Yleisradio Oy – YLE

  • 488 521
  • 3 890

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Vaalitenteissä on elävä studioyleisö huutamassa ja taputtamassa ja EU-vaalikeskustelussa haastattelujen päälle ajetaan huonosti miksattua iskelmämusiikkia. Ketä tämä oikein palvelee?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viime torstaina oli pitkästä aikaa hyvä kattaus A-talkissa. Ei poliittista jargonia, pehmeitä lupauksia eikä joutavia jorinoita, vaan kovaa asiaa hyvässä hengessä ja asiantuntevalla otteella. Sirkkanen oli pitkästä aikaa elementissään, kun ei tarvinnut kaitsea toistensa päälle huutavia poliitikkoja. Tätä lisää!

Pian mennän puolestaan eurovaalitentin muodossa: lauteilla Rinne, Halla-aho, Orpo ja Sipilä. Mikä voisi mennä pieleen? Mulla on ainakin popparit kulhossa jäähtymässä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Oli hyvä tentti tämä neljän suoran esitys Kirsi Heikelin vetämänä. Kirsi ei vedättänyt vaan jokaisen puolueen näkemys sai tilansa. Onneksi mukana ei ollut

näitä neljää unelmoijauskovaista. He pääsevät huomenna lauteille.

Hallis oli hyvä, Orpokin. Sipilän Juhaakaan ei väsy näytä painavan, Anttia ehkä hieman.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Pilaan aikaisempien kehujen myötä tulleen positiivisuuden haukuilla.

Olen JETP:iä kuunnellessa miettinyt, miten minua häiritsee nuoremman sukupolven toimittajien puhetapa. Ymmärrän vielä, että teineille suunnattu Kioski yrittää saada puhetavalla nuoria kiinnostumaan yhteiskunnallisista aiheista. Mutta se, että esimerkiksi eilen MOT:n paikalla tulleessa Digihuijatut-ohjelmassa toimittaja puhui jatkuvasti jotenkin tähän tapaan: me ollaan, me tiedetään, mee, oo, mä, sä. Radiopää kysyy mitä?

Vastapainona on nuoresta iästään huolimatta käsittämättömän ammattitaitoisia, asiallisia ja selkeitä toimittajia. Olen kiinnittänyt huomiota erityisesti Ylen Juho Takkuseen, jota uskallan jo nyt kutsua uudeksi Rauli Virtaseksi. Minun on pitänyt mainita Takkunen Hyvät toimittajat vauhdissa -ketjussa, mutta tulipa mainittua vasta nyt.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ylen suursatsaus, tai siis näiden YLE Kioskin vaalibottien oheistuote(?) Yle Kioskin Vaalibotti | Eduskuntavaalit 2019 joka oli naurettavaa poliittista painottamista eli sorttinsa trollausta ja nyt olisi myös Eurovaalibotti Yle Kioskin Vaalibotti | Europarlamenttivaalit 2019 jota en edes vaivaudu kokeilemaan, luultavasti yhtä asenteellinen vaikutusyrittäjä kuin edellinenkin, mutta siis tämä trollibottipaljastelija löytyy täältä Trollitehdas by YLE: Trollitehdas

Jiihaa, pärjäsin huipusti, "Olet viikon suurhämmentäjä" scorena jakoja 14842 ja käännynnäisiä eli uusia uskovaisia 1514. vdu mä oon hyvä!

Haluan samasta moottorista Nato-version ja myös Ilmastoahdistusversion. Vaalitkin kohta loppuvat, joten YLEn mediavaikutusverstaalla on henkilötyövuosia vähintäään riittävästi vääntämään näitä uusia versioita.
Noiden jälkeen tehkää Pitäisikö Ylen rahoitusta lisätä-virtuaalibottitehdas, jossa jokainen yleveronmaksaja voisi leikkiä olevansa Ylen toimittaja!!

Vaikutti minusta hieman lapselliselta tuo viritys, mutta ehkä avaa kuplissaan eläville uuden näkymän.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Plaah, mielenkiinnolla aloin katsella Europe 24H-ohjelmaa Teemalta, jossa siis seurataan nuorten eurooppalaisten (ja kai vähän muidenkin) elämää yhden vuorokauden aikana, siis vähän Berlin 24h:n tyyliin. Tähän on sitten päätetty laittaa juontajat, eikä siinä mitään, mutta ohjelman juonnosta tulee mieleen euroviisut, eli en nyt oikein ymmärrä tarkoitusta. Europe 24h noin muuten vaikuttaa, kuten sanoin, ihan mielenkiintoiselta.
 

Byvajet

Jäsen
Täytyy antaa kritiikkiä.

Lasten luontoilta on järjetön erityisesti lasten näkökulmasta, koska lapset kysyvät miksi- ja miten-kysymyksiä. Näihin kysymyksiin ei voi vastata kuin menemällä syvälle asioiden perustaan. Yle on siis rakentanut ohjelman, jossa lapset kysyvät kysymyksiä, joiden vastaukset saattaa ymmärtää ainoastaan luonnontieteellisen koulutuksen saanut. Jos tehdään ohjelma lapsille, se tulisi rakentaa sellaiseksi, että vuorovaikutus tapahtuu lapsen maailman tasolla.

Jutut, joissa luodaan vahva vastakkainasettelu, harvoin toimivat. Kun studioon tuodaan kampanjanvetäjä, jonka porukka rinnastaa synnytyksen raiskaukseen ja väkivaltaan ja vastapuolella on jo valmiiksi loukattu kätilö, niin keskustelu itse aiheesta jää kepeäksi. Kumpikin osapuoli sekä hyökkää että varoo toistaan, eikä yleiskuvaa todellisuudesta muodostu.

Eri näkökulmien esiin tuonti ei vaadi sitä, että keskustelussa ovat ääripäät.
 
K

Kiekkokatsoja

Toistuvasti tulee sellaisia vihervassari myönteisiä puheita tältä kanavalta. Ja toisinaan "vihapuhetta" niitä kohtaan, jotka eivät ole samanmielisiä. Niinkuin vaikkapa tänään ykkösen aamutv keskustelussa. En muista tarkkoja sanoja, mutta siinä kehuttiin muodostuvaa hallitusta, ja moitittiin kok, kesk, persu linjaa. Kuulemma heillä olisi ollut kahlittua kuin keskitysleirillä.
Yle propagandaa.
Telkku meni kiinni.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Onko tosiaan niin ettei YLEn kanavat näy HD:nä antenniverkossa lainkaan?

Kanavanumerot ja taajuudet - Digita

Kanavajärjestys - Digita

Nimimerkillä: sijoitinko satoja euroja uhf/vhf yhdistelmäantenniin ja vahvistimiin turhaan?

Myös täällä meillä näkyvät, sijoitin yhdistelmäantenniin, jossa on elementtejä jotain perhana kuuskymmentä kai. En uskaltanut vetää sitä edes kovin ylös, vanhan tolpan nokkaan asti tuulikuormituksen pelossa mutta pelittää ilman vahvistintakin.
Tosin asun lakeurella.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko tosiaan niin ettei YLEn kanavat näy HD:nä antenniverkossa lainkaan?

Kanavanumerot ja taajuudet - Digita

Kanavajärjestys - Digita

Nimimerkillä: sijoitinko satoja euroja uhf/vhf yhdistelmäantenniin ja vahvistimiin turhaan?

Näkyvät DNA:n verkossa, ei Digitan. Digitan ulkomaiset monopoliriistäjät vetivät hinnat niin pilviin, että sille piti saada kilpailua. DNA käyttää yksitaajuusverkkoa pienillä lähettimillä kännykkämastoissa niinkuin digi-telkkarilla pitääkin. Pieni miinus on alueuutisten puute.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@Peltinen olet oikeassa, näinhän asianlaita onkin.

Minulla oli aikoinaan DNAn kanavapaketti ja sen näkyvyys vaati myös tuon antennin päivityksen ja suuntaamiseen pois vanhasta isosta Ylen eli nyttemmin Digitan isoosta antennista.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suuret kiitokset infosta. Jatkan vehkeiden kanssa taistelua jotta saisin katsoa puoli ysin uutiset teräväpiirtona.

Katson televisiota Eurajoen maston kautta, se on käsittääkseni yksi isoista. Eli pitäisiköhän minun tähyillä jotain pienempää lähetintä...
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kannattaa katsoa dnan karttapalvelusta, mistä päin lähetin löytyy. Itsellä vhf antenni osoittaa tasan päinvastaiseen suuntaan kuin uhf. Ihan koko Suomea dna ei vielä kata.

Isot kiitokset. Tein työtä käskettyä ja nyt kanavat näkyy. Homma oli vaan säädöistä kiinni, toisin sanoen kanavat näkyy kun ottaa signaalin suoraan antennin vahvistimelta, onneksi vahvistimessa oli kaksi outputtia,, eli jakaja pitää ohittaa. Nyt näkyy siis puoli ysin uutiset HD:nä ainoastaan talouden yhdestä vastaanottimesta. Mutta eiköhän tilanne aikaa myötä parane.

Parikymmentä vuotta sitten olen edellisen kerran televisioantennia viritellyt, oli se silloin huomattavasti yksinkertaisempaa.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Valitsen tämän ketjun setämieheksi kasvamiseni ihmettelyyn, myös pikkuriikkisenä veronalaisena.

Yle tarjosi aikoinaan minulle Ponille kyytiä- sarjan, joka oli lähes tajunnan räjäyttävää. Kaverin vaimon Outin kanssa kippuroiden katseltiin pubissa, suurin osa jengistä ei vaikuttanut tajuavan lainkaan, ainakaan Juha. Luultavasti koska minä olen vasenkätinen ja Outi nainen, vähän erikoisia olentoja.
No, vuosikymmeniä tulee ja myös Siskonpeti. Ehkä paloittain kopiointia, mutta minusta paljon hauskoja arkkityyppejä jotka eivät ole Nooan aikaisia.
Ehkä siskonpedin petaajat vaativat jatkosta liikaa liksaa, kiinnostusta kai heillä oli, mutta Yle päätti säästää ja varmaan ideologisesti myös tarjota ruutuaikaa uusille kasvoille, uusille kirjoittajille eli hilloa nuorille.

Hillo. Kai tämä on jotenkin hauskaksi tarkoitettu tekelesarja? Olen nyt katsonut kaksi satunnaista jaksoa kokonaan nauramatta. Ensipuraisuni oli kymmenminuuttinen pätkäotos, josta lannistuneena en siis ryhtynyt aktiivisesti seuraamaan joka jaksoa.

Päädyn olettamaan kuuluvani väärään kohderyhmään ( setämiehiin).
Tämä ohjelma ei huvita minua mitenkään. Tässä samassa profiloinnissa Yle on onnistunut erinomaisesti myös Yle Puheen ohjelmistossa, ei kiinnosta.

Toisaalta vanhempi ihminen tuntee tiettyä turvallisuutta, kun tajuaa ettei tarvitse hektisesti säntäillä kuuntelemaan ja katsomaan jokaista ohjelmaa.
Yleen voi siis oikeastaan alkaa luottaa enemmän eli Puhetta ei tarvitse kuunnella ja Kakkosta ei tarvitse katsoa. Paitsi urheilut kummallakin.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suuret kiitokset infosta. Jatkan vehkeiden kanssa taistelua jotta saisin katsoa puoli ysin uutiset teräväpiirtona.

Katson televisiota Eurajoen maston kautta, se on käsittääkseni yksi isoista. Eli pitäisiköhän minun tähyillä jotain pienempää lähetintä...

Mulla on yhdistelmäantenni suunnattuna Eurajoen mastoon. Samasta suunnasta löytyy myös DNA:n vhf-lähetin (Eurajoki, Lauhtu).

Erillisellä vhf-antennilla sais HD-signaalin lähempääkin mutta en ole lähtenyt muuttamaan, kun näinkin toimii.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Europol: Ääri-islamistien tekemissä iskuissa kuolee EU-alueella vähemmän ihmisiä, äärioikeiston terroriin liittyvät pidätykset kasvussa
Olikohan YLE:lta loppunut bitit kesken, kun unohtui analysointi äärivasemmiston terrorismista? Hieman asenteellista uutisointia, mutta kaipa se kuuluu nykypäivän fakenews-ideologiaan, että toimittelijan oma agenda puskee läpi. Hienoa maksaa YLE-veroa, kun saa näin laadukasta uutisointia vastineeksi.
Harmi että sinulle tuli noin paha mieli tästä. Minä en kuitenkaan usko että Yle jotenkin kannattaisi vasemmistolaista väkivaltaa, vaan kyse on ainoastaan siitä että se oli viime vuonna vähentynyt ja oikeistolainen väkivalta kasvanut.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Harmi että sinulle tuli noin paha mieli tästä. Minä en kuitenkaan usko että Yle jotenkin kannattaisi vasemmistolaista väkivaltaa, vaan kyse on ainoastaan siitä että se oli viime vuonna vähentynyt ja oikeistolainen väkivalta kasvanut.
Saihan jihadismikin oman analyysin juuri siksi, että se oli myös vähentynyt. Sinun uskosi on kyllä kovin vahva, kun päästään nokittamaan äärioikeistoa ja varmuutesi syystä on kyllä omaa luokkaansa. Olihan siellä tosiaan yksi äärioikeiston suorittama teko.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinun uskosi on kyllä kovin vahva, kun päästään nokittamaan äärioikeistoa ja varmuutesi syystä on kyllä omaa luokkaansa.
Onko sinun usko sitten tosi epävahva? Eli voi olla että epäilysi Ylen motiiveista eivät ole totta?
 
Viimeksi muokattu:

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko sinun usko sitten tosi epävahva?
En ainakaan usko minkään osapuolen tekemien tekojen peittelyn vähentävän vastakkainasettelua, kun keskustellaan ja uutisoidaan näinkin vakavasta aiheesta. Luulisi YLEn edes yrittävän vähentää tätä kuilua, mutta ehkä Jokisen linja saa niin suuren tuen taakseen, että agendajournalismi on uusi normaali.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä en kuitenkaan usko että Yle jotenkin kannattaisi vasemmistolaista väkivaltaa, vaan kyse on ainoastaan siitä että se oli viime vuonna vähentynyt ja oikeistolainen väkivalta kasvanut.

YLE:n uutisoinnin perusteella myös näin voisi päätellä. Mutta jos katsotaan varsinaista raporttia (Europol) vuodelta 2018, luvut ovat iskuina seuraavat:

Etnonationalistiset ja separistiset iskut 83
Jihadistiset 24
Äärivasemmistolaiset 19
Äärioikeistolaiset 1

Luokittelemattomat 1
Yksinäiset sudet 1
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös