Lakko ei vaikuta elämääni

  • 17 804
  • 176

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei minusta, tuohan olisi työntekijöille selvästi erilainen. Työllistämistä helpotetaan määräaikaisuudella, mutta vakinaisille ei jäisi tätä ikuista "koeaikaa", joksi tuo lakiesitys vähän vauhkostikin tulkittiin.

Minusta tähän kannattaisi nyt tarttua, ihan vaan järkisyistä, oli hallituksesta tai ay:stä mitä mieltä tahansa.

No, kuten totesin, tämä on askel eteenpäin. Tarttumisesta samaa mieltä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei kai mikään tuossa mitään todista. Sen takia kirjoitinkin "mun silmin", joka kertoo asian olevan minusta tuntuu. Mikään ei todista sitäkään, että tämä lakko olisi poliitinen jolla ay-liikkeen, demareiden ja vassareiden arvostusta ja kannatusta nostettaisiin. Minusta kuitenkin tuntuu, että osin näin on.

Aika erikoinen ajatus minusta, että mm. useampikin kokoomusjohtoinen liitto (saattaapa olla jopa joku keskustajohtoinenkin, en ole varma STTK-puolen päätöksistä) olisi julistanut erilaisia työtaistelutoimia vauhdittaakseen demarien/vasemmiston kampanjaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aika erikoinen ajatus minusta, että mm. useampikin kokoomusjohtoinen liitto (saattaapa olla jopa joku keskustajohtoinenkin, en ole varma STTK-puolen päätöksistä) olisi julistanut erilaisia työtaistelutoimia vauhdittaakseen demarien/vasemmiston kampanjaa.

Näin olisi. Itse tarkoitan ay-liikkeellä perinteistä SAK-pohjaista ay-liikettä ja en ole toistaiseksi saanut mitään faktaa siitä, että kyseessä ei olisi poliittinen taistelutoimi tarkoituksenaan myös vassarien agitointi vaalikuntoon. Mutta ei kai se näin ole, ihan kuvitelmaa.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Näin olisi. Itse tarkoitan ay-liikkeellä perinteistä SAK-pohjaista ay-liikettä ja en ole toistaiseksi saanut mitään faktaa siitä, että kyseessä ei olisi poliittinen taistelutoimi tarkoituksenaan myös vassarien agitointi vaalikuntoon. Mutta ei kai se näin ole, ihan kuvitelmaa.

Siehän saat olla mitä mieltä tahansa. Ja toisekseen, so what? Yhtä lailla kokkarivetoinen SY tekee omaa loka- jq vaalikampanjaansa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siehän saat olla mitä mieltä tahansa. Ja toisekseen, so what? Yhtä lailla kokkarivetoinen SY tekee omaa loka- jq vaalikampanjaansa.
Suomen yrittäjät eivät ole mitään lakkoilihin verrattavaa massiivista, kansantaloudelle miljoonia maksavaa kampanjaa pitäneet, joten ei todellakaan. Kukaan ei AY:tä syytä siitä, että promoavat omia näkemyksiään esim mediassa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siehän saat olla mitä mieltä tahansa. Ja toisekseen, so what? Yhtä lailla kokkarivetoinen SY tekee omaa loka- jq vaalikampanjaansa.

Mun silmin (= musta tuntuu), että tälläkin riidalla on kaksi osapuolta ja hallitus on se toinen. Toinen on ns. perinteinen ay-liike, joka haluaa antaa tuen vasemmistolle niiden yrittäessä kaataa hallituksen. Lisäksi ns. perinteinen ay-liike hallitsee Rinteen kautta SDP:n politiikkaa.

Yhteiskunnan kannalta on oleellista, onko yllä olevassa jotain perää. Kun seuraa poliitikkojen puheita tai lukee poliittisten toimittajien tekstejä, moni on samaa mieltä.
 

Antt1s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joensuun Maila, Manchester United, TPS
Omaan elämääni vaikutti siten, että päätin erota ammattiliitosta ja lopettaa Vasemmistoliiton ja varsinkin SPD:n vaalikampanjoiden tukemisen. Kyseinen poliittinen lakko katkaisi kohdallani kamelin selän. Ensi vuonna minulle jää siis joitakin satoja euroja enemmän rahaa, joten lakon vaikutus oli siis omalta osaltani positiivinen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Siehän saat olla mitä mieltä tahansa. Ja toisekseen, so what? Yhtä lailla kokkarivetoinen SY tekee omaa loka- jq vaalikampanjaansa.

On tainnut jo pidempään olla kepuvetoinen. Mukana toki myös kokoomusta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Siehän saat olla mitä mieltä tahansa. Ja toisekseen, so what? Yhtä lailla kokkarivetoinen SY tekee omaa loka- jq vaalikampanjaansa.

Anteeksi onelineri, mutta millaisia esimerkkejä tästä sinulla olisi mainita?
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lasten nälkä ei paljon Litä ja kumppaneita kiinnosta, lapsilla kun ei ole äänioikeutta.
Vanhemmat voi tehdä palleroisille eväät pariksi päiväksi. Ihan uusavuttomaksi ei kannata sentään ruveta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Omaan elämääni vaikutti siten, että päätin erota ammattiliitosta ja lopettaa Vasemmistoliiton ja varsinkin SPD:n vaalikampanjoiden tukemisen. Kyseinen poliittinen lakko katkaisi kohdallani kamelin selän. Ensi vuonna minulle jää siis joitakin satoja euroja enemmän rahaa, joten lakon vaikutus oli siis omalta osaltani positiivinen.

Onnittelen sinua, toverI. Itse suosittelisin kannanottovaihtoehdoksi niille, jotka liittojen olemassaolon varsinaisesta syystä niihin haluavat kuulua, yksinkertaisesti olemaan välittämättä näistä poliittisista lakoista. Töihin vaan, mutta silloin kun on sopimukseton tilanne ja lakkoa käytetään neuvottelukeinona, niin silloin voi pitää vapaapäiviä.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
PAM:n vartijalakko sulkee kolmeksi päiväksi muun muassa Lahen Matkakeskuksen. Saadaankohan myö matkustajat pitsat?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
PAM:n vartijalakko sulkee kolmeksi päiväksi muun muassa Lahen Matkakeskuksen. Saadaankohan myö matkustajat pitsat?

Saatteko yleensä? Älä nyt vertaa ihan oikeutettua työehtosopimukseen liittyvää lakkoa poliittiseen haitantekoon.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Meidän liitto on JHL:n alainen. Eipä silti lakkoilla eikä näy muutenkaan arjessani mitenkään. 80-luvun lopussa syntyneelle tämä AY-liike vänkääminen ei ehkä näyttäydy ihan samanlaisena asiana kuin vaikka 50- tai 60-luvuilla syntyneille. Itse en oikein voi ymmärtää sitä että jos vaikka työpaikallani minulla tulee jotain hankaluuksia esimieheni tai vielä siitä ylemmän johdon kanssa, niin siihen pitäisi ruveta jotain liittoa sotkemaan. Hoidetaan asiat mielummin niin että kohdataan ihan suoraan se esimies itse. Myös monet nuoremman sukupolven esimiehet taitavat ymmärtää tämän.

Vallastahan tuossa on vain kyse eikä mistään muusta.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
PAM:n vartijalakko sulkee kolmeksi päiväksi muun muassa Lahen Matkakeskuksen.

Noh, tämä alkaa jo vaikuttamaan ihmisten elämään. Siis jos ei pääse pissille, tai muulle siellä. Ainakin jos mun elämään pitäisi joku työtaistelutoimi kohdistaa, niin tämä olisi vaikutustasoltaan siellä ihan kärkijoukoissa. T: Vilkas aineenvaihdunta :) Muistaakseni siellä kyllä on se joku ravintola. Se lienee auki vessoineen kaikesta huolimatta.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Noh, tämä alkaa jo vaikuttamaan ihmisten elämään. Siis jos ei pääse pissille, tai muulle siellä. Ainakin jos mun elämään pitäisi joku työtaistelutoimi kohdistaa, niin tämä olisi vaikutustasoltaan siellä ihan kärkijoukoissa. T: Vilkas aineenvaihdunta :) Muistaakseni siellä kyllä on se joku ravintola. Se lienee auki vessoineen kaikesta huolimatta.
Koko rakennus menee kiinni. Asemapäällikkö on auki sentäs, omistaja hieroo jo käsiään. Onneksi lakkoilevat täältä iso käsi PAM:lle.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Saatteko yleensä? Älä nyt vertaa ihan oikeutettua työehtosopimukseen liittyvää lakkoa poliittiseen haitantekoon.
Saavatko päiväkotilaiset pitsoja ilmaiseksi joka viikko. Soitan Maikkarille, jossei ala kuulumaan pepperonipitsaa lisäjuustolla.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Saavatko päiväkotilaiset pitsoja ilmaiseksi joka viikko. Soitan Maikkarille, jossei ala kuulumaan pepperonipitsaa lisäjuustolla.

Eivät saa pitsoja. Ruokaa saavat. Samaa jota itsekin tosi halvalla syön. Hyvää pääosin. Parempaa kuin pizzat.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Noh, tämä alkaa jo vaikuttamaan ihmisten elämään. Siis jos ei pääse pissille, tai muulle siellä. Ainakin jos mun elämään pitäisi joku työtaistelutoimi kohdistaa, niin tämä olisi vaikutustasoltaan siellä ihan kärkijoukoissa. T: Vilkas aineenvaihdunta :) Muistaakseni siellä kyllä on se joku ravintola. Se lienee auki vessoineen kaikesta huolimatta.

Ehkä joku yrittäjä vuokraa sinne pari pasikuikkaa.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Ehkä joku yrittäjä vuokraa sinne pari pasikuikkaa.
Mutta eihän niin voi tehdä, kun se syyllistää syyttömiä ay-persereikiä sitten. Jotenkin. En oo keksinyt vielä miten.

Ei vaikuta lakko ei omaan elämään, muuten kuin henk. koht. vitutuskäyrää ja poliittista katsantokantaa siirtämällä. Uskomatonta paskaahan tämä on, mutta kun puolustelijoita kerran riittää niin kai tää on sitten sitä suomalaista demokratiaa.
 

ipaz

Jäsen
Meidän liitto on JHL:n alainen. Eipä silti lakkoilla eikä näy muutenkaan arjessani mitenkään. 80-luvun lopussa syntyneelle tämä AY-liike vänkääminen ei ehkä näyttäydy ihan samanlaisena asiana kuin vaikka 50- tai 60-luvuilla syntyneille.

Huomannut saman meillä. Nuo nuoret jos niillä on jotain huolia, niin ne marssii suoraan esimiehen tai ihan talon päällikön puheille kertomaan mielipiteensä. Ja ovat myös aika herkkiä nostamaan kytkintä jos eivät esim. saa haluamaansa palkkaa. Hakeutuvat sitten muualle töihin.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mieleen tulee kaksi pidempää lakkoa, jotka ovat vaikuttaneet omaan elämääni: 1980 marras-joulukuun sanomalehtilakko, jonka takia ei mm. saanut SM-liigan tilastoja mistään, ja lisäksi 1988 joulukuussa yleisradion lakko, jolloin ei näkynyt Urheiluruutua kolmeen viikkoon ja Izvestija-turnauskin jäi näkemättä.

Nyt vaikuttaa sen verran, että teen penskoille parina päivänä eväät kouluun. En osaa pitää sitä asiaa minkäänlaisena ongelmana, sillä tehdään me monesti muulloinkin eväitä kun lähdetään jonnekin pyöräretkelle tms.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vanhemmat voi tehdä palleroisille eväät pariksi päiväksi. Ihan uusavuttomaksi ei kannata sentään ruveta.
Ja kun päivähoito-oikeutta rajoitettiin perheiltä joissa molemmat vanhemmat ovat työttömiä niin vietiin lapsilta ruuat lautaselta kun eivät päiväkotiin pääsekään syömään.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Noh, tämä alkaa jo vaikuttamaan ihmisten elämään. Siis jos ei pääse pissille, tai muulle siellä. Ainakin jos mun elämään pitäisi joku työtaistelutoimi kohdistaa, niin tämä olisi vaikutustasoltaan siellä ihan kärkijoukoissa. T: Vilkas aineenvaihdunta :) Muistaakseni siellä kyllä on se joku ravintola. Se lienee auki vessoineen kaikesta huolimatta.
Eipä muuten haittaa yhtään tämä homma. Eikä myöskään JHL:n lakko.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itse en oikein voi ymmärtää sitä että jos vaikka työpaikallani minulla tulee jotain hankaluuksia esimieheni tai vielä siitä ylemmän johdon kanssa, niin siihen pitäisi ruveta jotain liittoa sotkemaan. Hoidetaan asiat mielummin niin että kohdataan ihan suoraan se esimies itse. Myös monet nuoremman sukupolven esimiehet taitavat ymmärtää tämän.

Vallastahan tuossa on vain kyse eikä mistään muusta.
No missä sitten toimitaan eri lailla, vaikka liittoon kuuluisikin? Nämä lakkoihin johtavat asiat nyt ovat tälläkin hetkellä vähän eri juttuja kuin ne, joista esimiehen kanssa sovitaan.

Monilla näköjään hämärtynyt tuo liittojen tarkoitus vastavoimana työnantajille ihan kokonaan. Työnantajat laskevat myös ihan kylmästi, että liittoutumattomat työntekijät tulisivat heille edullisemmaksi. Tietenkään edullisuus ei aina tarkoita huonompia palkkoja, mutta realismia on, että usein tuokin kuuluu pakettiin. Monia vähän hämärtää sekin, kun osittain liittojen peesissä on helppo sopia "itse" samantasoisia sopimuksia. Huiput pärjää aina, mutta perusväelle työnantaja pääsee sanelemaan sitä enemmän, mitä vähemmän työntekijät pitävät yhtä(liitossa tai muuten).

Molemmat puolet käyvät vaalikampanjaa, vaikka perinteisesti työnantajien tyyli on aina ollut asiapitoisempaa verrattuna SAK:n räksytykseen. Tätäkin palstaa lukiessa huomaa hyvin, kuinka myös uppoaa oikeallakin laidalla propaganda, jos äärivasemmallakin;)

Mainitsit myös AY:n jääräämisen, mutta faktahan on, että tällä vaalikaudella myönnytyksiä on tehty paljonkin. "Veto-oikeuttakin" käyttänyt vain SY työaikalain torpatessaan, AY tosin yrittää nyt samaa, mutta joutuu vähintään johonkin kompromissiin taipumaan. Eilisessä A-studiossa oli hyvin rakentavaa keskustelua aiheesta mm. Korkmanin johdolla. Ei jaksaisi ainaista asenteellista jankutusta, mutta tästä aiheesta ei tämäkään palsta paljon muuta tarjoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös