Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 246 363
  • 28 700

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Maahanmuutto vaan aiheuttaa niin paljon tunteita, että molemmilta puolilta tulkitaan toisen sanomisia älyttömästi, jotta vaan päästään iskemään vastaan.

Jaa, sanoisin melko laajan - suorastaan liiankin laajan - kokemuksen perusteella, että ihan tasaisesti ei silmittömän vihan ja summittaisen leimaamisen retoriikka jakaudu, mutta tosiaan epäilemättä myös perspektiivikysymys. Tai tulkinta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jaa, sanoisin, melko laajan kokemuksen perusteella, että ihan tasaisesti ei silmittömän vihan ja summittaisen leimaamisen retoriikka jakaudu, mutta tosiaan epäilemättä myös perspektiivikysymys. Tai tulkinta.
En mielestäni kirjoittanutkaan ”summittaisen vihan” jakautuvan tasaisesti. Ehkäpä edeltävä viestini meni sinulle tunteisiin ja vedit homman överiksi ja todistit viimeksen viestini todeksi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En mielestäni kirjoittanutkaan ”summittaisen vihan” jakautuvan tasaisesti. Ehkäpä edeltävä viestini meni sinulle tunteisiin ja vedit homman överiksi ja todistit viimeksen viestini todeksi.

Enpä tiedä, mielestäni ei mennyt tunteisiin vaan esitin empiirisen havaintoni sekä jopa myös pohdiskelun siitä, ettei se ehkä ole täysin paikkansapitävä. Pidätkö tosiaan tälläistä vastausta tunnereaktiona?
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuten sanottu niin sitten kannattaa pyrkiä poliittisesti tälläiseen lopputulokseen - kuitenkin syyllistämättä niitä, ketkä eivät syyllisty rikoksiin. Onko tämä tosiaan jotenkin vaikea asia olla samaa mieltä, kun et vastannut suoraan?

En pidä rikoksiin syyllistymättömiä syyllisinä muiden tekemiin rikoksiin. Nyt kun tämä itsestäänselvyys on todettu, totean silti että päätöksenteossa otetaan aina huomioon ryhmiä, opiskelijat, työttömät, eläkeläiset, sairaat, porilaiset jne. Usein vasemmalla käytetään tuota argumenttia siihen, että se että ryhmä x tekee valtavasti rikoksia ei saisi ottaa huomioon maahanmuuttopolitiikassa koska se "tuomitsee" myös ne, jotka eivät syyllisti rikoksiin. Ei mene näin, vaan Suomi saa itse päättää maahanmuuttopolitiikastaan melko vapaasti, ja jos tietäisimme esim. jonkun ryhmän 99,9% raiskaajaksi, niin emme varmasti ottaisi tuhatta raiskaajaa jotta yksi ei raiskaaja saisi turvapaikan. Nyt tiedämme että luku on suunnilleen 20x suomalaisten raiskaukset tiettyjen ryhmien kohdalla, ja jokainen saa itse päättää antaako sen vaikuttaa omaan suhtautumiseensa ko. ryhmien maahanmuuttoon.

Toki tuo on vain yksi aspekti, sitten on taloudelliset tekijät jne jne.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Yksilö tekee rikokset, mutta kuten sanoin, maahanmuuttopolitiikassa tämä tulisi huomioida, ja nähdäkseni on nyt huomioitukin esim. Oulun raiskausten myötä. Jos tiedämme että tuhannen irakilaisen maahantulo johtaa esimerkiksi 20:n suomalaisnaisen raiskaukseen ja yhden murhaamiseen, itse ainakin pyrkisin politiikalla estämään näiden tuhannen maahan saapumisen.

Apropos, tämä voi tuntua sinusta ja ehkä @Tadu :sta tarpeettomalta semantiikalta, mutta olisi ehkä rakentavaa muotoilla tuo täysin sama mielipide näin että, "en halua ottaa tähän maahan 1000 irakilaista koska aiemman kokemuksen perusteella on todennäköistä, että n. 20 näistä tulevat syyllistymään merkittäviin rikoksiin". Ja että "mielestäni nämä rikoksiin syyllistyvät ovat ihmissaastaa, mutta se suuri valtaenemmistö ei". Pieni juttu, mutta huomattavasti parantaisi keskustelun ilmapiiriä ja lieventäisi vastakkainasettelua. Kuitenkin itse mielipiteesi pysyisi täsmälleen samana.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enpä tiedä, mielestäni ei mennyt tunteisiin vaan esitin empiirisen havaintoni sekä jopa myös pohdiskelun siitä, ettei se ehkä ole täysin paikkansapitävä. Pidätkö tosiaan tälläistä vastausta tunnereaktiona?
En tiedä oliko se tunnereaktio, mutta aloit kuitenkin kirjoittamana uusiksi minun sanomisiani kun toin esille omiin kokemuksiini somesta liittyvän pointin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En tiedä oliko se tunnereaktio, mutta aloit kuitenkin kirjoittamana uusiksi minun sanomisiani kun toin esille omiin kokemuksiini somesta liittyvän pointin.

Niin siis totesin, että oma kokemukseni netissä esintyvästä retoriikasta on erilainen kuin sinun kokemuksesi. Olen toki pitkän linjan Homma-foorumin kirjoittaja ja lukija, joten kokemukseni maahanmuuttokeskustelusta saattaa olla hieman vinoutunut - joskin melko varma olen siitä, ettei näin ole.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aiemminkin olen tästä kirjoittanut, mutta kerran vielä. Rikollisuudessa merkittävä tekijä on koulutustausta. Tämä pätee niin kantasuomalaisiin kuin tänne tulleisiin. Joissakin rikostyypeissä ero on monisatakertainen heikoimmin koulutetun ja paremmin koulutettujen välillä. Raiskausten osalta vuonna 2017 edes alimman mahdollisen keskiasteen jälkeisen koulutuksen suorittaneiden osuus kaikista raiskauksista Suomessa oli 6 prosenttia*. Tässä on ongelman ydin ja ratkaisu. Heikosti koulutetut ja syrjäytyneet raiskaavat, joten ratkaisu on koulutus ja syrjäytymisen ehkäisy.

Miten nämä saavutetaan, se on poliittinen valinta.

* Tilastokeskus, PX-Web tietokanta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Apropos, tämä voi tuntua sinusta ja ehkä @Tadu :sta tarpeettomalta semantiikalta, mutta olisi ehkä rakentavaa muotoilla tuo täysin sama mielipide näin että, "en halua ottaa tähän maahan 1000 irakilaista koska aiemman kokemuksen perusteella on todennäköistä, että n. 20 näistä tulevat syyllistymään merkittäviin rikoksiin". Ja että "mielestäni nämä rikoksiin syyllistyvät ovat ihmissaastaa, mutta se suuri valtaenemmistö ei". Pieni juttu, mutta huomattavasti parantaisi keskustelun ilmapiiriä ja lieventäisi vastakkainasettelua. Kuitenkin itse mielipiteesi pysyisi täsmälleen samana.
En väitä vastaan. Noin pitäisi kirjoittaa. Tämä on kuitenkin keskustelupalsta eikä esimerkiksi twitterikään taivu noin pitkiin viesteihin. Politiikka, some ja keskustelukulttuuri on kehittynyt vastakkaiseen suuntaan. Tämä tuntuu olevan suuri ongelma vain maahanmuuttokeskustelussa, koska se aiheuttaa niitä tunneryöppyjä kuten aiemmin kirjoitin.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siis mitä tarkoitat tuolla? Raiskaajaryhmä hakemassa turvapaikkaa, en oikein nyt sisäistä ajatustasi.

Haen sitä, että jos jollain kuvitteellisella ryhmällä raiskauksiin syyllistyvien määrä olisi tuota luokkaa, vaikuttaisi se varmasti jokaisen suomalaisen suhtautumiseen ko. ryhmän maahanmuuttoon. Eli että jokaisella meillä on varmasti raja, jossa kohtaa rikollisuus alkaa painaa vaakakupissa rikoksiin syyllistymättömien turvapaikkaa enemmän. Etukäteenhän emme valitettavasti voi saada rikollisia selville.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin siis totesin, että oma kokemukseni netissä esintyvästä retoriikasta on erilainen kuin sinun kokemuksesi. Olen toki pitkän linjan Homma-foorumin kirjoittaja ja lukija, joten kokemukseni maahanmuuttokeskustelusta saattaa olla hieman vinoutunut - joskin melko varma olen siitä, ettei näin ole.
Voi olla. Itse olen kerran eksynyt hommaan, enkä oikeastaan tämän palstan ulkopuolella oikeastaan somettele.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Haen sitä, että jos jollain kuvitteellisella ryhmällä raiskauksiin syyllistyvien määrä olisi tuota luokkaa, vaikuttaisi se varmasti jokaisen suomalaisen suhtautumiseen ko. ryhmän maahanmuuttoon. Eli että jokaisella meillä on varmasti raja, jossa kohtaa rikollisuus alkaa painaa vaakakupissa rikoksiin syyllistymättömien turvapaikkaa enemmän. Etukäteenhän emme valitettavasti voi saada rikollisia selville.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä sinun rajasi on. Otetaan esimerkiksi todelliset ryhmät, vaikka nykyiset eduskuntaryhmät. Perussuomalaisten kansanedustajista 6 prosentilla on tuomio seksuaalirikoksesta. Muissa eduskuntaryhmissä luku on nolla. Onko tuo kuusi prosenttia hyväksytty raja vai äänestätkö mieluummin esimerkiksi vihreitä tai vasemmistoliittoa?
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä sinun rajasi on. Otetaan esimerkiksi todelliset ryhmät, vaikka nykyiset eduskuntaryhmät. Perussuomalaisten kansanedustajista 6 prosentilla on tuomio seksuaalirikoksesta. Muissa eduskuntaryhmissä luku on nolla. Onko tuo kuusi prosenttia hyväksytty raja vai äänestätkö mieluummin esimerkiksi vihreitä tai vasemmistoliittoa?
Aika erikoinen kysymys. 6% PS:n ek-ryhmästä tarkoittaa yhtä henkilöä. En jaksa uskoa että Suomesta löytyy sellaista äänestäjää joka muutoin äänestäisi PS:ää mutta koska ek-ryhmässänsä on Teuvo Hakkarainen, hän päättääkin äänestää Vihreitä tai Vasemmistoliittoa. Sellainen äänestäjä saattaa löytyä joka jättää PS:lle äänen antamisen Hakkaraisen takia mutta arvelen että äänensä ei silloinkaan mene Vihreille eikä Vasemmistoliitolle. Tai mistäpä minä tiedän. Tai kukaan muukaan tietää paitsi juuri se henkilö joka toimii juuri noin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Aika erikoinen kysymys. 6% PS:n ek-ryhmästä tarkoittaa yhtä henkilöä. En jaksa uskoa että Suomesta löytyy sellaista äänestäjää joka muutoin äänestäisi PS:ää mutta koska ek-ryhmässänsä on Teuvo Hakkarainen, hän päättääkin äänestää Vihreitä tai Vasemmistoliittoa. Sellainen äänestäjä saattaa löytyä joka jättää PS:lle äänen antamisen Hakkaraisen takia mutta arvelen että äänensä ei silloinkaan mene Vihreille eikä Vasemmistoliitolle. Tai mistäpä minä tiedän. Tai kukaan muukaan tietää paitsi juuri se henkilö joka toimii juuri noin.

Niinpä. Siksi tätä kysynkin. Jos perussuomalaiset pitävät itseään ainoana pakolaispolitiikaan muka vakavissaan suhtautuvana puolueena, olen kiinnostunut tietämään, mikä merkitys äänestäjäoletetulla on sillä, että se on faktisesti ainoa puolue, jolla on riveissään seksuaalirikoksesta tuomittu kansanedustaja. Tällä kysymyksellä on myös merkitystä siinä mielessä, miten oletettu perussuomalaisten äänestäjä suhtautuu siihen 94 prosenttiin, joita ei ole tuomittu, ja koskeekon "94 prosentin linja" kaikki mahdollisia ryhmiä. Katsos kun olemalla kiinnostunut muiden henkilökohtaisista ja puoluepoliittisista mielipiteistä ja ajatuksista, pitäytyy kuplan ulkopuolella.

Aiemminkin olen tästä kirjoittanut, mutta kerran vielä. Rikollisuudessa merkittävä tekijä on koulutustausta.

Ja koulutus selittyy usein perhetaustalla, joka voidaan mielestäni laskea osaksi kulttuuria. Joissakin asioissa minä ja kansanedustaja Hakkarainen jaamme yhteistä kulttuuritaustaa, joissakin taas Hakkaraisella on kulttuurisesti enemmän yhteistä puskaraiskaaja Azisin (nimi keksitty) kanssa.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä sinun rajasi on. Otetaan esimerkiksi todelliset ryhmät, vaikka nykyiset eduskuntaryhmät. Perussuomalaisten kansanedustajista 6 prosentilla on tuomio seksuaalirikoksesta. Muissa eduskuntaryhmissä luku on nolla. Onko tuo kuusi prosenttia hyväksytty raja vai äänestätkö mieluummin esimerkiksi vihreitä tai vasemmistoliittoa?

Käsittääkseni perussuomalaisista 1kpl kansanedustajia on syyllistynyt seksuaaliseen ahdisteluun. Vähän eri kun puhutaan määristä, jotka vastaavat puolta koko Suomen raiskauksista. Lisäksi en näe sellaista Suomen eduskunnan päätäntävallassa olevaa keinoa miten perussuomalaiset pidetään pois Suomesta.

Mutta mielestäni Hakkarainen olisi pitänyt erottaa perussuomalaisista, ei mitään epäselvää tässä ja tämä laski selvästi omaa mielipidettäni koko puolueesta.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Niinpä. Siksi tätä kysynkin. Jos perussuomalaiset pitävät itseään ainoana pakolaispolitiikaan muka vakavissaan suhtautuvana puolueena, olen kiinnostunut tietämään, mikä merkitys äänestäjäoletetulla on sillä, että se on faktisesti ainoa puolue, jolla on riveissään seksuaalirikoksesta tuomittu kansanedustaja. Tällä kysymyksellä on myös merkitystä siinä mielessä, miten oletettu perussuomalaisten äänestäjä suhtautuu siihen 94 prosenttiin, joita ei ole tuomittu, ja koskeekon "94 prosentin linja" kaikki mahdollisia ryhmiä. Katsos kun olemalla kiinnostunut muiden henkilökohtaisista ja puoluepoliittisista mielipiteistä ja ajatuksista, pitäytyy kuplan ulkopuolella.
Laitat yhtäläisyysmerkin käsitteiden maahanmuuttopolitikka ja seksuaalirikokset välille.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
En ainakaan tarkoituksellani laita. Tässä ketjussa on näin tehty jo pitkään, ja minä vain tulkitsen tällaista keskustelua.
No niin sinä kuitenkin teit viestissäsi jonka siteerasin edelliseen viestiini. Ketjun satunnaisseuraajana en tiedä kontekstista sen enempää, voi olla että samat yhtäläisyysmerkit on laitettu aiemminkin ja se on yleisesti hyväksytty tapa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
No niin sinä kuitenkin teit viestissäsi jonka siteerasin edelliseen viestiini. Ketjun satunnaisseuraajana en tiedä kontekstista sen enempää, voi olla että samat yhtäläisyysmerkit on laitettu aiemminkin ja se on yleisesti hyväksytty tapa.

Kontekstini oli lainaamani nimimerkki, jolla on ollut tapana vetää mutkia suoriksi. Saadakseen vastauksia, on kysymykset hyvä asettaa tavalla, jota vastaaja itse käyttää. Ja kas, sain tyydyttävän vastauksen. Pitääpä jatkossa muistaa, että ketjuja voi päätyä lukemaan joku satunnainen seuraaja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös