin kaahailijat. Näen punaista aina kun ylijumala Dennis Pasternak levittää propagandaansa ”liikenneturvallisuudesta”. Pelkkää rahankeräystä nämä uudet ”liikenneturvallisuustolpat” ovat. Katsokaapa vaan niiden sijoittelua.

Vaikka täällä Jatkoajassa tuntuukin olevan vain kaikki lainkuuliaisemmat ja täydellisemmät kuskit, en millään usko että asia niin oikeasti on. Täällä meillä vaan autoilijat on ohjattu ylivarovaisuuteen. Kuka voi rehellisesti myöntää ajavansa aina ja vain sääntöjen mukaan? Liikenteen vaarantaminen sit erikseen, sitä en nyt tarkoita.

Tänään kuitenkin tuolla yllämainitulla tienosuudella ei tarvinut kiristellä (joskus hieman heikkoja) hermoja kertaakaan. Toivottavasti suomalainen liikennekäyttäytyminen menee kokonaisvaltaisesti tähän suuntaan ja kaikki ymmärrämme mitä sujuva liikenne tarkoittaa.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Luin äsken uutisen, että kehä ykkösellä Pakilan kohdalla oli käynyt kuolonkolari maanantaina, kun joku oli ajellut tietä väärään suuntaan. Miten on mahdollista kehä ykkösellä päätyä ajamaan väärälle kaistalle? Leikittelin äsken Google mapsilla enkä kertakaikkiaan löytänyt kohtaa, jossa tuollainen ajovirhe olisi mahdollinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös