Eduskunta vaalikaudella 2019–2023

  • 144 959
  • 1 505

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lähihoitajat ainakin tässä mittauksessa https://yle.fi/uutiset/3-10711152 (linkki ylen sivuille) keikkuvat siellä pulaa listalla, vaikkeivät ihan kärkipäässä toki ole.

Itselläni ei ole kovin kattavaa kuvaa Pääkaupunkiseudun tilanteesta, mutta Turun seudusta tiedän sen verran ettei esim. kotihoidon työpaikkailmoituksiin usein tule ainuttakaan hakemusta.

Jyväskylässä on ainakin ollut paikoin hankala saada sijaisia kesäksi. En tiedä onko yleinen ongelma, vai omaa työpaikkaa koskeva. Kaupungilla tehty kyllä myös hölmöjä ratkaisuja, kuten se ettei tuplavuorosta saa enää vapaapäivää. Yllättäen porukka ei enää tuplavuoroihin jää yhtä innokkaasti, vaan mennään hyppärillä. Rahallinen korvaus tuplavuorosta on lopulta aivan liian pieni, jotta käyttäisit 7-21 päivästäsi töissä.

Sekin on hauskaa, että jatkuvasti olisi suoritettava jotain koulutuksia ja puolenvuoden opintokokonaisuuksia muistisairaiden hoidosta, mutta eihän ne palkassa näy :D Jos koulutus ammattiin ei olisi tehty mahdollisimman nopeaksi jotta saadaan porukka töihin, niin olisihan se huomattavasti pidempi ja ehkä palkkakin voisi olla parempi.
 
Viimeksi muokattu:

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Pulaa on mutta tiettyjä alueita lukuunottamatta ei huutavaa pulaa, minkä takia sinne listan kärkeen ei pääsyä olekaan.

Taisinkin viesteissäni vaan puhua pulasta, enkä niinkään huutavasta pulasta. Tai sitten ajatukset ovat olleet lastentarhanopettajien huutavassa pulassa, joka koskettaa siinä mielessä itseäni eniten, että kovasti siihen yritetään epäpätevänä kosiskella.

Mutta joo, nämä taitaa olla jo vähän ohi aiheen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä on totta, ja näyttäähän nuo luvut aivan karmivan epäoikeudenmukaiselta. Tässä pitää muistaa, että ei varmaan kukaan eläkeläisiä tuomitse yksilöinä, eikä varmasti eläkeläiset ole tätä minään ryöväyksenä ajatelleet.

Ei tästä aivan hirveän kauan olen, kun kuvittelin maksaneeni valtaosan eläkkeestäni itse. Tein laskelmat, ja hämmästyin todella. Yleinen totuus oli pitkään se, että eläkeläiset ovat eläkkeensä maksaneet. Mun näkemys muuttui kun numerot puhuivat toista. Siitä alkaen olen arvostellut eläkeyhtiöitä lypsämisestä ja kannattanut kaikkia toimia tulevien eläkemaksujen kohtuullistamiseksi. Mutta sitkeässä elää käsitys, jonka mukaan eläkkeet on itse maksettu ja niihin ei saa koskea. Varsinkin vasemmalla ja keskustassa johto saattaa edelleen tukea tällaista ajattelua. Demarien osalta ei tietenkään ole ihme, koska joku 90 prosenttia äänestäjistä on yli 30-vuotiaista ja valtaosa vieläpä eläkkeellä tai lähellä sitä.

Voisi karrikoiden sanoa, että SDP tulisi saada ulos hallitusneuvotteluista. Puolue on eläkelobbareiden taskussa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mielestäni on epäoikeudenmukaista verottaa omaisuutta vain kun sen nimellinen omistaja vaihtuu. Omaisuuden tuotostahan maksetaankin jo veroa, eikö se ole sama kerätäänkö vero Pekalta vai Pekan isältä. Mikäli taas perinnöksi saatu omaisuus realisoidaan, niin rankkaakin verotus on mielestäni oikeudenmukaista.

Mitähän mahdat tarkoittaa termillä nimellinen? Minusta tuntuu, että ylivoimainen enemmistö perinnöistä on sellaisia, että omistaja ei vaihdu vain nimellisesti, vaan myös tosiasiallisesti.

Noin ylipäätään on minusta niin, että jos jokin on oikeudenmukaista verottamista, niin se, että verotetaan tuloa, jonka eteen sen saaja ei ole tehnyt työtä tai ottanut riskiä. Tässä mielessä perintövero on minun maailmassani verona ihan oikeudenmukaisimmasta päästä.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitähän mahdat tarkoittaa termillä nimellinen? Minusta tuntuu, että ylivoimainen enemmistö perinnöistä on sellaisia, että omistaja ei vaihdu vain nimellisesti, vaan myös tosiasiallisesti.

Noin ylipäätään on minusta niin, että jos jokin on oikeudenmukaista verottamista, niin se, että verotetaan tuloa, jonka eteen sen saaja ei ole tehnyt työtä tai ottanut riskiä. Tässä mielessä perintövero on minun maailmassani verona ihan oikeudenmukaisimmasta päästä.

Tarkoitan että esimerkiksi yrityksen omistajan nimi vaihtuu kun se siirtyy isältä pojalle tai äidiltä tyttärelle. Mikäli yritys jatkaa kuten ennenkin, perinnönsaaja pyörittää firmaa niin hyvin että saa siitä jotain leivän päällekin, niin näistä kinkunsiivuista sitten maksetaan vero normaalisti.

En näe mitään oikeudenmukaisuutta siinä että kun yrityksellä on heikompi jakso menossa ja omistaja kuolee stressin aiheuttamaan sydänkohtaukseen, niin ensitöikseen tyttären pitää ottaa vielä lisävelkaa perintöveroa varten. Onneksi esimerkkitapauksessa tytär sai muutaman vuoden päästä homman skulaamaan vaikka perintöveron aiheuttama stressi olikin viedä myös toisen sukupolven terveyden, ja omaisuuden. Ja yrityksen kymmenkunta työntekijääkin saivat pitää työnsä vaikka joitain lomautuksia tulikin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En näe mitään oikeudenmukaisuutta siinä että kun yrityksellä on heikompi jakso menossa ja omistaja kuolee stressin aiheuttamaan sydänkohtaukseen, niin ensitöikseen tyttären pitää ottaa vielä lisävelkaa perintöveroa varten.

Eihän se olekaan oikeudenmukaista. Mutta vasemmisto Suomessa ei halua oikeudenmukaisuutta, vaan kateellisuusveroja. Jos kyse olisi yleisestä, globaalista oikeudenmukaisuudesta, vaikkapa Ruotsin vihervasemmiston hallitus ottaisi perintöveron käyttöön. Heillähän on perinnöillä ns. ikuinen myyntivoittovero. Tällöin perintöä saanut maksaa veroa vasta myydessään perintönsä tai perintöään. Tämä on oikeudenmukaista.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Hitsaaminen taitaa olla ylivoimaisen vaativaa hommaa, ainakin kainuulaisille ja ehkä pohjois-karjalaisillekin. Toisaalta on myös Etelä-Pohjanmaallakin on puutetta osaajista. Eihän se hääviä hommaa oikeastaan olekaan , tylsää sauman luontia tunnista toiseen, päivästä toiseen. No ei kai sentään, onhan siinä mietintää ja osien asettelua älykkäästi käsin, hitsausrobotit on keksitty simppeleihin hommiin.

Eivätkö suomalaiset kuitenkaan osaa vai eikö vain kiinnosta? Ulkomaisia osaajia kaivataan ja tänne raijataan, Ylen A- Studioon
A-studio | Mistä työlle tekijät?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eivätkö suomalaiset kuitenkaan osaa vai eikö vain kiinnosta? Ulkomaisia osaajia kaivataan ja tänne raijataan, Ylen A- Studioon
Olen ollut Turun telakalla 80- luvulla levyseppähitsaajaana. Suoritin tuo,loin myös luokat. 90-luvulla olin vastaavissa duuneissa metallifirmassa. Kaksi vuotta sitten olin työhaastattelussa Mayerin telakalla, Turussa. En päässyt töihin koska olin liian vanha (49), koska telakka oli kuulemma nuorennusleikkauksen tarpeessa. Lisäksi olisi pitänyt käydä firman ammattikoulu, jotta olisin päässyt töihin. No, ei sitten natsannut meikäläisen suhteen. Liian iäkäs ja ammattitaidoton. Ulkomaalaiset varmasti käyvät saman seulan.

Edit. Lisäksi olen hitsannut tuon jälkeen lähes kaikilla tekniikoilla ja käynyt perinnesepän kurssin. Rautaa on myös siis taottu moneen muotoon. En kuitenkaan ole sopiva tänne kotikaupunkini telakalle. Ammattitaito on siis kokenut päivityksen ja ikärasismi, onko sitä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@Vanha Len kuulostaa rajulta meiningiltä tuollainen kyllä. En oikein käsitä nuorennusleikkauksien ideaa, meidän firmassa on ainakin pidetty onneksi arvossa kokemusta.
 

molari

Jäsen
Hitsaaminen taitaa olla ylivoimaisen vaativaa hommaa, ainakin kainuulaisille ja ehkä pohjois-karjalaisillekin. Toisaalta on myös Etelä-Pohjanmaallakin on puutetta osaajista. Eihän se hääviä hommaa oikeastaan olekaan , tylsää sauman luontia tunnista toiseen, päivästä toiseen. No ei kai sentään, onhan siinä mietintää ja osien asettelua älykkäästi käsin, hitsausrobotit on keksitty simppeleihin hommiin.

Eivätkö suomalaiset kuitenkaan osaa vai eikö vain kiinnosta? Ulkomaisia osaajia kaivataan ja tänne raijataan, Ylen A- Studioon
A-studio | Mistä työlle tekijät?

90-luvun lama, NL:n romahtaminen ja EU romahdutti duunarieliitin palkat, laidasta laitaan, mutta olihan ne palkat aivan käsittämättömiä, oikein pahaa tekee, kun katsoo 70- ja 89-luvun tilinauhoja. Jos ajattelee pelkästään suomalaisen duunarin kantilta asiaa, etenkin neukkukaupan loppuminen oli kova paikka ja tietty myös devalvaation mahdollisuuden loppuminen. En tiedä, mitä hitsaajalle maksetaan ylipäätään tai Kainuussa Transtechin tehtaalla, ilmeisen vähän, jos tekijöitä ei löydy tai ehkä paremmin joutinolon ja hitsaajan palkan nettoerotus on liian pieni. Kun ei kai oikein mihinkään työhön meinaa löytyä porukkaa 15 €/h, jos työ on ns. likaista duunarityötä ja/tai työajat "ikävät".

Muutenkin keskustelun esimerkkiammatit hitsari ja lääkäri eivät ehkä parhaita esimerkkejä ole, molemmat melko suppean alan "asiantuntijoita".
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Mitähän mahdat tarkoittaa termillä nimellinen? Minusta tuntuu, että ylivoimainen enemmistö perinnöistä on sellaisia, että omistaja ei vaihdu vain nimellisesti, vaan myös tosiasiallisesti.

Noin ylipäätään on minusta niin, että jos jokin on oikeudenmukaista verottamista, niin se, että verotetaan tuloa, jonka eteen sen saaja ei ole tehnyt työtä tai ottanut riskiä. Tässä mielessä perintövero on minun maailmassani verona ihan oikeudenmukaisimmasta päästä.
Olen toista mieltä. Kysymys on omaisuudesta joka jää ilman omistajaa kuoleman takia. Nyt mietitään kellä on oikeus tuohon omaisuuteen. Ja on päädytty siihen tulokseen että jos pariskunta omistaa kiinteistön, joka on heidän kotinsa ja 100% heidän oma, yhteiskunnalla on oikeus ottaa osa tuosta omaisuudesta haltuunsa nimikkeellä perintövero. Jos kukaan ei kuolisi, yhteiskunnalla ei olisi oikeutta tuohon omaisuuden osaan. Minä en kannata tätä.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Allekirjoitan täysin @Vanha Len näkemyksen ikärasisimista. Isäni 58v haki jo kolmatta vuotta teki n. 180 työhakemusta logistiikka-alan hommiin. Työelämä siis suoritettu ko. alalla, joista 30 vuotta merillä. Nyt tärppäsi viimeinkin Mayerin telakalle Pernoon, mihin siis Vanha Lenikin haki. Jännä juttu, että isä haki sinne ensimmäisenä, mutta vastaus oli aina "valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun". Näin vastasi moni muukin yritys.

Tuntuu kyllä Mayerin selitys nuorennusleikkauksesta ihan paskapuheelta. Töitä on kuulemma siellä aivan helvetisti ja tilauskirjat ampuu takakannesta läpi. Isän palkannut yrityksen johtaja sanoi hommia riittävän ihan 2030- luvulle saakka. Telakalla en ole koskaan käynyt, mutta luulen että siellä arvostettaisiin kokemusta vaativien luokkasaumojen hitsauksesta ja nosturin kuljettajasta, joka on nähnyt ihan muutaman maailman telakan ja sataman sekä tietää systeemin.

Melkein voisin väittää, että jos oltaisiin Ruotsissa, niin @Vanha Len ja meidän ukko olisi haettu kotiovelta töihin. Että on sitä vikaa vähän työnantajissakin.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
... Kun ei kai oikein mihinkään työhön meinaa löytyä porukkaa 15 €/h, jos työ on ns. likaista duunarityötä ja/tai työajat "ikävät"...

Paljastelen itseäni, olen vähänkin tyhmä pudokas joten lienee ymmärrettävää: 15 €/h, jiihaa, minä pystyn tekemään halvemmalla!!!
Ai niin, en ollutkaan yritys. Mutta teen halvemmalla, toki pidän päivävuorosta. Enkä tunne tarvetta ylityön tekemiseen, olen roolittanut itseni firman kannalta riittävän tehokkaaksi. Kieltämättä maanantaina ja tiistaina saa nyt huhkia ns? sydämensä pohjasta, kaverit ovat painaneet ylitöitä viikonloppuna mutta tämä onkausiluontoista hommaa. Ja mahtavaa kun firma myy tuotteitaan.
Minä koen olevani lokerossani tuottava toimija, olen etuoikeutettu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En päässyt töihin koska olin liian vanha (49), koska telakka oli kuulemma nuorennusleikkauksen tarpeessa.

Melkein voisin väittää, että jos oltaisiin Ruotsissa, niin @Vanha Len ja meidän ukko olisi haettu kotiovelta töihin. Että on sitä vikaa vähän työnantajissakin.

Suomessa tästä voi syyttää poliitikkoja. Iäkkäämmillä on suurempi riski työkyvyttömyyseläkkeeseen, josta viimeinen työnantaja maksaa suhteessa eniten. Hieman sama tilanne on nuorten naisten suhteen, jotka voivat tulla työnantajalle kalliiksi äitiyslomien kautta. Oikeudenmukaista olisi tasata riskit työnantajien välillä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Olen toista mieltä. Kysymys on omaisuudesta joka jää ilman omistajaa kuoleman takia. Nyt mietitään kellä on oikeus tuohon omaisuuteen. Ja on päädytty siihen tulokseen että jos pariskunta omistaa kiinteistön, joka on heidän kotinsa ja 100% heidän oma, yhteiskunnalla on oikeus ottaa osa tuosta omaisuudesta haltuunsa nimikkeellä perintövero. Jos kukaan ei kuolisi, yhteiskunnalla ei olisi oikeutta tuohon omaisuuden osaan. Minä en kannata tätä.
Verotus perustuu henkilöiden osalta pitkälti siihen, että jonkun saadessa tuloa, valtio ottaa siivun. Jos kukaan ei kuole, ei perillisellekään synny tuloa.
 

molari

Jäsen
Suomessa tästä voi syyttää poliitikkoja. Iäkkäämmillä on suurempi riski työkyvyttömyyseläkkeeseen, josta viimeinen työnantaja maksaa suhteessa eniten. Hieman sama tilanne on nuorten naisten suhteen, jotka voivat tulla työnantajalle kalliiksi äitiyslomien kautta. Oikeudenmukaista olisi tasata riskit työnantajien välillä.

Onko noin vai sekoitatko nyt asioita. Työkyvyttömyyseläkkeen tai eläkkeen ylipäätään maksaa työeläkeyhtiö(t) ja Kela, työnantaja sekä työntekijä maksavat sitä siis palkasta ja kun palkanmaksu loppuu, loppuu myös maksuvelvoite.

Sama koskee sairauspäivärahaa, työnantajan velvollisuus lain mukaan on maksaa sairausajan palkkaa 7 arkipäivää -karenssi, sitten maksaminen siirtyy Kelalle. Toki monilla aloilla yleissitova TES määrittelee tuon ajan, sen pätkän mitä valtiolla olin lusimassa tuo aika oli 6 kk.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olisi jotenkin upeaa jos perintövero olisi 100%. Olisi mahtavaa kun rikkaan ihmisen kuollessa pidettäisiin aina sellaiset kunnon viikinki-tyylin hautajaiset missä ryypättäisiin ja poltettaisiin & tuhottaisiin kuolleen omaisuus. Rahat, osakkeet, käyttöesineet ja muut kasattaisiin hirsihuvilan terassille ja koko komeus sytytettäisiin korkeisiin liekkeihin. Mitä mahtavampi vainaja sitä mahtavampi kokko. Autot hakattaisiin lekoilla atomeiksi. Eihän niitä kukaan muukaan omista. Ja kyllä minä ainakin omalta kohdalta polttaisin ne mieluummin kun antaisin jonkun kasvottoman kommunistihallinnon hampaisiin.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko noin vai sekoitatko nyt asioita. Työkyvyttömyyseläkkeen tai eläkkeen ylipäätään maksaa työeläkeyhtiö(t) ja Kela, työnantaja sekä työntekijä maksavat sitä siis palkasta ja kun palkanmaksu loppuu, loppuu myös maksuvelvoite.
Asia on juuri niinkuin cobol kertoo. Suomeen on haluttu luoda järjestelmä joka kannustaa syrjimään viisikymppisiä työntekijöitä ja hakijoita:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/10...sanottiin-aaneen-hoidetaan-ihminen-pois-ennen

Varmasti hyvällä ja oikeudenmukaisella vasemmistolla on ollut kaunis ajatus mielessään tuota halutessaan, mutta taas kerran kävi näin kun markkinatalouden realiteeteistä ei ymmärretä edes vähää alusta.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
... Olisi mahtavaa kun rikkaan ihmisen kuollessa pidettäisiin aina sellaiset kunnon viikinki-tyylin hautajaiset missä ryypätisiin ja poltettaisiin/tuhottaisiin kuolleen omaisuus. Rahat, osakkeet, käyttöesineet ja muut kasattaisiin hirsihuvilan terassille ja koko komeus sytytettäisiin korkeisiin liekkeihin. Autot hakattaisiin kiekoilla atomeiksi...


Lyhyt viesti: mä tykkään tuosta viikinkihautajais-metaforasta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onko noin vai sekoitatko nyt asioita.

On noin ja en sekoita. Voi olla jopa muutamalla työkyvyttömällä kustannusvaikutukset luokkaa 500 000 euroa yritykselle. Tuosta alkuun:

http://www.labour.fi/ty/tylehti/ty/ty22012/pdf/ty22012KyyraTuomalaYlinen.pdf

Totesin myös nuorten naisten ongelman työnantajille, kun poliitikot haluavat rokottaa äitiysloman kustannuksista hänen työnantajaansa. Ei siis kaikkia työnantajia yhteensä, mikä olisi fiksua varsinkin pienten yritysten näkökulmasta. Tämän kustannusvaikutukset on laskettu työnantajalle jopa yli 20 000 euron:

https://www.talousverkko.fi/mita-aitiysloma-maksaa-tyonantajalle/

Työnantajia on turha syyttää siitä, että vanhempaa työkykyistä väkeä tai nuoria naisia ei palkata. Poliitikot väistelevät vastuuta tässäkin asiassa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Aivan karsea suo SDPSAK-veropaketti. Ja päälle, Antti Rinne: SAKn työntekijöitä ei ole mukana säätytalon neuvotteluissa...totuus: 4kpl.
 

molari

Jäsen
Asia on juuri niinkuin cobol kertoo. Suomeen on haluttu luoda järjestelmä joka kannustaa syrjimään viisikymppisiä työntekijöitä ja hakijoita:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/10...sanottiin-aaneen-hoidetaan-ihminen-pois-ennen

Varmasti hyvällä ja oikeudenmukaisella vasemmistolla on ollut kaunis ajatus mielessään tuota halutessaan, mutta taas kerran kävi näin kun markkinatalouden realiteeteistä ei ymmärretä edes vähää alusta.

Niin tai itseasiassa molemmat ovat oikeassa, työkyvyttömyyseläke ja "työttömyyseläke", johon tuo linkkisi johtaa, ovat eri asioita.

Noin ylipäätään TA:n vastuulla ei pitäisi olla kuin palkanmaksu ja muut siihen liittyvät maksut, olipa TT minkäikäinen tahansa. Etenkin pienille "kädestä suuhun" -yrittäjille elämäntapasaikuttaja voi aiheuttaa lähes/jopa konkurssin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lyhyt viesti: mä tykkään tuosta viikinkihautajais-metaforasta.
Olen koittanut jo vuosia testamenttiin saada itselleni sellaisia, mutta se ei kuulemma käy koska se ei käy. Edes ihan vaan polttohautaus palavassa puuveneestä alas virtaa pitkin viinin virratessa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Työkyvyttömyyseläkkeen tai eläkkeen ylipäätään maksaa työeläkeyhtiö(t) ja Kela, työnantaja sekä työntekijä maksavat sitä siis palkasta ja kun palkanmaksu loppuu, loppuu myös maksuvelvoite.

Tämäkään ei pidä paikkaansa. Lue se linkittämäni selvitys, niin homma aukenee. Todellisuudessa viimeinen työnantaja voi joutua maksamaan maksuluokan korotuksena paljon, jos työsuhteen päättämisestä on alle kolme vuotta.

Kovin hiljaa tästä ongelmasta on oltu. Vähän samaan tapaan kuin nuorten naisten osalta työnantajien äitiyskustannuksina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös