Rival Sons – Led Zeppelinin jalanjäljillä?

  • 8 473
  • 57

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiistain keikka oli kolmas kohtaamiseni yhtyeen kanssa ja myös paras. Tällä kertaa Circuksen äänimaailma oli parempi kuin edellisellä kerralla samassa paikassa. Setti painottui tietysti uusimpaan levyyn, joka taisi tulla melkein kokonaan läpi soitettuna. Minulle tämäkin sopi ihan mainiosti, kun uuden levyn kenties jopa Memphis souliin päin kumartava tyyli puree hienosti. Klubi oli täynnä ja yleisö oli aidosti tullut katsomaan bändiä, joten mitään häiriötekijöitäkään ei ollut. Orkesterin suosio on kasvanut siihen malliin että ei taida tulevaisuudessa enää päästä bändiä tässä maassa noin intiimissä tilassa enää kokemaan. Se on tietysti valitettavaa, kun tuollainen musiikki on varmasti parhaillaan pienissä sisätiloissa, eikä niinkään valoisassa ulkoilmassa tai jäähallissa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tässä tiistain setlist:
http://www.setlist.fm/setlist/rival-sons/2014/the-circus-helsinki-finland-43cd87db.html

Keikka-arvostelua ei ole ainakaan HS tai Rumba julkaissut, enkä tiedä onko tulossakaan. Mutta löysin huikean Rumban raportin Tavastian keikalta vuodelta 2011, eipä ole tullut törmättyä näin lennokkaaseen keikka-raporttiin ikinä, tässä muutamia kohokohtia:

- A-olutpullo maksoi 5,20 euroa. Berliinissä sillä eläisi viikon. Ime kullia, Suomi

- Rehtiä kullirockia. Onneksi itse poistin latauksen ennen keikkaa. Kylmä A-olut kiihdyttää verenkiertoa, sihi jyllää pehmeänä taustalla, jytä menee jalan alle.
- Jay Buchanan ei juo samppanjaa, vaan ottaa välillä huikkaa jotain punaista juomaa sisältävästä tuopista, mutta orkesterin edessä hän todellakin laulaa kuin nuori jumala. Hänen äänessään Robert Plant kohtaa Otis Reddingin ja Janis Joplinin. 2000-luvun kovimpia solisteja. Lauluääneltään ja karismaltaan täysin samaa sarjaa kuin joku Steven Tyler tai kuka vittu tahansa. Olemuksessa nuhjaantunutta Morrisonia ja nuorta Ozzya.
- Spirituaalinen kappale sai valkoisen heteromiehenkin herkistymään. Kunnes taas lähtee kullirock jylläämään. Kunnon jytämeno. Slide-kitaralla rouhittu Torture, All Over the Road, Burn Down Los Angeles, Pressure and Time. Vittuako näitä nimiä enempää luettelemaan. Käykää itse keikoilla, jos haluatte tietää, mitä niillä soitetaan.
- Biisit eivät ole mitään omaperäisyyden riemujuhlaa, mutta ei ruutia tarvitse keksiä uudestaan, jos haluaa räjäyttää. Pohjimmiltaan Rival Sons soittaa erittäin kusenpolttamaa retrorockia. Vaarallinen laji. Bändi tekee sen kuitenkin niin vakuuttavasti, että kellekään ei jää mitään kysyttävää. Omaperäisyyden puute saattaa aiheuttaa sen, ettei yhtye koskaan nouse stadionsarjaan, mutta sehän on vain hyvä asia. Stadioneilla kuuluu heittää keihästä ja kiekkoa, työntää kuulaa, juosta, hypätä pituutta, korkeutta ja kolmiloikkaa, pelata potkupalloa ja teloittaa banaanivaltioiden toisinajattelijoita, mutta ei soittaa rockmusiikkia.


http://www.rumba.fi/live/kai-vikkelinin-keikkaraportti-tavastialta-rival-sonsin-kullirock-rajayttaa/

_
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Uusi kappale Hollow Bones pt. 1 jo youtubesta kuultavissa toukokuussa julkaistavalta uudelta levyltä. Tuon perusteella odotettavissa ihan stabiili pitkäsoitto jos taso pitää ja vanhoihin temppuihin luotetaan aika pitkälle tuon perusteella. Ja tässä tapauksessa se on vain ja ainoastaan hyvä seikka!
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Taas niuhotan, mutta minulle levy-yhtiö tiedotti levyn julkaisupäiväksi 10. kesäkuuta.

Hyvä korjaus, koska näinhän asia on! Mutta pari viikkoa sinne tänne, tästä on tulossa hyvä levy varmasti kaikkinensa!
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tosi harvoin tulee enää niitä hetkiä musiikin parissa että joku bändi pysäyttää ihan kunnolla, mutta nyt kyllä tuli semmoinen vastaan. Wow.

Näin äkkiseltään tuli semmoinen fillis että hyvä vaan että tässä ei ole yritetty kierrellä tai peitellä Zeppelinien kopioimista, vaan ainakin tuosta Pressure and Time biisistä huokuu joka huokosesta ulos se että tässä nyt kopioidaan ihan suoraan sitä suurinta ja kauneinta. Kun sen tekee noin ilmiselvästi, niin se on jo jopa hyväksyttävää silloin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En aseta mitään isoja toiveita uudelle levylle. Pressure and Time on hieno, mutta sen seuraajat ovat hiukan tasapaksuja. Tasalaatuisia toki, mikä on tässä genressä tärkeää. Onhan tää vähän kuin Kummeli-sketsissä "perintöä odotellessa". Toivo herää, että uusi superbändi on syntynyt. Ja sitten se sammuu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kesäkuun 9. Rival Sons keikkailee Alllas Sea Poolilla On kyllä aika täyteen bookattu viikonloppu raskaamman rokin ystäville, mutta toivottavasti tuonnekin löytyy riittävästi kuulijoita... Harkinnassa on tämäkin vaihtoehto.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Kesäkuun 9. Rival Sons keikkailee Alllas Sea Poolilla On kyllä aika täyteen bookattu viikonloppu raskaamman rokin ystäville, mutta toivottavasti tuonnekin löytyy riittävästi kuulijoita... Harkinnassa on tämäkin vaihtoehto.

Tämäkö on rokkenrollin uusi aluevaltaus keikkapaikoiksi eli merikylpylät mojitojen ja aamutakkien lomassa? Ensin vedettiin hikisissä Tavastioissa kolmea sointua, sen jälkeen siirryttiin jo komiikan puolelle, kun rokkibändit siirtyivät kaiken maailman Köyliön lallintaloihin ja Tuurin kyläkauppoihin sekä jonnekin Ideaparkeihin ja nyt merikylpylät. Siitä on rock kaukana. Tai onhan niitä heviristeilyjäkin Karibialla jo järjestetty. Rival Sonsia toki kuuntelee vaikka Kokemäen pääkirjastossa. Milloin näemme Kotiteollisuuden keikalla Naantalin muumimaailmassa? Pari kertaa oltu paikalla eikä ole kylmäksi jättänyt.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rival Sons on mulle yksi kovimpia tällä hetkellä. Livenä olen nähnyt kahdesti ja varsinkin juuri elävänä toimii kaikista parhaiten. Buchanan on laulajana mielestäni tällä hetkellä ykkönen scenessään ja Holidayn tapa käyttää efektejä inspiroi itseänkin kitaristina tosi paljon. Muutamia juttuja on tullut hankittua juuri Holidayn innoittamana... Tuo kaksikkohan luo sen mikä on Rival Sonsin sielu ja ydin. Levyjä kuunneltuani hienous aukesi tosiaan vasta livenä lopullisesti ja mielestäni esim. keikka Black Sabbathin lämppärinä oli itse pääesintyjää kovempi. Mutta nämähän on toki makuasioita... Tämä keikka menee kyllä harkintaan vaikka tuo paikka nyt ei ehkä inspiroi muuten rokin kuunteluun... Lutakossa toimisi varmaan "vähän" paremmin???
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ja nyt merikylpylät.
No, ei kannata noin epäilevästi suhtautua .. En ole tuolla itse käynyt, mutta ihan toimivalta areenalta se kuvien perusteella näyttää. Siinä missä joku pesäpallostadionikin.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Rival Sons on mulle yksi kovimpia tällä hetkellä. Livenä olen nähnyt kahdesti ja varsinkin juuri elävänä toimii kaikista parhaiten. Buchanan on laulajana mielestäni tällä hetkellä ykkönen scenessään ja Holidayn tapa käyttää efektejä inspiroi itseänkin kitaristina tosi paljon. Muutamia juttuja on tullut hankittua juuri Holidayn innoittamana..

Buchanan on maneerinsa hienosti opetellut, mutta pelkkää idoliensa tulkitsemista tuo ei ole, vaan Buchanan pystyy tuomaan autenttisuutta ja tunnistettavuutta oman äänensä kautta hyvin RV:n musaan. Kantava ääni ja monipuolinenkin eli rauhallisempikin vokalisointi sujuu. Holiday on hieno kitaristi ja biisinkirjoittaja ja juurikin Buchananin ohella yhtyeen eteenpäin työntävä mäntä.

Surkeaa levyä ei RV ole vielä pihalle työntänyt mun kategoriassa. Sellainenkin sieltä varmasti vielä jossain vaiheessa ilmestyy, koska harvalla yhtyeellä taso kestää nykyisellä levytystahdilla mahdottoman kauan. Helposti sorrutaan vanhan liialliseen toistoon. Rival Sons on vetänyt hyvin noita lämppärikeikkoja eli Aerosmithin ja Black Sabbathin yhteydestä bändi on mulle tuttu, mutta oma keikka on oma keikka. Silloin tämäkin orkka on parhaiten asian ytimessä.

No, ei kannata noin epäilevästi suhtautua .. En ole tuolla itse käynyt, mutta ihan toimivalta areenalta se kuvien perusteella näyttää. Siinä missä joku pesäpallostadionikin.

Niin totta. Jos keikassa se olennaisin on kunnossa, harva jaksaa keskittyä enää ympäristöön. Akustiset seikat toki ovat asia erikseen, mutta nykyään miksauspöytien takana on niin ammattimiehiä, että metelit saadaan kuntoon paikassa kuin paikassa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rival Sons on vetänyt hyvin noita lämppärikeikkoja eli Aerosmithin ja Black Sabbathin yhteydestä bändi on mulle tuttu, mutta oma keikka on oma keikka. Silloin tämäkin orkka on parhaiten asian ytimessä...
Juu tää on ihan tosi ja se toinen keikka minkä näin olikin viime vuonna Kulttuuritalolla ja vieläpä ihan eturivistä... Se kyllä lopullisesti räjäytti pankin niin sanoakseni... Siinä tuli ihmeteltyä että miten noin pienestä miehestä voikin lähteä sellainen ääni. Dion siirryttyä manan majoille on Buchanan ottanut kyllä suosikkin viitan itselleen minun kirjoissa vielä tässä ajassa vaikuttavien laulajien joukossa yhdessä Hughesin kanssa...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yle pukkaa parhailllaan Teemalta Rival Sonsin keikkaa parin vuoden takaa Ranskasta. Löytyy onneksi Areenasta kuukauden ajan kun melkein kokonaan missasin tämän.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Olipas huono keikka ja bändi. Led Zeppeliä ei pitäisi verrata tällaiseen hömppään edes pilke silmäkulmassa.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Haluatko vielä tarkemmin avata asiaa? Mikä hommassa ns. kusi kintuille?
Ei pudonnut yhtään. Annoin mahdollisuuden mutta ei. Vivahteetonta, tylsää ja tyhjää. Lähinnä persoonatonta jo tehdyn toistoa. Rumpali oli heikoin lenkki mutta kukaan muukaan bändistä ei herättänyt kiinnostusta. Laulajalta puuttui karisma ja persoonallisuus. Lauloi kyllä suht puhtaasti jos ei oteta huomioon huutamista huutamisen vuoksi. Suuri pettymys ainakin mulle.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ei pudonnut yhtään. Annoin mahdollisuuden mutta ei. Vivahteetonta, tylsää ja tyhjää. Lähinnä persoonatonta jo tehdyn toistoa. Rumpali oli heikoin lenkki mutta kukaan muukaan bändistä ei herättänyt kiinnostusta. Laulajalta puuttui karisma ja persoonallisuus. Lauloi kyllä suht puhtaasti jos ei oteta huomioon huutamista huutamisen vuoksi. Suuri pettymys ainakin mulle.

En tunnista yhtyettä kuvailustasi, en millään. Vertailu käy siis niihin keikkoihin, jossa olen itse ollut läsnä. En ollut siis itse nyt tällä keikalla paikalla, joten en ole mikään sanomaan yhtään mitään tähän ja kunnioitan mielipidettäsi. Jos bändi on ollut tyhjä ja persoonaton, niin ovat vetäneet sitten vesiliukumäkien yhteydessä kovin hengettömästi. Sitä RV ei yleensä nimittäin ole. Itse tykästyin aikanaan bändin bluesahtavaan svengiin sekä raskauteen, mutta ennen kaikkea Buchananin raikkaaseen vokalisointiin. Mutta meitähän on mielipiteidemme kanssa moneen junaan, ei kaikille putoa edes Beatlesit. Se on jo ihme.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen siis Rival Sons heitti lähes yllätyskeikan Helsingin Allas Sea Poolilla. Aikana jolloin joillekin keikoille pitäää liput ostaa yli vuotta ennen varsinaista päivää, on jopa ihan virkistävää tällainen yllätyksellisyys. Keikkapaikkana Allas oli itselleni uusi, mutta osoittautui oikein toimivaksi sikäli mkäli ulkotila ikinä sopiva keikkapaikka voi olla.

Yleisöä ei hirveästi ollut, itsekin mietin viimeiseen asti lähtöä Tampereelle katsomaan Acceptia, mutta lopulta se ettei Rival Sonsia ollut nähnyt neljään vuoteen kun taas Acceptin näin vain muutama kuukasi sitten, kallisti vaa'an kotikaupungin ja bluesimman musiikin puoleen. Mutta sellainen kenties 300 päinen yleisö nautti varmasti kokemastaan rockin juhlasta tällä Altaan saunaosaston ja Katajanokan näköalapyörän väliselle kaistaleelle rakennetulla kompaktin kokoisella keikka-areenalla. Jonkin verraan uimari/saunoja osastoltakin näyttivät seuraavan keikkaa, säästivät siten kaiketi aikaimoisen rahan, turhan kalliit olivatkin nuo liput meille "oikeille" katsojille.

Setti oli läpileikkaus bändin koko levytettyyn tuotantoon pääpainon ollessa Great Western Valkyrie levyn biiseissä. Kuulimme mm. Keep on Swinging, Secret, Torture, Memphis Sun ja Tied Up kappaleet. Paremmin tämä aurinkoisessa säässä vedetty setti toimi nyt kuin vaikka aikoinaan Hietsun uimarannalla soitettu keikka. Nyt vasta ensimmäistä kertaa huomasin uuden alkoholilain muutokset, osa jengistä osti kokonaisia viinipulloja kerrallaan, siitä huolimatta ei paikalla montaa känniääliötä ollut. Itse tykkäsin areenan muodosta, lava oli pienen montun pohjalla, joten näkyyys oli hyvä. Areenan takaosassa oli myös istumakatsomo, jonne Buchanan vittuilikin etttä tuolla istuvat siis kaikki nilkkansa katkaisset, tekolonkkaiset yms.
 

BaronFIN

Jäsen
Rival Sons on bändi mistä haluaisin pitää, koska edustaa musiikkigenressään jatkuvuutta old school Blues rock’n roll -esikuvilleen ja on todella todella virkistävä tuulahdus kaiken maailman new age ja alternative wanna be rokkareiden joukossa muista bling bling tyhjän soittajista puhumattakaan.,

Mutta joku siinä on ettei lähde ja iske. Solistilla on yksi genren huikeimpia ääniä ja perusriffit on ihan jees, mutta settilistasta puuttuu se ”jokin”. Kunnon tuottajan tuo porukka tarvitsee tai kohtalona on soittaa loppuelämä 300 ihmisen kylpylähotelleissa. Rokkarin elämää sekin ja enemmän kuin moni muusikonalku uskaltaa elämässään edes saavuttavansa.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
25. päivä tammikuuta tulevan vuosikierron puolella pläjähtää ulos uusi RV - pitkäsoitto, kronologisessa järjestyksessään kuudes malliaan. Kuten olen ketjussa aiemmin todennut, yhtään nuhruista ja nukkavierua sekä valmiiksi loppuunajettua levyä RV ei ole vielä koonnut ja odotusarvona on ettei se ole vielä tämäkään. Hollow Bones vaati koukkuineen enemmän kuuntelua kuin edeltäjät, mutta hyvin on asettautunut tuokin levy RV-asteikolleni sinne 8+ tietämille. Eiköhän Jay Buchananille taas vinoilla Plant-maneereista, niin ne hyvät laulajat vain keskustelua herättävät.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kaksi kertaa olen ehtinyt nyt eilen ilmestyneen Feral Rootsin kuuntelemaan läpi ja täytyy sanoa, että todella kova avaus tälle levyvuodelle tuli Rival Sonsin toimesta.

Ensimmäiset seitsemän biisiä ovat todellista tykitystä ja päätösraita Shooting Stars järkyttävän kova veto taustakuoroineen. Siinä välissä kolme biisiä jäi vielä ainakin vähän taka-alalle, mutta katsotaan vielä lisäkuunteluilla niiden tilannetta tarkemmin.
Jumantsuikka, nyt on kova!

Pitää joskus paremmalla ajalla kuunnella enemmän, mutta vaikuttaa tämän päätösraidan perusteella todella, todella hyvältä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vasta kuukausi sitten sain ostettua tämän Rival Sonsin Feral Rootsin levykokoelmaani. Olin toki sitä netistä kuunnellut useita kertoja, mutta nyt kotistereoista "kunnolla" kehiin ja osoittautuuhan tämä taas kerran aivan huikeaksi kokemukseksi: välillä hiipii kylmät väreet tätä kuunnellessa. Hyvänä esimerkkinä vaikka Look Away kappale. Huh huh.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
28.11 Helsinki, Helsinki Circus
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös