Ilmastonmuutos

  • 681 620
  • 6 519

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Siinä kun sinä ikäisyyttäsi retostellen läpätät omia itsekkäitä jupinoitasi, minä, joka taidan olla setämies sinun rinnallasi, ihmettelen tekstiesi kautta nuorison(sinun) vastuuttomuutta. Silloin vuonna miekka ja kilpi, maa oli köyhä, mutta joka torpassa mietittiin tulevaisuutta ja jälkipolvia ja mitä voisi tehdä, että edes jotain olisi elämäntiellä auttamaan.

Vuonna miekka ja kilpi, kun suuret ikäluokat olivat vastuussa, tiedettiin tasan tarkkaan että ihmisen toimet lämmittävät ilmastoa. Tästä on tiedetty laajalti jo -50-60 luvulta lähtien, jolloin useat tuon ajan merkittävät professorit varoittivat asiasta. Toki asia meni niin kuin tunnetaan ja tuolloin ajateltiin että ei meidän elinaikana ja loppu on historiaa. Lisäksi nämä samat ikäluokat tiesivät tulevasta eläkepommista, mutta silti tietoisesti kieltäytyivät maksamasta korkeampia eläkemaksuja, vaan pisti laskun maksettavaksi omille lapsilleen ja lapsenlapsilleen. Että niin paljon mietittiin tulevaisuutta ja jälkipolvia vuonna miekka ja kilpi.

Kaikki muovi, kiitos sen, että talouden madonlukujen takia kierrätys on jätetty agendalta, tuolla velloo sellainen ranskan kokoinen muovipussimeri ja hajotessaan mikromuoveiksi, ne nakertavat jokaista ekologista lokeroa, meret nyt sattuu kuitenkin olemaan yksi elämän ehto planeetalla, joten todellakin, koe aina syyllisyyttä, kun sen muovipussin kassalta matkaasi repäiset, et koe sitä turhaan.

Ne valtamerten muovipyörteet eivät koostu Suomesta tulleista muovipusseista. Minun muovipussini päätyy joko kierrätysmuoviksi tai se palaa jätteenpolttolaitoksella roskapussina jolloin se hyödynnetään lämmöksi ja sähköksi. Toki tästäkin syntyy päästöjä, joihin me tarvitsemme esimerkiksi hiilidioksidin kaappausteknologiaa näille laitoksille. Kuitenkin jos haluat oikeasti tuntea syyllisyyttä ihmisten muovipussien käytöstä, suosittelen suuntaamaan vaikka Intian Ganges joelle ihailemaan maisemia, kun miljoonat ihmiset dumppaavat muovinsa jokeen joka laskee valtamereen.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Nuo muutkin osat ovat varsin valideja sen kulttuurishokin lisäksi selittämään vaikkapa eläkeläisten / vanhempien ihmisten kriittistä suhtautumista ilmastonmuutokseen.

Minusta verotus voidaan laskea tähän lauseeseen, joka oli lainaamassani kohdassa: "Pitäisi kehittää kokonaan uusia rutiineja ja suhtautumistapoja." Laitoin lainauksen perään linkin blogiin siitä syystä, että jokainen voi lukea mitä kirjoittaja tarkoittaa uusilla rutiineilla ja suhtautumistavoilla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vuonna miekka ja kilpi, kun suuret ikäluokat olivat vastuussa, tiedettiin tasan tarkkaan että ihmisen toimet lämmittävät ilmastoa. Tästä on tiedetty laajalti jo -50-60 luvulta lähtien, jolloin useat tuon ajan merkittävät professorit varoittivat asiasta. Toki asia meni niin kuin tunnetaan ja tuolloin ajateltiin että ei meidän elinaikana ja loppu on historiaa. Lisäksi nämä samat ikäluokat tiesivät tulevasta eläkepommista, mutta silti tietoisesti kieltäytyivät maksamasta korkeampia eläkemaksuja, vaan pisti laskun maksettavaksi omille lapsilleen ja lapsenlapsilleen. Että niin paljon mietittiin tulevaisuutta ja jälkipolvia vuonna miekka ja kilpi.
Pitkälti samaa mieltä, mutta korostaisin vielä, että suuret ikäluokat ovat edelleenkin (valitettavasti) vastuussa ja tulevaisuutta ja jälkipolvia ei ajatella vieläkään. He ovat määrällisesti enemmistössä ja siksi esim SDP on isoin puolue.

Se on sitä vasemmistolaista parempaa oikeudenmukaisuutta, että toiset maksavat eläkemaksua 5% ja toiset 30% ja eroa kompensoidaan niin että edellämainitut pääsevät eläkkeelle useita vuosia nuorempina. Tai ei siis parempaa, mutta erilaista tasa-arvoisuutta, joka kohdistuu rakenteisiin eikä ihmisiin,
 

Byvajet

Jäsen
Eli sinun mielestä yksilön vaihtoehdot on vain joko tai, mitään välimallia ei ole?

Yksilöhän voi tehdä mitä tahansa, mutta se ei vaikuta lopputulokseen. Jotta ongelmat pystyttäisiin ratkaisemaan, pitäisi kulutuskulttuuri lakkauttaa koko maailmasta.

Olen tässä asiassa Halla-ahon linjoilla. Halla-aho ei millään muotoa kiellä tuhon etenemistä vaan päinvastoin pitää sitä vääjäämättömänä. Hän ei kuitenkaan kannata voimakkaita ilmastonmuutoksenvastaisia toimia, koska ei pidä niitä poliittisesti ja sosiaalisesti mahdollisina. Globaali kulutuskulttuurikone on hallitsematon peto.

Pohdi asiaa käytännön kautta.

Suomalaiset tekevät vuosittain ulkomaille yli 8 miljoonaa vapaa-ajan matkaa. Ulkomaalaiset tekevät suunnilleen saman määrän turistimatkoja Suomeen. Vieraillessaan he tuovat Suomeen miljardeja.

Turismi on kerskakulutusta, huvittelua, jonka puutteeseen kukaan ei kuole, mutta joka nuppia kohti aiheuttaa suuret päästöt. Silti edes lentoliikenteelle ei ole saatu rakennettua samanlaista haittaverotusta kuin muulle polttoaineen käytölle.

Tilastokeskuksen jutussa mainitaan, että suomalaisten matkat suuntautuvat aikaisempaa useammin Etelä-Eurooppaan. Finnairin päästölaskurin mukaan edestakainen lento Helsingistä Roomaan tuottaa 330 kiloa hiilidioksidipäästöjä. Ilmasto-oppaan mukaan tuo määrä vastaa 66 kiloa sianlihaa tai 82,5 kiloa broileria tai 220 kiloa kalaa.

Me emme kuitenkaan tule kuulemaan korkeassa asemassa olevilta poliitikoilta tai muilta vaikuttajilta, että Suomeen suuntautuvaa turismia on alettava torjumaan. He eivät tahdo luopua turismin luomista työpaikoista ja rahavirroista. He eivät myöskään tahdo tehdä lentämisestä mahdotonta suomalaisille. Pääkaupunkiseudun vihreätkin ovat sitä mieltä, että avoin ja liikkuva maailma on nykyaikaa.

Mitään viitteitä siitä, että kukaan tahtoisi purkaa tuhoavia rakenteita, ei ole. Puheet ja teot ovat räikeässä ristiriidassa keskenään. Samaan aikaan kun selvitykset hifistelevät lihansyönnillä, sähköautoilulla ja pyöräilyllä, ne eivät puutu turismin lakkauttamisen välttämättömyyteen tai terästeollisuuden alasajon tärkeyteen.

Ei kannata astua ansaan. Jos uskoo, että yksilön valinnoilla on merkitystä, silloin siunaa tuhoavan järjestelmän. Vain järjestelmää vastaan hyökkääminen on todellista ympäristönsuojelutyötä. Vihreä, joka hyväksyy turismin, on ympäristövihamielinen paska.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Vuonna miekka ja kilpi, kun suuret ikäluokat olivat vastuussa, tiedettiin tasan tarkkaan että ihmisen toimet lämmittävät ilmastoa.

Mä nauran tälle viisastelulle. Kukaan ei edes 60 - luvulla, saati 50 - luvulla tiennyt tuon taivaallista ilmaston muutoksesta tavallisten ihmisten joukossa. Jälkiviisaana on hyvä lässytellä ajoista, joista itsellä ei ole harmainta aavistuksen tynkääkään ja kuvitella "kuinka silloin elettiin" Ilmasto tuli vasta isommin tapetille keskusteluun otsonikadon myötä 70 - luvulla. Silloinkaan ei sen laajuus ja vaikutukset oikeen olleet kenenkään tiedoissa, mutta ymmärrettiin sentään, että aika massiivinen muutos voi olla käsillä, jos ei mitään tehdä.

Toivottavasti näitä lukevilla on tosiaankin joku medialukutaito olemassa, ettei lainatun kaltaiset tyhjän tietämiset päädy taas vaihtoehtoisen todellisuuden harhamassaan vääristelemään asioita.

Ne valtamerten muovipyörteet eivät koostu Suomesta tulleista muovipusseista.

Eli muitten paskat, muitten huoli. Entäs kun kaikki lopulta vaikuttaa kaikkeen ja jos valtameri "kuolee", niin samalla kuolee väki myös suomesta, oli ne pussit vaikka povitaskussa piilossa. Ilman järkeä toki voi tämmöisiä heitellä, mutta selvää ihan lapsentasollakin lie, että tehdään omalta osalta valinnat, jotka voi ja toimitaan sen eteen määrätietoisesti, että vaikutetaan myös niillä isoimmilla areenoilla niin maksimaalisesti, kuin mahdollista.

Edelleen uskon, että todellisuudessa se iso joukko, joille petaaminen ei ole asia akselilla hyvä paha, vaan itsestäänselvyys, ymmärtää ja toimii yhteiseksi parhaaksi ja sitten on nämä denialistiporukat, joita se prosentti väestä on jotka määräänsä enemmän pääsevät ääneen suotta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Josko validi kysymyksen asettelu olisi kumminkin kuinkakohan kauan näin. Puolue, jolla ei ole minkäänlaista omaa analyysiä yhteiskunnallisista kysymyksistä, eikä ratkaisua mihinkään ongelmaan, oli sitten kansainvälinen tai kotikutoinen, ei tule kestämään aikaa. Typeryydessään saattavat olla katalyyttinä eurotasolla sille, että taas euroopassa listitään ihmisiä turhaan. Mihinkään muuhun noista ei ole, eikä tule.

Millä puolueella mielestäsi sitten on ratkaisu näihin asioihin? Ja miten tämä puolue toimii asian suhteen? Aivan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt tulee kovaa settiä, kun vaihtoehtomedia tuottaa ilmastonmuutoksesta jälleen valheellista tietoa. Hävetkää saatanan putinistit, persut ja juntit. Tää on teille ja linkissä tosiaankin jokin wannabe tyyppi kertoo oman "totuuden".

Nobelisti tyrmää ilmastohysterian
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt tulee kovaa settiä, kun vaihtoehtomedia tuottaa ilmastonmuutoksesta jälleen valheellista tietoa. Hävetkää saatanan putinistit, persut ja juntit. Tää on teille ja linkissä tosiaankin jokin wannabe tyyppi kertoo oman "totuuden".

Nobelisti tyrmää ilmastohysterian

Edit. Mua ainoastaan vituttaa, että tätä hysteriaa viljellään joka tuutissa ja nuoret hyperventiloivat tämän johdosta. Lapsien pelottelu, ilman todettuja faktoja on perseestä. Nostaa kivasti kierroksia meikäläisellä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Nyt tulee kovaa settiä, kun vaihtoehtomedia tuottaa ilmastonmuutoksesta jälleen valheellista tietoa. Hävetkää saatanan putinistit, persut ja juntit. Tää on teille ja linkissä tosiaankin jokin wannabe tyyppi kertoo oman "totuuden".

Nobelisti tyrmää ilmastohysterian
Joo. Voitti tosiaan nobelin fysiikassa vuonna 1973, siis tuo Ivar Giaever.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Nyt tulee kovaa settiä, kun vaihtoehtomedia tuottaa ilmastonmuutoksesta jälleen valheellista tietoa. Hävetkää saatanan putinistit, persut ja juntit. Tää on teille ja linkissä tosiaankin jokin wannabe tyyppi kertoo oman "totuuden".

Nobelisti tyrmää ilmastohysterian
Pahoittelut käyttämästäni lähteestä, mutta tästä nyt todennäköisesti saa melko hyvän yleiskuvan tuosta sinun käyttämästäsi lähteestä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Oikea_Media_(verkkolehti)

(eikä kyse ole edes siitä että lähde on tärkeämpää kuin sisältö, paitsi että jos lähteenä käytetään mediaa nimeltä "oikeamedia", mikä on jo sinänsä melko paksua, lisäksi päätoimittaja/perustaja vaikkakin jonkunlaista tieteellistä taustaa omaa, on jättäytynyt psykologian opinnoista koska ne olivat mielestään "soopaa" ja koko kuviota on kuvailtu seuraavasti: ”Oikea Media on konseptina vaarallinen ja ovela: Julkaisu haluaa tehdä pesäeron MV-lehden kaltaisiin valemedioihin vaikka vaihtoehtomediaksi itseään nimittääkin. Se horjuttaa luottamusta mediaan uskottavalla ulkoasullaan ja vihjauksillaan perinteisiin journalistisiin arvoihin sitoutumisesta.” Lisäksi näyttäisi olevan aika komea kavalkadi etnonationalistista ja muutenkin täyskahjoa osastoa tuossa mainostamassa itseään europarlamenttiin ja luetuimmissa jutuissa kanssa aika tuttua tuotosta, mikä soveltuisi tosin lukemista paremmin pellolle levitettäväksi)

Mutta joo, "Nobelisti Ivar Giaever listaa lukuisia faktoja, jotka tyrmäävät täysin nykyisen ilmastohysterian." Siis tosiaan tämä vuonna 1973 puoli- ja suprajohteiden tunneloitumisilmiöstä tutkimusryhmänsä kanssa palkinnon saanut nobelisti. Ei ilmeisesti ilmastotieteilijä, vaikka toki fyysikko voi harrasteena sitäkin alaa tutkailla. Silti hieman epäilyttää sekä tulkinnat, että tulkitsijan asiantuntemus niihin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Koko teksti.

No näinhän mä just sanoin. Ei Ylen uutinen ja jokin pöljä perustelemassa. Sitten tulee pitkä viesti median ja nobelistin uskottavuudesta. Emmekä siltikään ole viisaampia tämän jälkeen. Näin tämä menee mutta pelolle pitää antaa valtaa ja nuoret vetävät ranteitaan auki. Vihreiden Haavistokin vaalipuheissaan lupasi PYSÄYTTÄÄ ilmastonmuutoksen. Olisikohan aika katsoa peiliin tässä pelottelussa ja demonisoimisessa?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vittu mitä paskaa taas.
Mitähän Nobel-voittaja Yasser Arafat on aiheesta mieltä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
No näinhän mä just sanoin. Ei Ylen uutinen ja jokin pöljä perustelemassa. Sitten tulee pitkä viesti median ja nobelistin uskottavuudesta. Emmekä siltikään ole viisaampia tämän jälkeen. Näin tämä menee mutta pelolle pitää antaa valtaa ja nuoret vetävät ranteitaan auki. Vihreiden Haavistokin vaalipuheissaan lupasi PYSÄYTTÄÄ ilmastonmuutoksen. Olisikohan aika katsoa peiliin tässä pelottelussa ja demonisoimisessa?
Ei pidä hysterioida, siitä ei seuraa kuin joko masentumista/alistumista tai kohkaamista ja todennäköisesti kumpikaan ei ole hyvä asia. Ihmistoiminnan vaikutuksesta kiihtyneen ilmastonmuutoksen (huom. ilmasto tosiaan muuttuu vuosimiljoonien saatossa, tai muutokset voivat tapahtua vuosituhansissakin, mutta nykyinen muutostahti on täysin ennenkokematon pallolla jos jättitulivuorenpurkauksia tai meteoriitteja tms äkillisiä suurtapahtumia ei huomioida) olemassaolon kannalta sillä ei kuitenkaan ole merkitystä. Ihmiset ovat vaikuttaneet äärimmäisen negatiivisesti (luonnollisesti ainoastaan nykyisenkaltaisen biosfäärin näkövinkkelistä katsottuna) ilmastoon ja niitä vaikutuksia tulisi pyrkiä ei ainoastaan vähentämään, vaan kumoamaan. Denialismin (samoin kuin apatiaan tai kohkaamiseen johtavan hysteriankin) huonoin puoli on, ettei välttämättömiä tekoja saada käynnistettyä, saati vietyä läpi.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vittu mitä paskaa taas.
Mitähän Nobel-voittaja Yasser Arafat on aiheesta mieltä.
Itse kysyisin mielipidettä nobel-ehdokkaalta ja Time-lehden vuoden mieheltä, eli Josif Vissariovits Dzugashvililtä.

Hänellähän oli hyvää kokemusta sosialismin vihreästä teknologiasta ja ympäristöhaasteiden torjunnasta.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Vittu mitä paskaa taas.
Mitähän Nobel-voittaja Yasser Arafat on aiheesta mieltä.

Yasser on kuollut, joten tuskin mitään mieltä. Noin muutenkin jotenkin ajattelisin, että fysiikan nobelin saanut Oslon yliopiston professori tietää asiasta enemmän ja on ehkä edes jonkun verran perspektiiviä kuin nobelin rauhanpalkinnon saaneella terroristillä. Sen lisäksi, että toinen on kuollut ja toinen elossa. Tietysti jokainen saa kuunnella asiassa kuin asiassa ketä lystää.

Itse kysyisin mielipidettä nobel-ehdokkaalta ja Time-lehden vuoden mieheltä, eli Josif Vissariovits Dzugashvililtä.

Hänellähän oli hyvää kokemusta sosialismin vihreästä teknologiasta ja ympäristöhaasteiden torjunnasta.

Myöskin kuollut.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yasser on kuollut, joten tuskin mitään mieltä. Noin muutenkin jotenkin ajattelisin, että fysiikan nobelin saanut Oslon yliopiston professori tietää asiasta enemmän ja on ehkä edes jonkun verran perspektiiviä kuin nobelin rauhanpalkinnon saaneella terroristillä.
Itse taas ajattelisin, että pelkkä palkinnon saanti ei tee kenestäkään auktoriteettiä, vaan sillä että onko henkilö tutkinut alaa tai muutoin sen asiantuntija on väliä. Kumpikaan mainituista ei ole. Toki itse argumenttejakin ja niiden painoarvoa voidaan arvioida. Jos ne ovat tasoa ”maapallo ei ole lämminnyt, ite oot” niin sillä ei vielä Nobelia voita.

On aika moneen kertaan todettu asia, että jostain syystä nämä denialistit ovat aiheesta riippumatta lähes poikkeuksetta joidenkin muiden alojen asiantuntijoita. Antti Heikkilä Ortopedi jne jne.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Se olisi tänään toinen koululaisten kansainvälinen ilmastolakko. Eduskunnan portaille kokoontuminen klo 9 ja päivää vietetään rappusilla klo 14 asti.

Luvassa on joidenkin mukaan mukavaa yhdessä mielensä osoittamista.

Linkki Ylen uutiseen asiasta: https://yle.fi/uutiset/3-10799515
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
On aika moneen kertaan todettu asia, että jostain syystä nämä denialistit ovat aiheesta riippumatta lähes poikkeuksetta joidenkin muiden alojen asiantuntijoita. Antti Heikkilä Ortopedi jne jne.
Minulle tulee aina mieleen rokotevastaiset. He uskovat mielummin kampaajaa tai jotain randombloggaria netissä, kuin omaa lääkäriään koska he "ajattelee omilla aivoillaan".
 
Suosikkijoukkue
KK
Saanko tänä syksynä lentää hyvällä omalla tunnolla etelään, kun olen ollut siinä vaiheessa 1,5v kodittomana? En ole ostanut mitään vaatteita tuona aikana eikä niitä ole minulle kiikutettu, vaan olen käyttänyt vanhoja vaatteitani loppuun joita on varmaan lähes kaikilla ihan liikaa. Matkustelut kävellen, fillarilla jaa pidemmät matkat julkisilla. Tosin aika vähän on tullut matkustelua lähiaikoina minnekään. Olen myös ostanut vain lähiruokaa sekä kerännyt kesäisin yrtit maasta. Jotenkin kun eksyin taas tähän ketjuun ja näin jonkin hiilijalanjälki testin niin itse en siihen voi vastata, koska siinä ei ole vaihtoehtoa kodittomalle. Piti sitten tulla kertomaan, että todellinen hiilinieluhippi on tosissaan se koditon. Toki olen asunut myös toisten nurkissa ja käyttänyt heidän suihkuja sekä helloja Ryan laittoon, mutta samalla vaivalla kaksi tai useampi ihminen saa samalla vaivalla ruokaa. Olen tyytyväinen itseeni. Syksyllä tai Jouluna sitten pariksi viikoksi ulkomaille ja sen jälkeen opiskelemaan 7m² soluasuntoon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Nyt tulee kovaa settiä, kun vaihtoehtomedia tuottaa ilmastonmuutoksesta jälleen valheellista tietoa. Hävetkää saatanan putinistit, persut ja juntit. Tää on teille ja linkissä tosiaankin jokin wannabe tyyppi kertoo oman "totuuden".

Nobelisti tyrmää ilmastohysterian
Tässä on jo monta kertaa asiasta sanottu, mutta Ivar Gievar nyt vaan ei ole ilmastotieteilijä. Tässä hyvä debunkkaus juurikin tuohon jakamaasi videoon:

https://skepticalscience.com/ivar-giaever-nobel-physicist-climate-pseudoscientist.html
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis tää kaveri on joskus 70-luvulla voittanut Nobelin suprajohteiden tutkimuksesta tms. Vähän sama kuin A.I.Virtanen olisi seiskytluvulla tyrmännyt Meissnerin ilmiön. En kyllä tiedä että oliko silloin "vaihtoehtomedioita" ja niihin uskovia.
 

molari

Jäsen
Se olisi tänään toinen koululaisten kansainvälinen ilmastolakko. Eduskunnan portaille kokoontuminen klo 9 ja päivää vietetään rappusilla klo 14 asti.

Luvassa on joidenkin mukaan mukavaa yhdessä mielensä osoittamista.

Linkki Ylen uutiseen asiasta: https://yle.fi/uutiset/3-10799515

Toivottavasti on pilkkihaalarit, tumput ja karvareuhka mukana.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Itse olen pohdiskellut tätä matkustelua kun itse olen sen suhteen aika aktiiivinen. Olen pyrkinyt minulle helpommilla osa-alueilla (esim. ruoka) vähentämään kulutustani ja kenties merkittävimpänä ilmastotekona aion melkoisella varmuudella pidättäytyä lisääntymästä, millä voisin "tienata" jokusen lentoreissun. Euroopassa tosin pyrin liikkumaan muutenkin junalla ja autolla.

Ajattelin kuitenkin liittyä hiilikompensoijien joukkoon jollain tapaa paikatakseni omaa hiilijalanjälkeä. Tiedän, ettei tämä ole samalla tavalla ympäristöystävällinen ratkaisu kuin kotona pysyminen, mutta jos pystyn jotain aneita tehokkaampaa tapaa käyttäen korvaamaan lempiharrastukseni seurauksia, haluan sen tehdä. En ole kuitenkaan varma, mikä olisi paras tapa toimia. Vartian compensate vaikuttaa aika hyvältä, olisiko tuohon mitään järkeä liittyä kk-maksajaksi?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Missä vaiheessa mekaniikan insinööristä tulee professori?

Edit. Näemmä on professorina norjalaisessa yliopistossa, mutta koulutuksesta ei löydy muita tietoja kuin mekaniikan insinööri.

Jännänä yksityiskohtana on kytkökset Heartland Instituteen, mistä voi vetää paljon johtopäätöksiä.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sun tekstis on viimeisen puolen vuoden aikana mennyt pelkäksi vittuiluksi ilman asiaa, eli kannattaa hivenen hellittää ja pitää vaikka taukoa täältä. Ei oo psyykelle hyväksi riekkua koko päivää vapaan puolella, varsinkin jos vielä vastuullisessa ja stressaavassa duunissa.
Mukavaa kuullla että ensimmäiset 16 vuotta ovat olleet asiallista vittuilua. Enköhän minä sen puolisen tuntia päivässä ehdi tulevaisuudessanikin erilaisista tauoista ja odotteluajoista tänne käyttämään, se on mukavaa vastapainoa ja pitäähän elämässä muutakin olla kuin työt. Jos lähes puoli vuosisataa sitten Nobelin voittaneen henkilön kritisointi tuntuu vittuilulta, niin kannattaa ehkä pysyä pois keittiöstä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös