Keskustelua Marvel-universumin elokuvista ja tv-sarjoista (Marvel Cinematic Universe, X-Men jne.)

  • 217 925
  • 1 161

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mielenkiintoista. Captain Marvelilla on IMDB:ssä tällä hetkellä 6,6 keskiarvo. Yleensä Marvel lefoilla on avausviikolla joku kasin keskiarvo kun kovimmat Marvel-fanit ryntää katsomaan ja arvostelemaan leffaa. Itse en ole leffaa nähnyt, mutta frendi sanoi että oli ihan perus Marvel-leffa. Eli saakohan kyseinen leffa IMDB:ssä jotain vihaääniä näin ensi alkuun?
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Eli saakohan kyseinen leffa IMDB:ssä jotain vihaääniä näin ensi alkuun?

Leffan tasosta en tiedä, mutta näinhän tässä taitaa olla kyse nyt. Ainakin ennen leffaa oli valitusta elokuvan feministisestä otteesta jne.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mielenkiintoista. Captain Marvelilla on IMDB:ssä tällä hetkellä 6,6 keskiarvo. Yleensä Marvel lefoilla on avausviikolla joku kasin keskiarvo kun kovimmat Marvel-fanit ryntää katsomaan ja arvostelemaan leffaa. Itse en ole leffaa nähnyt, mutta frendi sanoi että oli ihan perus Marvel-leffa. Eli saakohan kyseinen leffa IMDB:ssä jotain vihaääniä näin ensi alkuun?
Interwebin asukkaat ovat haukkuneet Captain Marvelia jo noin kuukauden. Sama porukka ylistää Alita: Battle Angelia estoitta, koska se ei ole feministinen elokuva. Olen myös lukenut jo noin kolme viikkoa sitten näkemyksiä joiden mukaan Wonder Woman on täysin ylivertainen. Ihmiset on vähän kummallisia.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Interwebin asukkaat ovat haukkuneet Captain Marvelia jo noin kuukauden. Sama porukka ylistää Alita: Battle Angelia estoitta, koska se ei ole feministinen elokuva. Olen myös lukenut jo noin kolme viikkoa sitten näkemyksiä joiden mukaan Wonder Woman on täysin ylivertainen. Ihmiset on vähän kummallisia.

Jospa nuo alhaiset pisteet tosiaan kertoisivat siitä, että itse leffa ei ole kovin kummoinen? Wonder Woman jos mikä oli naisten tasa-arvoa puolustava elokuva ja se oli oikein hyvä elokuva, jolla on IMDB-keskiarvokin kohdallaan. Alita taas oli kehnon keskinkertainen elokuva itsessään, mitään erityisiä teemoja siinä ei ollut puoleen tai toiseen.

En ole Captain Marvelia vielä nähnyt, mutta ainakin Marvel-sarjakuvissa Carol Danvers on aika yksioikoinen sarjakuvahahmo joten kenties hänestä kertova elokuvakaan ei ole mikään klassikko?

Trailerien yms. perusteella elokuva keskittyy vahvasti CGI-painotteiseen avaruusolentojen keskinäiseen räiskintään, ja ehkäpä sellainen ei enää riitä. Tosin IMDB-keskiarvo ei kerro hevon vittua minkään elokuvan laadusta sinänsä.

Sitä en muuten ymmärrä, miksi Captain Marvelia mainostetaan ensimmäisenä supersankarielokuvana jossa on nainen pääroolissa? Eihän se sitä ole. Esim. Elektra (Jennifer Garner pääosissa) tuli jo vuosikausia sitten. Sama juttu oli Black Pantherin kohdalla. Kummasti unohtuivat Wesley Snipesin tähdittämä Blade-trilogia, jossa Snipes esitti mustaa Marvelin sarjakuvahahmoa kauan, kauan ennen Black Pantheria.

Vai täytyykö pyörä aina keksiä mainosmielessä uudestaan?
 

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Musta Nuoli vaikkei varsinkaan eka Blade ihan kuraa ollut, niin ehkä on ihan hyvä vaan ettei varsinkaan Garnerin Elektraa mainita missään, ainakaan jos lisää naisia halutaan pääosiin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
@Musta Nuoli vaikkei varsinkaan eka Blade ihan kuraa ollut, niin ehkä on ihan hyvä vaan ettei varsinkaan Garnetin Elektraa mainita missään, ainakaan jos lisää naisia halutaan pääosiin.

Eihän tuo Elektra hyvä ollut, päin vastoin, mutta joka tapauksessa se oli ensimmäisiä Marvelin supersankarileffoja joissa oli nainen pääosassa, joten Captain Marvelin kohdalla ei saisi enää samalla ensikertalaisuudella mainostaa. Paljonhan näitä "Marvel's first female-led superhero film"-otsikoita on nähty vaikka ne eivät pidä paikkaansa.

Ei minua ainakaan kiinnosta se, onko jossain nainen pääosassa tai mies kunhan elokuva on hyvä ja laadukas. Siksikin tämä sukupuolella ratsastaminen otsikoissa ihmetyttää.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
IMDB:ssä melkein viideosa Captain Marvelin saamista arvosteluista 1/10 ja vähän yli viidesosa täysin kymppejä. Kielii siitä että isoimmat fanit ja leffaa näkemättä äänestävät ovat olleet aktiivisia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helsingin Sanomat ainakin antoi ihan positiivisen arvion Captain Marvel elokuvasta.Veikkaan että ihan viihdyttävä leffa, kuten joku Antmankin oli, kyseessä.
 

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Musta Nuoli periaatteessa olen samaa mieltä, mutta nämä uudet leffat saavat niin paljon enemmän huomiota massamediassa kuin mainitsemasi marginaalileffat että on se ihan ok mainostaa näitä nais/mustilla päähahmoilla. Se ei vaan istu niin hyvin jos mainoksessa seisoo "ensimmäinen laadukas Marvel elokuva naispäähahmolla..."
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Captain Marvel oli varsin mainio leffa, joka nostatti himoa Endgamea kohtaan entisestään. Brie Larson on karismaattinen supersankari, vakuuttavasti nuorennettu Samuel L. Jackson on oma itsensä ja Ben Mendelsohnilla vaikutti olevan hauskaa. Juoni on tavallaan aika perustason sankarin syntytarina, mutta muutama näppärä koukero ja lähdemateriaalista poikkeaminen saivat sen tuntumaan freesiltä. Ja vihdoin saatiin skrullit valkokankaalle, on sitä odotettukin.

Tykkäsin myös että vaikka taustalla on intergalaktiset puitteet, leffan tarina itsessään on aika pienimuotoinen. Ei aina tarvitse olla miljoonaa alienia/robottia/tms. lanattavana ja kaupungin tippua taivaalta. Taattua Marvel-laatua.

Sitä en muuten ymmärrä, miksi Captain Marvelia mainostetaan ensimmäisenä supersankarielokuvana jossa on nainen pääroolissa? Eihän se sitä ole.
Ei ole ei. Missä näin on mainostettu?
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sitä en muuten ymmärrä, miksi Captain Marvelia mainostetaan ensimmäisenä supersankarielokuvana jossa on nainen pääroolissa?
Mun mielestä Captain Marvelia on mainostettu Marvel Studion / Disneyn ensimmäisenä supersankarileffana jossa on nainen pääosassa. Toi Elektra (kuten myös se Daredevil leffa, Raimin Spidermanit 1-3 ja X-miehet) kun on 20th chentery Foxin tuottama joten eivät kuulu siis tähän Marvel Cinematic Universumiin.

Kun tosta sukupuolesta ja ihonväristä puhuttiin niin huomasin että tossa Captain Marvel leffassa on hahmona Maria Rambeau ja hänen tytär Monica josta tulee kanssa Captain Marvel. Olenkin tässa miettinyt että koska kyseinen hahmo ilmestyy MCU:hun ja Kostajiin kun siinä on afroamerikkalainen supersankari joka on vielä nainen. DeWanda Wisea jossain vaiheessa on rooliin huhuiltu, mutta ilmeisesti ei valitettavasti ole tulossa rooliin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Captain Marvel oli varsin mainio leffa, joka nostatti himoa Endgamea kohtaan entisestään. Brie Larson on karismaattinen supersankari, vakuuttavasti nuorennettu Samuel L. Jackson on oma itsensä ja Ben Mendelsohnilla vaikutti olevan hauskaa. Juoni on tavallaan aika perustason sankarin syntytarina, mutta muutama näppärä koukero ja lähdemateriaalista poikkeaminen saivat sen tuntumaan freesiltä. Ja vihdoin saatiin skrullit valkokankaalle, on sitä odotettukin.

Tykkäsin myös että vaikka taustalla on intergalaktiset puitteet, leffan tarina itsessään on aika pienimuotoinen. Ei aina tarvitse olla miljoonaa alienia/robottia/tms. lanattavana ja kaupungin tippua taivaalta. Taattua Marvel-laatua.


Ei ole ei. Missä näin on mainostettu?

Piti kirjoittamani, että on mainostettu Marvelin ensimmäisenä supersankarielokuvana jossa on nainen pääosassa vaikka näin ei ole. DC:n puolella on toki tehty supersankarielokuvia joissa on nainen pääosassa jo useampiakin, Supergirl vuodelta 1984 lienee ensimmäinen tai ensimmäisiä.

Kävin katsomassa Captain Marvelin minäkin tänään, ja olen siitä pitkälti samaa mieltä. Kelpo Marvel-leffa, oivallinen pääosasuoritus ja tosiaan olennaisimmat kohdat olivat suht pienimuotoisia ja tunnetasolla merkittäviä ylenmääräisen räminän ja räiskeen sijasta. Toki hienot efektit jne, ja nuorennusleikkaus toimi myös agentti Coulsonin kohdalla.

Tämä lienee myös ensimmäisiä isomman budjetin tieteiselokuvia, joissa on siirrytty kasarinostalgian sijasta suoraan ysärinostalgiaan. Tuli omatkin nuoruusvuodet mieleen 90-luvun miljööstä ja VHS-videovuokraamoista sekä "nopeista" internet-kahviloista joissa Altavista-hakukone toimi verkkaisesti tai muutaman megatavun tiedosto latautui...hitaasti...ja...hitaasti.

Lopputekstien jälkeen tuli perinteisesti kaksikin lisäkohtausta, joista toinen lisäsi kiinnostusta Endgamea kohtaan entisestään ja joista jälkimmäinen oli varsinkin kissojen (tai flerkenien) ystäville tutun näköistä ja hauska kohtaus.

Jos joku tätä elokuvaa ei katso "feministisen asenteen" tms. takia niin oma häpeänsä, Captain Marvel oli mainio itsenäinen elokuva ja samalla hyvä esinäytös Kostajat 4:een.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Captain Marvelin "nettiraivo" johtuu lähinnä Brie Larsonista ja tämän möläyttelyistä valkoisista miehistä ja miehistä yleensäkin. Eli kuten uuden Ghostbustersin, The Last Jedin jne..kohdalla on hyökätty siis fanien kimppuun omien agendojen kanssa ennen kuin koko elokuva on tullut teatteriin. On nimittäin seksistiä sanoa elokuvaa tylsäksi trailerin perusteella, jossa on epäkiinnostava yhden ilmeen seagali. Juuri sitähän Henry Cavill sai kuulla kolmen leffan aja, että perkele hymyile! Teräsmies ei murjota! Mutta valittaako tämä (tai oikeestaan kukaan mukaan DC puolelta) ikinä Twitterissä faneille ? Ei, vaan ovat kohteliaita jos joku on eri mieltä.

Plus kaikki Rotten Tomatoesin katsojien ennakkoäänien poisto sekoilu yms. "Venäläiset botit" taas kun Disneyn leffa..

Itse jätän leffan väliin, koska vaikutti mainoksien perusteella haljulta ja persoonattomalta Straight to DVD-leffalta. Tyttöystävä oli puolestaan vieressä se, joka sanoi, miten Larson ei sovi supersankariksi tylsien kasvonpiirteiden takia. Supersankarit kun kuuluu olla helposti tunnistettavia ja teräväpiirteisiä. Eli nyt on missattu mark kun minä sarjisleffafani en innostu, eikä sitten se agendan kohdekaan. Täälläkin parhaimmat arviot ovat "kelpo leffa, perus-Marvelia" joten voi helposti odottaa Netflixiin julkaisua.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Captain Marvelin "nettiraivo" johtuu lähinnä Brie Larsonista ja tämän möläyttelyistä valkoisista miehistä ja miehistä yleensäkin. Eli kuten uuden Ghostbustersin, The Last Jedin jne..kohdalla on hyökätty siis fanien kimppuun omien agendojen kanssa ennen kuin koko elokuva on tullut teatteriin.

Kommentoidaan yleisellä tasolla mainittuihin leffoihin viitaten. Joku voisi sanoa noille "rohkeille" naisille että mitäpä jos lopettaisivat itse tuon sovinismin omia leffojaan kohtaan ja antaisivat roolitöiden ja tarinoiden puhua puolestaan. On kohtuullisen raskasta seurattavaa kun naiset heittelevät nykyään yläfemmoja voimaantumisen merkeissä ja sitten vedetään kuitenkin jäätävät "suojakännit" ennakkoselityksineen kun uuden projektin julkaisu lähenee. Brie Larson nyt tuoreimpana.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
En ole vielä käynyt katsomassa CM:ia, mutta varmaan pitää katastaa ennen Endgamea. Sen suurempia ennakkoluuloja minulla ei leffaa kohtaan ole, mutta trailerin perusteella vähän pelkään Larsonin roolisuoritusta. Trailerissa käytetty iskulause "I am not going to fight your war, I am going to end it" on sinänsä ihan pätevä, mutta Larson sanoo sen sellaisin 17-vuotiaan Valley girlin äänenpainoin, että ainakin minua se ärsyttää. Menisi varmaan, jos kyseessä olisi oikeasti teinihahmo, mutta käsittääkseni hieman tuota vanhempaa hahmoa tässä pyritään tuomaan esiin? Häiritsikö tämä koko elokuvan nähneitä?
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Näköjään Captain Marvelin keskiarvo kohoaa tuolla IMDB.ssä. Tosin näyttäs siltä että miehet pitää kyseistä leffaa noin 7 arvoisena ja naisille se on 8 leffa. Eli tähänkin leffaan pätee IMDB:n suhteen ihan sama kaava kuin muihinkin supersankarileffoihin eli vasta parin kuukauden päästä se IMDB keskiarvo alkaa olla oikeasti jollain järkevällä tasolla. Yleensä se keskiarvo on vaan on yläkanttiin, mutta tässä tapauksessa taitaa olla alakanttiin. Jokatapauksessa lippuluukulla leffa on pärjänyt hyvin.
 

Koikkaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves & Boston Bruins
Disney palkkasi Guardians of the Galaxy Vol. 3:sen ohjaajaksi yllättäen James Gunnin.
Olisi kiva tietää mikä sai Disneyn kääntämään takkinsa tässä Gunn-kohussa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Disney palkkasi Guardians of the Galaxy Vol. 3:sen ohjaajaksi yllättäen James Gunnin.
Olisi kiva tietää mikä sai Disneyn kääntämään takkinsa tässä Gunn-kohussa.
Fanit halusivat James Gunnin takaisin, osa näyttelijöistä vaati Gunnia takaisin ja Gunnin viestit eivät oikeasti olleet niin pahoja. Tuohan oli alt-right trollien masinoima kamppanja, jossa koitettiin nähdä ovatko SJW-aktiivit tarpeeksi kaheleita protestoidakseen asiaa. Tietysti joukossa oli niitä trolleja jotka mainostivat Gunnia pedofiilina. Vituttaa kun tietää näin paljon asiasta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Fanit halusivat James Gunnin takaisin, osa näyttelijöistä vaati Gunnia takaisin ja Gunnin viestit eivät oikeasti olleet niin pahoja. Tuohan oli alt-right trollien masinoima kamppanja, jossa koitettiin nähdä ovatko SJW-aktiivit tarpeeksi kaheleita protestoidakseen asiaa. Tietysti joukossa oli niitä trolleja jotka mainostivat Gunnia pedofiilina. Vituttaa kun tietää näin paljon asiasta.

Hyvä, että järki voitti. On älytöntä, että joidenkin 10v vanhojen "jämävitsien kaatopaikan" takia Gunn menetti alun perinkään työnsä ja osittain maineensakin.

Onneksi sentään täällä kirjoitetaan nimimerkeillä, jotta palstalaiset uskaltavat kirjoittaa vitsiketjuun paskoja vitsejä. Jos kirjoittaisivat omilla nimillään, niin valtaosaan kohdistettaisiin jo nettivainoa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tuli nyt viimein katsottua The Amazing Spider-Man 2 (2014). Olin kyllä kuullut että leffa on huono ja sen takia ei mikään kiire ollukaan leffa katsoa. Vaikka odotukset oli todella matalalla niin kyllä silti ylätti paskuudessan, meni varmaan top 50 huonnoimmat leffat jotka olen eläessäni nähnyt. Muksuna tuli luettua noi sarjakuvat johon toi leffa perustu, niin kyllä oikein sydänät särki kuinka tätä legendaarista Hämistarinaa peppuraiskattiin. Stan Lee on varmasti salaa itkenyt elokuvateatterissa kun tätä tuosta on katsellut.

Ois varmaan pitänyt kirjottaa tää viesti tonne paskimmat leffat jota olet nähnyt, mutta meni nyt tänne.
 

Expendable

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tampa Bay Lightning
Doctor Strangea ei ilmeisesti Avengers Endgamessa nähdä. Ei ainakaan Imdbssä ole castiin laitettu.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
IMDb on aika kaukana mistään auktoriteetista julkaisemattomien leffojen kohdalla.
Jep, olen huomannut samaa. Siellä on ilmeisesti pieni oma henkilökunta ja sitten paljon vapaaehtoisia jotka auttaa sivuston ylläpidossa. Esim. itse olen tägännyt oikeita näyttelijöitä valokuviin ja saanut siitä jonkun kiitosmerkinän profiilini. Mutta olen huomannut että siellä saattaa jossain uutuuslefassa olla joku täysin nobody merkattuna castiin jonka rooli saattaa olla mallia taustalla donitsia syövä poliisi. Mutta tosta Doctor Strangeasta on kyllä siellä IMDB:n Avengers Endgame sivulla poster kuva joten eiköhän hahmo vilahda leffassa vaikka tuskin missään suuressa roolissa on. Voi tietenkin myös olla että Marvel on kieltänyt tiettyjen näyttelijöiden nimien julkaisemisen sen takia että se saattaisi paljastaa juonta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös