Rannekello-ketju

  • 283 358
  • 989

Fordél

Jäsen
En ole maksanut kertaakaan painetestauksesta Rolexin kanssa. Tehneet sen nyt 4 kertaa maksutta Valtuutetussa huollossa. Kuten kerran demagnetoinninkin. Omegan testaus taisi olla 10€ luokkaa.

Ok, sehän on hyvää palvelua eikä paha Omegan hintakaan.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täytyy kyllä sanoa, että melkoisia friikkejä löytyy täältä. Sellaista hienovaraista snobismia havaittavissa. Aika raharikkaita kavereita ootte, hattua päästä. itellä kallein kello parinsadan aikarauta. Kiva kyllä lukea, minkälaisia ajannäyttäjjiä pelimiehet hommaa, jatkakaa. Sorry ot.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Täytyy kyllä sanoa, että melkoisia friikkejä löytyy täältä. Sellaista hienovaraista snobismia havaittavissa. Aika raharikkaita kavereita ootte, hattua päästä. itellä kallein kello parinsadan aikarauta. Kiva kyllä lukea, minkälaisia ajannäyttäjjiä pelimiehet hommaa, jatkakaa. Sorry ot.

Minusta kelloharrastus ei ole snobismia - harrastukseen näet pääsee kiinni varsin pienelläkin rahalla - niin halutessaan. Minusta kiva harrastus, sillä kohteet eivät vie juurikaan tilaa ja kelloja voi käyttää vaikka joka päivä.

Harrasteautoihin jos vertaa - joita itsellänikin on - niin autot vievät tolkuttomasti tilaa. Harvaa harrasteautoa voi käyttää vuoden minä tahansa päivänä - tai vaikkapa talvella - toisin kuin kelloa. Kelloharrastukseen voi toki tunkea helposti vaikka kivitalon verran rahaa kiinni - mikäli sen verran on löysää rahaa olemassa. Harvalla on, ja nämä kaverit lienevät muualla kuin tällä forumilla.

Minusta harrastus on hienojen mekaanisten laitteiden arvostamista - sekä teknisellä että visuaalisella tasolla. Tähän pääsee parhaimmillaan kiinni kympeillä. Rolexit ovat toki erikseen.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minusta kelloharrastus ei ole snobismia - harrastukseen näet pääsee kiinni varsin pienelläkin rahalla - niin halutessaan. Samaan aikaan harrastukseen voi tunkea helposti vaikka kivitalon verran rahaa kiinni - mikäli sen verran on löysää rahaa olemassa. Harvalla on.

Minusta harrastus on hienojen mekaanisten laitteiden arvostamista - sekä teknisellä että visuaalisella tasolla. Tähän pääsee parhaimmillaan kiinni kympeillä. Rolexit ovat toki erikseen.
Juu, itse arvostan nimenomaan käsityötaitoja. Erittäin hienoa työtä sanan varsinaisessa merkityksessä. Harrastus maksaa aina,oli se sitten vaikka mato-ongintaa. Kun lukee näitä juttuja, tulee vaan mieleen, että melkoisen varakasta porukkaa täällä. Itselle ei tule mieleen laittaa tuhansia euroja kelloon, kun ei rahaa oikein ole mihinkään, kiitos hallituksen. Siksi hatunnosto asiantuntijoille täällä, komioita kelloja on teillä.
 

Fordél

Jäsen
Täytyy kyllä sanoa, että melkoisia friikkejä löytyy täältä. Sellaista hienovaraista snobismia havaittavissa. Aika raharikkaita kavereita ootte, hattua päästä. itellä kallein kello parinsadan aikarauta. Kiva kyllä lukea, minkälaisia ajannäyttäjjiä pelimiehet hommaa, jatkakaa. Sorry ot.

Vaikea nähdä, että täällä olisi syyllistytty minkäänlaiseen snobismiin. Friikkejä varmasti löytyy.

Mitä tulee rahaan, itse olen ihan tavallinen keskiverto palkansaaja ja niin on moni muukin kelloharrastaja. Ei tämä hieno harrastus katso lompakon paksuutta. Jo 100-200 egellä saa hienoja kelloja. Itsellä on pari 150 euron tiukua, joita arvostan todella paljon. Halvin hankinta on ollut 38 euron Swatchin Sistem51, jolla on myös horologista arvoa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mitä hallitus on tehnyt, että sinulla ei ole rahaa oikein mihinkään?
Toiset kutsuvat myös vaimoaan hallitukseksi, joten jos siinä olisi se syy. Tuo olisi ainakin suht uskottavaa, että ylimääräisiä poletteja ei ole.
 

Särki

Jäsen
Kelloja siirretään taas viikon päästä ja samalla ajattelin siirtyä automaattikellojen aikaan. Tällä hetkellä kädessä on Certinan titaanikuorinen DS Podiium joka on ollut ihan hyvä peruskello. Nyt olisi ajatuksena hankkia tämän keveriksi nahkarannekkeinen automaattikello. Joka päiväiseksi käyttökelloksi tuo Certinan jäisi, mutta siistimmissä tilaisuuksissa olisi mukava vaihtaa jotain muuta käteen. Kovin isoa kelloa en halua, taulun koko noin 40mm ja hintaluokka noin 500€ (-1000€).
Vaihtoehtoja löytyy vaikka millä mitalla mm. Certinalta DS-4 Automatic, DS Powermatic 80, DS1 Heritage Automatic, Seikolta Presage Automatic Cocktail Time ja TIssotilta T-Classic Luxury Automatic.
Onko 500€ Tissotilla, Seikolla ja/tai Certinalla paljonkin eroja? Onko jokin koneista parempi kuin toinen, pitääkö jotain mallisarjaa välttää vai ovatko nämä saman hintaluokan kellot kuin samasta puusta veistetty ja omat mieltymykset ratkaisevat valinnan? Tällaisiin kysymyksiin kaipaisin apuja ja neuvoja palstan kelloharrastajilta.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Itse olen kovin mieltynyt Seikoon. Jotenkin minulla Seikosta brändinä tulee mieleen, että merkki huokuu vastinetta rahalle. Kun sitten kello kertoo omistajansa luonteesta, niin itse olen eniten juuri mieltynyt Seikon brändiin ja mielikuviin mitä se kantajastaan herättää.

Seikon malleista etenkinkin sarb, sary ja sarx mitkä ovat lähes identtisiä ulkonäöltään ovat eniten omaan mieleeni kun vaihtaa nahkaisen rannekkeen. Noiden kaikkien saatavuus tosin Suomesta on huono ja olematon, mutta tilailemalla saa.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Sitten viellä jos ostaa automaattikelloa mitä ei aio pitää ranteessa kuin hetkittäin, niin Seikon koneistojen hitaampi tajuuksinen käynti on hyvä ominaisuus vähäisen huolto tarpeen takia. Miinuksena tuosta tulee sitten se ettei koneisto ole aivan yhtä tarkka mitä Etan koneistot, joka ei haittaa juuri mitään kellossa joka käytössä vain pari päivää kerrallaan. Sekunti viisari myös nykii hieman enemmän kuin Eta koneistollisissa malleissa, mutta se nyt on maku asia haittaako se.

Sveitsiläisissä on myös hyvää hintalaatua, mutta jos puhutaan kellon koko elinkaaren kustannuksista niin Seiko on ainakin siinä erittäin vahvoilla. Ja ulkoisesti nuo 300-1000e Seikot ovat erittäin hyvin tehtyjä ja viimeisteltyjä aina.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko 500€ Tissotilla, Seikolla ja/tai Certinalla paljonkin eroja? Onko jokin koneista parempi kuin toinen, pitääkö jotain mallisarjaa välttää vai ovatko nämä saman hintaluokan kellot kuin samasta puusta veistetty ja omat mieltymykset ratkaisevat valinnan? Tällaisiin kysymyksiin kaipaisin apuja ja neuvoja palstan kelloharrastajilta.
Kaikki ovat melko hyviä. Koneistoissa Seiko jää ehkä jälkeen (tarkkuudessa - tai saa niitäkin reguloitua tarkaksi mutta vaatii aika lailla hommaa). Certina ja Tissot käyttävät ETA 2824 koneistojen variantteja, enemmän tai vähemmän modifioituja. Tuo Powermatic 80 on esimerkki enemmän modifioidusta ETA-koneistosta -mutta hiukan hankalampi säätää tarkaksi, ohuempi mainspring -lyhyempi käyttöikä luultavammin, lever ja escape Wheel muovia ja 2 kiveä poistettu - lyhyempi käyttöikä mahdollisesti. Jos taas Seikossa on 6R15 koneisto niin asettaisin sen hiukan perus ETA-koneistojen yläpuolelle (ETA koneistoissakin on useampi luokka, joista pari ylintä on jo sitten todella hyviä.)
  • the Standard grade is adjusted in two positions with an average rate of +/−12 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−30 seconds;
  • the Elaborated grade is adjusted in three positions with an average rate of +/−7 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−20 seconds;
  • while the Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/−4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−15 seconds.
The Chronometer grade must meet strict standards prescribed by the COSC.

Useimmiten tuon hintaluokan kellot joissa ETA, ovat joko standard, tai joskus harvoin Elaborated.

Jos budjetti olisi siinä 1000€ paikeilla, saattaisin jo vahvasti suositella Sveitsiläistä, jolloin saattaa jo saada ETA 2824 top grade koneistolla, mutta 500€ luokassa Seiko 6R15-koneistolla olisi oma valintani.
Toisaalta. Mikään noista ei ole huono, Tissot ja Certina ovat Watchgroupin ns entry level kelloja. Se että miellyttää ihan oikeasti omaa silmää, pitäisi silti olla suurin ostopäätökseen vaikuttava tekijä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kello ETA top grade koneistolla olisi hieno, mutta eipä missään juurikaan ilmoitella sen tarkemmin millainen koneisto kellon sisältä löytyy.

Itseäni jonkin verran kiinnostaa 39mm Longines Hydroconquest uudella koneistolla, kun vetoreserviä löytyy yli 60 tuntia. Merkistä on muutenkin hyviä kokemuksia LLD:n muodossa. Siinä oli 2824 elabore-viimeistelyllä, jonka sai rukattua varsin tarkaksi.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Onko täällä kokemuksia Rolexin Daytonasta? Olen tässä jo hetken aikaa pohtinut sellaisen hankkimista ns. pukukelloksi, vaikka pukukellon kai pitäisi perinteistä olla hillitympi. Itse en vaan tuosta jälkimmäisestä tyylistä tykkää. Lisäksi aika harvoin olen niin muodollisissa tilaisuuksissa, etteikö tuo "Rolle" kävisi.

Nykyinen Super Avenger on liian iso puvun kanssa käytettäväksi. Paidan hihan lisäksi myös takin hiha jumittaa siihen. Tykkään isoista kellotauluista, mutta puvun kanssa tuo 40 mm varmaan riittää.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Onko täällä kokemuksia Rolexin Daytonasta? Olen tässä jo hetken aikaa pohtinut sellaisen hankkimista ns. pukukelloksi, vaikka pukukellon kai pitäisi perinteistä olla hillitympi. Itse en vaan tuosta jälkimmäisestä tyylistä tykkää. Lisäksi aika harvoin olen niin muodollisissa tilaisuuksissa, etteikö tuo "Rolle" kävisi.

Nykyinen Super Avenger on liian iso puvun kanssa käytettäväksi. Paidan hihan lisäksi myös takin hiha jumittaa siihen. Tykkään isoista kellotauluista, mutta puvun kanssa tuo 40 mm varmaan riittää.
Ei ole kokemuksia, mutta onhan kyseessä yksi kellomaailman klassikoista. Vaikka Daytona ei perinteinen pukukello ole, niin en näe ongelmaa miksi ei menisi suurimmassa osassa pukuseteistä kivuttomasti juuri 40mm kokonsa takia. Vielä kun valitsee jonkin hillityn värin. Tietysti ehkä kaikista konservatiivisimmista tilaisuuksista (hautajaiset esim) jättäisin pois. Kelloissa on kuitenkin niin paljon kyse fiiliksestä että kompromissien teko harmittaa jälkeenpäin.

Rolexien suhteen kannattaa huomioida, että kun käyt nyt lyömässä paalua tiskiin Lindroosilla, niin saat kuitenkin odottaa kelloa kuukausikaupalla. Tai jonkun subin voi hyvällä tuurilla saada nopeammin, mutta esim just Daytonassa on käsittääkseni jopa puolen vuoden odotusaika. Rolexien kysyntä on finanssikriisin jälkeen lähtenyt totaalisesti lapasesta ja sen näkee toimitusajoista ja joka vuosi nousevista hinnoista.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Daytona on ihan jees. Itselläni on GMT-Master II BLNR ja tuo Daytona oli yhtenä vaihtoehtona kun tätä hankin. Kokeilin ranteeseen ja se ei vain jostain syystä miellyttänyt vaikka hieno olikin.
Speedmaster Prot ajavat sitten kronografien virkaa minulla.
Pukukellona sitten muutamia vintage Omegoita ja Omega Aqua Terra "Skyfall"
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Millaisia Speedyjä sinulla on? Täältä ei löydy kuin yksi Speedy, eli 145.012-67.
1957 reissue 3594.50 ja Apollo XV 35th Limited edition 3366.51.00.
Hieno klassikko sinulla on. "Aito" kuukello siis samaa mallia joka kävi kuussa ja 321 cal. sisällä. Tuohan on sinänsä hieno koneisto ja viimeinen malli jossa ns Column Wheel sisällä. Tuon ikäisessä voi olla 3 erilaista taulua (jos alkuperäinen) ns Close T, Spaced T (viittaa T-kirjaimien sijoitteluun "T Swiss made T" teksiin taulun alaosassa) ja Short markers jossa tritium markkerit eivät mene minuuttimarkkerien läpi/yli.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
1957 reissue 3594.50 ja Apollo XV 35th Limited edition 3366.51.00.
Hieno klassikko sinulla on. "Aito" kuukello siis samaa mallia joka kävi kuussa ja 321 cal. sisällä. Tuohan on sinänsä hieno koneisto ja viimeinen malli jossa ns Column Wheel sisällä. Tuon ikäisessä voi olla 3 erilaista taulua (jos alkuperäinen) ns Close T, Spaced T (viittaa T-kirjaimien sijoitteluun "T Swiss made T" teksiin taulun alaosassa) ja Short markers jossa tritium markkerit eivät mene minuuttimarkkerien läpi/yli.

Tuo on Spaced T dialilla ja bezel on oikea DON ja hanskat ovat kelloon kuuluvat. Varsin hyvässä kunnossa minusta ikäisekseen noin muutenkin mutta valitettavasti alkuperäistä metalliranneketta ei ole.

Mainio valikoima Speedyjä sielläkin. Varsinkin tuo XV limited on hieno - reissuessa ei ole muuta "vikaa" kuin se, että se on reissue. Tähän sitten hymiö, sillä onhan tuokin hieno kello!
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Sain mukavan bonuksen rautaisesta työpanoksestani joten ajattelin ostaa jonkin muistomerkin tästä tapauksesta ja näin mainoksen tästä kellosta ja ajattelin että onpas komea.

Maserati Ingegno miesten automaattirannekello - Kultatähti.fi verkkokauppa

Onko ihmisillä tietoa miten laadukas aikarauta kyseessä?
Kiinalalainen Seagull koneisto, jota pidetään ”ihan ok” tason perus koneistona.
Maksaa 260 taalaa tuo kello Jenkeissä. Makuasia aika pitkälle. Maseratin brandi maksaa jotain kellossa. Jos miellyttää niin miksei.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@The Nikkari Mä olen haaveillut, että joku päivä ostan 70-luvun laatukellon pukukelloksi. Niitä on kivasti markkinoilla ja kohtuuhintaan saa ihan tunnettua merkkiäkin. Erityisesti tykkään niistä malleista, joissa on metallinen, melko massiivinen runko.
Valikoimaa löytyy mm. tuolta: Rannekellot - Catawiki
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Sain mukavan bonuksen rautaisesta työpanoksestani joten ajattelin ostaa jonkin muistomerkin tästä tapauksesta ja näin mainoksen tästä kellosta ja ajattelin että onpas komea.

Maserati Ingegno miesten automaattirannekello - Kultatähti.fi verkkokauppa

Onko ihmisillä tietoa miten laadukas aikarauta kyseessä?

Vaihtoehtona tuohon - toki ulkonäöllisesti ei ihan noin "pramea" olisi aina varma valinta, eli Seiko 5. Keskisen kellossa nyt -40% eli 199€. Minusta melko hyvä tarjous.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
@The Nikkari Mä olen haaveillut, että joku päivä ostan 70-luvun laatukellon pukukelloksi. Niitä on kivasti markkinoilla ja kohtuuhintaan saa ihan tunnettua merkkiäkin. Erityisesti tykkään niistä malleista, joissa on metallinen, melko massiivinen runko.
Valikoimaa löytyy mm. tuolta: Rannekellot - Catawiki
Kiitos vinkistä. Virallisen pukukellon kai pitäisi olla aika siro ja huomaamaton, mutta itse tykkään noista joissa on vähän särmää, joten aika samoilla mennään. Oletko ostanut tuota kautta ennen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös