Ehkäisypillerit

  • 4 553
  • 32

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Jos ehkäisypillerit kiellettäisiin niin se tarkoittaisi sitä että nuoret naiset saisivat vähemmän seksiä. Myös se olisi institutionaalista väkivaltaa. Toki yli viisikymppiset naiset kiittäisivät tästä, koska silloin he muuttuisivat miehille mieluisammiksi seksipartnereiksi. Mutta olisihan se aika karua sanoa parikymppisille naisille että odota vaan rauhassa 30 vuotta, niin sitten saat panna niin paljon kun mieli tekee.
Meinaat, että kondomia ei ole keksitty?
 

teppana

Jäsen
Mutta nuo suhdeluvut, mitä lääkepakkauksissa on, ovat taas empiirisellä otannalla täysin puuta heinää. En tiedä tuleeko se niistä, jotka virallista tietä valittavat ns. loppuun asti. Esim itse en valittanut koskaan siprofloksasiinista paukahtaneesta akillesjänteestä, kun tajusin vasta neljä vuotta myöhemmin, että antibiootti voi oikeasti vaikuttaa noin. Tuttavapiiristä löytyy kaksi kohtalotoveria. Silti pakkauksissa silloin luki joku niin pieni suhdeluku, että olisi ihan kuin lottovoitto tai jääpallomaalivahdin torjunta ollut, jos se olisi napsahtanut pelkistä rappusten kiipeämisestä.

En tosiaan tiedä miten lääkkeiden sivuvaikutukset tilastoidaan ennen myyntilupaa. Mutta enemmän ajantasalla olevista sivuvaikutuksista voi lukea täältä (linkki vie adrreports sivustolle joka listaa ilmoitetut haitta-/sivuvaikutukset eri lääkevalmisteilla)

Sinänsä lääkevalmisteilla on yleensä pelottavan pitkä ja vakavan kuuloinen lista erilaisista sivuvaikutuksista. Niistä osa ei toteudu käytännössä koskaan, osa toteutuu lievempänä kuin ilmoitettu mahdollisuus ja osa taas vakavampana tai useammin kuin listassa ilmoitettu.

Hyvä periaate on suhtautua kaikkeen lääkitykseen vakavasti ja oman lääkärin kanssa keskustellen. On hyvä ymmärtää, että jokaisella reseptilääkkeellä on mahdollisuus tuottaa jopa vakavia sivuvaikutuksia. Kuitenkin, jokaisen ihmisen terveydentila ja hoito vaatii yksilöllistä lähestymistapaa. Sen takia meistä kukaan ei voi lähteä yleisellä tasolla arvioimaan minkälainen lääkitys on tarpeellinen missäkin tapauksessa. Maallikkona meillä kenelläkään ei ole kompetenssia arvioida mikä lääke on kenellekin tarpeellinen missäkin tilanteessa. Tämä päätös tehdään yhdessä potilaan ja lääkärin kanssa eikä sitä tarvitse lääkärin tahi potilaan julkisesti lähteä selittelemään.

E-pillerit ovat siitä jänniä, kun ne tuntuvat joitain miehiä rassaavan aivan hulluna. Milloin niitä syytetään lisääntyneistä avioeroista (miksi se muuten edes kuuluu sivullisille ihmisille mistä syystä ja miten ihmiset eroavat?) ja milloin moraalin rappeutumisesta. Milloin sukupuolitautien lisääntymisestä ja milloin eläinkunnan sukupuolikäytöksen muuttumisesta. Kyyninen puoli minusta väittää, että tässä kritiikissä on taustalla sama motivaattori kuin eräiden pakonomainen halu puuttua naisten oikeuteen päättä abortista. Heitän tähän saman kommentin kuin aborttikeskusteluun. Jos yhtä-äkkiä kävisi niin, että miehet alkaisivat kantamaan lapset ei yhteiskunta edes ottaisi tätä asiaa keskusteluun. Päätös olisi vain ja ainoastaan miehen itse tekemä eikä siitä julkisesti kirjoiteltaisi mitään.
 

teppana

Jäsen
@Czescku nimenomaan avovaimo on lääkäri en minä. :D

Mutta siis, en jaksanut alkaa selvittämään tarkemmin niin kirjoitin vain etten tiedä vaikka pääpiirteittäin lääketutkimuksen etenemisen tiedän. Lainaukseni oli kirjoittajalle joka puhui jo käyttöön lasketun lääkkeen haittavaikutusten ilmoittamisesta käyttäjillä. Pidin tärkeämpänä linkata sen sivun mistä niitä voi tarkistaa ja selvittää kuinka tuo seuranta EU tasolla toimii.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos ehkäisypillerit kiellettäisiin niin se tarkoittaisi sitä että nuoret naiset saisivat vähemmän seksiä. Myös se olisi institutionaalista väkivaltaa. Toki yli viisikymppiset naiset kiittäisivät tästä, koska silloin he muuttuisivat miehille mieluisammiksi seksipartnereiksi. Mutta olisihan se aika karua sanoa parikymppisille naisille että odota vaan rauhassa 30 vuotta, niin sitten saat panna niin paljon kun mieli tekee.

Kiitos. Taisit antaa hienon kuvauksen juuri siitä kulttuurisesta väkivallasta. Ihanko tosi kävisi niin, että nuoret kollit siirtyisivät viisikymppisiim ennemmin kuin suostuisivat mekaaniseen ehkäisyyn?
 

teppana

Jäsen
Juu tämä selvä. Mutta siis näin lääkealan konsulttina voin kertoa, että nuo viralliset seurannat eivät nykään ole se kokonaisuus vaan kaikkien lääkeyritysten kanssa työskentelevien (ja toki niiden työntekijöiden) on ilmoitettava kaikki ilmi tulleet haittavaikutukset firmalle (ei viranomaisille, he ilmoittavat jos jaksavat). 2010 aloitin alalla ja silloin ei ollut mitään tällaista. Nykyään jokaisen asiakkaan haittavaikutuskoulutus käydään läpi ja tulee ilmoitusvelvollisuus.

Ok. En tosiaan itse alalla ole eikä avovaimo ole tutkija tai osallistunut lääketutkimuksiin joten aika pinnallista tämä oma tieto on.

Kyllä siellä varmasti standardit tiukkenee ja jo ny on hankala saada myyntilupaa lääkkeelle.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Aamun HS.fi:sta osui silmään eräs pätkä, mikä häiritsee naisten maailmassa.

Yhä useampi nainen haluaa elää luonnonmukaista elämää ja kieltäytyy ehkäisyhormoneista – usein perustelut ontuvat, sanoo lääkäri

"Osa kokee, ettei halua sotkea omaa hormonitoimintaansa. Osa on voinut lukea erilaisia blogeja, joissa kerrotaan omia huonoja kokemuksia ja maalaillaan kauhukuvia. Tyytyväiset käyttäjät eivät tuo mielipiteitään yleensä esiin, joten nettipalstat vääristävät todellisuutta."

Ei ole pelkkä vauva.fi, naiset lukee palstoja liiaksi. Lisäksi varmasti pelkkä FB on täynnä naisten ryhmiä. Itse en pystyisi tuollaista ylläpitämään, pinna palaisi äkkiä. Pätee monien sairauksien kanssa tämä sama. Jos on sairauksille vertaisryhmiä, naiset vauhkoaa niissä huonoja olojaan ja hoitovaihtoehtoja. Ne hyvää oloa kantavat ovat hiljaa. Ja niissä paistaa juuri tuo, että esim. pelkkiä haittoja pelätään. Ei muisteta, ettei ne välttämättä kovin yleisiä ole.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tuossa oli hieman hämäävä otsikko, kun itse juttu kuitenkin koski endometrioosia sairastavia. Joka sekin erittäin paskamainen sairaus ja yllättävän yleinen.

Tuo on kuitenkin totta, että palstoilla worst case scenariot, negatiiviset mielipiteet ja agendan omaavat ihmiset/ryhmät saavat liikaa tilaa. Joka saattaa vaikuttaa ihmisiin, jotka ovat herkkiä omaksumaan muiden mielipiteitä totuudeksi.

Totta, en tajunnut tarkentaa. Takerruin tuohon itseä suuresti tympäisevään seikkaan.

Ja itse kun epilepsialääkkeitä kiskon vinot pinot, niiden haitoista onneksi lääkärit varoittelee heti, samoin farmaseutit. Tosin, selosteessakin haittavaikutuksista on selkeästi kohdat "Yleiset (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 10:stä)", alla astetta harvinaisemmat jne. Tällöin ne pitää yhtä todennäköisesti paikkansa. Ja kokemuksella huomattu on...

Moni toki pillereiden tai särkylääkkeiden nappaaja ei muita diagnooseja kanna, joten ei tällaisiin osaa reagoida vakavissaan. Eikä toisaalta kuulukaan, säästyy liialta.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
No, käyhän tuokin ehkäisystä, mutta henkilökohtaisesti ottaa hieman kupoliin. Mutta kuten tuolla aikaisemmin palstaveli viisaasti sanoi: ei miehellä ole mitään sananvaltaa suuntaan taikka toiseen, koska asia on vain ja ainoastaan modernin naisen itse päätettävissä.

On siinä, kun naisystävä, tyttöystävä tai vaimo lyö koivet kii niin siitä hetkestä asti seksin saa ottaa sieltä mistä saa. Kaikki saavat päättää itse olevansa ilman seksiä, mutta sitä päätöstä ei voi toisen puolesta tehdä.
Irtosi vähän aiheesta, mutta en voinut olla toteamatta. Itse olen kyllä kylvänyt vain yhtä vakoa jo noin 12 vuotta mutta jos tuo puutarha umpeutuu niin en pelkää hetkeäkään tehdä toisenlaista ratkaisua kun tein tuon allekirjoitustekstin aikana, eli hyppäsin taxiin.
Moni parisuhde on parantunut tuolla ylesesti kammotulla tavalla, tässä hommassa on kuitenkin tärkeä ettei luota vain e-pillereihin vaan ihan reippaasti kumin asennukseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös