Matkakohteenne

  • 2 439 805
  • 14 483

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Myöskin ravintolavinkki toimisi. Ei liian hienoa, eli tasoa vanhan Kaupungin se keskiaika paikka, siellä vaan käyty jo paristi ja samoin Argentinassa.

Linkit Tripadvisoriin
Gianni = Siisti italialainen sataman lähellä. Pidin itse aivan törkeästi, samoin matkakumppani. Tripadvisor antaa 4/5 hinnan ja laadun suhteeksi, itse sanoisin lähempänä arviota 5/5. Lompakko kestää hyvin, ja mielestäni vastaa laatua vähintäänkin hyvin. Ei kuitenkaan kaupungin halvin paikka, ja lähempänä "fancy diningiä" kuin "känniapinoiden murkinanurkkaa". Itse tykkäsin palvelusta.

Controverto = Toinen italialainen. Tunnelmaltaan sanoisin huikeaksi, muutoin erittäin hyväksi. Jos pelkästään ruoalla on merkitystä, näistä kahdesta valitsisin Giannin. Jos tunnelmaa haluaa, niin aika 50-50 makujen mukaan. Viinilistaa kehui yksi matkakumppani, joka tietää tai on jotain viineistä tietävinään. Sanoisin, että vastaa muutenkin kuin ruoan osalta mun käsitystä italialaisesta ravintolasta.

Honky Tonk = Texasilainen, eli tarvittaessa poltetta ja annoskoot varsin suuria. Sisällä jonkinlainen villin lännen meno, itse tykkäsin. Ruoka on useammalla testillä ollut erittäin hyvää niin omastani kuin matkakumppanienkin mielestä. Vähän ehkä tyyriin puoleinen tai sen tuntuinen, ei kuitenkaan ryöstöhintainen. Jos tulista ruokaa ei kestä, niin polttavimmat annokset kannattaa suosiolla skipata. Palvelulle isot plussat.

R14 = Rotermannin kulmilla oma suosikkini virka-aikaan lounaspaikoista, tosin tuntuu jakavan mielipiteitä. Annoskoko ei ole älyttömän suuri, lista vissiin vaihtuu viikosta toiseen. Jos isommalla porukalla etsii paikkaa koodisanoilla "lounas-aika" ja "sataman lähellä", niin voisin suositella kokeilemaan. Hinta muistaakseni lounaalle oli 8-9 euroa vesi ruokajuomana.

Juur, Ore ja Tchaikovsky ainakin on tullut kuultua paikallisten suosituksena, näitä en ole itse ainakaan vielä ehtinyt testata.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Samalla alueella rafloista vaikka Kolm Sibulat on aika jees. Lähempänä satamaa Kohvik Moon.

Moon ja Kolm Sibulat oikein hyvät ravintolavinkit, samassa sarjassa vaikkapa Leib Resto & Aed, mutta jos taso piti olla "se keskiaikapaikka" eli varmaankin Olde Hansa tai Peppersack, ovat kyllä aivan liian hyviä ja vähän fiinejä siihen. Ehdottaisin lähinnä jotain autogrilliä noiden kanssa verrokiksi, sen verran heikkoa kamaa oldehansat on. Jos oikeasti _hyvä_ ruoka on tavoitteena, sitten nuo tai vaikkapa Lusikas. Auto toki lähinnä haittana näissä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: moby

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@RauMan Tonne ribsi-mestaan menen taatusti! Kiitos vinkistä!
Sitten mä ajattelin käydä jossain duunarimestassa lounaalla. Siis ravintola/pub juu, mutta semmoinen missä miehet syö lihaa työvaatteissaan.
Ja Puolassa kahvilat ja pullapuodit on edullisia ja laadukkaita.
 

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Moon ja Kolm Sibulat oikein hyvät ravintolavinkit, samassa sarjassa vaikkapa Leib Resto & Aed, mutta jos taso piti olla "se keskiaikapaikka" eli varmaankin Olde Hansa tai Peppersack, ovat kyllä aivan liian hyviä ja vähän fiinejä siihen. Ehdottaisin lähinnä jotain autogrilliä noiden kanssa verrokiksi, sen verran heikkoa kamaa oldehansat on. Jos oikeasti _hyvä_ ruoka on tavoitteena, sitten nuo tai vaikkapa Lusikas. Auto toki lähinnä haittana näissä.

Kiitos näistä ja muista mitkä laitoitte @sekolust ja @RauMan

Hyvä ruoka kyllä toimii ja jos mieheni kanssa olisin reissussa asia olisi erikseen. Nyt kun matkaseura on vähän eri, ei voi siitä keskitasosta suuremmin poiketa. Yritetty on.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kehitin joskus itselleni addiktion siellä olevan Baojaam- nimisen paikan taiwanilais- kiinalaisiin höyrysämpylöihin.

Sämpylät testattu hetki sitten ja hyviksi todettu. Hinta tosin 7e/2kpl ei pikaruuaksi mikään ilmainen mutta menee vielä. Siihen tiskille oli jatkuva jono ja ukot saivat oikein hikihatussa tehdä noita Baoja. Ilmeisesti moni suositellut niitä....
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sämpylät testattu hetki sitten ja hyviksi todettu. Hinta tosin 7e/2kpl ei pikaruuaksi mikään ilmainen mutta menee vielä. Siihen tiskille oli jatkuva jono ja ukot saivat oikein hikihatussa tehdä noita Baoja. Ilmeisesti moni suositellut niitä....

Ei tätä ole ehkä tieteellisesti tutkittu, mutta monet havainnot tukevat. Jos pääset Lonely Planetiin, niin hinnat nousevat.

Kulut eivät nousseet.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Aika tehokkaasti selailin tähän ketjuun tulleita viestejä aiheesta hakutoiminnon avulla, mutta laitanpa nyt silti tiedustelua, jos jollain olisi jotain uutta sanottavaa. Eli kesäkuussa suunnaksi Praha. Onko jollakin jotain hyviä ravintolavinkkejä tai hieman tuntemattomampia vierailukohteita, mitä haluaisit nostaa esiin? Saa ja oikeastaan pitääkin olla sopivalla etäisyydellä turistikeskittymästä, koska tarkoitus on ottaa laajemminkin Prahaa haltuun viikon aikana. Ihan laidasta laitaan voi vinkkejä laittaa, sellaisia juttuja mistä itse on tykännyt.

Lisäilen vinkkien pohjalta Google Mapsin My Mapsiin materiaalia, minkä pohjalta suunnittelen missä kaikkialla sitä voisi pyörähtää ja missä kannattaa syödä. Tuon olen havainnut ihan käteväksi, kun pystyy sen pohjalta vähän katselemaan että mitä kävely/juna/bussi/metro/younameit-reitin varrelle sattuisi osumaan.

Karlovy Vary tai joku muu sopivalla etäisyydellä oleva paikka. Kannattaako harkita päiväreissua?

Jääkiekkokorttien ja yleisesti kiekkoaiheisen keräilyn ystävänä kiinnostaisi myös tietää, että lieneekö Prahassa missään myynnissä mitään aiheeseen liittyvää sälää? Sparta Prahan fanikaupan bongasin jo, mutta mahtaako olla muuta tarjontaa, esim. maajoukkueen ja paikallisten kiekkotähtien tiimoilta? Tähän keräilyharrastukseen liittyen kiehtoisi ajatus kirpputoreista tms. Onko jollakin kokemusta millaista kirpputorikulttuuria Tsekissä on? Vai onko sellaista ylipäätään.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
.
Karlovy Vary tai joku muu sopivalla etäisyydellä oleva paikka. Kannattaako harkita päiväreissua?

Jos viikon olet niin ehdottomasti ainakin yksi, ellei kaksikin päiväreissua. Lähellä on montakin hyvää kohdetta. Yksi ihan lähellä oleva nähtävyys on Kutna Horan luukirkko. Siinä on myös mukava pieni keskusta, jossa voi käydä syömässä ja parilla oluella.

Sitten toinen hyvä päiväkohde on Plezenin kaupunki, josta löytyy tärkeimpänä nähtävyytenä Urquellin panimo. Keskustassa menee muutenkin yksi päivä mukavasti

Karlovy Vary menee noin 2.5-3h suunta, kaikki eivät jaksa istua 5-6h yhden päivän aikana junassa. Bussi taisi olla jopa hieman nopeampi

Prahan eläintarha on aika iso Euroopan mittapuulla, jos sellaisesta tykkää niin siellä saa menemään 3-4h
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Jatkiksen matkailukonkareiltahan tätä on hyvä kysyä. Eli tilanne se, että vaimo tulee kypsään 30 vuoden ikään tänä syksynä ja pienessä mielessäni junailin, että ulkomaanmatka voisi olla mainio osa lahjaa hänelle (myöhemmin sitten varsinaisena päivänä jotain pientä, koska tämä yllätys on esim. lomateknisistä syistä paljastaa jonkin verran itse matkaanlähtöä aikaisemmin). Lähes vuosikymmen tässä on jo yhteistä taivalta takana, mutta ulkomaanreissuja vasta viime vuosina päästy rahoitussyistä harrastamaan. Se on ainakin käynyt selväksi, että mikään löhölomailu rantakohteessa ei häntä kiinnosta, vaan pitäisi olla runsaasti toiminnallisuutta ja nähtävää. Budapest ja Ateena ovat olleet ihan mieluisia kohteita. Eli sen viikon päivät ollaan about aamusta iltaan menty, toisinaan kohteet jo hotellilta lähtiessä tietäen, toisinaan hypätty metroon tai ratikkaan ja jääty satunnaisella pysäkillä. Iltaisin sitten hyvää ravintolaa ja paikallisia baareja, eli alkoholiakin menee jonkin verran, mutta kuitenkin niin että klo 8 ollaan hotla-aamiasella ja valmiina menoon (jos mun ehdoilla mentäisiin, niin muutaman tunnin enemmän unia ja ulos syömään). Urheiluihmisiä hän ei varsinaisesti ole, mutta olisi esim. hyvin mieluusti käynyt tuolla Ateenan reissulla katsomassa futista, ihan kokemuksen vuoksi, jos olisi aikatauluihin natsannut eli sellaistakin voisi harkita. Reissuineen tuohon ei valitettavasti voi varata kuin sen kahdeksan päivää max, joka vaatii jo itseltäni junailua töiden suhteen, eli Eurooppahan se sitten todennäköisesti olisi.

Ehdotuksia?
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Berliini vois olla aika jepa, mutta Eurooppa täynnä mielenkiintoisia kaupunkikohteita.Roomakin kannattaa joskus kokea, mutta 8 päivää olisi ainakin itselleni siellä liikaa.

8 päivässä voisi kyllä hyvin lähteä esimerkiksi Nykiinkin, vaikka nyt rajasit koskemaan Eurooppaa. Toki kaupunkia ei viikossa kerkeä läpi käymään, mutta itsellä oli ainakin vaimon kanssa onnistunut viikon reissu Nykissä. Nykissä majoitus on toki erittäin kallista ja lennoistakin saa maksaa enemmän kuin Euroopassa. Nykissä löytyy urheilutarjontaa ja suosittelen katsomaan jonkun musikaalin tai teatteriesityksen Broadwaylla.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
8 päivässä voisi kyllä hyvin lähteä esimerkiksi Nykiinkin, vaikka nyt rajasit koskemaan Eurooppaa. Toki kaupunkia ei viikossa kerkeä läpi käymään, mutta itsellä oli ainakin vaimon kanssa onnistunut viikon reissu Nykissä. Nykissä majoitus on toki erittäin kallista ja lennoistakin saa maksaa enemmän kuin Euroopassa. Nykissä löytyy urheilutarjontaa ja suosittelen katsomaan jonkun musikaalin tai teatteriesityksen Broadwaylla.
Eli kahdeksalla päivällä meinasin kaikkineen, autolla ensin Porista tod. näk. Helsinkiin, lennot yms. Kokemuksen mukaan tuo tarkoittaa kuutta täyttä päivää kohteessa. Jenkkeihin ollaan länsirannikolle menossa ihan suunnitellusti ensi tai sitä seuraavana vuonna, eli se on ikäänkuin jo plakkarissa. Rooma ilman muuta harkitsemisen arvoinen kohde.

@Consumed Mä vetäisin sellaisen ässän hihasta kuin Amsterdam. Ravintolatarjonnasta en niin perillä ole, mutta eiköhän sieltäkin löydy vaikka ja mitä, mutta on urheilua ja urheiluhullua kansaa, on kulttuuria, arkkitehtonista silmänruokaa, fiksuja ja avarakatseisia ihmisiä, joiden kanssa jutella suorapuheisesti, mutta asiallisesti asiasta kuin asiasta, on olutta ja klubeja, historian havinaakin. Amsterdamin tekee loistavaksi myös lyhyet välimatkat muualle maahan, joten samalla voi pistäytyä vaikka Madurodamin miniatyyrimaailmaan.
Amsterdam voisi olla omaan makuun hyvänoloinen kohde, jotenkin sellaisen viba ettei välttämättä niinkään tuon paremman puoliskon mieleen. Jokin tietty katu saattaisi ainakin hänelle tulla ensimmäiseksi mieleen. :)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli kahdeksalla päivällä meinasin kaikkineen, autolla ensin Porista tod. näk. Helsinkiin, lennot yms. Kokemuksen mukaan tuo tarkoittaa kuutta täyttä päivää kohteessa. Jenkkeihin ollaan länsirannikolle menossa ihan suunnitellusti ensi tai sitä seuraavana vuonna, eli se on ikäänkuin jo plakkarissa. Rooma ilman muuta harkitsemisen arvoinen kohde.
Ehkä silloin tosiaan kannattaa Nyki skipata jos olette länsirannikolle menossa. Enkä myöskään ottanut huomioon, että kaikki eivät asu lähietäisyydessä Helsinki-Vantaasta. My bad.

Roomassa on paljon nähtävyyksiä. Varmaan eniten missään kävelyetäisyydellä vielä. Sanoisin, että sinne riittää kuitenkin aika hyvin pidennetty viikonloppukin, mutta tämä toki riippuu ihmisestä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Amsterdam voisi olla omaan makuun hyvänoloinen kohde, jotenkin sellaisen viba ettei välttämättä niinkään tuon paremman puoliskon mieleen. Jokin tietty katu saattaisi ainakin hänelle tulla ensimmäiseksi mieleen. :)
Amsterdam on kiva kaupunki ja tosiaan junalla pääsee helposti muuallekin. Vaikea uskoa, että vaimosi jotain ongelmaa ottaa yhdestä tai kahdesta kadunpätkästä, joille ei tarvitse edes mennä kuleksimaan.

Kyllähän Euroopan klassiset pääkaupungit Lontoo, Pariisi, Rooma, Wien ja Praha ovat paikkoja, joissa näkemistä riittää. Oma suosikkini on Praha, joka on hyvin kaunis kaupunki; kohtuullinen hintatasoltaan ja nykyään löytyy kivoja ravintoloitakin, kun menee pahimman turistirysäalueen ulkopuolelle. Metrolla ja sporalla on helppo liikkua joka puolelle. Junalla pääsee kaupungin ulkopuolelle checkaamaan vaikka luukirkon. Tässä ketjussa on paljon asiaa Prahasta.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Amsterdam on kiva kaupunki ja tosiaan junalla pääsee helposti muuallekin. Vaikea uskoa, että vaimosi jotain ongelmaa ottaa yhdestä tai kahdesta kadunpätkästä, joille ei tarvitse edes mennä kuleksimaan.

Kyllähän Euroopan klassiset pääkaupungit Lontoo, Pariisi, Rooma, Wien ja Praha ovat paikkoja, joissa näkemistä riittää. Oma suosikkini on Praha, joka on hyvin kaunis kaupunki; kohtuullinen hintatasoltaan ja nykyään löytyy kivoja ravintoloitakin, kun menee pahimman turistirysäalueen ulkopuolelle. Metrolla ja sporalla on helppo liikkua joka puolelle. Junalla pääsee kaupungin ulkopuolelle checkaamaan vaikka luukirkon. Tässä ketjussa on paljon asiaa Prahasta.
Noista osassa hän käynyt, ajatuksena olisi jotain uutta löytää. Praha vaikuttaa myös hyvältä vaihtoehdolta. Täytynee myös tutustua tarkemmin vaihtoehtoihin itäisessä/koillisessa Euroopassa, Belgrad, Bucarest, Sofia jne. Eiköhän probleemaksi muodostu lopulta se, minkä valitsee hyvistä vaihtoehdoista.
 
K

Kiekkokatsoja

Rooma voi olla jollekulle ok, jos tykkää paljon katsella historiallisia kohteita. Mulle jäi siitä mieleen, valtavat turistimassat, kuumuus, taskuvarkaat, oudot seuraajat, vesipullojen myyjät, ei juurikaan vihreyttä tai vesistöjä, ja se että ruoka hinta-laatusuhde oli heikko (rasvaista, yksipuolista ja melko kallista).
Ei hyvä paikka mulle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ehdotuksia?

Tuossa ajassa voi mennä kahteen eurooppalaiseen suurkaupunkiin sillä usein junalla pääsee helposti. Ne voi olla melkein mitä vain, mutta odota hetki, kun jalkapallosarjojen otteluohjelmat julkaistaan.

Jos on maita näkemättä, niin EU-rajan yli jostain kohtaa. Ja Wienista toki onnistuu päiväretkikin Bratislavaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Rooma voi olla jollekulle ok, jos tykkää paljon katsella historiallisia kohteita. Mulle jäi siitä mieleen, valtavat turistimassat, kuumuus, taskuvarkaat, oudot seuraajat, vesipullojen myyjät, ei juurikaan vihreyttä tai vesistöjä, ja se että ruoka hinta-laatusuhde oli heikko (rasvaista, yksipuolista ja melko kallista).
Ei hyvä paikka mulle.
Mä vähän luulen, että kokemus voi olla erilainen kuumimman ja vilkkaimman sesongin ulkopuolella, jos vielä ruokailee pahimpia rysiä vältellen.

@Consumed
Mä suosittelisin myös tuohon kuuteen päivään tsekkaamaan pari paikkaa. Joko päiväretkinä tai sitten lentää yhteen ja palaa toisesta. Riippuu tietysti siitä, mitä lomaltanne haette. Onhan jossain Lontoossa tai Berliinissä katseltavaa ja koettavaa itsessäänkin viikoksi, mutta kun nuo yhteydet ja välimatkat ovat aika hyviä, on ainakin päiväretken tekeminen helppoa.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
@Consumed Mä vetäisin sellaisen ässän hihasta kuin Amsterdam. Ravintolatarjonnasta en niin perillä ole, mutta eiköhän sieltäkin löydy vaikka ja mitä, mutta on urheilua ja urheiluhullua kansaa, on kulttuuria, arkkitehtonista silmänruokaa, fiksuja ja avarakatseisia ihmisiä, joiden kanssa jutella suorapuheisesti, mutta asiallisesti asiasta kuin asiasta, on olutta ja klubeja, historian havinaakin. Amsterdamin tekee loistavaksi myös lyhyet välimatkat muualle maahan, joten samalla voi pistäytyä vaikka Madurodamin miniatyyrimaailmaan.

Plus saa pilveä kahviloista ja halpaa kokaiinia kadulta.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Rooma voi olla jollekulle ok, jos tykkää paljon katsella historiallisia kohteita. Mulle jäi siitä mieleen, valtavat turistimassat, kuumuus, taskuvarkaat, oudot seuraajat, vesipullojen myyjät, ei juurikaan vihreyttä tai vesistöjä, ja se että ruoka hinta-laatusuhde oli heikko (rasvaista, yksipuolista ja melko kallista).
Ei hyvä paikka mulle.
Eihän kukaan Roomaan matkusta keskikesällä, kun paikallisetkin haluavat siitä pätsistä pois. Paras aika on joskus maaliskuussa tai syys-lokakuussa.
 
K

Kiekkokatsoja

Eihän kukaan Roomaan matkusta keskikesällä, kun paikallisetkin haluavat siitä pätsistä pois.
Aika moni näytti matkustavan sinne, vielä elo-syyskuun vaihteessa.
No kerroin mitä koin. Myöskään suurkaupungin hulina, jossa ainoa luonto on likainen joki, ei ole mua varten. Vihreää (luontoa) en nähnyt kuin erikseen ravintolassa tilatussa salaatissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuskin mulle olisi. Makuasioita. Lisäksi turistirysä ravintoloita, en tietääkseni juurikaan käyttänyt.
Makuasioita tietenkin, lähinnä vain mietin, että jos sua ahdisti kuumuus ja ihmisten määrä, ne pystyy välttämään ainakin melko suurella todennäköisyydellä menemällä paikanpäälle esim. keväällä, jolloin lämpö noilla leveyksillä on kuitenkin jo miellyttävää, mutta porukkaa vähemmän. Ruokaan pystyy tuon kokoisessa kaupungissa vaikuttamaan aivan varmasti. Edelleenkään mistään kohteesta ei tarvitse tykätä kaikkien, mutta nuo pointtisi nyt hiukan horjuvat. Samoin perustein voi dumata minkä tahansa suurkaupungin, niistä kun harvemmin luontoakaan lähdetään hakemaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös