Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 850 414
  • 19 192

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö netti enää tarvitsekaan että sekä IPv4 että IPv6 olisi kiinni netissä? Minä en tiedä oikein noista mutta mielikuva oli aiemmin että molemman piti pelittää jos meni Internetiin.
Ei IPv6 ole mikään välttämättömyys. Onkohan siitä edes mitään hyötyä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En usko. En ole kuullut, että kotikäytössä olisi mitään iloa IPv6:sta.
Pikaisella googletuksella, ipv6 on julkaistu, mutta lähinnä käytössä joissain datacentereissä. Ei mitään merkitystä kotikäytössä. Tuommoinen test-ipv6.com webbisivu näyttää oman tilanteen ja kokeilin kolmella koneella ja yhdellä kännykällä, niin kaikissa on ymärtääkseni DNSltä saatu ipv6 osoite, mutta testisivu näyttää ettei ole. Ei mene varmaankaan runkoverkosta läpi. Palataan asiaan 10 vuoden kuluttua.
 

yki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Osaiskohan joku kertoa, että mikä mahtaa olla suurin ero DNA Valokuitu Plus -modeemilla ja Huawein B525s 4G-modeemilla? Itse kyllä aivan kassalla näiden suhteen, mutta toisessa modeemityyppi kaapeli ja toisessa 4G - mikä lieneekään ero. Tällä hetkellä siis käytössä tuo DNA:n Valokuitu Plus ja samalta puljulta 200 megan laajakaista tilattuna. Nyt sitten Telia voittanut taloyhtiössä kilpailutuksen ja pitäisi miettiä, raaskiiko sitä päivittää modeemia tuohon Huaweihin - ellei ole pakollinen. Ongelmana tietysti, että Telia ei tarjoa yhtä nopeaa laajakaistaa...

Linkit tosiaan vie DNA:n ja Telian sivuille.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
@yki DNA valokuitu plus modeemi on kaapelimodeemi eli netti tulee kaapeli-tv verkkoa pitkin. Tuo Huawein 4G modeemi toimii matkapuhelinverkon kautta eli sitä et tarvitse. Sinuna olisin yhteydessä Telian asiakaspalveluun ja kysyisin millä tekniikalla Telia vetää netin teidän taloyhtilöön.
 
Viimeksi muokattu:

yki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kiitos @Tinke-80, mitäs niitä tekniikoita on ja mitä eroja? Osaatko sanoa. Aikaisemmin joskus tästä juttelin naapurin kanssa ja hän puhui kuparipiuhoista tjsp.

Pitää marssia Telian puljussa käymään.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Kiitos @Tinke-80, mitäs niitä tekniikoita on ja mitä eroja? Osaatko sanoa. Aikaisemmin joskus tästä juttelin naapurin kanssa ja hän puhui kuparipiuhoista tjsp.

Pitää marssia Telian puljussa käymään.

Vahva veikkaukseni on, että myös Telia tuo netin perille taloyhtiön jakamoon valokuidulla. Olisi hyvin epätavallista, että mikään operaattori vetäisi enää kuparia maahan, mutta kannattaa tarkistaa joka tapauksessa.

Talojakamoon tulee luultavasti operaattorin reititin ja sieltä yhteys jaetaan asuntoihin käyttäen joko vanhaa puhelinkaapelointia tai Ethernet-naruja, jos sellaiset taloon on kaapeloitu. Tämä riippuu taloyhtiön iästä.

Asuntoihin sitten taas tulee varmasti omat päätelaitteet, josta voit joko vetää Ethernet-piuhat tarvittaville laitteille, tai käyttää päätelaitteelle sisäänrakennettua langatonta verkkoa.

En tunne miten Telia tarkalleen toimii, mutta ihmettelisin, jos on kovasti erilainen himmeli kuin mitä meidän taloyhtiössämme toiselta operaattorilta.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Olisiko alan ammattilaisilla mielipidettä tähän eli onko hinta/ominaisuudet kohdillaan? Konetta ei ole tarkoitus hankkia pelikäyttöön.

https://www.expert.fi/tietotekniikk...on-27-xa0006no-all-in-one-poytakone/p-979777/

En ole ammattilainen mutta uskaltaudun silti vastaamaan: tuolla rahalla saa parempaakin rautaa rajalle. Jos sitä ei tarvitse, niin sittenhän sillä ei sinänsä ole väliä. Muuten olen itse yrittänyt pysyä mahdollisimman kaukana kaikesta all-in-one laitteista.
 

redpecka

Jäsen
Pitääkö olla huolissaan kun...

...siivous- & kunnossapito-ohjelma sanoo ettei Windowsia ole päivitetty 575 päivään? Kun sitten yrittää päivittää sitä niin "Windows update ei voi tällä hetkellä tarkistaa päivitysten saatavuutta, koska palvelu ei ole käynnissä. Sinun on ehkä käynnistettävä tietokone uudelleen."

Tämä ongelma on tässä nyt ollut jo koko kevään, mutten ole jaksanut ottaa asiaa ratkaistavaksi. Pöytäkone on kymmenisen vuotta vanha (Win7, Mozilla Firefox) ja tuo 575 päivää sijoittuu suunnilleen viimeiseen muuttooni. Muuten on kaikki härvelit ajantasalla (mm. Avast ilmaisvirustorjunta...)
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pitääkö olla huolissaan kun...

...siivous- & kunnossapito-ohjelma sanoo ettei Windowsia ole päivitetty 575 päivään? Kun sitten yrittää päivittää sitä niin "Windows update ei voi tällä hetkellä tarkistaa päivitysten saatavuutta, koska palvelu ei ole käynnissä. Sinun on ehkä käynnistettävä tietokone uudelleen."

Tämä ongelma on tässä nyt ollut jo koko kevään, mutten ole jaksanut ottaa asiaa ratkaistavaksi. Pöytäkone on kymmenisen vuotta vanha (Win7, Mozilla Firefox) ja tuo 575 päivää sijoittuu suunnilleen viimeiseen muuttooni. Muuten on kaikki härvelit ajantasalla (mm. Avast ilmaisvirustorjunta...)
Joskus tuohon auttoi, kun muutti automaattisen päivityksen asetukseksi "Never check for updates" (tai mikä se suomeksi onkaan), käynnisti tuon jälkeen tietokoneen uudelleen ja sitten päivitti manuaalisesti (check for updates). Lopuksi laittaa automaattipäivityksen takaisin päälle. Jossei tuolla lähde pelittämään, niin ei varmaan auta kun googletella "windows update cannot currntly check for updates, because the service is not running".
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitääkö olla huolissaan kun...
Oli taannoin sama ongelma. Oli aika sitkeässä löytää ratkaisu, mutta sitten lopulta Googlen avulla löytyi myös oikeat ohjeet mitä piti asentaa ja mitä piti konfiguroida. Valitettavasti ainoa apuni on että "totuus on tuolla jossain".
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vaikka alkuun vähän huolestuttikin luopua hyvin toimineesta Win7:sta, niin kyllähän tämä kymppi on varsin hyvin toiminut, kun ei heti mihinkään ensimmäisiin versioihin rynnännyt.

Jossain kohtaa kannattaa ehkä harkita siirtymistä eteenpäin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka alkuun vähän huolestuttikin luopua hyvin toimineesta Win7:sta, niin kyllähän tämä kymppi on varsin hyvin toiminut, kun ei heti mihinkään ensimmäisiin versioihin rynnännyt.

Jossain kohtaa kannattaa ehkä harkita siirtymistä eteenpäin.
Ei tullut aikoinaan tartuttua siihen ilmaiseen päivitykseen. Sitä ei taida mitenkään enää saada?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei tullut aikoinaan tartuttua siihen ilmaiseen päivitykseen. Sitä ei taida mitenkään enää saada?
Mä olen ainakin päivittänyt koneiden mukana tulleilla win7-avaimilla ilman mitään ongelmia. Mutta ilman noita voi vaatia hiukan harmaalle alueelle siirtymistä. Mitä emme tietenkään voi suositella.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mä olen ainakin päivittänyt koneiden mukana tulleilla win7-avaimilla ilman mitään ongelmia. Mutta ilman noita voi vaatia hiukan harmaalle alueelle siirtymistä. Mitä emme tietenkään voi suositella.

Harmillinen totuushan on se, että harmaalla alueella päivitys olisi vielä helpompaa, mutta semmoista emme voi tietenkään suositella.

Tällä palstalla hyväksytään ainoastaan laittomat NHL-striimit.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saa, jos olet alunperin ollut laillisilla teillä:

Mä olen ainakin päivittänyt koneiden mukana tulleilla win7-avaimilla ilman mitään ongelmia. Mutta ilman noita voi vaatia hiukan harmaalle alueelle siirtymistä. Mitä emme tietenkään voi suositella.

Aivan virallinen ,itse ostettu ja maksettu, Windows 7 Professional tuossa läppärissä on, mutta niin vain tuo päivitysohjelma ilmoitti ettei päivitystä voi tehdä. Tiedä sitten onko rauta epäyhteensopivaa vai mikä lienee esteenä. Virheilmoitus ei mitään tarkempaa antanut.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aivan virallinen ,itse ostettu ja maksettu, Windows 7 Professional tuossa läppärissä on, mutta niin vain tuo päivitysohjelma ilmoitti ettei päivitystä voi tehdä. Tiedä sitten onko rauta epäyhteensopivaa vai mikä lienee esteenä. Virheilmoitus ei mitään tarkempaa antanut.
Yritit upgreidata suoraan päälle? Mä oon hakenut imagen USB-tikulle ja sieltä asentanut. Kysyttäessä sitten syöttänyt avaimen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Aivan virallinen ,itse ostettu ja maksettu, Windows 7 Professional tuossa läppärissä on, mutta niin vain tuo päivitysohjelma ilmoitti ettei päivitystä voi tehdä. Tiedä sitten onko rauta epäyhteensopivaa vai mikä lienee esteenä. Virheilmoitus ei mitään tarkempaa antanut.

Onko kyse kenties tästä:

"A small number of readers have reported that the upgrade fails on a Windows 10 PC with an error message that indicates "Windows 10 Setup has failed to validate the product key."

This is a known issue that happened even back when the free upgrade offer was still in place. It happens to a subset of Windows 7 PCs, and no one is quite sure why. Everyone who reported this has been able to fix it using one of the procedures detailed in this article by Microsoft MVP Kapil Arya: [FIX] Windows 10 Setup Has Failed To Validate The Product Key."

Yritit upgreidata suoraan päälle? Mä oon hakenut imagen USB-tikulle ja sieltä asentanut. Kysyttäessä sitten syöttänyt avaimen.

Tätä ei muutenkaan kannata koskaan tehdä, vaikka toimisikin. Puhdas pöytä on aina juuri sellainen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kyse kenties tästä:
Ei ollut. Ongelma on "Your PC has hardware that isn’t ready for this version of Windows 10. No action is needed. Windows Update will offer this version of Windows 10 automatically once the issue has been resolved."

Otin kaikki USB laitteet irti, mutta ei auttanut.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yritit upgreidata suoraan päälle? Mä oon hakenut imagen USB-tikulle ja sieltä asentanut. Kysyttäessä sitten syöttänyt avaimen.
Jeo. Oikeasti olen mäkkikäyttäjä, joten ei millään jaksaisi aloittaa kokonaan tyhjästä mutta kai se on pakko. No on vielä puoli vuotta aikaa.
 

redpecka

Jäsen
Joskus tuohon auttoi, kun muutti automaattisen päivityksen asetukseksi "Never check for updates" (tai mikä se suomeksi onkaan), käynnisti tuon jälkeen tietokoneen uudelleen ja sitten päivitti manuaalisesti (check for updates). Lopuksi laittaa automaattipäivityksen takaisin päälle. Jossei tuolla lähde pelittämään, niin ei varmaan auta kun googletella "windows update cannot currntly check for updates, because the service is not running".
Helppoa nyt kun osaa. Tämä auttoi. Oli 6 tärkeää päivitystä ja parilla asennuskerralla että boottauksella homma valmistui.

Saa nähdä pelittääkö tämä jatkossa jotenkin automaattisesti vai pitääkö kikkailla loppuelämä näin.
 

Aapee79

Jäsen
Osaisinkohan itse korjata(takuu toki on sitten taputeltu) vai pitääkö huoltoon viedä/takuuseen lähettää eli:

Tasohiiri jumiutui sitten 9kk vanhassa Asuksen läppärissä. Vasen puoli sekä kosketuspinta vielä toimii, mutta oikea puoli on ihan jumissa eikä painelu tuota haluttua vaikutusta. Välillä se saattaa hetkeksi ehkä "virota" toimimaan ja kuulen sen ihanan klik-äänen, mutta hetken päästä on koko paska taas jumissa. Neuvoja?

Kiitos.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös