Autoiluketju

  • 3 187 226
  • 18 515

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä kärryn omistajat ainakin omakotitalossa tarvinnevat kärryä ihan eri tahtiin kuin joku kerran kolmessa vuodessa. Jotain viherjätettäkin saa ainakin meillä kärrätä pois parikin kertaa vuodessa, aitaa harvennettaessa useammin. Lisäksi halot, huonekalut, rakennustarvikkeet ym., niin kyllä kärry on perässä keskimäärin 10 kertaa vuodessa.
 

teppana

Jäsen
Kyllä kärryn omistajat ainakin omakotitalossa tarvinnevat kärryä ihan eri tahtiin kuin joku kerran kolmessa vuodessa. Jotain viherjätettäkin saa ainakin meillä kärrätä pois parikin kertaa vuodessa, aitaa harvennettaessa useammin. Lisäksi halot, huonekalut, rakennustarvikkeet ym., niin kyllä kärry on perässä keskimäärin 10 kertaa vuodessa.

Tuo lienee se kärryjen suurin käyttö. Jos vaikka 70% OK omistajista käyttää kärryä vuosittain niin paljonko se tekee autokannasta? Tuo 70% on varmaan ronskisti yläkanttiin myös.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Hieman yllättäen eniten Suomessa kauppojen ovipumppuja viime aikoina kuluttanut Nissan Qashqai on varsin altis ruostumaan. Tämä ruotsalaislehden tutkimus ei muuten ollut ainoa samaan johtopäätökseen tullut taho, jonka olen lukenut.

Ruotsalaislähde: Nämä uudet autot ovat eniten vaarassa ruostua

Minut yllätti myös uuden Focuksen heikko tulos, kun yleensä näissä ruostumisherkkyyden vertailuissa eurooppalaiset ovat pärjänneet idästä tulleita paremmin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tuo lienee se kärryjen suurin käyttö. Jos vaikka 70% OK omistajista käyttää kärryä vuosittain niin paljonko se tekee autokannasta? Tuo 70% on varmaan ronskisti yläkanttiin myös.
Juu ja eihän kaikilla tarvitsevillakaan ole pakko olla omaa kärryä homehtumassa pihalla. Ei mullakaan siis edes ole "omaa", vaan veljen ja isäukon kanssa kärrätään samalla, ja näin kärrylläkin on tarpeeksi käyttöä. Ei tietysti kaikille mahdollista vastaava, mutta onhan monilla aika turhaan se ikioma käyttöön nähden. Mutta joo, kyllä tuo vetokoukku on monelle oikeasti tarpeellinen. Ja saa sen vaihtoautoonkin laitatettua vaikkei valmiiksi olisikaan, eikä kaupankäynnin yhteydessä tule välttämättä kalliiksikaan. Näin mä oon kerran tehnyt. Periaatteessa sain "kaupan päälle", mutta toki silloin olisi luultavasti ollut välihinnassa vielä tinkaamisen varaa.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Omakotitaloja on sen 1,15 miljoonaa, ja hyvin monella joku hinattava laite on. Asun rivitalossa pientaloalueella, ja kärry on käytössä joka vuosi - usein. Ei kylläkään omaa vaan äitini omistama, toisaalta hänellä ei ole nykyautossaan vetokoukkua, joten minä ajan ne kerrat kun hän jotain kuljetettavaa tarvitsee. Paitsi että nollapostaushan tämä on, toisin kuin kaupunkikerrostalossa yksin asuvan näkemys perävaunujen tarpeellisuudesta tai sähköautojen kaikkivoipaisuudesta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse olen perheellinen ja asunut aika kauan omakotitalossa. Olen käyttänyt peräkärryä kai kerran tai kaksi kahdeksan vuoden aikana. Ihan yhtä edustava tilastollinen havainto.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Isäni kanssa omistamme yhteensä 3 kpl henkilöauton peräkärryjä ja yhden asuntovaunun. Ja meidän viidessä autossamme on kaikissa koukku. Kertooko se jostain, en tiedä?
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Meillä ei ole peräkärryjä, eikä kummassakaan autossa ole koukkua. Meidän naapurilla on peräkärry, mutta muuten tuossa tiellä menevistä autoista varmaan 90% ei kyllä ole kärryä. Asutaan siis maaseudulla. Ollaan asuttu parisen vuotta täällä, eikä peräkärrylle kyllä ole tullut mitään tarvetta.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Aiemmin oli vetokoukku monessakin autossa ja toisinaan tuli lähdettyä kärryn kanssa muuttoavuksi tms. tavarakuskiksi. Eipä noista kehdannut kieltäytyäkkään. Omaa käyttöä kärryllä oli harvoin. Omaa kärryä tai muutakaan vedettävää en tosin omistanutkaan, mutta olen aina saanut sellaisen helposti lainaksi. Tämän toki tiesi myös sukulaiset ym.
Kolmeen viimeisimpään autoon en ole enää koukkua ottanut.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kärryllä viety pojan mopoa mökille harva se viikonloppu, kotosalla kaatopaikkakuormia jokunen vuodessa, venettä viedään pari kertaa trailerilla vuodessa.
Sen verran käyttöä, että sähköautot jää vielä kauppaan. Joku hybridi olisi hyvä, mutta vetokykyiset aikas kalliita.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaikka sitä koukkua tarvitsisi kerran viidessä vuodessa, se kuitenkin pitää olla. Kaiken varalta. Ei koskaan tiijä. Hyvä olla olemassa.

Siksi e-car ei käy.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaikka sitä koukkua tarvitsisi kerran viidessä vuodessa, se kuitenkin pitää olla. Kaiken varalta. Ei koskaan tiijä. Hyvä olla olemassa.

Siksi e-car ei käy.
Hehe, joo kerran viidessä vuodessa voi olla myös tarvetta kyyditä kuutta henkeä kerralla, mutta ei sitä nyt sen takia kuitenkaan mitään Grand Voyageria osteta.
Peräkärry on minulla perässä ehkä 10 kertaa vuodessa, mutta ei se kyllä sähköautonhankkimispäätökseeni vaikuttaisi tuon taivaallista. Lainaan kärryä tutuille, varmaan sitten lainaisin vastaavasti tutuilta autoa. Tai no, ei tuo ole edes minun kärry, vaan minä vain käytän, säilytän ja lainaan sitä.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
^^ Mieluummin sähköauto ilman koukkua, kuin polttomoottori koukulla.

Ei vaan, on se kiva että yleensä jollain tutulla se koukku löytyy, jos sitä sattuu jostain syystä itsekkin tarvitsemaan. Vielä ei oo kyllä osunut kohdalle, mutta ehkä joskus.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Minut yllätti myös uuden Focuksen heikko tulos, kun yleensä näissä ruostumisherkkyyden vertailuissa eurooppalaiset ovat pärjänneet idästä tulleita paremmin.

Miten Focuksen heikko tulos voi olla kenellekään yllätys, kun kyseinen malli on käsittääkseni ollut ihan ensimmäisestä versiosta alkaen kenties pahimman ruostepommin maineessa?

Edit. Lähdettä:

Autobild 17.8.2011
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Miten Focuksen heikko tulos voi olla kenellekään yllätys, kun kyseinen malli on käsittääkseni ollut ihan ensimmäisestä versiosta alkaen kenties pahimman ruostepommin maineessa?
Koska olin vahvasti siinä uskossa, että vanhoista virheistä on opittu. Eiköhän siellä Fordillakin joku saa palkkaa tuotekehityksestä.
Eipä ole muutoinkaan tapana juuttua vanhoihin uskomuksiin minkään automerkin kohdalla. Focuksen kohdalla ei kuitenkaan suurta edistystä ole näemmä tältä osin tapahtunut.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Empiirisen tutkimuksen perusteella maaseudulla on vähemmän yllättäen kärryjä huomattavasti enemmän perässä kuin isompien kaupunkien alueilla. Kyllä meidänkin naapurustossa yli puolet omistaa jonkinlaisen muulin, mutta en oleta, että naapurikaupungissa tilanne olisi sama.

Eipä silti, 95% näistä kärrymiehistä saisi jättää vankkurin kotiin ihan vain sen vuoksi, että eivät vain osaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tiesittekö että Saab on taas myyty. Tai siis Nevs, joka Trollhättänin tehtaat omistaa ja koittaa rakentaa 20 vuotta vanhasta Saab 9-3:sta täyssähköautoa.
Kauppahintaa oli jopa 930 miljoonaa dollaria, jota pidän isona siihen nähden että aika kotikutoiselta tuo Nevsin touhu on vaikuttanut; kaikenlaisia lupauksia ja venyviä aikatauluja, epämääräisiä teknisiä tietoja ja rahat loppu jatkuvasti.
Kina-bolag köper 51 procent av Nevs för 8,3 miljarder
Uutisen mukaan tämä voisi tarkoittaa että Trollhättänissakin aikaistuisi autonvalmistuksen aloittaminen. Tai no, tänä vuonnahan sen pitikin alkaa. Tuntuu kyllä todella kaukaa haetulta että kukaan Euroopassa ihan kovimpia saabisteja ja ruotsalaisia lukuunottamatta olisi kiinnostunut tuosta autosta. Tietysti jos se on aivan tolkuttoman halpa, siis luokkansa bensa-autojen hintainen. Autonahan ysikolmonen oli ja on hyvä esim ajettavuudeltaan, mutta paljonko siitä on sitten kiinalaisten jäljeltä tallella.
Kiinassahan noita sähkösaabeja kai jo rullaillee, paikallinen verkkokauppa niitä myi. Range 355km.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
... varmaan sitten lainaisin vastaavasti tutuilta autoa.

Sallinet, että epäilen tuon jäävän vain aikomukseksi. Että lainaisit tutuilta autoa ja peräkärryä jotain kaatopaikkakeikkaa varten? Jos naapuri tai kaveri tulisi multa kysymään moista niin toteaisin vaan että just nyt on paha paikka, sori..
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sallinet, että epäilen tuon jäävän vain aikomukseksi. Että lainaisit tutuilta autoa ja peräkärryä jotain kaatopaikkakeikkaa varten? Jos naapuri tai kaveri tulisi multa kysymään moista niin toteaisin vaan että just nyt on paha paikka, sori..
Sallinen, mutta lainaanhan minä kaikkea muutakin, niin miksen autoakin. Oletan samaa lähipiiriltä, ja onhan se toiminutkin tähän mennessä kaikissa asioissa, myös satunnaisesti auton lainaamisessa. Ja jos mulla olisi esim uusi sähköauto (Nevs 9-3 hei!), niin luulen että kuka tahansa olisi valmis lainaamaan sitä vastaan vanhan koukullisen bensakulkineensa. Ihan mielenkiinnosta ja tietysti että pääsee vittuilemaan.
 

teppana

Jäsen
Vaimoa/miestäkin?
Ehkä tuo kerran menisi mutta että kuitenkin satunnaisen toistuvasti. Ja usein yllättäin varautumatta. Ei. En.

Maalla on usein aika läheiset välit naapureiden kanssa ja miksei myös OK-alueellakin. Ainakin itse voisin hyvin kuvitella, että naapuri lainaa toiselta vaikka kolmesti vuodessa autoa ja kärryä jos omaa ei ole. Sitten taas vastapalvelusta tulee toiseen suuntaan (tai mahdollisesti rahallista korvausta).
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ainakin itse voisin hyvin kuvitella, että naapuri lainaa toiselta vaikka kolmesti vuodessa autoa ja kärryä jos omaa ei ole.

En epäile, ettetkö ulkopuolisena voisi kuvitella jonkun toisen niin tekevän. Mutta mitäpä sitten kun kuvittelun sijaan itse olet tilanteessa? Itse asun juuri okt-alueella ja satunnainen kärryn lainaaminen on vielä ok, mutta auton ei. Entäs kun sillä sulta lainatulla autolla pitäisi vetää venettä viikonlopuksi naapurin mökille?
 

teppana

Jäsen
En epäile, ettetkö ulkopuolisena voisi kuvitella jonkun toisen niin tekevän. Mutta mitäpä sitten kun kuvittelun sijaan itse olet tilanteessa? Itse asun juuri okt-alueella ja satunnainen kärryn lainaaminen on vielä ok, mutta auton ei.

No siis tietenkin se lainaajan pitää olla aika läheinen. En ainakaan nykyisestä rakennuksesta lainaisi varmaan kun yhdelle henkilölle autoani. Mutta sitten taas toisaalta isäukko soittelee naapurilleen useampaan kertaan vuodessa kun eteen tulee traktorilla tehtävää työtä ja taas naapuri soittelee kun tarvii venettä/mönkijää tai pakettiautoa lainaan.

Mutta tosiaan, aivan varmasti on laidasta laitaan näitä kokemuksia ja ehkä nämä naapurin lainaamiset on yleisempiä tuolla syrjäisemmillä seuduilla missä ihan oikeasti matkaa sen hyödykkeen vuokraamiseen voi olla useita kymmeniä kilometrejä. Kokemukseni mukaan myös maaseudulla naapurisuhteet on vähän läheisempiä. Johtuneeko sitten siitä, että samoilla tiloilla asutaan sukupolvesta toiseen, tunnetaan koulusta kaikki ja ihmisiä yksinkertaisesti on niin vähän. Mene ja tiedä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En epäile, ettetkö ulkopuolisena voisi kuvitella jonkun toisen niin tekevän. Mutta mitäpä sitten kun kuvittelun sijaan itse olet tilanteessa? Itse asun juuri okt-alueella ja satunnainen kärryn lainaaminen on vielä ok, mutta auton ei. Entäs kun sillä sulta lainatulla autolla pitäisi vetää venettä viikonlopuksi naapurin mökille?
Lähinnä sukulaisia (omia tai vaimon) itse tässä ajattelen. Eipä siinä mitään ongelmaa olisi vetokyvyn rajoissa venettäkään vetää. Useastihan sitä saatetaan pyytää apumieheksikin, miksei sitten samantien mies+auto. Niinkuin auto siitä nyt rikki menisi, ja niin kuin sekään nyt mikään maailmanloppu olisi.
Ja jos nyt hetkeksi vähän pakitetaan takaisin siihen alkuperäiseen väitteeseen, niin täyssähköauton hankkimisen kannalta puhutaan aivan todella marginaalisesta asiasta, mutta jos kärry pitää kerran viidessä vuodessa ehdottomasti oman auton perään saada, niin onhan niitä plugin-hybridejä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös