Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 332 312
  • 1 378

Tuamas

Jäsen
Puhelinmyyjät tunkeutuvat pyytämättä henkilökohtaiselle reviirille, tällöin sen estämisen mahdollistaminen nykymallilla on alan maineen kannaltakin ihan validi homma.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mitä nämä kiristyset puhelin -ja kotimyyntiin hallitusohjelmassa ovat. Radikaalein ratkaisuhan puhelinmyynnissä olisi kieltää uusmyynti. Tämä olisi myös paras ratkaisu koska silloin operaattorit joutuisivat oikeasti panostamaan tuotteen laatuun ja palvelun laatuun. Nythän aggressiivisesti markkinoimalla pystytään kompensoimaan asiakkaiden lähtö melkein yksyhteen. Esimerkiksi vaikka puhelinliittymien myynti on uusille asiakkaille laissa kielletty niin sitä kierretään aika mielenkiintoisilla (toki hyvin keksityillä) tavoilla.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulle soittelevat lähinnä kulloisenkin liittymäni edustajat, kun sopparini on loppumassa. Olen käynyt läpi varmaan lähes kaikki operaattorit, mitä Suomessa on tarjolla ja kaikilla on omat ongelmansa. Yleensä en näihin puhelinkaupustelijoiden juttuihin takerru, mutta jotenkin viimeksi tähän sorruin, kun soitti kesken työpäivän ja pienessä kiireessä sanoin vaan joo joo ja tulin saaneksi palveluita, joita tuskin koskaan tarvitsen. Jatkossa olen tarkempi. Yleensä puhelinkaupustelijat saavat välittömästi jämäkän ei kiitos - vastauksen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mitä nämä kiristyset puhelin -ja kotimyyntiin hallitusohjelmassa ovat. Radikaalein ratkaisuhan puhelinmyynnissä olisi kieltää uusmyynti. Tämä olisi myös paras ratkaisu koska silloin operaattorit joutuisivat oikeasti panostamaan tuotteen laatuun ja palvelun laatuun. ....

Ensinäkin, puhelinliittymiä ei varsinaisesti uusmyydä kun suomessa on jotain tuplasti liittymiä vs. asukaslukuun. Toiseksi, puhelinliittymien myyminen puhelinmyynnissä on jo kielletty siten, että operaattori soittaa asiakkaalle. Toki jos soitat tai pyydät heitä soittamaan, sinulle myydään. Sitähän tässä vähän kritisoin, että kun tuo on paras tapa myydä liittymiä, niin tuon kieltäminen aidosti vähentää kilpailua ja toiveesi palvelun laadun paranemisesta on lähinnä .. no toive. Kun kilpailu on ollut vapaata, siitä on seurannut maailman ehkä paras palvelu maailman halvimmilla hinnoilla, mutta se ei nyt tunnu kelpaavan.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Jos puhelinmyynnin liikevaihto on 150 miljoonaa euroa vuodessa, ja myyjiä 75000, niin se tekee keskimäärin 2000 euroa liikevaihtoa myyjää kohden vuodessa. Eli ei siinä kovinkaan päätoimisesta puhelinmyynnistä voida puhua.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Elisalla ainakin tuntuu olevan hirveä hinku soitella kokoajan, tänään 2 kertaa vaikka jo ekalla kerralla sanoi ettei halua mitään ostaa. Melkein viikottain. Tietenkin oma moka kun ei ole estänyt numeroja (ja en tiedä voisiko niiltäkin saada jostain kielon puheluihin). Eikä edes jää vain tuohon kokoajan soittamiseen vaan tekstiviestejä tulee myös melkein viikottain että pitäisi vaihtaa liittymää.
 

Petofani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Anaheim, Raahe-Kiekko, PattU, Lippo
Tämä pitäisi kieltää lailla, jokainen ostaa sen minkä haluaa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Elisalla ainakin tuntuu olevan hirveä hinku soitella kokoajan, tänään 2 kertaa vaikka jo ekalla kerralla sanoi ettei halua mitään ostaa. Melkein viikottain. Tietenkin oma moka kun ei ole estänyt numeroja (ja en tiedä voisiko niiltäkin saada jostain kielon puheluihin). Eikä edes jää vain tuohon kokoajan soittamiseen vaan tekstiviestejä tulee myös melkein viikottain että pitäisi vaihtaa liittymää.
Pitkään tuli soitto viikottain. Hirmuisella tohinalla on jo pitkään yrittäneet kaupata Elisa-viihdettä. Tai siis yrittäneet tyrkyttää täysin turhaa muka ilmaista boxia, joka ei tietenkään ole ilmainen. Boxin saadakseen täytyy ottaa joku maksullinen sisältöpaketti ja tarjolla ei ole mitään mikä vähääkään kiinnostaisi. Sitten kun myyjän kanssa on päästy ilmaisuudesta höpöttämästä, on saanut kyllä kuulla jos millaista argumenttia miksi kannattaisi ottaa. En jaksa kaikkia alkaa tähän laittamaan, mutta urheilupaketin tarjoaja aiheutti totaalirepeämisen. Kysyin minkä sarjojen kanssa heillä on sopimukset kun en ole törmännyt että olisi minkään merkittävän. Jalkapallon divari ja korisliiga tais olla. Totesin ettei kuulosta erityisen houkuttelevalta tarjonnalta johon myyjä, että on niitä mukava jos vaikka joku sukulainen tai tuttava pelaa. No ei pelaa ja kaupat jäi syntymättä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Pitkään tuli soitto viikottain. Hirmuisella tohinalla on jo pitkään yrittäneet kaupata Elisa-viihdettä. Tai siis yrittäneet tyrkyttää täysin turhaa muka ilmaista boxia, joka ei tietenkään ole ilmainen. Boxin saadakseen täytyy ottaa joku maksullinen sisältöpaketti ja tarjolla ei ole mitään mikä vähääkään kiinnostaisi.

Tätä samaa ollut. Toisaalta taisin tehdä fiksusti, kun yhteen kaupitteluun suostuin ja boksin otin. Tiesin perustella seuraavaan puheluun tuon turhuuden. Nyt tulee vain tekstiviestitse tarjouksia. Ehkä tämä on tyyntä myrskyn edellä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tätä samaa ollut. Toisaalta taisin tehdä fiksusti, kun yhteen kaupitteluun suostuin ja boksin otin. Tiesin perustella seuraavaan puheluun tuon turhuuden. Nyt tulee vain tekstiviestitse tarjouksia. Ehkä tämä on tyyntä myrskyn edellä.
Soitot on toistaiseksi loppuneet kun sanoin, että irtisanoutuu Elisa-viihteen sovellus, puhelinliittymä ja kaksi mobiilidataliittymään jos vielä kerran soitetaan tuon paskan tiimoilta.
 

12961

Jäsen
Ei tuo omaan puhelimeen tuleva soittelu mitään, mutta auta armias kun nimi löytyy sopivasta asemasta kaupparekisteristä ja/tai päättäjätietona useista myytävistä markkinointirekistereistä. Puheluita tulee vähän vaihdellen 10-15 per työpäivä. Yleensä soittaja on buukkari joka sopii tapaamisia myyntimiehen puolesta. Näille olen aivan helvetin pahasti allerginen.

Nykyään en vastaa kenellekään mikäli en tiedä numeroa etukäteen. Kurkkaan soittajan tiedot fonecta callerista ja mahdollisesti googlesta, ja jos tieto viittaa telemarkkinointiin tai on salainen, en yleensä soita takaisin vaan numero päätyy puhelimen estolistalle. Mulla on blacklistattuna tällä hetkellä 1852 puhelinnumeroa.

Otin myös käyttöön toisen työnumeron, joka ei näy missään julkisessa lähteessä ja jota jaan vain niille, joilla voi olla todellinen tarve saada juuri minut kiinni nopeasti. Julkisesti näkyvän numeron voin halutessani hiljentää keskittymistä vaativan työn tai palaverin ajaksi, usein tuo on tosin hiljaisena koko päivän. Tällöin soittaja on ikuisessa ”puhelu soi” loopissa.

Joku sanoi tätä joskus yrittäjältä ylimieliseksi. Nykyään pystyy kuitenkin keskittymään tuottaviin töihin, joista nykyään yli 90% hoidetaankin sähköpostilla tai muulla sähköisellä välineellä.

Ihan varmasti on joku lapsi mennyt pesuveden mukana, sitä en kiellä.
 
Viimeksi muokattu:

lihaani

Jäsen
Ei ole ainakaan viiteen vuoteen tullut yhtään puhelinmyyjän yhteydenottoa.
Aikoinani otin käytännöksi lyödä sanaa sanomatta luurin puhelinmyyjälle korvaan. Aina.

Joku asiasta tietävä kertoi minulle, että tämä kusipäisyys välittyy vähitellen kaikille puhelinmyyjille. Ja kukapas tyhjälle viitsii usein soitella.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Yleensä soittaja on buukkari joka sopii tapaamisia myyntimiehen puolesta. Näille olen aivan helvetin pahasti allerginen.

Tätä teki eräs vakuutusyhtiö. Ei sillä, sorruin tuohon(kin), koska vakuutukseni kaipasi päivitystä. Hieman siinä vaan meni sekaisin kun puhelun soittanut herra kertoi, kenelle ja mihin menenkään. Hymyilin nimelle tuossa kohtaa, vanha jääkiekkoilijahan ne vakuutukset myi.
 

12961

Jäsen
Tätä teki eräs vakuutusyhtiö. Ei sillä, sorruin tuohon(kin), koska vakuutukseni kaipasi päivitystä. Hieman siinä vaan meni sekaisin kun puhelun soittanut herra kertoi, kenelle ja mihin menenkään. Hymyilin nimelle tuossa kohtaa, vanha jääkiekkoilijahan ne vakuutukset myi.

Tähän en olekaan törmännyt, että buukkarit soittelevat yksityishenkilöille tapaamisia.

Myyntimiehen ajankäytön kannalta varmaan isossa kuvassa ihan fiksua. B2B-hommissa tosin vaikuttaa siltä, että buukkari saa provikan per sovittu tapaaminen. Tuputtavat puoliväkisin myyntitykin meille käymään, vaikka ilmoittaisin heti, ettei kauppaa ole tulossa ja tapaaminen tuhlaa molempien aikaa.

Muutaman kerran olen ottanut tällaisen vastaan ja olivat itsekin turhautuneita buukkarin sopimien tapaamisten "laadusta". Intressiristiriita buukkarin ja myyntimiehen provision välillä lienee jonkinmoinen.

Paras oli ison tilitoimiston myyntimies, joka luki buukkarin tekemästä kalenterimerkinnästä juuri sen mitä olin sanonut buukkarille puhelimessa: En vaihda tilitoimistoa lähivuosina vaikka tekisitte ilmaiseksi. Juotiin sitten 10min sumpit ja juteltiiin niitä näitä.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei ole ainakaan viiteen vuoteen tullut yhtään puhelinmyyjän yhteydenottoa.
Aikoinani otin käytännöksi lyödä sanaa sanomatta luurin puhelinmyyjälle korvaan. Aina.

Joku asiasta tietävä kertoi minulle, että tämä kusipäisyys välittyy vähitellen kaikille puhelinmyyjille. Ja kukapas tyhjälle viitsii usein soitella.

Huomasin itse aikanani että paras tulos saatiin näin:

- Hei, meillä olisi teikäläiselle tarjous.
- Mulla on suoramarkkinointikielto.
- Anteeksi, mutta meidän tiedoissa ei...
- Minulle on aivan se ja sama mitä teidän tiedoissanne lukee, mutta näin vain on.
- Hyvää päivänjatkoa ja anteeksi.
- Eipä mitään, hyvät päivänjatkot.

Suoramarkkinointikieltoa siis ei itselläni ole, mutta tuolla tuntui pääsevän todella nopeasti eroon myyjistä pitkäksikin aikaa. Nykyään tosin vastaan, kuuntelen ja sanon rehdisti "ei kiitos". Ihmisiähän ne siellä linjan toisessa päässäkin vain ovat ja omalla kohdalla kiltti linja on toiminut.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Ainakin joillain yhtiöillä on periaate, että jos asiakas ei anna sen myyjän lukea litaniaansa loppuun, niin soittelu jatkuu. Jos jaksaa kuunnella paasauksen ja sanoo ”ei kiitos”, niin saa hetken yleensä olla rauhassa.

Mulle soittelee nykyään vaan operaattorit ja olen jo opetellut niiden numeroiden perusrakenteen, että numerosta näkee heti, että on esimerkiksi DNA:n myyntitykki nyt soittelemassa. Tyynesti luuri äänettömälle hetkeksi ja jatkaa elämäänsä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei tuo omaan puhelimeen tuleva soittelu mitään, mutta auta armias kun nimi löytyy sopivasta asemasta kaupparekisteristä ja/tai päättäjätietona useista myytävistä markkinointirekistereistä. Puheluita tulee vähän vaihdellen 10-15 per työpäivä.

Jos meinaa perustaa yrityksen, niin virallisia rekistereitä varten kannattaa ehdottomasti ottaa oma numeronsa joka ei ole missään muussa käytössä. Asiakkaita varten ja markkinointiin sitten laitetaan ihan eri numero joka löytyy vaikka Google-haulla. Aika usein näihin markkinointirekistereihin tiedot tulevat suoraan kaupparekisteristä ja varsinkin uusi yrittäjä joutuu sellaisen pommituksen kohteeksi, että numero on aluksi ihan käyttökelvoton.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ainakin joillain yhtiöillä on periaate, että jos asiakas ei anna sen myyjän lukea litaniaansa loppuun, niin soittelu jatkuu. Jos jaksaa kuunnella paasauksen ja sanoo ”ei kiitos”, niin saa hetken yleensä olla rauhassa.
....
Tämä on absoluuttisesti totta. Soittofirmalla on ohjelmistossaan numero, mihin he haluavat saada yhteyden. Jos puhut jotain ja sanot, ettei kiinnosta, niin yhteydenotto on suoritettu. Jos lyöt luurin korvaan, niin softa huomaa, että tarvii soittaa uudestaan.

Muuten kyllä ihmettelen, että jos se soittelu vaikka operaattorilta häiritsee, niin senhän voi kieltää sanomalla sille soittajalle, että "kiellän teitä soittamasta uudelleen".
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Firman puolesta itselläkin hirttänyt kiinni näihin puhelinmyyjiin. Tasaisin väliajoin tuli soittoa, että olisiko kiinnostusta tehdä joku vuoden sopimus, jotta yrityksen tiedot löytyvät netin kautta eri hakutoiminnoilla tai jotain vastaavaa paskaa. Itse sanoin aina, että ei ole kiinnostusta. Silti tuli laskua kotiin tehdystä sopimuksesta, jossa sopimuksen hyväksyjänä oli isäni nimi, vaikka isä ei edes yrityksen toiminnassa ole mukana kuin nimellisesti. Kaikki puhelut tulevat myös minulle. Viimeinen niitti oli, kun jälleen kerran tuli postissa lasku tehdystä sopimuksesta ja sopimustekstissä oli maininta, että sopimus on tehty isäni kanssa tiettynä päivämääränä. Valitettavasti kyseinen firma ei tiennyt, että kyseisenä päivämääränä isäni oli sairastumisen vuoksi sairaalassa teho-osastolla tajuttomana. Otin kohtalaisen kiukkuisen puhelun kyseiseen firmaan ja tämän puhelun jälkeen on ollut rauhallista nyt vuoden verran.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..... Otin kohtalaisen kiukkuisen puhelun kyseiseen firmaan ja tämän puhelun jälkeen on ollut rauhallista nyt vuoden verran.
Noihan eivät ole varsinaisesti puhelinmyyntifirmoja, vaan huijareita ja täysiä kusipäitä. Suomessa on tietyistä rikoksista aivan liian pienet sanktiot.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Muuten kyllä ihmettelen, että jos se soittelu vaikka operaattorilta häiritsee, niin senhän voi kieltää sanomalla sille soittajalle, että "kiellän teitä soittamasta uudelleen".
Mua ei ainakaan ne häiritse, koska tosiaan osaan 99% numeroiden perusteella blokata soittajat ja pistän äänet hiljaiseksi. Siinäpä soittelevat 20 kertaa kuukaudessa, mutta en vastaa vaan jatkan omia hommiani. Jossain vaiheessa pommitus loppuu, kun en vain heille vastaa.

Mua ei kiinnosta edes viittä sekuntia uhrata elämästäni sanomalla sen ”ei kiitos”, vaan jätän heidät soittelemaan jos niin kova hinku on. Ja tosiaan kun pitää kuunnella sitä litaniaa ennen kieltäytymistä niin kiinnostaa vielä vähemmän, tai soittavat taas pian uudelleen, jotta saavat ne tietyt speksit mulle kerrottua, että poistun heidän soittolistalta ainakin hetkeksi.

Työtäänhän he vain tekevät, ei siinä mitään.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Nykyään puheluita tulee vähemmän, joten ei näistä häiriötä juurikaan ole. Ja tuntuu että myyjät ovat muutenkin asiallisempia nykyään, ennen oli näitä rasittavia jankuttajia, jotka eivät ymmärtäneet kun asiallisesti kieltäytyi.

Vuosia sitten oli kyllä kamala tilanne. Taisi olla joku kehitysvammaisten lehti tai vastaava, jota sitten puhelimella myi kehitysvammainen. Tässähän ei ole mitään pahaa muuten, mutta vittu kun tarjouksesta jäi puolet epäselväksi. Yritin sitten kysyä, että mitä tämä lehti maksaa. Ja tämä myyjä meni aivan jumiin, rupesi änkyttämään ja jotain epämääräistä ölinää kuului luurista. Hirvittävä tilanne, en tiennyt yhtään mitä sanoa, enkä viitsinyt lyödä luuria kiinni. Onneksi puhelu katkesi sitten myyjän toimesta, yrittivät soittaa takaisin mutta en uskaltanut vastata.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Opiskeluaikana tuli tehtyä puhelinmyyntiä. Myymämme tuotteet olivat paskoja ja puhelimitse mainostetut tarjoukset eivät nekään olleet erityisen hyviä. Vieläkin ihmettelen sitä, että kuinka niin moni noita lopulta tilasi. Jos joku ihmettelee sitä, että miksi puhelinmyyjät väkisin jankkaavat samaa asiaa puhelimessa useampaan kertaan, niin syy on siinä, että se toimii. Sama pätee myös puhelinmyyjien keinotekoiseen "murteeseen", mitä ne usein käyttävät. Enhän mä mitään aitoa savoa osaa puhua, mutta vokaalien vääntäminen tyhmine vitseineen toi hyvät provikat, kummaa kyllä.

Duuni itsessään oli ihan perseestä, esimiehet epäpäteviä ja palkka suht huono. En todellakaan tekisi puhelinmyyntiä enää uudelleen, mutta tuo oli monella tapaa opettavainen kokemus kylläkin. Vaatimukset kyseiseen duuniin pääsemiseksi ovat olemattomat ja tuon puolen vuoden aikana tuli nähtyä jos jonkinnäköistä sankaria. Esim. manneäänellä puhuva manne, täysin suomea osaamaton somali, pikkutuhmilla jutuilla flirttaileva opiskelijatyttö, viisikymppinen juoppo joka oli aina ympäripäissään sekä eräs tapaus joka suuttui aina kunnolla kun joku ei sitä lehteä heti tilannutkaan ja sitten haistatteli puhelimessa perään. Yritä siinä sitten naama peruslukemilla jutella asiakkaille noiden vieressä.

Puhelinmyyjistä ei pääse eroon uhkailemalla, huutamisella, pyytämällä tämän henkilökohtaista numeroa eikä mitään muutakaan "nokkelaa" sanomalla. Puhelinmyyjät ovat kuulleet kaikki mukahassuttelut moneen kertaan.

Muutamia vinkkejä:

- Ole tarkkana minne jaat numeroasi. Kaikki ilmainen aina tuntuu kiinnostavan, mutta omia yhteystietoja jaetaan huoletta kaiken maailman kinkkuarpajaisiin ja nettirekisteröitymisiin. Aina ei pysty tähän toki täysin vaikuttamaan, esim itsellänikin on firmani kautta numero netissä, mutta aika vähän sen takia mistään asiaankuulumattomasta paikasta mulle soitellaan.
- Käytä Hiyaa, Fonecta Calleria tai muuta numeronsuodatussovellusta. Hiya on aika näppärä sovellus siinä, että sillä voi blokata kokonaisia numerosarjoja. Puhelinmyyjillä kun on useampia numeroita, jotka useimmiten ovat samanalkuisia.
- Jos katkaiset puhelun, niin blokkaa soittajan numero. Muuten se soittaa uudestaan.
- Ota käyttöön Robinson-kielto. Tämäkään ei toki välttämättä blokkaa kaikkia soittajia jos on oman numeronsa johonkin epämääräiseen paikkaan jakanut.
- Pyydä puhelinmyyjää poistamaan numerosi heidän järjestelmästä. Tämä ei toki poista numeroa siitä listasta, jonka firma on ostanut, mutta auttanee ainakin hetkeksi sen puljun osalta.
- Ole asiallinen. Puhelinmyyjätkin ovat ihmisiä ja niille kiukutteleminen kertoo usein enemmän itse kiukuttelijasta kuin puhelinmyynnin ongelmista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös