Jatkoajan basistit

  • 1 582
  • 10

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tähän ketjuun sain inspiraation eräältä toiselta foorumilta, jossa oli vastaava otsikko. Siellä selvisi, että vakiokirjoittajista about puolet oli soittanut bassoa jossain vaiheessa elämäänsä. Jotenkin tuntuu siltä, että täältäkin löytyy useita joko entisiä tai nykyisiä basisteja. En sitten tiedä, onko foorumiaktiivisuudella jotain yhteistä basistivitsien kanssa. Tänne saa ilmoittautua, jos basso on roikkunut kaulalla jossain kohtaa elämää.

Itse kuulun joukkoon entiset basistit. Aktiivisimmillaan basismi oli yläasteella. Kävin jopa vuoden kontrabasson kanssa tunneilla, mutta se jousen käyttö on vähän saatanan vaikeaa ja vuosi riitti sitä sorttia. Lopullisesti basso lensi nurkkaan siinä vaiheessa kun tajusin, että nuorempi velipoika oli siinä lajissa parempi. No, sen bassoa kuului lopuksi ihan Radio Suomesta ja ehti se lentää bassonsa kanssa Raumanmeren Juhannuksen bäkkäriltäkin pihalle. Tuo taitaa olla suomalaiselle basistille se äärimmäinen kohokohta.

Aktiivisen soittoharrastuksen jälkeen on tullut edelleen diggailtua bassomusiikkia. Hyllystä löytyy niin Marcus Millerin, Victor Wootenin, Michael Manringin ja tietenkin Jaco Pastoriuksen levyjä ja nyt on jo lippu sähköpostissa Stanley Clarken Tampereen konserttiin huhtikuussa. SMV:n Kulttuuritalon konsertti tulikin jo nähtyä.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Bassoa tullut soiteltua suunnilleen 3,5 vuotta kohtuullisen aktiivisesti. Tarina alkaa siitä, kun hain tiedekunnan bändiin ja tarvitsivat sinne basistia. No, minulla on kitara ja piano taustaa jonkin verran, joten ajattelin, että kai se bassokin siinä menee. Olin bassoa jonkin verran soittanut ala-asteella koulun musiikkitunneilla ja lukiossa bändikursseilla, mutta lähes nollasta lähdettiin kuitenkin liikkeelle. Pari viikkoa todella intensiivistä harjoittelua ja paikka aukesi. Nyt en sitten muistakaan edes, koska olisin jotain muuta soitinta soitellut, joten basso on roikkunut kaulassa siitä asti. Vielä kun läskibasson joskus jaksaisi opetella, mutta siinäkin kynnys on lähinnä sellaisen hankkiminen.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Paikalla!

Itse soitin kitaraa koko lapsuuden ja osan nuoruudesta, mutta sitten lätkä”ura” vei mennessään ja soittaminen jäi.. Noin neljä vuotta sitten yksissä firman pirskeissä katseltiin paikalle palkattua bändiä ja muutaman tyypin kesken pohdittiin ääneen, että ”perkele, mä voisin olla tuolla lavalla myös”. Siitä sitten ajatus lähti elämään ja yllätykseksemme meiltä löytyi about saman ikäluokan edustajista firman sisältä rumpali, kolme kitaristia, kosketinsoittaja ja kaksi laulajaa. Basisti puuttui. Sillä hetkellä sisäinen basistini löysi valon ja nostin käden pystyyn! Saatiin helvetin hyvä bändi kasaan ja ollaan nyt jo kolmisen vuotta keikkailtu siellä täällä ja oon kyllä nauttinut joka hetkestäni basistina! Kuten @Hawk #22 :lla, niin läskibasso on ollut tässä viime aikoina haaveena. Pian täytyy siihenkin haasteeseen tarttua!
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Soitin bassoa, mitähän siitä nyt on, parikymmentä vuotta sitten.

Kuin myös.

Kaksi bassoa on edelleen olemassa, jos ei hiiret ole niitä syöneet.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Musiikkitaustaa löytyy meikäläiseltäkin. Koskettimet olivat se pääinstrumentti, ja niitä olen soittanut ihan virallisellakin levyllä ja jopa radioaalloilla. No, aika pienimuotoista se oli kuitenkin. Bassoa opettelin soittamaan yläasteella ja lukiossa. Meillä oli mahtava musiikinopettaja, ja hän oli onnistunut pienen hankkimaan pienen paikkakunnan musiikinluokkaan vuosien saatossa paremmat musiikkilaitteet kuin monessa isossa kaupungissa... Löytyi pätevät bändikamat ja omaa studiota... Siellä oli sitten hyvä kokeilla eri soittimia. Kitara ja basso tulivat koskettimien ohella tutuksi tuolloin.

Basso on se soitin, jota olen soittanut isoimmalle yleisölle. Tämä tapahtui varusmiespalveluksen aikaan. Olin silloin mukana kuorossa, ja siihen liittyi myös orkesterin säestys. Meillä oli kyllä alkuun samaa saapumiserää ollut huikea basisti, joka kuitenkin kotiutui puolen vuoden jälkeen. Uutta basistia ei saatu, joten meikäläinen astui hänen saappaisiinsa. No, en tietenkään kyennyt täyttämään niitä, mutta soitto kuitenkin alkoi hiljalleen kulkea ihan kohtuullisesti. Kaikenlaisia pieniä kuljetuksiakin tuli jo soitettua perus-vaihtobasson oheen.

No, sitten kuukautta ennen kotiutumista esiinnyimme Senaatintorilla joillain maakuntapäivillä tms. Yleisöä oli ihan reippaasti, muistaakseni tuhannen paremmalla puolella. Olihan se huikeaa. Kuoroon kuulumattomat varusmiestoverit olivat muistaakseni metsässä tuolloin. Edustustehtävät olivat siksikin kivaa vaihtelua.

Tuosta on jo melkein 20 vuotta aikaa. Sen jälkeen olen bassoa soitellut varmaan ihan vain pari kertaa, kun ex-bändikavereiden kanssa joskus jamitellessa vaihtelimme soittimia keskenämme.

Basso on mielestäni soitin, jota oppii melko nopeasti soittamaan kohtuullisesti, jos vain tuntee musiikin teorian, ja hallitsee jonkun muun soittimen jo entuudestaan. Mutta sitten todella hyväksi basistiksi tuleminen onkin haaste. Suurimmat bassotaiturit, kuten esim. Pekka Pohjola ja Jaco Pastorius, ovat olleet muusikkoina kyllä todella kovia jätkiä.
 

Järvenpää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Wild, Suomalaiset NHL:ssä
Niin, basso..! Juu, tuli rämpyteltyä yläaste/amis -ikäisenä tovi jos toinenkin. Legendaarinen bändibuumi iski päälle 2000-luvun alussa kaveripiirissä ja bassoa ei kenelläkään siihen aikaan ollut, kun taas kitaroita ja rumpuja löytyi pariltakin kaverilta. Olin, että "no mikä ettei sitä bassoakin sitten voisi kokeilla". Olen siis täysin sävelkorvaton ja lahjaton musiikillisessa mielessä ja siitä kylmiltään vain netistä jotain sointuja ja otteita bassoon ala Ozzy ja crazy train. Oli se kovaa rokkia. Ja smoke on the water -riffi (siis se kitaraversio) piti kanssa bassolla opetella.
Yksinäni, kun kotona yritin reenata soittoa, niin jollakin tavalla viehätyin Alannah Milesin Black velvet biisin bassolinjasta. Sitä yritin opetella tuloksettomasti kaikessa hiljaisuudessa, koska sehän ei kovin heavymetallia ollut. Olis voinu joku vielä naureskella.
Piti oikein mennä paikalliseen musiikkiliikkeeseen ottamaan bassonsoitto-tunteja, mutta koska olisin ollut ainoa osallistuja sinä vuonna, kurssia ei koskaan järjestetty. Näinollen soittointo hiipuikin sitten melkolailla yhtä nopeasti, kuin oli alkanutkin.
 
Viimeksi muokattu:

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tokihan bassoa on soiteltu. Joskus lukioaikoina yksi kaveri innostui kitaransoittoa harjoittelemaan ja sen takia bändiä perustamaan, ja vaikkei ajatus heti kiinnostanutkaan ollenkaan niin varasin bändistä oitis basistin paikan, koska muut auki olleet pestit oli rumpalin ja laulajan, ja kumpaakaan niistä en halunnut koska rumpujen kanssa väkeröinti ja niiden ostelu ja varastointi ja roudailu ei kiinnostanut yhtään, ja laulaminen nyt on maailman pelottavinta touhua. Ajattelin että ei siitä bändistä mitään tule kuitenkaan, mutta yks kaveri sitten meni rummut ostamaan ja kun sillä yhdellä oli jo sähkökitara niin pakko mun oli sitten basso ja vahvistin hommata.

Kitaransoittoa joltain hunsvotilta opiskellut kaveri näytti sitten että miten niissä kielissä menee nää E:t ja G:t sun muut kirjaimet, ja selitti että aina kun hän soittaa kitaralla jonkun kirjaimen niin mun pitäis bassosta sit samaa kirjainta nypeltää. Siltä pohjalta sitten lähdin harjottelemaan ja netistä joihinkin tuttuihin biiseihin hain tabulatuureja ku semmosien olemassaolosta joku oli kertonut. Olihan se sitten jännä opetella jotain Nirvanan ja Apulannan ja Blurin biisejä niiltä soittamaan. Bändimmehän toki oli iha paska mutta ei sen väliä, oli mukavaa kokoontua aina soittelemaan ja hölisemään joutavia ja alkoholiakin toisinaan juomaan.

Sittemmin innostuin harjottelemaan myös kitaransoittoa, kun yksinään himassa oli vähän ankeeta bassolla soitella, kitaralla oli itekseen paljon mukavampaa. Bändin kanssa sit bassoilin kyllä. Joskus sit kitaraakin siellä kerhohuoneella soittelin, niin pääsi sit sitäkin soittelemaan yhteen toiseen bändiin. Joku vuos sitten alotin kanssa pianoa harjottelee. Mutta bassosta kaikki lähti. Bassosta sinä olet tullut, ja bassoksi sinä olet jälleen tuleva, sanoi bändimme laulajakin, muuan
Michael Jackson
 
Vähän erikoisempi pyyntö. Viitsisikö joku basisti äänittää Leevi and the Leavingsin biisin Pojat tanssimaan bassoraidan ja uploadata johonkin? Kävin katsomassa teatteri esityksen kyseisen bändin tarinasta ja se livebändi oli VITUN kova, tää biisi jäi basson osalta mieleen, ois kiva kuunnella pelkkä basso tai sitten niin että biisi taustalla hiljaisena. Olisin kovin kiitollinen!


 
Viimeksi muokattu:
Vähän erikoisempi pyyntö. Viitsisikö joku basisti äänittää Leevi and the Leavingsin biisin Pojat tanssimaan bassoraidan ja uploadata johonkin? Kävin katsomassa teatteri esityksen kyseisen bändin tarinasta ja se livebändi oli VITUN kova, tää biisi jäi basson osalta mieleen, ois kiva kuunnella pelkkä basso tai sitten niin että biisi taustalla hiljaisena. Olisin kovin kiitollinen!



Eikö kukaan ota haastetta vastaan? :-)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös