Joulukinkku

  • 198 084
  • 888

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Liha – Wikipedia

Tuolta voi tyhmempi tarkistaa.

En tiedä mitä yrität sanoa, mutta onpas tehty helppo tarkistus tyhmillekin.

"Joissakin maissa, kuten Australiassa ja Yhdysvalloissa, sianliha luokitellaan valkoiseksi lihaksi ja punaisella lihalla tarkoitetaan yksinomaan märehtijöistä saatavaa lihaa."
 

teppana

Jäsen
En tiedä mitä yrität sanoa, mutta onpas tehty helppo tarkistus tyhmillekin.

"Joissakin maissa, kuten Australiassa ja Yhdysvalloissa, sianliha luokitellaan valkoiseksi lihaksi ja punaisella lihalla tarkoitetaan yksinomaan märehtijöistä saatavaa lihaa."

No, tuo mukanokkela "mitä on punainen sianliha" ei ansainnut kovin ystävällistä vastausta. Tiesin toki jo etukäteen että esim. Australiassa punainen liha ei tarkoita possua. Mutta suomessa porsaanliha on punaista lihaa. Ihmettelen jos ei tätä tiedä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta suomessa porsaanliha on punaista lihaa. Ihmettelen jos ei tätä tiedä.

No, tuli tuolla päin useampi vuosi asuttua ja en silti ole koskaan kuullut possun olevan punaista, koska siinä ei ole mitään järkeä. Värisokeampikin näkee, että se ei sitä ole.

Mutta aina oppii uutta. Pitää mennä kysymään Prisman tiskiltä onko teillä minkälaiset punaisen lihan valikoimat. Miten en yllättyisi, jos siinä kohtaa esiteltäisiin lehmän paloja ainakin ensimmäiseksi. Missähän olisi kauppias mikä kaivaisi kanihatustaan possun siinä kohtaa. Kysymällähän se selviää.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Pakko kompata @pernaveikko tässä asiassa. Itsellekkin on hevonen, lammas, nauta, peura, kauris, hirvi jne punaista lihaa. Possu taasen ei ole. Olettaen että pernaveikko tuota tarkoitti. Tiedän täysin varmaksi että en tässä asiassa kauhean yksin ole. En tiedä voisiko tuo olla joku ikään liittyvä ero ehkä? Vai alueellinen ero?
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Vähän kyllä kinkku maistuisi. Ulkomaille se on lähdettävä ja katsottava, mitä niillä on annettavaa. Ei ole tullut selviteltyä, mutta eiköhän sieltä korvike löydy. Viinimaa se ei kuitenkaan taida olla, mutta kai sitä känniin joutuu muustakin. Voi kinkkua. Pitänee alesta ostaa uudenvuodenkinkku.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pakko kompata @pernaveikko tässä asiassa. Itsellekkin on hevonen, lammas, nauta, peura, kauris, hirvi jne punaista lihaa. Possu taasen ei ole. Olettaen että pernaveikko tuota tarkoitti. Tiedän täysin varmaksi että en tässä asiassa kauhean yksin ole. En tiedä voisiko tuo olla joku ikään liittyvä ero ehkä? Vai alueellinen ero?
Valitettavasti minulle punainen liha käsittää myös possun. Onhan se väriltäänkin punaista ja miellän nämä punaiset "epäterveelliseksi" lihaksi. Mutta onhan se vaan HYVÄÄ.
Ja lohi ei ole punaista lihaa, vaikka se on punaista...
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, tuli tuolla päin useampi vuosi asuttua ja en silti ole koskaan kuullut possun olevan punaista, koska siinä ei ole mitään järkeä. Värisokeampikin näkee, että se ei sitä ole.

Kukapa hölmö tosiaan väittäisi esimerkiksi Serrano-kinkun olevan punaista. Vähän hassua miksi haluat tuosta päteä kun vähintään yhtä paljon väärässä kuin oikeassa.

Red meat - Wikipedia

In nutritional science, on the other hand, red meat is defined as any meat that has more of the protein myoglobin than "white meat", defined as non-dark meat from chicken (excluding the leg or thigh) or fish. Some meat, such as pork, is classified as red meat under the nutritional definition, and white meat under the common or gastronomic definition.

Eli puhekielessä tulkinta vaihtelee alueittain ja ravitsemustieteessä possu on yksiselitteisesti punaista sisältämänsä myoglobiinin (lihaspuna) määrän takia. Eli kyllä tässä täytyy hypätä @teppana :n leiriin ihmettelemään.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Parvekkeella on nyt -15 astetta, vertautuu pakastimeen ennemmin kuin jääkaappiin. Ei ole tosin kinkkua kummassakaan minulla mutta mietinpähän vaan.
Tässä tapauksessa kinkku laitetaan pahvilaatikkoon ja vilttejä ympärille. Sitten otetaan seuraavana päivänä pöytään hieman hileisenä, mutta maku on parantunut. Universumin käsittämättömiä lakeja nämä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuskin kukaan on sitä mieltä että villisika ei olisi punaista lihaa. Olisi vähän hölmöä vetää raja sitten tuohon.
 

Kreisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turbulenssissa
Tuli pari päivää sitten haettua citarista 8 kiloinen sianperse,ja se on siitä asti viihtynyt tuolla parvekkeella. Nyt toi pakkasen perkele on ruvennut hiipimään kohti kahdeksatta pykälää, ja mietin kuumeisesti että pitäiskö se jo nyt rehata tohon jääkaappiin. Partsi on kyl lasitettu ja siellä ei oo ihan niin kylmä kuin ulkona ja jääkaappi on jo täynnä kaikkea muuta. Mietityttää kuinka jäähän se tuolla menee kun on ostaessa ollut jo "jääkaappikylmä".
Tätä kirjoittaessa "vanha len" näköjään heittikin yhden konstin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tapanina saa hyvän maun hernekeittoon.
Tuo on muuten totta. Luullisessa kinkussa vaan oli aikoinaan se riski, että siellä luun vieressä saattoi olla mätäpaise. Tätä sattui toisinaan ennen, kuin alettiin possuillekkekin syöttää antibiootteja. Nykyisin antibiootteja kai korvaavat hygiesimmät kasvuolosuhteet ja tarkemmin valvottu ravinto. En ole tästä aivan varma.

Onhan siinä Joulu piloilla, kun kinkkua leikatessa alkaa tuoksua viemäri. Ei siinä ainakaan välttis nälkä kasva. Mutta niissä wanhanajan kinkuissa oli myös hyvä puoli. Nimittäin lihan rasvaprosentti oli taivaissa, verrattuna nykyisiin. Vaikuttaa merkittävästi makuun. Ja tietty samalla paistoliemi oli herkullisempaa. Loistavan kastikkeen pohja, voi pojat.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kenellä on tänä vuonna isoin kinkku?

Eiköhän tästä iltapäivälehdistö lähiaikoina tiedota, mutta itse veikkaan Juha Miedon nauttivan hiukopalaksi pari kurikkalaista sikatilaa, kun samalla uunissa valmistuu joulupöydän ykkösevääksi kuorineen nautittava Seppo Räty. Välissä Mietaa käy voittamassa ruotsalaiset halonhakkuu-kisassa ja nauttii sen jälkeen iltapalaksi Coca-Cola rekallisen joulutorttuja.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Oletteko ikinä miettinyt minkälainen on ihminen, joka on kinkkunne tappanut? Minä mietin vasta nyt: hän on normaali lähimmäinen. Ihminen.
Aika hölmön herkkää, minusta ei teurastustyöhön olisi (tässä ravinnnon tarjontatilanteessa), mutta hyvä että toisista siihen on.

säädän jälleen: tämä oli ohiaiheinen mietiskelypätkäni, ehkä nyky-yhteiskuntalaisten moraalisuuden ihmettely johon tämä on aivan väärä ketju.
Elikkäs siiskin, jatkakaa kinkuista. Minä en tänä vuonna omaa joudu miettimään, toivomaan tai pelkäämään, armas sisareni hoitaa homman.
 
Viimeksi muokattu:

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Oletteko ikinä miettinyt minkälainen on ihminen, joka on kinkkunne tappanut? Minä mietin vasta nyt: hän on normaali lähimmäinen. Ihminen.
Aika hölmön herkkää, minusta ei teurastustyöhön olisi (tässä ravinnnon tarjontatilanteessa), mutta hyvä että toisista siihen on.
Voin kertoa, että nuo eivät ole aivan normaaleja keskivertotyyppejä. Siis henkisesti varmasti ovatkin, mutta tuo työ on todella kovien jätkien hommaa. Olen päässyt oman työni puolesta tutustumaan sekä sikojen, että nautojen, teurastukseen ja se on todella rankkaa duunia fyysisesti. Joillekin toki ehkä henkisestikin. Itse olen nuorena poikana teurastanut kanoja muutaman kuukauden, mutta sitä ei voi verrata tähän. Se oli jopa ilo, koska kana on aivan saatanan tyhmä otus. Ne ja kissat eivät ole ansainneet elää.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@Domi28 fyysistä työtä on lihanleikkaaminen, painavat käsittääkseni rajulla sykkeellä.
Ehdin mennä lisäämään tuon säätöni, mutta sen verran vielä aiheesta, sukupolvien erosta:
En ole maatalon mukula, isäni ja äitini olivat kyllä. Isäni oli talon nuorin poika eikä luultavasti teurastanut yhtään eläintä ikinä, äitini joskus kertoi kuinka hän suri jotain eläintä, jouluajan ruokaa, mutta silti ravinnoksi se piti käyttää. Näin kerran, ehkä kuusivuotiaana kun paappani, äidinisä oli valinnut heikoimman kanan ja veti siltä vesurilla pään poikki. Siitä tuli ravun syöttejä veljelle ja serkkupojille.
Mutta minä tosiaan olen erkaantunut aikoinaan niin normaalista suomalaisesta elämänmenosta, perusmeiningistä. Ajoittain tunteilen.
Tämä tästä, ei tehdä numeroa sen enempää, jatketaan ruokateemaa, hyvien kinkkujen loihdintaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä jokaisen olisi kerran elämässään käytävä kinkkunsa itse tappamassa ja leikkaamassa. Itse olen ollut mukana ihan siitä saakka, kun nöfnöf sai kuulasta ja siitä kalttaukseen, suolistukseen ja leikkaukseen. Ei ne ekat vaiheet hauskoja olleet, mutta viimeistään leikatessa oli jo aika normi fiilis, kuten ruoan käsittelyssä on. Mitenkään huumorina mä en sitä silti pystynyt ottamaan, kuten osa seurueesta. Vaan kyllähän tuo opetti arvostamaan taas omalla tavallaan tuotantoeläinten elämää, vaikkei musta vegaania tullutkaan.

Edit: autocorrect
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Kyllä jokaisen olisi kerran elämässään käytävä kinkku salami itse tappamassa ja leikkaamassa. Itse olen ollut mukana ihan siitä saakka, kun nöfnöf sai kuulasta ja siitä kalttaukseen, suolistukseen ja leikkaukseen. Ei ne ekat vaiheet hauskoja olleet, mutta viimeistään leikatessa oli jo aika normi fiilis, kuten ruoan käsittelyssä on. Mitenkään huumorina mä en sitä silti pystynyt ottamaan, kuten osa seurueesta. Vaan kyllähän tuo opetti arvostamaan taas omalla tavallaan tuotantoeläinten, vaikkei musta vegaania tullutkaan.

Kyllä se aina henkisesti hankala tilanne on teurastaa eläin. Tai, ainakin kun sitä ei tee työkseen eikä siihen turru. Se on jännä, kun meistä useimmilla ei ole mitään ongelmaa ottaa sitä pihviä siitä K-marketin rasiasta ja heittää grillille, mutta sen itse leikkaaminen tuntuu vähän epämukavalta. Kyllähän sen eläimen laittamisen voi tehdä, mutta ei se mitään kivaa hommaa ole. Mutta jollain kummalla tavalla se myös antaa mahdollisuuden ymmärtää sitä, mitä kuuluu sellaiseen elämään jossa lihaa syödään.
 

teppana

Jäsen
Ja sitten vaikkapa jonkun kalan perkaaminen oli lapsena jopa jännää, nykyään vain rutiinia.

Näinhän se on. Kaikkeen tottuu, ihan kaikkeen. Itse olen siinä "tottumisen pisteessä" missä isomman eläimen suolistaminen on epämukava, mutta "helpohko" homma. Ensimmäisillä kerroilla se oli melkein ylitsepääsemättömän vaikeaa. Osaksi sen iljettävyyden takia, mutta suuremmaksi osaksi se abstrakti elämän päättäminen ja ruumiin paloittelu oli vaikeampaa.

Mutta kun tästä lihan laitosta puhutaan, itselle hankalinta tällä hetkellä on ison mateen laittaminen. Hankala ja epämukava homma. Mielummin otan puolikkaan sian ja leikkaan paloiksi kun ison mateen ja nyljen.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllä jokaisen olisi kerran elämässään käytävä kinkkunsa itse tappamassa ja leikkaamassa. Itse olen ollut mukana ihan siitä saakka, kun nöfnöf sai kuulasta ja siitä kalttaukseen, suolistukseen ja leikkaukseen. Ei ne ekat vaiheet hauskoja olleet, mutta viimeistään leikatessa oli jo aika normi fiilis, kuten ruoan käsittelyssä on. Mitenkään huumorina mä en sitä silti pystynyt ottamaan, kuten osa seurueesta. Vaan kyllähän tuo opetti arvostamaan taas omalla tavallaan tuotantoeläinten elämää, vaikkei musta vegaania tullutkaan.
En itse ole koskaan sikaa ollut itse teurastamassa, mutta muutaman muun tuotantoeläimen olen teurastanut (itse kasvattettuja) ja laittanut lihoiksi, lisäksi nuorempana tuli metsästettyä ja sitä kautta lihan käsittely on tuttua. Myös lemmikkejä on tullut (ikävä kyllä) lopetettua. Nyt olen itse siirtynyt rahatilanteen salliessa tukemaan lihassa (käsittää myös kanan/kalkkunan/kananmunan/maidon yms tässä yhteydessä) luomua. Ei terveellisyyden yms seikkojen takia, vaan puhtaasti tuotantoeläimien kohtelun takia. Luomuina myytävillä pitäisi olla kuitenkin takana vähän parempi elämä kun 5€/kg halvemmalla lihalla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei ne ekat vaiheet hauskoja olleet, mutta viimeistään leikatessa oli jo aika normi fiilis, kuten ruoan käsittelyssä on. Mitenkään huumorina mä en sitä silti pystynyt ottamaan, kuten osa seurueesta. Vaan kyllähän tuo opetti arvostamaan taas omalla tavallaan tuotantoeläinten elämää, vaikkei musta vegaania tullutkaan.

Juuri oli puhetta, että minä ja toinen palstatoveri ollaan oltu noissa hommissa pienenä. Sen yhden kesän olin, mutta ei kyllä tule mieleen, että olisin koskaan ajatellut asiaa, vaikka siellä niiden satojen ruhojen keskellä kävelin. Se ei ollut siis teurastamo vaan leikkaamo.

Olisi varmaankin pitänyt uhrata sille ajatuksia, mutta aika kliinisiä lihakönttejähän ne vain oli. Lihakarjalla ei nimiä ole.

Ja tosiaan, olen ollut alalla hommissa enkä tiennyt sianlihan olevan punaista. Se ei vain voi olla kovin yleistä tietoa. Ikä tai asuinpaikka täytyy vaikuttaa. En ikinä puhuisi vastasta vaan se on tietenkin vihta mitä käytetään ennen kinkkua.

Ja sitten vaikkapa jonkun kalan perkaaminen oli lapsena jopa jännää, nykyään vain rutiinia.

Yläasteella leikattiin ahvenia biologian tunnilla. En tiedä miltä muista tuntui, mutta olin sitä tehnyt tosi pienestä asti jo mökillä. Siinä ei kylläkään puhuttu ruuasta vaan sisäelimistä. Syön sisäelimiäkin toki.

Kai kaikki oli jo kalaa peranneetkin siihen maailman aikaan, nykyään voi varmasti olla helposti 25vee eikä ole koskaan perannut.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Voin kertoa, että nuo eivät ole aivan normaaleja keskivertotyyppejä. Siis henkisesti varmasti ovatkin, mutta tuo työ on todella kovien jätkien hommaa. Olen päässyt oman työni puolesta tutustumaan sekä sikojen, että nautojen, teurastukseen ja se on todella rankkaa duunia fyysisesti. Joillekin toki ehkä henkisestikin. Itse olen nuorena poikana teurastanut kanoja muutaman kuukauden, mutta sitä ei voi verrata tähän. Se oli jopa ilo, koska kana on aivan saatanan tyhmä otus. Ne ja kissat eivät ole ansainneet elää.


Joo työelämässä tavannut useampia teurastamotyöntekijöitä ja juukeli onhan ne varsin vekkuleita ukkoja. Läheltä päässyt näkemään kun ammattilainen ja ”ammattilainen” hoitaa teurastuksen ja onhan siinä melkoinen ero. Hurtilla huumorilla ammattimiehet menevät mutta tekevät hommat jämäkästi ja eläintä kunnioittaen. Kyllä ammattimies on ammattimies.

Itsellä sulamassa 7,5kg kinkku joka menossa uuniin aaton aattoyöksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös